Norse Cask´s Rechlerich 40 års.

More
16 years 3 months ago #14006 by Springbank21
Jeg har fået mulighed for at få fat på en sådan.....er der nogen der har smagt denne. Jeg går og overvejer købet men ville lige høre jeres meninger. Har smagt en del Glen farclas efter hånden og er ikke blevet skuffet endnu..(det er da en GF ikke?...men alle har det været destilleri aftapninger.

mvh

Springbank21.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14007 by Duffer
Hvis du kikker i de gamle tråde - blandt andet her www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... le&sid=783 -
vil du finde en masse om den gamle Glenfarclas.

Smagsnoter (fra Whiskyfun)
Glenfarclas 40 yo 1964/2005 (53,5%, DL for QualityWorld Denmark, Norse Cask Selection, Sherry Butt DL 1578, 515 b.) Colour: cognac/tobacco. Nose: starts on some heavy, but refined and elegant oloroso, with whiffs of something unusually phenolic (sea water?). Develops on all ‘classical' sherried notes such as dried oranges, butter caramel. Hints of balsamic vinegar. Extremely complex, yet immediately enjoyable. Also some whiffs of the forest after the rain (fresh mushrooms, fern, pine needles)...

Notes of very old Sauternes wine. A fantastic nose, with a more than perfect balance "“ probably one of the most balanced and complex sherry monsters I've nosed until today. Ah, yes, also some bitter chocolate, of course. Mouth: big and powerful, much more nervous than expected. A funny and very enjoyable note of concentrated lemon juice right at the start. Bold toffee and lots of crystallised fruits, sultanas. Quite some tannins but they are easily bearable. Notes of very strong coffee (a bit acid like Costa Rican or Mexican coffee) Then lots of liquorice and quite some salt - more and more salt in fact. Funny again! The finish is long, a bit drying (but I guess it"šs very old), on heavily reduced wine sauce and just traces of rubber (rubber band). In short: stunning nose, excellent mouth and finish, no ‘lumpiness' at all: 95 points. (And many thanks again, Luc)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14008 by Springbank21

Hvis du kikker i de gamle tråde - blandt andet her www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... le&sid=783 -
vil du finde en masse om den gamle Glenfarclas.

Smagsnoter (fra Whiskyfun)
Glenfarclas 40 yo 1964/2005 (53,5%, DL for QualityWorld Denmark, Norse Cask Selection, Sherry Butt DL 1578, 515 b.) Colour: cognac/tobacco. Nose: starts on some heavy, but refined and elegant oloroso, with whiffs of something unusually phenolic (sea water?). Develops on all ‘classical' sherried notes such as dried oranges, butter caramel. Hints of balsamic vinegar. Extremely complex, yet immediately enjoyable. Also some whiffs of the forest after the rain (fresh mushrooms, fern, pine needles)...

Notes of very old Sauternes wine. A fantastic nose, with a more than perfect balance "“ probably one of the most balanced and complex sherry monsters I've nosed until today. Ah, yes, also some bitter chocolate, of course. Mouth: big and powerful, much more nervous than expected. A funny and very enjoyable note of concentrated lemon juice right at the start. Bold toffee and lots of crystallised fruits, sultanas. Quite some tannins but they are easily bearable. Notes of very strong coffee (a bit acid like Costa Rican or Mexican coffee) Then lots of liquorice and quite some salt - more and more salt in fact. Funny again! The finish is long, a bit drying (but I guess it"šs very old), on heavily reduced wine sauce and just traces of rubber (rubber band). In short: stunning nose, excellent mouth and finish, no ‘lumpiness' at all: 95 points. (And many thanks again, Luc)



Tak Duffer....vidste jeg kunne regne med dig... :lol:

mvh

Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14009 by BigMac
Vi havde den på vores Glenfarclas vertikalsmagning i AWL i oktober - klart den bedste whisky den aften :D Noget af det bedste jeg har smagt LÆNGE :!:

Mvh
Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14096 by Springbank21
Så blev den købt og smagt og sikke en oplevelse.. :D :D ..Magen til stor saftig sherry rosin bombe skal man lede længe efter. En super varm og behagelig dram der fylder en med glæde og sikke en lang lang eftersmag.
Men jeg blev overrasket over at oplevelsen først kom efter at den havde været åben i 1/2 times tid....

Mvh

Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14098 by Hering

Men jeg blev overrasket over at oplevelsen først kom efter at den havde været åben i 1/2 times tid....

Jeg har fra andre af gutterne herinde lært at at bruge den tommelfingerregel, at en dram udvikler sig i glasset (mest markant i næsen) over en periode på eet minut pr. år whiskyen er gammel. Hovedpointen er, at man lige skal lade drammen lande i glasset, før man giver sig til at slamme den. Behovet er mest markant for de ældste whiskies.
For begyndere plejer jeg at have et tilsvarende cowboytrick for smagen. Man skal lade drammen ligge i munden (uden at suge luft henover) i et sekundt pr. år whiskyen er gammel. Overdrivelse fremmer forståelsen men det betyder, at folk lige lader den ligge i de der 8-12 sekunder, som gør at alle mundens sensorer og smagsløg bliver aktiveret, og det ønskede resultat/hensigt er nået.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14099 by Springbank21

Men jeg blev overrasket over at oplevelsen først kom efter at den havde været åben i 1/2 times tid....

Jeg har fra andre af gutterne herinde lært at at bruge den tommelfingerregel, at en dram udvikler sig i glasset (mest markant i næsen) over en periode på eet minut pr. år whiskyen er gammel. Hovedpointen er, at man lige skal lade drammen lande i glasset, før man giver sig til at slamme den. Behovet er mest markant for de ældste whiskies.
For begyndere plejer jeg at have et tilsvarende cowboytrick for smagen. Man skal lade drammen ligge i munden (uden at suge luft henover) i et sekundt pr. år whiskyen er gammel. Overdrivelse fremmer forståelsen men det betyder, at folk lige lader den ligge i de der 8-12 sekunder, som gør at alle mundens sensorer og smagsløg bliver aktiveret, og det ønskede resultat/hensigt er nået.

Hering


Hej Hering har du også smagt denne herlighed?

mvh
Springbank21

PS. Tak for rådet.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14104 by Hering

Hej Hering har du også smagt denne herlighed?
PS. Tak for rådet.

Jeps - det gjorde jeg juleaften sidste år, takket være David. Den er herlig (94 pts. i min bog), men smagte ikke meget af Glenfarclas - næsten kun af sherry. Og mit sammenligningsgrundlag er på plads, jeg smagte jo altså 50 forskellige Glenfarclas i december :twisted:

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14106 by Duffer

men smagte ikke meget af Glenfarclas - næsten kun af sherry.

Er hovedparten af Glenfarclas aftapningerne ikke fra sherry fad..?
Glenfarclas er vel næsten indbegrebet af sherrylagret single malt.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14107 by MacNiels
Ifølge Ian McWilliam fra Glenfarclas, så deres 10 års en blandig af 50% sherry og 50% bourbon fade

Så vidt jeg husker, så bliver andelen af bourbon fade minde des ældre Glenfarclas aftapning der er tale om.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14109 by Hering

men smagte ikke meget af Glenfarclas - næsten kun af sherry.

Er hovedparten af Glenfarclas aftapningerne ikke fra sherry fad..?
Glenfarclas er vel næsten indbegrebet af sherrylagret single malt.

Jeg skrev jo heller ikke sherryfad men sherry. Det er jo faktisk en slags drik. Der er ikke meget whiskysmag tilbage i Rechlerich'en.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14110 by Duffer

Jeg skrev jo heller ikke sherryfad men sherry. Det er jo faktisk en slags drik. Der er ikke meget whiskysmag tilbage i Rechlerich'en.

De fleste gamle (+25 år) Glenfarclas jeg har smagt - har været "overpowered" af sherry - som regel positivt :-) men dog aldrig så meget at man var i tvivl om at det var whisky og whisky fra Glenfarclas man havde i glasset... :roll:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14111 by karlejnar

Ifølge Ian McWilliam fra Glenfarclas, så deres 10 års en blanding af 50% sherry og 50% bourbon fade

Så vidt jeg husker, så bliver andelen af bourbon fade mindre des ældre Glenfarclas aftapning der er tale om.

Under vores besøg på Glenfarclas på Slainte-fest-turen fik vi oplyst at de bruger to fadtyper. Hovedparten er friske sherryfade, men den anden type kalder de blot plain oak.
Om det er refill bourbon eller refill sherry meldte historien dog ikke noget om.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14112 by Duffer
Glenfarclas bruger primært Oloroso fade, som de bruger op til tre gange.
1.st og 2.nd Fill til Single Malt - 3.rd Fill til blends.
Blends udgør 50 % af den totale produktion.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #14114 by Springbank21
Elsker at få kommentarer, så tak indtil videre.....hvis i har mere så bare kom med det.....super fedt at høre jeres meninger.

Smagte den igen igår og den bliver bare bedre og bedre.
Smagte også lige Springbanks 1997 Vintage og den kunne godt gå hen at blive en ynglings.

mvh

Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 months ago #14410 by Springbank21

Jeg skrev jo heller ikke sherryfad men sherry. Det er jo faktisk en slags drik. Der er ikke meget whiskysmag tilbage i Rechlerich'en.

De fleste gamle (+25 år) Glenfarclas jeg har smagt - har været "overpowered" af sherry - som regel positivt :-) men dog aldrig så meget at man var i tvivl om at det var whisky og whisky fra Glenfarclas man havde i glasset... :roll:


Gælder det også Adelphi ´s The whisky that cannot be named....??

Jeg overvejer nemlig at købe denne lidt helpebret whisky sammen med brormand.

mvh

Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #24078 by Duffer

Gælder det også Adelphi ´s The whisky that cannot be named....??
Jeg overvejer nemlig at købe denne lidt helpebret whisky sammen med brormand.

Jeg har ikke haft fornøjelsen med Adelphi, men mener Jones har konsumeret mindst én af dem.
Hvis der er gået samler i dig, er der lidt inspiration her:
www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... ic&p=21069

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #24081 by Springbank21
Ja der er sgu nok gået lidt samler i mig....men ikke så meget at jeg ikke kan finde på at åbne en enkelt eller to, i ny og næ, ved store lejligheder.
Jeg er lidt tændt på deres almindelige 40 års Glenfarclas....god pris. Har du(dufffer)/ nogen herinde haft fornøjelsen??

mvh

Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 8 months ago #24083 by Duffer
Hvis du mener 40-yo OB - 46% som er vist som billede nummer 4 på linket, så ja - den var med på smagningen med George Grant som blandt andet undertegnede og MacDeffe m.fl deltog på sidste år.
Det er en fin dram - helt sikkert, men det er der også mange andre til den halve pris der er :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.315 seconds