Non Islay peated Whiskies!

More
15 years 8 months ago - 15 years 8 months ago #15835 by larsb
Jeg er ved at samle sammen til en lille privat smagning og det skal som overskriften hentyder til være "Peated - non Islay"

Det kunne være jeg havde overset nogle, så i må gerne komme med forslag hvis i lyster.
Jeg ved godt at der er flere forskellige fra samme destilleri, men der er mere at komme bredt rundt end det er antallet af Whiskies der tæller.

Benriach 1994 Signatory Heavely peated + Curiositas Peated
Benromach Peat Smoke
Isle Of Jura. Heavily Peated.
Edradour "Ballechin 1" Heavily Peated Highland. Burgundy
Ledaig Peated
Longrow 10 Year Old. Heavily peated.
Tomintoult 'Peaty Tang'
Last edit: 15 years 8 months ago by larsb.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15837 by arvele
Replied by arvele on topic Non Islay peated Whiskies!
Ardmore, Brora, Bladnoch Lightly Peated 6yo og Amrut Peated er noen av de jeg kommer fram til i farten. I tillegg fant jeg en Balblair 1992 / 12 Year old / Peaty Cask hos The Whisky Exchange.

Arve M Lervik
Norsk MaltWhisky Lag
www.nmwl.no

> Quidquid latine dictum sit altum viditur <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15838 by Duffer
Replied by Duffer on topic Non Islay peated Whiskies!

Bruichladdich 3D3 Norrie Campbell Tribute Edition 46%

Er Bruichladdich ikke Islay whisky? :)

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15839 by BH
Replied by BH on topic Non Islay peated Whiskies!

Bunnahabhain 1997 Signatory Heavely peated


Er Bunna ikke også Islay whisky??

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15840 by LochLading
Hvis Irland må være med så er en connamara cask strenght fra cooley dis. også en tørvet fætter....
Henrik

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15841 by st7
Replied by st7 on topic Non Islay peated Whiskies!
Her er yderligere et par muligheder :arrow:

Loch Lomond Croftengea Heavily Peated Malt
www.lochlomonddistillery.com/car ... -p-40.html

Glen Scotia Peated Malt
www.lochlomonddistillery.com/car ... -p-36.html

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15842 by Laur
Replied by Laur on topic Non Islay peated Whiskies!
Har i en "underlægger" for hvor "peated" Whisky ´en skal være? Hvis ikke, så kan følgende være et par forslag:
Macleods 8 years (Island)
Vil Scapa, Tallisker og evt. Ping 2 kunne klare jeres "peat-grænse"?
Og et smut over sundet vil måske kunne bidrage via MackMyrra preludium No. 6

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15845 by larsb
Replied by larsb on topic Non Islay peated Whiskies!
Jaaae-joooe. Bunna og laddie er jo selvfølgelig islay. Sorry.
Det var nok den Pirate malt jeg sad og drak. Den lammer åbenbart nogle nervebaner ;-)
Jeg redigere min liste.

Men med peated mener jeg mere end Ardmore, som jeg synes i er lige svag nok.

Men tak for de nuværende forslag, som jeg undersøger nærmere.

Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15850 by Hering
Replied by Hering on topic Non Islay peated Whiskies!
Old Ballantruan.

Noget Springbank kan da også være ganske røget - men om du med peat mener røg, er jeg stadig lidt uklar på.

Udover Croftengea fra Loch Lomond er der også to lidt mindre peatede versioner fra samme destilleri. Hvis jeg husker rigtigt er det Craiglodge og enten Inchmoan eller Inchmurrin, men jeg er for doven til at konsultere Misako Udo lige nu...

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15879 by larsb
Replied by larsb on topic Non Islay peated Whiskies!
Jeg takker for de fine forslag, det er rart med nogle medsammensvorne der kan træde behjælpeligt til.

- Og med peat mener jeg røg. Gerne kraftig røg.

Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15886 by Duffer
Replied by Duffer on topic Non Islay peated Whiskies!
Hvis du er røg fan (og det gerne må være Islay) har Bruichladdich har netop sendt en 35 ppm på gaden

BRUICHLADDICH PEAT, the third in Bruichladdich's new Multi-Vintage Trilogy has been created to offer a heavily peated flavour whisky "“ the ultimate peat destination in this unique new "trilogy"

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15890 by larsb
Replied by larsb on topic Non Islay peated Whiskies!
Jeg takker for oplysningen.
Det bliver undersøgt med det samme.

Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15893 by LochLading
En oplysning så der ikke er tvivl :
Peat = tørv
Smoke = røg :wink:

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15916 by cs
Replied by cs on topic Non Islay peated Whiskies!
`Hej larsb
Du får meget svært ved at finde tørvede whiskys der ikke er fra Islay... Du kan sagtens finde røgede whiskys...

Foskellen er, hvad der fyre op under tørringen af malten... og det er stort set kun på Islay og Skye der bruges tørv...

Og at der er et phenol-indhold på et eller andet mg/l er ikke det samme som at det er en tørvet whisky...

Et godt tjek...: Server skidtet til nogle der oplevede 2.verdenskrigs skorsten... deres næser kender forskel... ellers er et godt mål, hvor meget whiskyen dufter af gasebind...

gasebind=tørv.


I øvrigt: Island fra Ian MacLeods har varmeste anbefalinger i kategorien...
cs

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15921 by dmwa
Replied by dmwa on topic Non Islay peated Whiskies!
Hold da kæft hvor er I kloge.

Prøv lige at læs dette - så bliver alle definationer vist klare.....

www.whisky-news.com/En/reports/P ... ol_ppm.pdf

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17297 by larsb
Replied by larsb on topic Non Islay peated Whiskies!
Nu er jeg så småt ved vejs ende med min lille anderledes samling af røgede Whiskies uden for Islay.

Jeg ved heller ikke om andre har samme mærkelige interesse for røgede whiskies som jeg, men her er det jeg har fået samlet.
Alle whiskies er prøvet at fås som "Heavely Peated"

Benriach 10 y.o. Curiositas Peated
Benriach 1994 Signatory Heavely peated
Benromach Peat Smoke
Caperdonich 1998, 10 Year old
Craiglodge Peated 1998 + 2001
Croftengea heavely Peated. Cask no. 032. 1997
Edradour "Ballechin 1" + "Ballechin 2" + "Ballechin 3"
Glen Scotia. Peated. Cask no. 518. 1999
Inchfad Peated. Cask no. 666
Isle Of Jura. Heavily Peated.
Ledaig Peated
Longrow 10 Year Old
Old Ballantruan
Tomintoult 'Peaty Tang

Det synes jeg godt man kan lave en lille smagning ud af, bare lige for at have en undskyldning for at korke dem alle på en gang

Lars :lol:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17467 by larsb
Replied by larsb on topic Non Islay peated Whiskies!
Nu har jeg så fået dem smagt og i korte træk var alle gode whiskies, så absolut.

Ledaig og Longrow var der ikke megen røg i.
Benromach var lidt ligesom the organic bare med røg.
Benriachs egen aftapning er der noget mere smag i, end Signatorys.
Tomintoul var lidt tang ´et.
Old Ballantruan, Caperdonich, Craiglodge 2001, Croftengea, Glen Scotia, Inchfad Peated var dejlig røgede whiskies.
Jura Heavily Peated er den bedste Jura jeg til dato har smagt.
Edradour "Ballechin 1" er en ny farvorit.
Men som den whisky der gjorde sig mest bemærket var Craiglodge Peated 1998/2007. cask no. 137. 17/150. Sherry hoegshead.
De 2 første linjer fra whisky biblen 2009: Good Grief!! Have you even been run over and then re-trampled on by a sherry-peat steam roller!
Og nederst: Get one. Because you will have something to discuss at dinner parties for the rest of your life...

Nu skal jeg så have dem smagt og nydt hver for sig, det er bare lækkert.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17496 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Non Islay peated Whiskies!
Usædvanligt med en røget Caperdonich, den har jeg aldrig stødt på før. Ellers syntes jeg Authenticus fra Benriach er ret lækker

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17497 by larsb
Replied by larsb on topic Non Islay peated Whiskies!
Jeg synes også kun at kunne se at Caperdonich whisky er af ældre dato, lige på nær et par enkelte fra 96 ´ og 98 ´.
Hvoraf den fra 98 er røget. Men den er dejlig lækker.

Den Benriach Authenticus lyder også lækker. Den må jeg prøve i løbet af året.

Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17498 by whiskyconsult
[

CS skrev:
Foskellen er, hvad der fyre op under tørringen af malten... og det er stort set kun på Islay og Skye der bruges tørv...[/i][/i]




Øhhh nå......der lærte jeg da noget nyt......at de på Skye bruger tørv?????kommer malten ikke fra Glen Ord Maltings og dermed ikke fra Skye, således heller ikke tørven.......og så lige en lille info.....vi bruger rigtig meget børv på Highland Park.....som er fra Orkney...... :lol:

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17499 by whiskyconsult
ups undskyld....vi bruger ikke børv.....men tørv......børv er vi holdt med for laaaang tid siden :lol: :mrgreen: :oops:

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17500 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Non Islay peated Whiskies!
Umiddelbart er det nok ikke så nemt at få fat i Highland Park der er røget, men den Norse Cask aftapning som kom for et par år siden var faktisk røget i sådan en grad at man ikke var i tvivl om det.

Martin kan måske svarre på hvor meget ppm der i deres malt byg eller newmake på Highland Park? (altså den del der er peated)

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17502 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Non Islay peated Whiskies!
Ja, det er egentligt sjovt at "peat" bruges som en "unik" smagsnuance. Selv bruger jeg bare ordet "peat" i flæng for en whisky der smager eller dufter røget. At peat skulle betyde "medicinsk" er jeg ikke enig i

Hvis man bevæger sig ud på en tørvemose og faktisk tager fat i tørv og dufter, sågar smager på det, så er der ikke noget her jeg nogensinde har genfundet i en maltwhisky

Så jeg tror at at den kendte smagsnuance "peat" bare er en anden betegnelse for røget whisky. Eller hvad ?

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17503 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Non Islay peated Whiskies!
Highland Park skulle normalt ligge omkring 35-40 ppm i deres egen malt. Det er omtrent det samme som Caol Ila/Lagavulin

Det blandes med urøget malt, normalt 80/20. Men de fleste destillerier har jo lavet eksperimenter en gang imellem, selvom de sjældent indrømmer det

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17504 by whiskyconsult
Deffe har helt ret....godt Deffe.....vi prøver at ramme de 40 ppm når vi malter....det er udregnet med mængden af tørv og forbrændingstid.....også hvilken "blandning" fra vores tørvemose vi bruger da den består af 3 lag som hver især giver sit eget præg på vores færdige sprit. Vi blander som Deffe også rigtig siger med urøget malt fra Tamdhu Malting i et forhold som 75-80/25-20 med størst mængde fra Tamdhu.

Vi har en del fade liggede som indeholder Highland Park der er meget i den røget ende......kun produceret på vores egen malt......og det er rigtig godt....mere kan jeg ikke sige lige nu men der kommer en del sjove ting fra HP i nærmeste fremtid og så vil i være de første til at høre om det.

Håber at det gav lidt svar....elers er Deffe ret stærk i HP hvis jeg ikke lige får svaret.

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17511 by karlejnar

Usædvanligt med en røget Caperdonich, den har jeg aldrig stødt på før

Ikke så usædvanligt endda. Og grunden til at lave røgede batch'es på Caperdonich og Benriach m.fl. var/er, at Chivas (Pernod Riccard) ville være uafhængig af at skulle købe fade fra Islay til deres blends.
Nogle af disse fade er så nu blevet en del af det nye BenRiach's lager, og derfor kan de sende røgede single malts på markedet. De kunne jo ikke vide for 10-20 år siden
at der ville komme en trend med røgede Speysider'e

Det har så ydermere medført røgede Speysider'e fra Benromach, Tomintoul, m.fl. Men de er jo alle af meget ung alder.

Jeg kunne også rigtig godt tænke mig at smage en røget Caperdonich. Er den omtalte 1998'er fra en uafhængig aftapper? Duncan Taylor har jo en del Caperdonich på lager (Mark Watt's yndligswhisky), men det er vist mest af ældre dato.

Den omtalte Craiglodge lyder også som et besøg værdig. Hvem udgiver den? Det er sikkert omtalt før, men min hukommelse er ikke så god. :oops:

Og jeg kan bekræfte, at HP bruger egne tørv. Da jeg besøgte destilleriet i maj, var jeg et smut forbi Hobbister, hvor deres tørvegravning foregår.
Og selvfølgelig bruger de tørv andre steder end Islay (og Skye). Ellers kunne de jo heller ikke lave de stærkt røgede Octomore og Ardbeg Supernova. Port Ellen malteriet, og Laphroaig's og Bowmore's egen malterier, kan ikke fremstille malt med ppm over ca. 55-60. Det kan derimod nogle af de stor malterier på fastlandet.
Og jo Talisker's malt kommer fra Glen Ord, så de bruger også tørv fra fastlandet.
Mlten til Ledaig bliver også fremstillet på fastlandet.
Nå ja, så er der jo Springbank, der bruger egen tørv fra Kintyre-halvøen.

Med hensyn til smagsnuancer tørv/røg, så er jeg enig med MacDeffe

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago - 15 years 1 month ago #17514 by larsb
Replied by larsb on topic Non Islay peated Whiskies!
Hvis man er til tekniske detaljer er dmwa ´s link til Peat og phenol rigtig god, men dog noget teknisk. Se tidligere indlæg her.
Derfor fik jeg min søster til at oversætte den, for mit tekniske engelske er ikke det bedste. Send mig en PB, så kan jeg sende oversættelsen.

Da jeg googlede al det her om røg og whisky, fandt jeg disse info. Tankevækkende. Det skal ikke tages bogstaveligt for jeg er ikke kemi profeesor.

Ved rygning af mad!
Når træ eller halm "“ hvad man nu vælger som brændsel "“ brænder, sker der en ufuldstændig forbrænding,
og der dannes røg. Røgen består af ganske små dråber og gasser af mange forskellige slags
fx tjære, træharpiks, fenoler, benzol, kresoler, formaldehyd, acetone, myresyre, eddikesyre, alkoholer og vand.

Fenol bruges til desinfektionsmiddler, nematodemidler, ukrudtsmidler
Cresoler og deres derivater (f.eks Xylenoler) er almindeligt forekommende i naturen. De findes som metabolitter i forskellige mikroorganismer samt i urinen af pattedyr
xylenol anvendes som pesticider og anvendes til fremstilling af antioxidanter.
Ethylphenol er en aromatisk forbindelse der bl.a. forekommer i gylle.
guaiacol anvendes medicinsk som en expectorant(medicin, der hjælper mod slim og andet materiale fra lungerne, bronkier og luftrør),
antiseptisk (anvendes på levende væv / huden for at mindske risikoen for infektioner, sepsis, eller forrådnelse), og lokale bedøvelsesmiddler.


Men læs artiklen, den er rigtig dejlig nørdet :wink:

Angående Caperdinich er det OB 10 års og kan ses på www.thewhiskyexchange.com/B-40-Caperdonich.aspx
Craiglodge kommer fra Loch Lomond der udgiver flere forskellige mærker: www.lochlomonddistillery.com/car ... c0186b7f3e


Hilsen Lars
:lol:
Last edit: 15 years 1 month ago by larsb.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17515 by EckoVicto

Jeg kunne også rigtig godt tænke mig at smage en røget Caperdonich. Er den omtalte 1998'er fra en uafhængig aftapper? Duncan Taylor har jo en del Caperdonich på lager (Mark Watt's yndligswhisky), men det er vist mest af ældre dato.


Jeg tror det er denne Caperdonich det drejer sig om
Caperdonich 1998 10yrs 58,5% fra speciality drinks/TWE til £40

www.thewhiskyexchange.com/P-9134.aspx

EV

//Esben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.385 seconds