Hvor mange forskellige har I egentlig smagt ?

More
15 years 4 months ago #16757 by Birdman
Hej med jer.

Jeg er ny her i blandt jer. Har altid godt kunne lide whisky, men er først i de senere år begyndt at interessere mig for Single Malt whiskyer, distillerier o.s.v. og faldt over denne side via en anden side. Har så fulgt med i et års tid tror jeg og er rimeligt (= meget) imponeret over jeres viden og især entutiasme.

Når man - jeg, som nybegynder - følger diverse forum's her, så er der mange mærker jeg kan nikke genkendende til. Ikke at jeg har smagt dem, men læst/set navnene før.

Egentlig havde/har jeg sat mig som mål, at "komme igennem" så mange forskellige mærker som muligt; og med det mener jeg det enkelte distilleri's - skal vi kalde det - "basis-/grund-" whisky og her forestiller jeg mig - har da gjort det indtil videre, at det drejer sig om dem med den laveste alder. Er det en korrekt antagelse ??

En helt anden ting er - det her med min "imponerethed" over jeres viden - at jeg har spekuleret over, hvormange forskellige whisky'er d'herrer egentlig har smagt ?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16758 by Macdeffe
Velkommen til denne nørd side :p

Der er meget at gå i gang med og man kan lige så godt få startet. En god måde at få udvidet sin "horisont" er at deltage i så mange smagninger som muligt, hvis man skal kæmpe sig igennem en hel flaske hvergang man skal smage en ny whisky så når man jo ikke så mange :)

Ellers er et vel bare med at prøve så meget muligt og så meget forskelligt som muligt, så du hurtigt får en idé om hvad du egentlig bedst kan lide.

Det ville jo være synd at kæmpe sig igennem 50 standard aftapninger fra Speyside før man finder ud af at man bedre kan lide irsk, cask strength eller Islay whisky. Eller vice versa

Personligt har jeg opgivet at tælle hvad jeg har smagt og ikke smagt forlængst, sikkert flere tusinde forskellige, men jeg jagter jo også ting jeg ikke har smagt før

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16768 by CRC
Antal ? Ingen ide....Og Velkommen til.
Men jeg vil anbefale at du ikke overser de uafhængige aftapper, som jeg desværre gjorde i starten (Jeg syntes personligt tit de er bedst).
Og for at smage mest muligt så undersøg om der er et Whisky laug i det område hvor du bor...!!!

MVH CRC.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16770 by Hering
Jeg ligger og roder mellem 900 og 1.000 for tiden. Har ikke tid til at skrive mine noter ind i mit skema, men jeg er stærkt på vej mod de 1.000, hvis jeg ikke er forbi. Det er på lidt over tre år, så jeg er godt tilfreds. Men er stadig en grønskolling ift. Deffe, Al, Karl-Ejnar, Hans-Henrik, Flemming og Co.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16772 by linnet
Det der med at tælle og registrere hvor mange forskellige whiskyer jeg har smagt - beklager jeg er desværre ikke lige bogholdertypen så det gør jeg altså ikke - og jeg er heller ikke typen som sidder og laver smagsnoter - gjorde det dog med stor fornøjelse i starten - men fandt også ud af at efter en god smagning så var de sidste notater totalt ulæselige så det blev droppet - også fordi jeg fandt ud af at det tog af min opmærksomhed at skulle sidde og skrive ned .
Jeg ved at jeg har smagt maltwhisky fra alle destillerierne i Skotland og fra de fleste andre lande - mangler vist at smage fra Tyskland - men det når jeg jo nok.
Jeg slog for sjovs skyld op i en gammel whiskybible (2004) og talte at Jim havde 119 forskellige detillerimærker med og talte at han havde 47 forskellige Macallan med 19 forskellige Glenfiddich bare for at tage to kendte destillerier så der er rigeligt at tage fat på.
Jeg kan kun støtte Macdeffes holdning i at tage til så mange whiskysmagninger som muligt - fordi netop her er der mulighed for at smage forskellige whiskyer- og oftest whiskyer som er af væsentlig anderledes kvalitet end de normale destilleriaftapninger og samtidig en god mulighed for at møde ligesindede med samme interesse.
Personligt anbefaler jeg altid folk at tage til www Falster ellers er der jo altid en mulighed for at smutte forbi DMWA og på siden her er der jo altid en smagning eller 2 annonceret.

God fornøjelse

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16773 by linnet
Det der med at tælle og registrere hvor mange forskellige whiskyer jeg har smagt - beklager jeg er desværre ikke lige bogholdertypen så det gør jeg altså ikke - og jeg er heller ikke typen som sidder og laver smagsnoter - gjorde det dog med stor fornøjelse i starten - men fandt også ud af at efter en god smagning så var de sidste notater totalt ulæselige så det blev droppet - også fordi jeg fandt ud af at det tog af min opmærksomhed at skulle sidde og skrive ned .
Jeg ved at jeg har smagt maltwhisky fra alle destillerierne i Skotland og fra de fleste andre lande - mangler vist at smage fra Tyskland - men det når jeg jo nok.
Jeg slog for sjovs skyld op i en gammel whiskybible (2004) og talte at Jim havde 119 forskellige detillerimærker med og talte at han havde 47 forskellige Macallan med 19 forskellige Glenfiddich bare for at tage to kendte destillerier så der er rigeligt at tage fat på.
Jeg kan kun støtte Macdeffes holdning i at tage til så mange whiskysmagninger som muligt - fordi netop her er der mulighed for at smage forskellige whiskyer- og oftest whiskyer som er af væsentlig anderledes kvalitet end de normale destilleriaftapninger og samtidig en god mulighed for at møde ligesindede med samme interesse.
Personligt anbefaler jeg altid folk at tage til www Falster ellers er der jo altid en mulighed for at smutte forbi DMWA og på siden her er der jo altid en smagning eller 2 annonceret.

God fornøjelse

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • redlich
  • Visitor
  • Visitor
15 years 4 months ago #16775 by redlich
Replied by redlich on topic Hvor mange forskellige har I egentlig smagt ?
Hmm....
...5, 6, 7, 8, 9, 10..... nej, så mange fingre har jeg ikke :(

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16776 by Peteys
Det ville vel også se ret pudsigt ud med en person der rendte rundt med aå mange fingre ikke ;-)

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16779 by LochLading
Ikke nok endnu...... :D

Henrik

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16838 by Whiskynyderen
Jeg ved det faktisk ikke. Men for 1 ½ år siden begyndte jeg at registrere, hvad jeg havde fra smagenoter, som jeg havde gemt , samt ud fra hvad der gemte sig i hukommelsen. Det er derved blevet til 459 forskellige.
Samtidig begyndte jeg at registrere foreløbig for 2008, hvor mange nye, der kom i glasset - Det er blevet til 78 forskellige.
Egentlig en lidt besynderlig foretagelse - Lidt som en storvildtsjæger, der stolt af byttet, hænger trofæet op på væggen. :oops:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16840 by Peteys
Prøv at tælle efter en whisky messe/festival, så kommer tallet noget hurtigere op!

Smagninger hjælper også på det, jeg vil tro at smagninger, festivaller og messer har fået tallet på på omkring 250-300 for mit vedkommende i år, hvis det kan gøre det. Forbruget herhjemme har så været tilsvarende lavt, dvs. næsten ingenting, men det er så også derfor der er så mange sjatter der skal drikkes.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.217 seconds