Whisky 2010 - uge 2

More
14 years 2 months ago #19744 by Lading
Whisky 2010 - uge 2 was created by Lading
Tålmodighed er en svær ting!

Kom lige til at smage uge 2, lækker afrundet, meget let og elegant sag der bærer præg af fad og lidt mere alder, 20-25års Bunna a'la gamelt klædeskab på ikke meget over de 40% den ser jeg frem til at bruge lidt mere tid på de næste par dage!

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19757 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky 2010 - uge 2
Whisky 2010 konceptet er beskrevet her :

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... pic&t=3834

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19767 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky 2010 - uge 2
Første indtryk: Lowland
N: Sødme, røde æbler, kirsebær, en anelse græs
P: Lidt skarp, hvilket får mig til at tænke på ung whisky, sandsynligvis bourbon fad
(Hvis det er en gammel fætter der har tabt ABV'en er jeg også tabt ned i en gryde)
F: Kort, frisk - igen æbler, denne gang både grønne og røde
ABV: ca. 43%
Alder: 10-12
Destilleri: Muligvis Bladnoch
Jeg vender tilbage med andet indtryk - så gætter jeg nok på en gammel St. Magdalena. :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19777 by abandholm
Replied by abandholm on topic Whisky 2010 - uge 2
I går smagte jeg uden at analysere, og jeg synes det er en rigtig dejlig dram - meget velsammensat i smag og duft.

Næse: Lidt tør duft af træ - lidt over mod ceder- eller fyrretræ. Der er lidt af det jeg kalder ristede løg, som giver en hvis tyngde, og får mig til at gætte på alt andet end Lowland ;-) Jeg finder heller ikke noget græs.

Smag: Jeg er kan ikke rigtigt finde ord på smagen - den er meget velsammensat, og kun træet "vil skille sig ud" i min mund.

Alder: Virker som en yngre (ca 10) årig tilsat en vis mængde ældre whisky.

Min første tanke var - ligesom Lading at det var en ældre sag, for der er ting der tyder på det, men der er også mere ungdommelige træk.

Fad: Jeg kan ikke helt detektere om det er bourbon- eller sherrywood. Måske begge? Jeg hælder mest til bourbon.

Styrke: 43-46%

Destilleri: Mit første bud på et destilleri var Clynelish, men jeg tror jeg vover pelsen og gætter på at det er en Arran Peacock. Jeg er ikke så god til at huske smag, men den var også meget velbalanceret, og var baseret på både bourbon og sherryfade. Da det samtidig er en af MacDeffes "all time favourites", tager jeg chancen, og gætter på den... ;-)



Jeg er bortrejst onsdag til søndag, så jeg har nok kun denne ene chance... ;-) Det er ellers rart at vende tilbage over et par aftner...

Mange whiskyhilsner
Anders

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19778 by Lading
Replied by Lading on topic Whisky 2010 - uge 2
Så nappede jeg lige en kop mere af denne særdeles drikkevenlige dram, og denne gang uden at have drukket Talisker 175 først :wink: Aldersmæssigt fik jeg jo nok lige tage munden fuld, vi skal nok lidt længere ned! og procenten lidt op.
Men den er lækker og glider lige ned, det er lige før kærsten vil være med!
Må prøve igen en af de nærmeste dage :D

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19781 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky 2010 - uge 2

men jeg tror jeg vover pelsen og gætter på at det er en Arran Peacock

Også min første indskydelse - ikke fordi jeg har smagt den, men netop p.g.a omtalen. Men jeg satser på Bladnoch. Fin hverdagsdram. Karakter 7

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19803 by macT
Replied by macT on topic Whisky 2010 - uge 2
N : en duft af æbler
S: en andelse spids på tungen, lidt salt og træ
A: ung måske max 8-12 år
F:
S:46 %
kunne godt være en Bladnoch.

Thomas

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19804 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky 2010 - uge 2
Smagsnoterne på Arran Peacock: Kilde: Whiskyfun
Arran 12 yo 1996 'The Peacock Ltd Edition' (46%, OB, 6000 bottles, 2009) Three stars Colour: pale gold. Nose: much more vanilla and straight oak in this one, which a much more ‘modern' variant of Arran. The spirit behind the rather heavy sweet oak is more or less in the same vein as the 10, not the 12. Pears, peaches and melons, then ginger and apple compote. Mouth: rich but once again, the oak is much more obvious than in the regular 12. Apples and pineapples coated with ginger and white pepper and a little mustard and liquorice in the background. Finish: rather long, the oak's spices keeping the whole under a tight reign. Comments: very, very well crafted, with an obvious partial or total maturation in first fill American wood or even new wood. Works very well but I like the regular 12 rather better, I believe the distillate is classy enough to be able to stand on its two feet. SGP:451 - 82 points.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19805 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whisky 2010 - uge 2
Jeg forstår godt Lading ku tro den her indeholder noget gammelt, jeg får nemlig selv en anelse gammel grain første gang jeg dufter til den, herefter går det så over i noget let maltet. Ikke super kompleks, men heller ikke dårlig

Smagen er et miks af maltsirup, lidt vanilje, lidt citrus og et par småting mere jeg ikke lige kan sætte fingeren på

Finish, citrus, sprit, og andre ting jeg igen ikke helt kan sætte fingeren på. finishen fortsætter et pændt stykke tid.

6,5-7 point, udemærket dram,

Destilleriet har jeg svært ved at komme med et gæt på, men Arran ku som tidligere nævnt være et godt bud. (og ja, jeg
ved godt det ikke er originalt at gætte på det samme!)

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19814 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Whisky 2010 - uge 2
Jeg får nemt Vanilie og smagen af egetræ når jeg dufter til denne. Den er svær at bedømme, men som Steffen siger: "Det vigtigste er vel om man kan li ¨den" - og det kan jeg.
Synes også at eftersmagen er utrolig lang og behagelig.

Med hensyn til gætterier er jeg også sikker på at det er Arran Peacock. (Nu er der fare for at blive helt til grin) - men jeg har drukket en hel flaske af den tidligere, og det var også noget af det første jeg tænkte på. Jeg har netop sammenlignet farven med en uåbnet flaske, og de er helt identiske.

Karakter 7 - og tak for skænken :-)

Thomas

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19819 by Dragen
Replied by Dragen on topic Whisky 2010 - uge 2
En sokkefinish :P

Duft: frisk, eng, regnvejr

Smag: lidt tam - prøver med vand

m. vand: let vanille, let træ (lactone)

Vi er i ungt Higland Park/Springbank/lignende let land for mig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Æsel
  • Visitor
  • Visitor
14 years 2 months ago #19820 by Æsel
Replied by Æsel on topic Whisky 2010 - uge 2
Næse: Frisk frugt el. blomster, en smule træ, vanille?, våd jord.

Smag: Bitterhed, frisk træ, vanille.

Finish: Ikke synderlig lang.

Nok en ret ung sag i nærheden af de 46%, ikke lige nogle bud på hvor vi er henne. Ikke noget der rigtig imponerer mig, dertil er den nok alt for let.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Æsel
  • Visitor
  • Visitor
14 years 2 months ago #19821 by Æsel
Replied by Æsel on topic Whisky 2010 - uge 2
Næse: Frisk frugt el. blomster, en smule træ, vanille?, våd jord.

Smag: Bitterhed, frisk træ, vanille.

Finish: Ikke synderlig lang.

Nok en ret ung sag i nærheden af de 46%, ikke lige nogle bud på hvor vi er henne. Ikke noget der rigtig imponerer mig, dertil er den nok alt for let.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19824 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky 2010 - uge 2
Glen Elgin 1991 12yr 46% Murray McDavid Refill Sherry Hogshead

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19827 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky 2010 - uge 2
Den smagte udmærket og langt bedre end den "normale" lave MMcD standard :-)
Jeg kan efterfølgende se jeg selv har tømt MMcD Glen Elgin fra 1991 - fadnummer MM0410 - aftappet 2004.
Det må være den samme...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19829 by Lading
Replied by Lading on topic Whisky 2010 - uge 2
:D
Efter at have smagt den et par gange var jeg gået hen og blevet sikker på at det var en OB'er. Men dejlig MMcD aftapning, der er langt imellem dem.

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19863 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky 2010 - uge 2
Næsen : Fantastisk god, blomster og vanille. En af de whiskyer man bare kan sidde og dufte til i evigheder, selvom den ikke er den mest intense
Palate : Lidt mere ordinær, dvis lever ikke helt op til næsen. Cremet, når jeg nu ved det er en sherry refill, så syntes jeg at jeg kan smage den
Finish : Utrolig kort, forsvinder næsten øjeblikkeligt, måske den korteste finish jeg nogensinde har oplevet

Karakter 6 ½

Næsen trækker op, finishen ned. Igen en behagelig letdrikkelig sag

(skrevet for 2 uger siden)

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.342 seconds