Verdenswhisky privatsmagning

More
13 years 5 months ago #22042 by jones
Følgende modige og nysgerrige sjæle har meldt sig til en rundtur i whiskyens store verden - helt uden skotsk single malt - som afvikles nu på lørdag hos undertegnede: Michael Bach, Michael Brinks, Flemming Jensen, Niels Ladefoged, Dennis K. Lund, Peter Lading, Lars Matthiessen, Peter S. Nielsen, Jørn G. Pedersen, Agner Rasmussen, Lars Thygesen og Benny Uldall.

Der bliver whisky fra (mindst) 16 lande, herunder Australien, Belgien, Canada, Danmark, England (3), Frankrig, Holland (2), Indien (2), Irland (2), Japan (7), New Zealand (2), Skotland (4), Sverige, Tjekkiet, USA (5).

Det officielle program rummer 36 glas @ 1 cl. Det bliver til 16,526 cl ren alkohol. Med en dansk genstand defineret som 1,5 cl alkohol giver det ca. 11 genstande fordelt på ca. 8 timer.

Dimple Haig's, blend 15 år 43% PSN
Johnny Walker Black Label, blend 12 år 43% BU
Campbeltown Loch Blend 30 år 40% MBa
Compass Box Hedonism Maximus grain 29 år 46% NL

Zuidam Holland Rye Pure Pot Still 5 år 40% AR
Lot No. 40 Canada rye sgl copper pot still 43% FJ
Bernheim Original Kentucky Straight Wheat 45% AR
Georgia Moon Corn "at least 30 days old"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22044 by Macdeffe
Fint program, der er flere fremragende whiske(y)er imellem

Skal selv til Jolly Toper's verdenssmagning torsdag, der er dog et noget mindre omfattende program

Jeg er sikker på at Georgia Moon Corn Whiskey er labeled "Aged less than 30 days" :-)

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22072 by Peteys
Replied by Peteys on topic Verdenswhisky privatsmagning
Nå man må vel hellere skrive lidt om arrangementet, inden arrangøren kommer og slår en oven i hovedet.
Whiskyerne vi smagte kan vel groft deles op i 4 kategorier,
1.Udrikkelige (smager i hvert fald ikke af whisky),

Bornholmsk No.1 (syntetisk jordbærsødme,) Det er anden gang jeg smager den, og den vinder sku ikke ret meget ved det. Minder lidt om noget hjemmebrændt julesnaps jeg lavede dengang jeg gik på HTX. Tror også den giver en ordentlig omgang hovedpine hvis man drikker ret meget af den :-)
Cypriotisk whisky (syntetisk banansødme)Surprise DKL Smagte ikke super dårligt som bornholmeren, men god var den sku heller ikke.

2.Ok whiskyer,men ikke lige noget jeg gider bruge meget tid på
Dimple Haig's, blend 15 år 43% PSN , min egen, som ikke sætter smagsløgene ret meget i bevægelse
Johnny Walker Black Label, blend 12 år 43% BU, ok, igen uden at vække smagløgene ret meget til kamp
Elijah Craig (Heaven Hill) 12 år 47% PL, For sød til mig, men når det er med velje som i den her er det vel sådan det skal være.
Amrut Special Reserve 63% Whisky Exchange 10th Anniv PL, Er vist blevet mættet lidt af Amrut, syntes i hvert fald at det er den samme note jeg fanger hver gang jeg smager en, og det er desværre ikke en jeg kan lide. Måske er det noget jeg bilder mig ind hmm
Amrut Double Cask 46% 27.02.03/27.02.10 46% MBa, se foregående
Hammer Head Tjekkiet single malt 40,7% 1989 tjekkisk eg DLK, Interessant, lidt mere styrke ville ha flyttet den her til kategori 3. Overraskende god, og i hvert fald uden Offnoter
Goldlys Belgien double still 21 år 46% LT, 21års Belgisk whisky hvem havde troet det? Ok whisky, men ikke noget jeg skal have en flaske af


3.Gode whiskyer
Kilbeggan Irland, blend 15 år 40%NL, Dejlig blød og rund,måske lidt anonym, men herligt sammenspil fra noget grain der tydeligvis ikke har lagt på døde fade, og så noget udemærket malt
Tyrconnell Irland, sgl malt 15 år 46% LM, Den gad jeg godt udforske lidt igen, tror ikke jeg fik givet den ordentlig tid, men den smagte vist ok
Old Hobart Australien sgl malt 60% LT, Styrken overraskede mig og igen, tror ikke jeg fik givet den ordentlig tid
Lammerlaw New Zealand Cadenhead 10 år 49,5% PSN, Min egen, og den er en type whikey jeg godt kan lide, nemlig ok bourbon fad
Lammerlaw Peated 12 år 50% MBr Ikke super meget røg, og ellers lidt lig den anden Lammerlaw.
Eagle Rare (Buffalo Trace) sgl barrel bourbon 17 år 45% JGP OK Eagle rare, men ikke den bedste jeg har fået, nok lidt for meget træ til mig.
George T. Stagg (Buffalo Trace) 65,9% 1988/2005 FJ, ok men igen ikke den bedste jeg har fået
Johnny walker red label aftappet i 70'erne Surprise PL, Overraskende god gammel blend, mange flere nuancer end i nutidens blends
Campbeltown Loch Blend 30 år 40% MBa, Lækker gammel blend, men indholdsfortegnelsen giver også gode forhåbninger til det.
Compass Box Hedonism Maximus grain 29 år 46% NL, den tager vi en anden gang
Bernheim Original Kentucky Straight Wheat 45% AR anderledes type, glæder mig til at dykke lidt mere ned i den jeg selv har stående



4.Dem med potentiale (meget unge whiskyer der ikke er klar endnu)
Macmyra Preludium nr. 6, ikke den mest færdige Mackmyra
English Whisky Co. First Release 3 år 46% PSN
English Whisky Co. Unpeated fadprøve 19 mdr 63,2% AJ
English Whisky Co. Peated 38ppm fadprøve 13 mdr 59,2% AJ
Georgia Moon Corn "at least 30 days old"

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22074 by dklund
Replied by dklund on topic Verdenswhisky privatsmagning
Tak til Al for at ligge hus til sådan en flok verdens whiskyer
man må jo kunne sige nu hvor vi har smagt på dem at det ikke er alle der smagte lige godt

dem jeg syntes bedst om:
George T. Stagg (Buffalo Trace) 65,9% 1988/2005 FJ
Eagle Rare (Buffalo Trace) sgl barrel bourbon 17 år 45% JGP
Lammerlaw New Zealand Cadenhead 10 år 49,5% PSN
Compass Box Hedonism Maximus grain 29 år 46% NL
Yoichi SMWS 116.7 15 år 61,8% 1st fill puncheon AJ
Yoichi 1987 Sgl malt 17 år 53,1% DLK
Kilbeggan Irland, blend 15 år 40%NL
Hammer Head Tjekkiet single malt 40,7% 1989 tjekkisk eg DLK

og dem ingen ville kunne tvinge i mig igen:
Bornholmsk No.1 3 år 43% BU
Zuidam Holland Rye Pure Pot Still 5 år 40% AR
Georgia Moon Corn "at least 30 days old"

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22075 by BigMac
Replied by BigMac on topic Verdenswhisky privatsmagning
Det kan undre mig at man vælger at smage på den bedste whisky (den japanske) til sidst, når ens smagsløg er trætte efter noget 'whisky' som allerede inden servering kan betegnes som ligegyldig :shock:

Den burde have heddet Japansk, Irsk, Amerikansk og resten...men nu er jeg jo også skotsk malt whisky snob, så jeg ved ikke bedre :wink:

/c

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22077 by Duffer
Replied by Duffer on topic Verdenswhisky privatsmagning
Eller japansk - amerikansk og glem resten :-)
Kilbeggan 15 kan nu godt drikkes, men den er noget anonym (som alt Irsk whiskey) IMHO...
Ja hvad ved jeg - jeg var ikke med - og ejer ikke en eneste ikke-skotsk whisky :oops:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago - 13 years 5 months ago #22078 by jones
Replied by jones on topic Verdenswhisky privatsmagning
Duffer "ejer ikke en eneste ikke-skotsk whisky."

Bigmac "whisky som allerede inden servering kan betegnes som ligegyldig"

Det var netop denne form for selvfed ignorans som smagningen skulle afprøve.

Som det vist fremgår af deltagernes indlæg, så var konklusionen langtfra så enkelt eller entydigt som "japansk - amerikansk og glem resten"

Af dagens 6 nordamerikanere fandt jeg de fire direkte frastødende, 1 OK (Elijah Craig) og 1 fremragende (George T. Stagg).

US Heit Frysk Hynder, tjekken og Lammerlaw er fuldt på højde med gode skotske og med Amrut Special Reserve fandt jeg endelig en Amrut som jeg kunne tænke mig at smage igen.

Dyrkning af meget ung whisky har også sin plads, både som oplevelse og som lærdom.

Desuden var der en afdeling med skotske ikke-single malt som man typisk glemmer til dagligt.

Udgangen på det hele er at deltagerne nu har et noget mere kvalificeret grundlag (dog stadig spinkelt, trods menuens omfang) for en eventuel mening om tingene og det grundlag blev skabt på en hyggelig lørdag i godt selskab i meget højt humør.

Al j.
Last edit: 13 years 5 months ago by jones.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22079 by Macdeffe
Jeg har været igennem en del whis(e)ys denne weekend der hører under dette tema

Four roses small batch - god, lige en tak over standard bourbon
Four roses single cask - meget god
Amrut 4yo Van Wees - god
Waldviertler (Weidenauer diukelwalz 42%) - udrikkelig
Eddu silver - OK, men det er faktisk ikke whisky da den er lavet på boghvede, smager også lidt anderledes
AH Hirsch 16 - fremragende
Millstone 8yo 2009. for sød til min smag - minder om metaxa
Kilbeggan 15 blend - OK men grainy
Lark cask strength - god
Tweeddale blend - god
Te Bheag - mindre god
Hakushu heavily peated 48% - rigtig god
Sazerac 18yo - fremragende
Bells special reserve - OK, for sherry fans

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22081 by Duffer
Replied by Duffer on topic Verdenswhisky privatsmagning

Det var netop denne form for selvfed ignorans som smagningen skulle afprøve.

Jeg betragter nu ikke mig selv som en selvfed ignorant - men har dog et vist bundniveau.
Der kan være langt gennem en hel flaske dårlig whisky... ;-)
Jeg har gode erfaringer med amerikansk og japansk whisky, og hvem ved - når jeg nærmer mig din alder Jones - så kan det være jeg kan afsætte mere tid til andet udenlandsk whisky :-) :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22082 by BigMac
Replied by BigMac on topic Verdenswhisky privatsmagning

Duffer "ejer ikke en eneste ikke-skotsk whisky."
Bigmac "whisky som allerede inden servering kan betegnes som ligegyldig"

Det var netop denne form for selvfed ignorans som smagningen skulle afprøve.


Nå dada, er du nu ikke ligeså meget forudindtaget som jeg beskyldes for her? er sandheden ilde hørt? Mon ikke hovedparten af deltagerne - hånden på hjertet - godt vidste at noget af det de skulle smage rent faktisk kunne gå under kategorien jeg betegner som 'sprøjt'?

Som det vist fremgår af deltagernes indlæg, så var konklusionen langtfra så enkelt eller entydigt som "japansk - amerikansk og glem resten"


Jeg synes nu at f.eks. Peters indlæg falder meget godt i hak med med hvad jeg som ovenfor betegnede som noget jeg ikke gider bruge min tid på - prøv at se hans kategori 1 og 2...

Af dagens 6 nordamerikanere fandt jeg de fire direkte frastødende, 1 OK (Elijah Craig) og 1 fremragende (George T. Stagg).


Bevist igen...

Med Amrut Special Reserve fandt jeg endelig en Amrut som jeg kunne tænke mig at smage igen.


Det har jeg også prøvet - den hed bare 'Two Continents'...resten af Amruts portefølje kan være ligemeget - der er vi vist ret enige....

Dyrkning af meget ung whisky har også sin plads, både som oplevelse og som lærdom.


Helt enig - f.eks. fik jeg fredag aften til vores fantastiske Islay-smagning heroppe i Aalborg en Kilchoman Single Cask til DK, som var forrygende - kun 3 år gammel.

Udgangen på det hele er at deltagerne nu har et noget mere kvalificeret grundlag (dog stadig spinkelt, trods menuens omfang) for en eventuel mening om tingene og det grundlag blev skabt på en hyggelig lørdag i godt selskab i meget højt humør.


Jeg mener så ikke, jeg har brug for at spendere en lørdag eftermiddag for at finde ud af ovenstående... Det kunne jeg have sagt mig selv inden - Jeg er ked af det (nej, det er jeg egentlig ikke), men i min verden er det spild af tid rent whiskymæssigt - socialt er selvfølgelig en anden snak.

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22083 by Macdeffe
Jeg vil nu ikke betegne subjektived betragtninger som "sandheden"

Fordi man har en personlig ikke-præference for diverse whisky katagorier, så er det altså ikke ensbetydende med at whiskyen er dårlig

Efter at have været igennem ca. 15 i denne tråds katagori, vsar der kun 1 jeg fandt dårlig og 2-3 svipsere. I en klassisk skotsk smagning, som f-ex en Berry Bros jeg deltog i for nylig syntes jeg at niveauet var betydeligt lavere

Jeg tror verdenswhisky er kommet for at blive!!

Og jeg kan da huske vi blev godt "fuppet" af en Lammerlaw for nylig Claus :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22084 by BigMac
Replied by BigMac on topic Verdenswhisky privatsmagning

Jeg vil nu ikke betegne subjektived betragtninger som "sandheden"


Ikke? Det hele kommer vel ud på personlige preferencer?

Fordi man har en personlig ikke-præference for diverse whisky katagorier, så er det altså ikke ensbetydende med at whiskyen er dårlig


Jamen, det giver jeg dig helt ret i...vigtigst af alt - smag og behag og ingen regler uden undtagelse, men helt ærligt - Georgia Corn?? Bornholmsk og Cypriotisk Whisky?? Det er livet sgu for kort til... i al fald mit liv...

Og jeg kan da huske vi blev godt "fuppet" af en Lammerlaw for nylig Claus :-)


Ja, den smagte fint :) BEMÆRK: Jeg siger heller ikke at alt som blev smagt på smagningen i lørdags er crap - jeg siger bare jeg ville have gjort det i en anden rækkefølge... men det blev selvfølgelig misforstået som det var crap pga. mine tidl. udtalelser om livet er for kort meget andet end skotsk whisky ...og bliver nødt til at sige det igen - jeg drikker altså også japansk, Irsk og amerikansk whisk(e)y (dog ikke så meget - finder det for sødt)... tror bare mit indlæg ovenfor blev misforstået med vilje

Men bevares - jeg kalder jo en spade for en spade - det kan man jo ikke beskylde alle for i dette forum fordi de er bange for at pisse andre af og skabe en dårlig stemning.

/c

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22087 by Macdeffe
Georgia Moon Corn Whiskey er newmake

Jeg har også selv smagt den bornholmske, den skræmte mig ikke mere end så meget andet 3 års jeg har smagt. Kilkerran 3yo, Arran 3yo, de første Benromachs, English Whisky Co. osv for at nævne nogle eksempler

Den når dog ikke Kilchomans nye til sokkeholderne, men den tilhører altså katagorien "fremragende" :-)

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22088 by Macdeffe
Dave Broom har anmeldt world whiskies for en uge siden på WDJK

blog.maltadvocate.com/

Kavalan og Glann Ar Mor/Kornog har fået fremragende anmeldelser, dårligst klarer English Whisky Co.

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22089 by Ellegaard

De andre til smagningen menet de var gode, men jeg kan ikke give en ordentlig bedønmmelse af dem

Jeg forstår fuldt ud konklusionen af ovenstående! :D

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22090 by Duffer
Replied by Duffer on topic Verdenswhisky privatsmagning
Jeg ved ikke om historien passer, men jeg hørte engang at en "kendt dansk whisky connoisseur" blev spurgt om han ville bedømme whisky for Whisky Magazine.
Han sagde ja, men ingen af hans bedømmelser blev udgivet i bladet - han var for ærlig.
Bedømmelserne var for lave til at man ville trykke det i bladet.

Var det Jim Murray der engang sagde "very promising" om et nyt dansk produkt?
Destilleriet havde sandsynligvis betalt honorar, rejse, hotel og mad.
Så har han ikke sagt noget forkert :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22091 by Macdeffe
Der findes faktsik folk i verden der godt kan lide whisky Duffer !

Ikke alle der har en anden mening end dig er købt og betalt

Ellers må du skære ud i pap hvad du forsøger at insinuere med ovennævnte indlæg ?

Et eller andet sted virker det som om du angriber Dave Broom, men det kan være jeg misforstår noget

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22092 by Duffer
Replied by Duffer on topic Verdenswhisky privatsmagning
Jeg kan ikke ikke se noget angreb på Dave Broom (eller nogen andre) i ovennævnte indlæg.
Så ja - du har (igen) set spøgelser :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22093 by Macdeffe
Hvad mener du med IGEN ?

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22100 by Springbank21
Denne smagning skulle have været smagt blindt, så kunne alle fordommene have været lagt på hylden inden man trådte ind ad døren hos Al.

Eller den blev måske smagt blindt??

mvh

Torben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #22101 by MacLars

...så kunne alle fordommene have været lagt på hylden inden man trådte ind ad døren hos Al.

Nu kan jeg selvfølgelig kun tale for mig selv, men jeg havde svært ved at ha' nogen som helst former for forventninger/fordomme over for det program vi skulle igennem da jeg for flertallet af de lande der var repræsenteret ikke havde smagt noget derfra i forvejen. Så jeg synes da selv jeg mødte frem med et åbent sind.

Jeg må så sige at der var ikke det store problem at holde tempoet oppe, normalt bruger vi lang tid på den enkelte whisky, men der var så nogen igennem som det ikke tog så lang tid at smage (altså "simple" whiskyer). Men selvfølgelig i sådan en stor flok er der nogen der skiller sig ud, her vil jeg sige at flg. faldt godt i min smag

US Heit Frysk Hynder, Holland 3 år
Hammer Head Tjekkiet
Goldlys Belgien double still 21 å
Glann Ar Mhor Bretagnien 3 år
Lammerlaw New Zealand Cadenhead 10 år 49,5%

Jeg har smagt nogen Amruts før, men den første der så er faldet i min smag af dem var/er
Amrut Special Reserve 63% Whisky Exchange 10th Anniv.

Aftenens absolutte vindere for mig var
George T. Stagg (Buffalo Trace) 65,9% 1988/2005
Hanyu Ichiro's Malt 3 of Spades 57% 2000/2007

Og det der virkeligt faldt igennem var bornholmeren...det var altså ikke godt....

Men tak til Al for at lægge hus til sådan en anderledes smagning, det er altså ikke lige hvert år man finder sådan en, og selvfølgelig tak til jer andre også for en sjov aften med højt højt humør...

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.323 seconds