Balvenie smagning ved KWL

More
11 years 11 months ago #26195 by MGN
Jeg er netop på nu på vej hjem fra en dejlig aften ved Kolding Whiskylaug hvor vi smagte.

1 Signature 12år
2 DoubleWood 12år
3 Single Barrel 15år
4 Golden Cask 14år
5 NewWord 17år
6 Peated Cask 17år
7 PortWord 21år
8 Tun 1401

Tak til KWL for endnu en dejlig aften og specielt tak til Jens Tholstrup for et fabelagtigt godt foredrag.

Mvh. Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #26208 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Balvenie smagning ved KWL
Det ser godt ud!

Er Peated Cask en efterfølger til Islay Cask, de havde for år tilbage?

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Bjærre
  • Visitor
  • Visitor
11 years 11 months ago #26213 by Bjærre
Replied by Bjærre on topic Balvenie smagning ved KWL
Det var godt :D
Ideen med de 17 års versioner er vist at det altid er et nyt "eksperiment" Peated Cask er afsluttet på fade der tidligere har indeholdt Peated Balvinie(ca 40 ppm i malten sagde Jens vist) og ikke Islay Whisky. Det er i øvrigt utroligt så markant man kan forneme røgen i denne aftapning når den er omgivet af lutter fløjelsbløde fætre.
Min favorit på aftenen var 21 års Portwood. Af en eller anden grund er jeg ikke så vild med Tun 1401 (så sparer man jo de penge :wink: ) Sidste gang jeg smagte Tun 1401 var den i selvskab med den 30 års og den er dæleme god!

Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #26214 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Balvenie smagning ved KWL
OK - tak. Hvad blev der så af den peatede Balvenie? Er den gået til blend, eller blev den aftappet som single malt?

Så vidt jeg har forstået, må de ikke længere skrive Islay cask på etiketten, så det var derfor jeg troede det var en efterfølger.
(Måske skulle jeg vente lidt med at åbne min, det kan være den bliver samlerobjekt en gang :wink: )

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Bjærre
  • Visitor
  • Visitor
11 years 11 months ago #26217 by Bjærre
Replied by Bjærre on topic Balvenie smagning ved KWL
Ifølge Jens Tholstrup blev den peatede Balvenie hældt over på andre fade. De forventer vist en aftapning engang i fremtiden.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #26218 by Duffer
Replied by Duffer on topic Balvenie smagning ved KWL
Balvenie er fremragende whisky - desværre ser man sjældent en uafhængig aftapning.
Check etiketten fra Islay Cask og Karl Ejnar - den er også "Mit Farbstoff" :-)

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #26245 by dmwa
Replied by dmwa on topic Balvenie smagning ved KWL

Balvenie er fremragende whisky - desværre ser man sjældent en uafhængig aftapning.


Jeg tvivler på, at man vil finde en uafhængig aftapning af Balvenie, da Wm Grant beskytter deres mærkevare. Der er ikke siden midt 1970 ´erne solgt fade til virksomheder udenfor Wm Grant, der ikke er tilsat lidt Glenfiddich (teespooning) og omvendt.

Derfor vil der ikke blive aftappet Balvenie (og Glenfiddich + Kininvie for den sags skyld) af uafhængige aftappere - og skulle der alligevel snige sig en ud, så kommer der lynhurtigt en henvendelse fra Wm Grant om overtrædelse af Markedsføringsloven eller hvad den nu hedder i Storbritannien. Det så vi for en del år siden, da en aftapper skrev, at det var en "Kininvie med en kopfuld Balvenie"

Det kan man så lide eller ej - men som producent har man vel lov til at beskytte sit eget produkt.

I øvrigt kan jeg oplyse, at TUN 1401 batch 5 kommer til Danmark i juni (håber vi). Vi har nu udsolgt batch 2 (muligt at den stadig kan fås hos Braunstein?? men ellers er den nok nu ikke længere til at opdrive i detailhandel)

Rum Cask 17 år er også ved at være udsolgt - så den skal man fremover også finde på auktioner, hvis man vil smage (eller samle) den

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #26251 by cuhp
Replied by cuhp on topic Balvenie smagning ved KWL
Hej Flemming,

Jeg ved godt, at denne aftapning efterhånden har nogle år på bagen, men den beviser, at der stadig findes nogle enkelte uafhængige Balvenie-aftapninger :)

www.whiskyandlifestyle.com/shop/category...Malt-Whisky-Balvenie

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #26252 by jones
Replied by jones on topic Balvenie smagning ved KWL
Cadenhead's står igså for denne som jeg mindes som en af de allerstørste Balvenie:

25 år 52,7% 1979/maj 2005 Bourbon hogshead 234 fl

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #26255 by Lading
Replied by Lading on topic Balvenie smagning ved KWL
Signatory har lavet en 15års fra '74 der også er helt genial!

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #26256 by Lading
Replied by Lading on topic Balvenie smagning ved KWL


Derfor vil der ikke blive aftappet Balvenie (og Glenfiddich + Kininvie for den sags skyld) af uafhængige aftappere - og skulle der alligevel snige sig en ud, så kommer der lynhurtigt en henvendelse fra Wm Grant om overtrædelse af Markedsføringsloven eller hvad den nu hedder i Storbritannien. Det så vi for en del år siden, da en aftapper skrev, at det var en "Kininvie med en kopfuld Balvenie


Ved SOS sidste år var der en aftapper der havde en flaske der også havde påskriften med de 99% Balvenie, de er tilsyneladende ikke blevet "ramt" af advokaterne, da det stadig står på deres hjemmeside.

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #26269 by PWA
Replied by PWA on topic Balvenie smagning ved KWL
Ifølge WB findes der 26 Glenfiddich samt 29 Balvenie fra uafhængige aftappere.
De fleste aftappet i 80erne og 90erne men også en del fra 00erne.
Det må alt sammen være fra fade som ikke er "teaspooned"

Der er faktisk en del fade fra 78 og 79 og det yngste er en SMWS aftapning af et fad fra 1984 aftappet i 1997.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.155 seconds