Julekalender 2018

More
5 years 4 months ago #34662 by MacNiels
Julekalender 2018 was created by MacNiels
Klar til en december udfordringen.. Fik genopfrisket i går, hvor svært det er at gætte blindt. Tak til alle for en hyggelig aften.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago - 5 years 4 months ago #34663 by Whiskinger
Replied by Whiskinger on topic Julekalender 2018

Tak til alle for en hyggelig aften

24 sampler på en aften... phew...;)
Last edit: 5 years 4 months ago by Whiskinger.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34664 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2018
Det var nu ikke julekalenderen vi var igennem på en aften, men blot at vi mødtes over et par dramme (læs flere) og fik udvekslet samples :-)

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34671 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2018
1. December

Det starter meget godt

1

Duften er sød, vinøs og sådan lidt hogshead agtig. Alkoholprocenten virker høj, jeg er sikker på det er fadstyrke. Der er en smule sherrysødme og tørrede frugter, hvilket får mig til at gætte på det er refill ex-sherry hogshead. Jeg har svært ved at gætte på et destilleri, det kan være så meget

Alder 15yo
ABV 55%
Destilleri: Tjaa. Aultmore
Rating 85/100

1A


Duften er mere krydret og rye agtig. Smagen er også som en rye whisky. Den er dog meget mild og delikat så en traditionel amerikansk rye whisky syntes jeg ikke det ligner og der er alt for meget kompleksitet i til at jeg syntes det er en canadisk. Så jeg lander på en grain whisky.

Alder 20yo
ABV 52%
Destilleri: Invergordon
Rating 87/100


Det store mysterium for mig er hvorfor disse to serveres sammen. Der må jo være en sammenhæng. Den glæder jeg mig til bliver afsløret


Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago - 5 years 3 months ago #34672 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2018
Så er det jo jul igen

1A
N. Lidt mærkelig, dufter meget som bourbon, sød, høj alkoholprocent på næsen

S. Bourbon, sukker sød, honning, ung, frisk majs

4år
45%
80/100 point



1 december

N. Måske noget "old bottle effekt", svag hint af røg, dejlig svag sherry, lækker næse

S. Lidt som whisky i gamle dage, dejlig sød, sherry noter, kunne måske være en gammel flaske eller en gammel blend

15år
43%
89/100 point

Mvh
Dennis Lund
Last edit: 5 years 3 months ago by dklund.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34673 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Julekalender 2018
Så blev det endelig den 1. december, det har jeg set frem til nogle uger :-) Og så er der oven i købet 2 låger at åbne i dag - det er der mig bekendt ingen andre julekalendere der har ;-)

1A

Der er nogle klassiske bourbon noter over såvel duft som smag i denne, sammen med noget let parfumeret. Mit første indtryk er at den er ret ung, men det er som om at det udvikler sig lidt i glasset, så den kommer til at virke ældre. Der er noget kompleksitet i smagen, men savner stadig noget dybde, hvilket underbygger min mistanke om den unge alder. Smagen trækker lidt op, med en kort til medium finish.

Mit gæt falder på de 45% der er typisk for bourbon, og aldersmæssigt holder jeg fast i mit første indtryk, og skyder på 4-6 år. Jeg kan ikke få ud af hovedet om det her mon er dansk produceret? Det bliver spændende at få opklaret hvad det er.

82/100

1. December.

Spændende dram. Jeg finder noget gammelt gultæppe i næsen, sammenholdt med nogle krydderier som når man træder ind i en China grill. Der er noget i næsen som jeg kender, men som jeg umiddelbart ikke kunne sætte fingeren på. Efter at have haft næsen i 1A og vendte tilbage til denne står det klart for mig at den note er karamel. Smagen er medium lang, med tydelige sherry noter. Den er sød og prikker på siden af tungen. Meget olieret.

Mit gæt falder på en Speysider eksempelvis Mortlach, og kunne godt være en whiskybroker aftapning. ABV omkring de 52% og en alder på 20yo.

86/100

Tak for et par spændende dramme :-).

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34674 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2018
1A
Dufter ungt og af en frisk “ikke typisk skotsk” men brændevinsagtig, det første jeg kom til at tænke på var den belgiske Goulden Carolus men knap så vandet som den jeg havde på et tidspunkt, et ret ufærdigt produkt med en tilforladelig smag men nogle gran off-noter på næsen, ikke min kop the, 5-6 år og noget Tysk/Belgisk? Omkring 45% og 75p

1
Sherry fad, ret markant tungt maskerende lag på drammen, sjov sødme a la cognac finish eller noget, svovl, dufter godt, hint af sved på en mærkelig god måde, tysk 16 årig Glenfarclas aftapning på omkring 57%, 85p

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34675 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2018
Julekalender 2018
1/12
1 sherry dram med julepotentiale!
Duften giver mindelser af sirupskager og en anelse rosiner.
Smagen har noter af brændt sukker og lidt mere sirupskage
Finishen er en smule sprittet, men ellers meget lækker
88 point, Longmorn eller lignende fra G&M

1A Rye? Normalt ville jeg gætte på at de to sku ha en eller anden forbindelse med hinanden. Men det passer vist ikke her. Medmindre det er fra Stauning
Duften sender mig til USA med et eller andet tvist.
Smagen er en anelse tynd, som om den er vandet mere ned end sædvane er.
Finishen har nogle næsten gin agtige noter, som Kevin det her tilfælde vil tilskrive at det er en ung whisky.
Stauning Young Rye? 84 point

Og hvis der sku være en forbindelse mellem de to, så må den første vel ha været en Fary Lochan. Og dermed to danske destillerier....


God start!

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34676 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2018
Der er ingen sammenhæng mellem de to dramme her den 1. december.
De er så forskellige som det næsten kan blive.

1A er som både Steffen og Peteys skriver en Rye fra USA.

Cedar Ridge Rye Whiskey (No age)
Batch: 15 Btl: 305
Alc: 43%

Jeg har ikke kunnet finde nogen alder på den, men tror også at det er forholdsvis ungt.

1 Er en sherry ting fra Speyside distillery
23yo fra Sherry Butt no: 14
08/05/1995 – 10/08/2018
310 bottles. 60,8% alc.
Aftapperen er som også nævnt af Thomas, Whiskybroker

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago - 5 years 3 months ago #34677 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2018
2 Dec

N. Sherry knækket, svovl, blommer, søde frugter, svovlen aftager efter 5-10 minutter

S. Sherry knækket også på smagen, søde svisker, brun sukker

10år
52%
81/100 point

Mvh
Dennis Lund
Last edit: 5 years 3 months ago by dklund.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34678 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2018
Udfra næsen virker det klart som en forholdsvis kraftig sherry sag hvilket den mørke farve bakker op.

Tørrede frugter og et lille hint af svovl
Ingen svovl i smagen. Det smager som et kraftigt Oloroso fad, smag af tørrede frugter og ristede nødder. Bag ved disse klassiske sherrynoter er der også en frugtsødme der er med til at give whiskyen en god kompleksistet. Den er intens men letdrikkelig. En god sød karameliseret eftersmag

Alder 14yo
ABV 46%
Destilleri: Arran
Rating 85/100

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34679 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Julekalender 2018
2. December

Da næsen ramte glasset, var min første tanke om der er et strejf af svovl i denne. Ved nærmere eftertanke tror jeg ikke det er svovl, men mere henad new make, hvilket jeg godt kan forveksle lidt af og til. New maken bliver hængende, hvilket gør at jeg mistænker den for at være ret ung. Ret anonym i starten, men med tiden kommer der lidt syntetisk, som at åbne en ny æske Lego klodser.

Efter at have smagt på den, aftager new make karakteren en smule, og lidt mere brændte noter træder frem.

Smagen er ret fed og meget olieret. Behagelig smag, sherry sødme og efter lidt tid noget karamelliseret, måske brun farin. Dufter klart mere af det unge end den smager. Måske er det et af de her små fade der har givet en hurtig modning? En smule syre træder også frem. Der er lidt peber i eftersmagen, der trækker op

Prøver noget jeg ellers aldrig gør - giver den lidt vand: Stadig en smule syntetisk men desværre forsvandt den lækre fedme og olien i smagen - hint: put ikke vand i.

Speyside whisky, måske Glenglassaugh? Alder omkring 8 år. ABV 54%

Spændende dram, er meget spændt på at høre hvad det er.

83/100

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago - 5 years 3 months ago #34680 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2018
Dato: 2. december

Endelig skal jeg også i gang.

Duft: Dejlig maltet duft, gammel kornlade og allbrand flakes. Der dukker nogle syrlige noter op af blodappelsin. Efter at glasset har stået lidt vælter det frem med krydderier
.
Smag: Virkelig fed dram i drikke yoghurts klassen. Igen er der masser af malt, kornlade, cornflakes. Der en smule peber på tungen.

Finish: Dejlig lang eftersmag der går over i lakridspulver. Det er godt nok sjældent at jeg har fået en så tyk og cremet dram.

Alc: 48
Alder: 22
Fadtype: Europæisk eg
Destilleri: Balblair
Aftapper: OB
Point: 88

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Last edit: 5 years 3 months ago by MacNiels.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34681 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2018
2
Intens og lidt spids sherry dram, første tanke er at den har en smule alder (og ville have godt af et lille skud vand) fed, olieret, god fyldig og varmende smag der indikere samme ift alder (og vand) karamel og meget dessert agtig, rugbrød, en der indbyder til fordybelse, vandet hjalp ift det lidt kradse førstehåndsindtryk, omkring 20y tænker lidt profilen kunne passe på en “Rare Malt” destilleri kunne være hvad som helst :-) Convalmore?
88p

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34682 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2018
Første valget til dagens dram var egentligt en 14års HP. Men jeg fik åbnet den her i farten, og tænkte hvad pokker.
Dagens dram er en 22 års Tobermory fra Whiskybroker.
56,8% fra et (sherry) Butt

/Peter

Den bedste dram er den næste dram!
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34683 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2018
3
Mums, dufter dejligt, godt bourbon fad og noget alder, søde frugter, gammeldags og Duncan Taylor blød og lav i % måske omkring de 45 sikkert uden at være nedvandet, asparges, tyggegummi, fad, lækker fornemmelse man bliver ved med at kunne tygge på, 25 år, Bunna, 88p, tænker at sådan en flaske ville fordampe hurtigt her omkring.

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34684 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2018
Dato: 3. december

Duft: Det første der kommer på næsen er æbler, pibetobak og lidt karamel i baggrunden. Der er en fornemmelse af OBE over den.
Smag: Vi er ude i et lettere destillat på sherry. Lidt sød, vinøs, blomster te og cedertræ, alt sammen i en mild udgave
Finish: Hænger ikke så længe, men meget behagelig

Alc: 43
Alder: 15
Fadtype: Min første tanke er at det er fra et brugt sherry fad, men tror måske det kunne være et miks af fade.
Destilleri: Tror det er Arran. De har et forholdsvis let destillat der går godt sammen med sherry fade.
Aftapper: OB
Point: 84

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34685 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Julekalender 2018
3. December

Der er ikke så meget at sige. Det smager simpelthen bare godt! Det her er lige mig. En af den slags whisky hvor man håber at det er en billig blend der stadig kan fås til billige penge - men det er det desværre ikke.

På næsen finder jeg vingummi, voks og noget skunk agtigt på den gode måde. Noget hengemt, både frugt, men også noget fugtigt. Smagen brager igennem og hænger ved længe. Klassiske refill sherry noter.

Jeg vil til hver en tid gætte på at dette er Clynelish, så det bliver også mit gæt i dag.Kunne godt være en 27yo SMWS omkring 56%

Tak for skænken, den gjorde sit på en grå mandag.

90/100

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34686 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2018
Dejlig næse. Delikate lette tropiske frugter. En af dem man kan dufte til længe. Men jeg har ikke tid i dag :-)

Smagen fortsætter i samme dur, men krydret med en masse fantastiske smage fra træfadet

Det ligner en gammel sag fra refill exbourbon. Der er faktisk lidt modsatrettet i denne whisky, men for mig virker det da det er mine to favorit karakteristika. Søde tropiske frugtvingummier

1. Tropical
2. Woody

I den rækkefølge. 2 er ret dominerende her så højt op i 90erne klarer den ikke i rating

Alder 27yo eller ældre
ABV 51.5%
Destilleri: Linkwood eller måske Tomintoul. Eller sådan noget
Rating 91/100

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34687 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2018
3 Dec
Næse, Dufter som en lækker gammel whisky skal. Minder glædeligt om en type whisky man ikke ser for penge mere.
Smag, ka fornemme lidt honning, a la Balvenie etc. Og ellers bar dejlig velafbalanceret sødme som aldrig bliver for meget.
Finish, den samme lækre fornemmelse bliver i munden og er heldigvis ikke til at slippe af med.

Gætter på det her er en flaske der er aftaooet for længe siden. Ku være noget i stil med Banff?
Et eller andet siger mig ihvert fald at det er fra et lukket destilleri. den her type whisky finder man nemlig ikke rigtigt mere.
25år ¨
Banff

89 point

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34688 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2018
3 dec.

dagens dram er jo så desværre en genganger, den var med for nogle år siden, det havde jeg ikk lige været helt opmærksom nok på, men jeg blev endnu mere overrasket da Niels havde den med ind til Steffen da vi byttede kalender samples, håber i kan bære over med at smage den igen

dagens dram er som Lading gætter en Bunnahabhain
denne her er en Falster aftapning fra 2008 og den er 31 år på 47,3% den er fra en Sherry puncheon

Mvh
Dennis Lund
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34689 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2018
Dato: 4. december

Duft: Sød tyggegummi, lemon og vanilje er det første der rammer næsen. Lidt spinkel men crispy.

Smag: Mild vanilje og citron budding. Bliver syrlig som sekunderne går. Går over i orange Vicks halstabeletter.

Finish: Det syrlige bliver hængende længe, bliver mere og mere karamel og maltet som tiden går. Dejlig dram uden de store dikkedarer.

Alc: 46
Alder: 14
Fadtype: Fresh bourbon
Destilleri: Der er noget Glen Moray over det 
Aftapper: SMWS
Point: 86

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34690 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2018
4 dec.

N. Bourbon fad, appelsin, mango, lidt høj alkoholprocent, udemærket næse

S. Sød men lidt skarp, flødekaramel, lidt bitter salt

9år
56%
83/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34691 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2018
4
Dufter grøn, blomster, ung, frisk træ, kraftfuld, bourbonfad, en dimonsionel, ingen fejl men bare ikke lige min dram, 10 årig whiskybroker ting, næsen vinder med tiden og nogle søde og frugtige noter vinder frem, Craigellachie, 83p,

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34692 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2018
4 Dec
Efter gårsdagens fabelagtige Bunnahabhain var jeg sikker på det ville være ned af bakke i dag.
Men,
Næse lidt af de samme galme noter som i går, dog med en anelse mere kant.
Smag, vi er absolut i samme boldgade, men nu med noget mere kant. Hvis jeg så bare ku komme på hvad det var den kant minder mig om! Hvad pokker, smagsnoter er jo løgn og latin alligevel, så jeg siger grappa….
Finish, lidt mere af det gode, med en anelse ”grappa” kant.

85 point.
Caperdonich 21år

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34693 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2018
Fyldig og sød næse

Whiskyen er sød, varm og fyldig. Der er lidt blomst, måske lavendel. En del træbitterhed.
Denne dram vinder noget ved at stå lidt. Bitterheden er væk og sødmen vinder over. Der dukker lidt friske mintnoter op. Og lidt "meaty" noter der leder mig hen mod et gæt på Clynelish. Blomsterne er væk nu

ABV 53%
Alder 18yo
Destilleri Mortlach
Rating 86/100

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34694 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Julekalender 2018
4. December

Dagens dram er Arran Reflexions, privat aftapning.
15yo, 1. Fill sherry hogshead. 52,5%

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34695 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2018
5 Dec.

N. Sur tørv, svag røg, slet ikke tosset, gammel læder, jernbane sveller

S. Tør røg, sød, lidt Bowmore aktig smag, ganske udemærket

19år
52%
87/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34696 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2018
Dato: 5. december

Duft: Sød karamel med en smule røg, finder rumtoppe på næsen også. God start.

Smag: Mørk røgfyldt sherry med masser af røg i første mundfuld. Syltede blommer blandet med askebærer og honningmelon kommer efter at røgen har lagt sig. Næste slurk, markant mindre røg og denne gang meget sjovere.

Finish: Lidt kort i eftersmagen, men en lækker dram. Første tanke gik på at det skulle være Caol Ila, men herefter kunne det også være BenRiach eller Kornog. Den har et snert medicinsk præg, hvilket leder tankerne hen mod Laphroaig.

Alc: 52
Alder: 13
Fadtype: Sherry
Destilleri: Caol Ila
Aftapper: Gordon & MacPahil's
Point: 87

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 3 months ago #34697 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Julekalender 2018
5. December

Så kom der lidt røg på december :-)
Meget let drikkelig malt. I starten lidt lukket hvor jeg mest finder røg noterne. Efter 5 minutter kommer der mere sødme, og lidt eksotisk frugt frem i smagen. Der er nogen udprægede noter af kulhavn som jeg normalt forbinder med Caol Ila, men sødmen bringer mig i en lidt anden retning.
Eftersmagen giver lidt behagelig syre bagerst i halsen, og efter at have smagt på den kommer der en masse behagelige dufte i glasset.

Lækker dram.

Fadtype: Bourbon
Alder 13-15 år.
ABV 53%
Gæt: Laphroaig (eller Ardbeg som sekundært gæt).

88/100

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.759 seconds