Julekalender 2018

More
5 years 4 months ago #34698 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2018
5. December

En dejlig duft. Sådan en god mix af sherry og bourbon. Ikke ex-bourbon fad, men rigtig bourbon. Bourbon bourbon fra Kentucky. Der er et sjovt mix af tropiske og tørrede frugter

Smagen er i samme stil, med kokos, brændte mandler og masser af vanille…..og eller men den brænder dog lidt på smagsløgene. Jeg tror lige jeg lader den stå i 5 minutter. Det hjælper og kompleksiteten stiger

Jeg syntes alderen er svær at vurdere. Den er kompleks, men skarp.
Jeg syntes stilen er ovre i Kavalan og Amrut. Kompleks, men ung. Jeg finder et lille hint af børnefrugtvitaminpiller som jeg kun har fundet i Amrut før

ABV 59%
Alder 6yo
Destilleri Amrut
Rating 91/100

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34699 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2018
5/12
Næse, efter lidt tid i glasset kommer der nogen svage røgnoter frem. Som om de har været gemt af vejen efter mange år på fad. Duften alene får mig til at tænke tilbage på dengang de rigtig gode sagde kostede en brøkdel af i dag. Jeg kan ikke rigtigt pinpointe hvilket destilleri vi er på. Men hvis det er så gammelt som det dufter så er der vist ikke det store antal at vælge imellem

Smag, nope, det er ikke en gammel Islay, nok nærmere en medium røget af i dag. Der var lige lidt unge noter. Inden det går over i
finishen som er en anelse tør. Jeg fornemmer en anelse peber, så jeg hælder nok til en Tallisker eller måske en Ardmore

Mit endelige bud bliver Ardmore 12år, sikkert en smws
84 point

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34700 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2018

> Lading <
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34701 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2018
13 års Longrow fra sherry fad og tappet i 2002 :-)

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34702 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2018
Det er vist endegyldigt bevist at jeg er immun over phenoler efterhånden

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34703 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2018
Var tæt på...... Men så alligevel ikke..
Synes ikke at Longrow plejer at være så peated som denne, men bestemt en lækker dram.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34704 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2018
6 Dec.

N. Æbler, vanilje, appelsin, konfekt, alder, sød, ganske fornuftigt

S. Rigtig dejlig sød, engelsk vingummi, kunne godt have nogle år på bagen, rigtig behagelig

20år
46%
89/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34705 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2018
Dato: 6. december

Duft: Skumfiduser og rød candyfloss, kongen af Danmark bolsjer og noget syntetisk sødme. Fremragende næse, har stort set ikke brug for at smage på det.

Smag: Vi må til det. Meget aktivt fad, hvor skumfiduser og candyfloss går igen. Der kommer noget kokos og der er en hvis fedme i smagen.

Finish: Der tygges og tygges.. Dejlig, dejlig dram. På næsen ville jeg have at det skulle være en skotsk whisky, men på smagen synes jeg på mange måder det virker som en bourbon. Den taber en smule på finishen i forhold til næse og smag.
Jeg var ellers godt på vej op i 90’erne på 100 skalaen. Glæder mig til at høre hvad det er, for det kunne sagtens komme til at stå i skabet.

Alc: 46
Alder: 17
Fadtype: Bourbon
Destilleri: Imperial
Aftapper: Duncan Taylor
Point: 90

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34706 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Julekalender 2018
6. December

Virkelig tricky dram i dag. Utrolig behagelig duft. Sådan ildt Eau de cologne blandet med saftevand. Efter et kvarters tid nærmer det sig solbær saftevand, og selvom det lyder lidt tungt, så er den alligevel fin og let, og dejlig sød.

Smagen afgiver lidt voks samt søde citrusfrugter (hvis det er noget der hedder det), men sådan føles det. Dejlig lang og behagelig eftersmag der klæber i munden.

Der er to ting der gør at jeg synes den her er tricky. Dels er det svært for mig at beslutte mig for om det er en traditionel whisky lagret på et 1. fill bourbon fad, eller om det rent faktisk er en amerikansk bourbon. Dernæst forekommer den mig ret endimensionel - og det er faktisk positivt ment! Det er en dram som man kan blive ved og ved med at skænke sig et glas af. Ikke den store forandring over tid - den smager bare godt hele tiden. Jeg håber virkelig at det er en flaske jeg enten har fået fat i, eller er til at komme til for rimelige midler.

Jeg følger min gut feeling og skyder på at det er en bourbon.
Måske en single barrel på 50% fra four roses, 13yo eller sådan..

Tak for en vidunderlig oplevelse.

91/100

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34707 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2018
Jeg undre mig noget så grusomt når jeg læser i andres beskrivelse, der må være byttet noget rundt! ;-) Lidt ked af at den er tom nu så jeg ikke lige kan få næsen i en gang mere.


6
Delikat æble sag, frugtvin,sæbe, calvados’ish, spånplade, men smag meget kapow sammenholdt med næsen, og en ualmindelig tør finish der er for meget, lidt a la 90% chokolade man bliver helt tørstig af, en dram der ikke rigtigt hænger sammen for mig, 13y, 52%, Strathisla, næsen vinder lidt med tid, 82p og her har næsen trukket den 1-2p op,

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34708 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2018
Var lige inde og dufte til slatten. Ka sku heller ikke finde noget bourbon i dagens dram

6/12
Næse, let vanille, med en anelse banan og en del andre hints af frugter
Smag, sprittet, æble pære
Finish, sprittet igen, men går over i æble smag

Den er noget sprittet at få i munden, men smag og duft fejler ellers ikke noget
84
12 år
Benriach

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34709 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2018
Kavalan Solist ex-bourbon cask B100723021A

Bottle 185/199
57.1%

Jeg ved ikke hvor gammel den er. Jeg tror nogle af de der Solist var unde 3yo

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34710 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2018
En troværdig kilde har forklaret mig at koden siger at den er destilleret 23/07 2010

laser koden bagpå siger 12/01-2015. Så lidt over 4yo

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34711 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2018
Julefrokost i aften, så jeg har snydt foran

7/12
Næse, sherry uden svovl, destilleri karakter er knækket
Smag, knækket sherry igen. En anelse sprittet. Ok julestemning glasset. Men lidt anonym.
Finish, lidt kort i det. Men ok
84
Glenfarclas 105

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34712 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Julekalender 2018
7. december

Potent sherry dram, hvor jeg ikke finder svovl, så det starter jo fint. Duften antyder nøddekage, og en fremtrædende fudge (måske over i flødekaramel). Jeg finder også en "meaty" note, uden at kan definere præcis hvad det er. Men det minder mig om noget mad :-)

Smagen, ja - det smager mest af sherry. Jeg ved at der er mange der godt kan lide det, men jeg foretrækker mindre aktive sherry fade, og bourbon fade, da det giver bedre mulighed for at smage malten, kompleksiteten osv. Sådan er vi forskellige - men en dårlig dram er det ikke.

Nu vi er ved smagen, så synes jeg også at man kan smage at det er et "nyere" eller skal vi sige et sherryfad af den slags der oftest er på markedet i dag. Sådan er det, og det kan vi ikke lave om på - men de gamle bodega sherry fade havde en meget anderledes smag. Jeg er ret overbevist om at den er lagt til lagring i 00'erne.

Alder omkring 15yo, abv i den højere ende, 58%, destilleriet kan være så meget, men jeg har for nyligt smagt en Macduff der mindede om denne, så det bliver mit gæt.

Alt i alt en dejlig dram, som med garanti vil have mange tilhængere ude blandt sherryfolket.

87/100

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34713 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2018
7 dec.

N. Sherry knækket lige til at starte med, men forsvinder efter 5 minutter i glasset, lakrids snøre, rosiner, dadler, sød

S. Sherry, brun sukker, lidt tør, igen måske lidt lakrids, minder mig lidt om en whisky alla Exotic Cargo

11år
50%
88/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34714 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2018
7
Lækker næse, ikke for “nem” vi har både sherry og en godt krydret dram, svedig, en rigtig juledram, gløg.......jeg tænker ikke det er så heldigt at konen er ved at lave gløg pt, markant sherry træ i munden der bliver hængende længe, gæt bliver 15 årig Clynelish fra godt sherryfad på omkring de 58% og således lige præcis 88p

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34715 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2018
7. December

Næsen er mild klassisk sherrywhisky, tilsæt en lille smule spidset blyant og også lidt svovl, men det er godt nok ikke meget.

Smagen er mere kraftig sherry whisky, med masser af tørrede frugter, ja det her er vel det som mange vil kalde en sherrybombe. Med havd der hører dertil. Lakridsrod for eksempel. . Den er lidt skarp så jeg gætter på en højere alkoholstyrke og så er den nok ikke så gammel

ABV 60%
Alder 9yo
Destilleri Glenfarclas
Rarting 86/100

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34716 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2018
7. december er en 'Breath of Speyside' fra Adelphi.

Aftappet Exclusively for Adelphi Club Denmark og er 11 år.
10/06/2006 – 20/09/2017
Der er kommet 246 flasker af denne aftapning, så der er nok tale om mindre sherryfad vil jeg formode. Der står ikke noget om fadtype på flasken, men det kan vist kune være fra et sherry fad.
Aftappet ved 58% alc.

Rygterne siger at det er Macallan.Jeg har ikke kunnet finde nogen fakta som understøtter dette.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34717 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2018
8
Let og meget perfumeret, minder om en af de grønne skub-op is man engang kunne få, ekstremt syntetisk, hvis du stak næsen i en bøtte rengøringsmiddel og blev mødt af dette ville du sikkert tænke at det duftede behageligt, smag bedre end næsen men der er lang vej hjem her, 43%, 12y, Glen Garioch, G/M, 75p

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34718 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Julekalender 2018
8. December

Rimelig meget fruity i næsen. Med tiden finder jeg også lidt marcipan og nogle "dusty" noter der leder mine tanker hen på en aftapning der muligvis er aftappet for nogle år siden.

Smagen er lidt afdæmpet, tænker den er godt nedvandet, og finder egentlig kun lidt mere af de støvede noter. Et dejligt bourbonfad, der godt kunne have fortjent en højere abv.. Jeg finder dog lidt voks også.

Finish er kort, og så kommer der lidt fyrværkerinoter, lidt som den fornemmelse man har i munden når man står i al balladen nytårsaften.

Det kan være så meget, men synes at fornemme lidt lowland style i den. Med værtens forkærlighed for Rosebank er det et oplagt gæt, men jeg skyder på Bladnoch. Muligvis en G&M aftapning på 43%. Alder omkring 12 år, og aftappet for et stykke tid siden.

82/100

Tak for skænken :-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34719 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2018
8 December

Duften er ikke lige mig. Et mix af blomsterparfume og newmake

Smagen er en anelse bedre, der kommer en god krydret træsmag. Parfumen er der stadig, og selv om det er oftest er meget værre er det ikke min kop te. Det ligner et træt fad

Alder 14yo
ABV 50%
Destilleri Linkwood
Rating 78/100

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34720 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2018
8 dec.

N. Høj alkoholprocent på næsen, mandarin, vanilje, grønne æbler, frisk og sød

S. Sukker sød, lidt frugt vingummi, lidt bitter til sidst

14år
46%
84/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34721 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2018
Dato: 8. december

Duft: Dufter af jordbær / hindbær karamel sammen med noget bitter appelsin skræl og vådt egetræ og en snert af vanilje.

Smag: Ikke stærk i alkohol, dog meget behagelig. Jordbær og hindbær sødmen fortsætter. Honning melon og mild honning dukker også frem i smagen.

Finish: Tror ikke der er så meget alkohol i den. Men lækker dram synes jeg

Alc: 43
Alder: 16
Fadtype: Ex-bourbon
Destilleri: Auchantoschan / Glenkinchie
Aftapper:
Point: 86

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34722 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2018
Dagens dram er ikke en skotsk.
Men derimod en Dansk!

Ardor, batch 117 46,8%

Som jeg husker er yngste del 4 år. Mens hovedparten er omkring de 7-9år.

Den bedste dram er den næste dram!
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34726 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2018
Smagte ligesom de samples jeg smagte på festivaler for 4-5 år siden. Jeg tror de skal bevæge sig en del væk fra deres smagsprofil for at det er noget jeg vil drikke

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34727 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2018
Det er bestemt ikke dårligt og har smagt dansk whisky der er langt værre end det.
Men der er et stykke vej op til Kavalan som vi smagte på tidligere hvis det ellers kan sammenlignes.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34728 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2018
Jeg har det svært med unge destillerier. Jeg kan godt lide gammel whisky. En whisky har altid godt af at ligge på fad i 20 år :-)

Alle de danske destillerier er nødt til at aftappe deres whisky med den alder de er i stand til at levere.

Det er så ikke gammelt nok til mig. Men jeg ser altid på hvorfor jeg ikke lide deres whisky. Er det bare fordi det smager for ungt ? eller er det fordi der er off notes i?

Og jeg har ikke meget respekt hvis destillerierne laver for meget wood management

Men en basal offnote er aldrig lovende for mig. Jeg syntes det er et stort problem for den her. Den smager som nogle af de midt europæiske destillerier jeg normalt kalder eua de vie stilen. Nej Tak fra Finsensgade :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34729 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2018
9 December

Næsen er lidt lukket, i hvert fald i starten. En sprittet kant skal lige forsvinde så finder jeg lidt citrus og frugtvingummi krydret med lidt vanille

Dette er en udmærket whisky uden at det er helt oppe at ringe. Lidt sød, lidt bitter, let drikkelig egentligt. Nødder og vanille er de dominerende smagsnoter for mig og ikke som jeg forventede grønne frugter. Ud fra duften. Whiskyen er egentlig meget generisk, og jeg har ingen ide om hvad destilleri det er. Men den smager ok

ABV 52%
Alder 19yo
Destilleri Mannochmore
Rating 84/100

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
5 years 4 months ago #34730 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2018
9/12
Næse, første indtryk er at den har noget alder, både aftapningen og whiskyen. Der kommer nogen “gammeldags” hoghshead noter. Som jeg desværre ikke ser så ofte mere. Virkelig lækker

Smag, arhhhh. Ren slik, og på den gode måde. De der gammeldags noter fylder bare det hele.

Finish, hold nu kæft, det fortsætter

Årets dram for mig, so far altså...

95 point (vist min forever højdescore. The julekalender)
Gæt
Noget gammelt og godt.
Ku snildt være en af de der ca 1970 Caperdonich. Men uanset hvad så den hamrelækker
Alder er vel omkring de 35

Tak for det!


Ps, Deffe, er det den samme whisky vi har smagt?

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.485 seconds