Julekalender 2019

More
4 years 3 months ago #35086 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2019
Det var nok også let, næste år kommer der ingen Glenlivet med fra min side

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #35087 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2019
23:
Hold da op man bliver blæst bagover her, en drøm af en næse, sherry, karamel og lidt røg, fiskekutter, hestestald, træ, uden at have smagt den så tænker man straks hen af noget brora på næsen, mums, masser af bacon, kunne godt finde plads til resten af flasken hvis nødvendigt, smagen er noget mere kradsbørstig og sender så en i retning af noget yngre PC i stedet, øv troede lige vi var ude i noget ældre og mere delikat, baconchips, brændte mandler, 15y, 49% 89p skulle lige have haft et par år mere i fadet?

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #35088 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2019
23. december

Tju-hej der er røg i denne, men ikke slet ikke på en vulgær måde. Pibe tobak, bål og en smule farin.

Sherry og røg, genial kombi. Der må helt klart være noget alder på denne da røg og fad hænger godt sammen.

Tankerne flyver hen på en SMWS aftapning jeg fik engang, Not pink and fluffy.

Så det må helt klart være en Laphroaig på en 21 år på 52% fra et sherry fad. 92 point. Helt klart en flaske der burde stå i skabet om end det nok bliver kort varigt.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #35089 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2019
23 December

Røg og sherry. Mest sherry i duften. Mere røg i smagen. Næsen er lækker. Den siger gammel whisky blommesuppe. Der er næsten noget gammelt 70 sherry Ardbeg over den. Den kradser dog lidt for meget i alkoholen til at jeg tror det er det. Kanel, masser af røde frugter, specielt blommer, selvom de er knap så røde. Der er en smag som jeg kun kan beskrive som røgwhisky fra 70erne, og det er altså godt. Og den kan nemt være meget ældre end jeg lige kan smage idag hvor jeg stadig plages af et mindre halsonde

Ardbeg 15yo 58%

Rating 91/100

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #35090 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2019
23 dec.

N. Røg, tørv, gammelt træ, skosværte, rigtig god sammenhæng, jo flere gange jeg dufter til den jo bedre bliver den, mentol, aske, i starten havde den noget mug over duften men det forsvinder efter nogle minutter, nu er den bare super god

S. Super lækker whisky, noget sødme sammen med tørv er bare en go blanding, har noget chilli varme på tungen, smager ret gammel, måske noget Lagavulin, meget tørv i smagen

51%
92/100 point
27 år

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #35091 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2019
23 dec. Og sidste gæt fra min side.
Næse, røg og sherry sherryen er tilpas, dvs a la Longmorn med alder G&M style. Men røgen er som en gammel Caol Ila.
Smag/finish, det er heldigvis mere af det samme.

Sidst jeg smagte noget i den her stil så godt var det en Caol Ila fra Bladnoch Forum.

29år
Caol Ila
53%
90 point

Tak for det!

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #35092 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Julekalender 2019
23. December

91,0 i snit, men jeg kunne nu også selv godt lide den.

Dagens dram kræver en lille forklaring. Da jeg var et smut på Islay i maj, og hævede en flaske op af et fad på Laphroaig (så Niels ramte rigtigt).

Det er ikke en single cask. Da man planlagde at lave 2013 cairdeas, havde man forinden stukket et antal fade sammen, og derefter skulle de ligge i 2 år på sherryfade. Dette blev gjort i 2011, og det yngste fad var fra 2004, så teknisk set en 15 år gammel whisky.

Dette ene fad blev af en eller anden grund overset, så 8 år efter de blev lagt på sherryfadet stod det stadig i deres warehouse.

Det giver ingen mening at vise et billede, for det vil være af en klar Tom flaske. Jeg gemte det sidste til jer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #35093 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2019
Der findes aftapninger derude der bliver solgt som single cask selvom de er fremstillet ligesom denne whisky. Dvs man har på et eller andet tidspunkt hældt en række fade sammen og derefter påfyldt dem en række færre fade. De gamle 72 Glendronachs OB var produceret på denne måde og det har også være brugt af Willet. (KBD)

Der er ingen regler på dette område. Jeg syntes det skal ligge 3 år på det nye fad for at det må kaldes single cask

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #35094 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2019
Det er sgu da ret godt klaret at både i går og i dag blev gættet.

Ikke desto mindre var det en fremragende en af slagsen i dag..

Steffen, omkring omhældning på andre fade og stadig være single cask.
Så må der jo være en udfordring omkring fad nummer hvis det gør dette. For det nye fad nummer har jo ikke samme alder som indholdet nødvendigvis. Eller er det mig der er galt på den?

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #35095 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2019
Jeg ved ikke hvor specifikke fadnumre er. Den praksis med at blende en række fade og derefter genfordele dem tror jeg egentligt ikke er særligt udbredt. I hvert fald ikke i Skotland. Nok mere i USA, selom jeg ikke tror det er ret udbredt her.

Derimod sker det nok meget oftere at et fad bliver omhældt fordi der skete for lidt på det oprindelige fad, eller det bare lækkede

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #35096 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2019
24:
Syntetisk, maling af den type der bruges til det nederste del af båden, fortynder, appelsin, industriel citrus afrenser, sprinklervæske (en af de positive noter) kvalmende marzipan sødme, tror og håber på at off noterne fortager sig for ellers ender den som afløbsrens, minder om en sød hasselnød snaps en kammerat havde med hjem fra Østrig, smagen betydeligt mere afrundet og uden de samme skarpe off notes, på trods af at det skarpe maling i næsen fortager sig lidt så forsvinder det desværre ikke helt, næsen er ikke noget for mig, det kommer til at lyde meget negativt det hele men den har bestemt også sine charmerende sider, tænker vi godt kunne være ude i en særdeles alternativ dram men ved ikke hvilken retning vi skal i, så skuddet bliver blot en halv-fejlslagen Kavalan 13y 46% 88p

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #35097 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2019
24 December

Brændt karamel. Nødder. Vinøs. En lille smule medicinal. Søde æbler. Smagsløgene er desværre ikke helt i top endnu

Springbank 12yo 58%

Rating 87/100

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #35098 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2019
24 dec.

N. Dufter meget sød, grain whisky?, Gran, fortynder, et eller andet mærkeligt metallisk, jeg tror ikke den er fra Scotland

S. Sød, smager lidt af irsk whiskey eller måske kunne den være fra Canada, ikke lige min kop whisky

46%
83/100 point
8 år

Tak for endnu en fantastisk whisky julekalender, jeg syntes niveauet har været super højt i år

Glædelig jul, vi ses til næste whisky år

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #35099 by LochLading
Replied by LochLading on topic Julekalender 2019
Tak for underholdningen igen i år. Vi ses til blindsmagning på Mig og ølsnedkeren i det nye år.

Glædelig Jul.

Mvh Henrik Bækgaard.

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #35100 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2019
24. december

Det første der lige rammer næsen er vådt træ og efterårs mos e. Efter lidt tid går det over i kandiseret æbler. Dufter af en mellemting mellem AH Rise og Caroni rom.

Smager utrolig sødt og af sherry fad. Det vælter ind med brun farin, kandis og brændte mandler. Bliver helt i tvivl om dette er whisky, men måske noget rom.

Gætter på at det må være en whisky, en let speysider på en 24 år, det er jo den 24. december. Må komme fra et rum fad eller måske et vinfad? Der er noget syrligt i smagen.

Aftappet ved 50% 89 point.

Glædelig jul og tak for nogle fremragende samples til denne julekalender.

Og mon ikke vi ses til en smagning et eller andet sted.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #35101 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Julekalender 2019
24. December

Alting har en ende siger man, det gælder desværre også for dette års julekalender der har været en særdeles god en af slagsen.

Duften er lidt spøjs, den er sød uden at være klassisk bourbon/sherry sød. Der er ligesom noget kandis over det. Minder mig lidt om de æbler jeg fik i Tivoli Friheden da jeg var barn. I det hele taget dufter det indbydende, synes også at jeg finder lidt marcipan i den.

Smagen bekræfter mig i at dette må være fra et rom fad. Enten fuld lageret eller nok mest sandsynligt som en finish. Derudover er smagen fed og olieret, noget jeg sætter stor pris på. Mundvandet bliver til tyk spyt, hvor man skal synke hele tiden.

Lang og behagelig eftersmag.

Normalt er jeg ikke stor fan af rom, men det er som om at det virker her.

14 år gammel springbank på rom finish bliver mit bud.
56%
88/100

Tak for i år gutter - det var endnu engang en oplevelse.
Glædelig jul.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #35102 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2019
Jeg var lidt ræd for om den her ville være for nem. Men det lader ikke til at være tilfældet. Til gengæld var jeg tæt på at foreslå at i sku huske at lade den stå og ilte i glasset et stykke tid inden i bedømte. Ellers smager den nemlig lidt “canadisk” som Dennis så rigtigt siger. Jeg håber han har gemt lidt, for den er faktisk fin efter en halv times tid i glasset.
Men den er sku også lidt en atypisk grain.


Tak for i år!

Den bedste dram er den næste dram!
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago - 4 years 3 months ago #35103 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2019
3 stk nåede op på 90’er snittet:
90,8 Laphroaig cask – Korsgård
90,6 HP CAD 28 – Deffe
90,0 HP CAD 28 – Deffe

Niels serverede:
Cadenhead malt 79,8
Alpin Østrig ikke medregnet
Arran 5y 83,6
Spirit of freedom 30y 88,6
Bunna CAD 27y 88,8
Snit 85,2

Petey serverede
Islay whiskybroker 10y 85
Longrow soc. 11y 88,6
Glen scotia 18y OB 86,6
Cameronbridge Klemens malt 87
Snit 86,8

Dennis serverede
The English 88
Craigllachhie CAD 21y 86,2
Longrow soc. 12y 87,8
Glenlivet AD Rattray 22y 88,8
Snit 87,7

Deffe serverede
HP whiskybase 21y 85,6
HP CAD 28y 90,6
CAD blend 12y 87
HP CAD 28y 90
Snit 88,3

Korsgård serverede
Rosebank mission 16y 84
Bunna BYO 12y 86
Longrow tasting room 88,4
Laphroaig cask 15 90,8
Snit 87,3

Lading serverede
Longrow soc. 11y 88,4
Clynelish CAD 26y 88,6
Glenfarclas 23y OB 88,2
Clynelish SMWS 29y 88,6
Snit 88,5

> Lading <
Last edit: 4 years 3 months ago by Lading.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #35104 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2019
Niels rater med et snit på 87,6 og hvis toppen og bunden fjeres rates der I spændet 84-90 med snit på 88
Petey rater med et snit på 85,3 og hvis toppen og bunden fjernes rates der i spændet 83-88 og 86,8 i snit
Dennis et snit på 86,6 (88,4 uden Alpin) uden top/bund et spænd på 84-92 og 88,4 i snit
Deffe rater 86,2 i snit og uden top/bund 83-90 med 86,9 snit
Korsgård rater 86,8 i snit og uden top/bund 84-91 med 87,6 snit
Lading rater 87,1 i snit, uden top/bund 85-91 og 87,7 snit

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #35105 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2019
Lidt mere statistik

Whiskybase, Mission, Whiskybroker, SWMS, Dewar Rattray og Cask Owners have en aftapning med hver
Blends var repræsenteret med 2 aftapninger
Der var 7 fra Cadenheads
Og 10 OB'er

J&A Mitchell stod for halvdelen af flaskerne i denne kalender, i alt 12 styks.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.311 seconds