Julekalender 2022

More
1 year 4 months ago - 1 year 4 months ago #35651 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2022
www.whiskybase.com/whiskies/whisky/14026...ydra-ii-88-p71-17751

Første gang jeg smagte denne whisky var jeg begejstret, tænkte Oloroso og syntes den bar sine procenter flot. Lidt som Niels’ ord.
Anden gang jeg smagte den, syntes jeg der var noget off i næsen, lidt a la Ladings noter.
Jeg må snart smage en tredje gang!
Og Dennis, håber du har fået den grimme smag væk. Jeg drikker den ekstra sample, du skulle have haft ;-)
Ps: Nu skilte siden lige. Mit eget billede er nederst på side 5.
Last edit: 1 year 4 months ago by JimTaggart. Reason: Addition

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 4 months ago #35652 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2022
87,28 gns score på wb, det er da pænt højt alting taget i betragtning

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 4 months ago #35653 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2022
19. december

Duft: Først synes jeg der er lidt lim og lak samt grønne æbler. Førsteindtrykket fordufter dog hurtigt, og så kommer en delikat frugtkurv på bordet. Modne æbler, mandarin og mango. Diskret fadpræg og mild honning medvirker til en finstoflig kompleksitet.

Smag: I smagen mere fad. Træet er tydeligt, sammen med æblerne og mandarinerne fra duften. Lidt banan dukker også op sammen med honning og nøddechokolade i en oplevelse, der bliver bedre og bedre.
En flot frugtodyssé, hvor eftersmagen står klingende blidt i munden.

To destillerier kom op i mine tanker nemlig Caperdonich og Linkwood.
Jeg byder på:

Linkwood, 18 år, 59%, måske refill sherry.
90/100

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 4 months ago #35654 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2022
19 dec.

N. Fersken, vanilje, syltede kirsebær, behagelig duft, træ, karamel, dufter velkendt, dufter af alder, lidt skarp på alkohol, labre larver.

S. Smager som en hel pose engelsk vingummi på en gang, vanilje, sød og behagelig, smager rigtig godt, også en del flødekaramel, go alkohol styrke, smager også velkendt selvom det alligevel er lidt svært at gætte lige præcis hvor den kunne være fra, gætter på Benriach.

28år
56%
93/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 4 months ago - 1 year 4 months ago #35655 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2022
19 December 

Duft: Første indtryk er lækker ex-bourbon. En lille smule vanille, en lille smule træ, ikke særlig sød, mere til den krydrede side. Whiskyen er til den delikate side selvom der heldigvis er en smule oomph. Jeg syntes også jeg finder en lille smule røg, og jeg troede ellers jeg var blevet røgimmun. Sådan går det når man er faldet I gryden som barn. Whiskyen er næsten helt ovre I virgin oak katagorien, men jeg tror det "bare" er et first fill ex-bourbon. Lækker whisky  
Destilleri Linkwood 
Alder 23yo 
ABV 53 
Rating 91/100 

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 1 year 4 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 4 months ago #35656 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2022
19 dec.
Bourbonfad, lækker, saftige æbler og de kandiserede af slagsen, bolcher, hyldeblomst, korn, rigtig lækker vanille dram, omkring de 20y, en dram man bare sidder længe og tygger på, lige ud af vejen, men bare lækker og tomt glas…,91p aultmore?

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 4 months ago #35657 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2022
19/12
Næse, lidt æblebrændevinsnoter, med lidt pære citrus noter nedenunder.
Smag, der er lidt ungt over den, en anelse umodne noter, men ikke så meget det gør noget.
Finish, lidt sprit, lidt sur æble, og en anelse citrus sødme. 
Gæt
Vi er nok ude i noget lowland her, mit gæt svævede omkring Daftmill, men det er ganske sikkert forkert. Jeg tror den er for ung, så sikkert en af de andre nye. Lochlea
3 år
55%
83 point

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 4 months ago - 1 year 4 months ago #35658 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2022
19. december
Glen Elgin 14yo 
Watt Whisky
Ex-bourbon hoghshead
312 bottles 51,3%
 
www.whiskybase.com/whiskies/whisky/187779/glen-elgin-2007-cwcl

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments:
Last edit: 1 year 4 months ago by MacNiels.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 4 months ago #35659 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2022
Jeg er selv blevet stærkt begejstret for sådanne "simple" ex-bourbon aftapninger.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 4 months ago #35660 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2022
"Jeg er selv blevet stærkt begejstret for sådanne "simple" ex-bourbon aftapninger.."


Enig

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35661 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2022
20. december

Duft: Ahhh, typiske grain noter, trælim, kokus, gulvlak og fyrretræ.

Smag: Masser af træ, primært fyrretræ, honning, hvid peber og lak.

Finish: Lak og savværk. Det kan kun være en grain whisky.

50%
24år
Cambus
88 point

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35662 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2022
20. december

Duft: Egetræ og lakrids er det første, der møder mig. Dernæst bourbonvanilje og mandler i sød lage. Mild mirabelle og gule blomster på engen. Marcipan. En smuk blidhed, der får mig til at tænke på gammel grainwhisky.
Senere får jeg krudt og strøgne tændstikker, hvilket gør mig forvirret.

Smag: Overraskende kraftig med honning, brun farin og lak. Grain fra sherryfad? Der er smæk på fadet, der prikker i ganen med tanniner og både friskt og gammelt træ. Vanilje, cornflakes og nougat, og nu smager drammen som en maltwhisky! Rosiner, nødder og noget vedvarende mørkt i smagen.

Når man både tænker gammel Invergordon og yngre Glenfarclas i samme sætning, så er jeg da vist på herrens mark... Duft og smag er meget forskellige. Duften så blid som 45%. Smagen så kraftig som 60%.

Efter nøje overvejelse vælger jeg at gå med min første tanke:

Invergordon, 32 år, 55%
89/100

Mere harmoni mellem duft og smag ville have bragt den over 90 for mig, men en dejlig og overraskende dram.

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35663 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2022
20 dec.

Jeg skyder nok helt forbi, men here goes

N. Fyrtræ, meget træ, har svært ved at få andet end duften af ren rå træ, noget sødt men der kommer godt nok ikke meget forbi den der harpiks.

S. Smager også meget af træ, og igen noget sødt måske kirsebær, ungt px sherry fad, ungt whisky?, ret go niveau på alkoholen, lidt en tør smag også, jeg gætter på noget ungt dansk whisky, måske fra Mosgaard.

5år
55%
85/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35664 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2022
20/12
Næse, Vi er ude i en whisky med lidt alder, 25år ish, ex-bourbon, sikkert et hogshead virkelig lækker
Smag, der er lidt bourbon noter a la de blomstrede/menthol agtige, før den går over i en længere..
Finish, der bliver ved med at prikke på tungen et stykke tid efter. Den har noget træ i  eftersmagen. Den hænger ret godt sammen den her
25år
Benriach
50%
88 point


Ps, sjovt i andre gætter grain, for der er jeg slet ikke...

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago - 1 year 3 months ago #35665 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2022
20 December 
Næse: Let vinøs, lidt lim, marcipan 
Smag: Nødder, lidt træ, hvidvin, ret olieret og fed. Mit umiddelbare gæt er at det her ikke er fra et vinfad, selv om den har en let hvidvinsnote. Der er en del træbitterhed og kun en lettere note af vanille. Jo mere jeg smager på den jo mere tænker jeg en eller anden form for vinfinish  
Destilleri: Edradour 
Alder 16yo 
ABV 50 
Rating 83/100 

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 1 year 3 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35666 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2022
Jeg skal mok lige smide et billede op når jeg engang kommer tilbage, men må hellere lige afsløre dagens dram så vi ikke får noget vrøvl.

Niels starter ud med at ramme den lige i røven med et gæt på Cambus, men Lars har et gæt der om muligt er endnu bedre, ment på den måde at han pinpointer at det er en 32y grain fra sherryfad! Det er sgu et frækt bud!

I andre er HELT væk fra vinduet…. :-)

Håber i har prøvet med lidt vand, det gør den godt.

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35667 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2022
 

> Lading <
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35668 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2022
Det er sgu stærkt gættet Lars.
Og måske en af de bedste Cambus jeg har smagt og sherry fadet har ikke været super friskt, men nok til at give lidt dybde.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35669 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2022
21. december

Årest korteste dag, blev også denne julekalenders hurtigste glas..

Dufter af lime, lemon sorbet og roser. Bliver lidt mere syrlig med tiden. Der er masser af våd træ, ingefær og kanel.

Smag:  Nøj den er lækker. Den er sød, finder parafin og den er lidt fed i teksturen, og så er der lidt gang i procenterne. Der kommer noget lynghonning og marcipan også.

Finish: Bliver hængende et godt stykke tid og fortsætter med samme noter. Flasken må gerne stå her (så længe det ville vare).

54%
18-20 år
Clynelish
Bourbon fad
93 point og et tomt glas der skriger efter mere.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago - 1 year 3 months ago #35670 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2022
 21 December  
Det var ikke svært at smage at gårsdagens dram var en grain da jeg først vidste det :-) To sherry grains i én julekalender ? Jeg havde det svært ved dem begge, det er jo ikke noget man ser så ofte. Mindes en god Kawasaki jeg engang havde.  

Nå. Tid til dagens dram. Den har en lille smule lavendelblomst, men er ellers mest nøddeagtig. Fyldig, masser af træ krydderier. Minder mest om en hogshead i smag. Derudover er den ret drikkevenlig, alkoholen er velintegreret. Tyder på en vellagret whisky. Der er en anelse citrus i den også. En lækker og behagelig dram. Jeg syntes den ligger tæt opad d. 19 december drammen, dog med noget mindre vanille og knap så ren ex-bourbon agtig  
Destilleri Glen Elgin 
Alder 17yo 
ABV 53 
Rating 88/100 

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 1 year 3 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35671 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2022
21 dec.

N. Høj alkoholprocent, river lidt i næsen, vanilje kranse, bagerbrød, våd hund, dufter udemærket, ikke så gennemtrængende.

S. Sød frugt vingummi, bliver hurtigt lidt tynd i smagen, æble, græs, smørblomst, tror måske det kunne være noget lowland whisky, gætter på Bladnoch.

12år
53%
84/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35672 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2022
21 dec
Godt med alder på bourbonfad, mums, træ, fad, mexicansk mad, en lidt sur “bræk” note fra fadet, vanilje, bolcher, lidt bid på den gode måde, småkager, sindsyg lækker næse, 25y, 52%, 89p, inchgower

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35673 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2022
21. december

Duft: Citrus, ølsjatter. Græs og hø. Der er også lim og lak. Måske er det bare mig, der har fået grain på hjernen. Rare, grønne frugter - pære og vindrue. Citrusolier, der minder mig om ansigtscreme. Hvid chokolade. Skal have en halv time i glasset, men så sker der noget med sommerkornmark i vinden og en softice på siden.

Smag: Stærk og ganske lækker. Dessertpærer med creme og hvid chokolade. Kornmark og toffee. Citron og citrongræs samt noget vanilieparfume. 

Først i næsen tænker jeg ung grain - måske kun fordi jeg ved, at Peter har haft yngre Girvan i sortimentet. I smagen er jeg mere malt-sikker. Og sikker på, at whiskyen er god. 

Gæt:

Glen Spey, 14 år, 54% 
86/100

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35674 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2022
De fleste af jer har sikkert smagt den før. Men jeg er selv ret vild med den, jeg tænkte det går nok at servere den for jer igen. har desværre kun en flaske tilbage selv...
 

Den bedste dram er den næste dram!
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago - 1 year 3 months ago #35675 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2022
 22 December
Helt klassisk sherry bombe. Mild i lakridsen, og en lille smule svovlgummi. Ret sød og fyldig, smager næsten som om der er tilsat lidt sukker.
Der er også en lille smule prut i den. Heldigvis er svovlnoterne forholdsvis milde, så helt udrikkelig er den ikke. Sødmen er det mest dominerende. En del træ, lidt ligesom i en ældre bourbon, sådan lidt lakagtig eller fernis. Til sidst bliver prut og gummi lidt for tydeligt for mig. Ærgeligt. Ville være en topscorer hvis ikke jeg var så sensitiv
Destilleri: Bunnahabhain
Alder 15yo
ABV 50
Rating 84/100   

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 1 year 3 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35676 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2022
22. december

Starter lidt lukket i næsen. Finder abrikoser, Antonbergs blommer i maderia. Den har en dejlig duft

Smager af klassisk sherryfadsaftapning. Den er mineralsk, clean, der er rum, rosiner og igen blommer i maderia. Der er næsten ingen off noter i denne aftapning.

Finish: Den er virkelig nem at nyde, glasset er ihvertfald hurtig tomt. Savner faktisk lidt nogle off noter

46%
Arran
Sherryfad
22 år
88 point

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35677 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2022
22 dec
Mums, sherry med en anelse krudt, rosin, soya, lidt brændt, indkogte røde bær, svesker, virkelig flot næse, stroh rom, smager godt men knap så raffineret som næsen lagde op til, det kunne nemt være en Glendronach på de ca 17y og 52%, 89p

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35678 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2022
22. december

Duft: Sherry, træ, appelsin og chokolade med et lille hint af svovl. Banan, rosin og lakrids. Mandler og marcipan. En smule fodsved kan ikke pille en god næse ned. Sherryfad for alle pengene. Med tid bliver der mere friskt træ, sågar en enkelt høvlspåne i sirup.

Smag: Flot sherrylevering med mandler, honning og mælkechokolade. Smagen minder om Glengoyne fad 822. Smagt side om side er der tilsyneladende ikke et match, men det er tæt på. Orangenoter og kontant træfad med ditto procenter. Kunne også være Glengoyne eller Tamdhu almindelig cs batch. I mangel af andre gode bud ender jeg så alligevel på:

Glengoyne, 11 år, 59%
89/100

Mvh Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35679 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2022
22/12
Note, den må indeholde noget sødme den her, låget virkede til at være klistret fast. Det lover godt!

Næse, lidt sherrysødme, ikke den kraftigste næse, men det er jo heller ikke nødvendigvis skidt 

Smag, lidt let i det, tænker vi er nede i nogen lave procenter, 

Finish, ikke så meget.

Den skal vist stå lidt for at vågne(!)

Efter lidt tid

Næse, mild oldschool sherry sødme

Smag, den er kraftigere nu, lidt brændte sukker noter, lækker

Finish, sherry, lidt vinøs krydret 


Gæt
Det ku være en ældre whisky der har fået en finish, syntes sherry'en bliver lidt kraftig på nogen områder. Men det er ikke en der er super kraftig overall.

Det kan være hvad som helst urøget.

Speyside

Benriach

25år

46%


87 point
 

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago - 1 year 3 months ago #35680 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2022
22 dec.

Dagens whisky er en vaskeægte julewhisky 

Christmas Single Malt
26år
51.2%

Skulle være en no name Glenrothes

www.whiskybase.com/whiskies/whisky/17183...-single-malt-1993-wd

 

Mvh
Dennis Lund
Attachments:
Last edit: 1 year 3 months ago by dklund.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.690 seconds