Julekalender 2022

More
1 year 3 months ago #35561 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2022
8 dec.

N. Sherry, røget bacon, maling, jernbane sveller, hvis det skal være røget så er den her noget mere i den rigtige retning, dadler, tørv, dufter faktisk ret udemærket.

S. Smager faktisk også ret udemærket, salte røgede rosiner, synes også at kunne finde nogle lavendel parfume noter i den her men ikke mere end at det er ok, meget mild tror ikke den er så høj i alkoholprocent, trods lavendel gætter jeg på Longrow, hvis vi ikke er så heldige at det kunne være en Brora

18år
43%
89/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35562 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2022
8 dec.
Det er lige så underholdende at læse andres noter om en dram man har valgt, som det er selv at være på dybt vand og dejligt at se den faldt i de flestes smag, jeg var også imponeret, særligt med en ca. 7 års dram.
 
Niels+Dennis, sjovt i siger Longrow, der havde jeg nemlig også tankerne.
 
Steffen, jeg er enig i at den har en snert af lavendel, men som med Bowmore m.v. så er jeg jo heldigvis ikke så forskrækket over de letlevende Franske.
 
Jeg havde jo ellers forsøgt at gøre det nemt for jer ved at vælge samme dram som den sidste jeg havde i kalenderen.
 
Ps.
Hvis man gætter 17-25 års, 89-90 points Longrow/PortEllen/Brora, så er det måske en ikke helt uvæsentlig service information at den stadigt kan erhverves til 750

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35563 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2022
 

> Lading <
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35564 by Lading

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago - 1 year 3 months ago #35565 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2022
8/12
Næse, afdæmpet sherry og røg, ku godt ha lidt alder
Smag, sherryen rammer først med lidt farin, og så kommer en anelse røg. Den er dog ikke så kraftig i smagen, så jeg tænker den er vandet ned.
Finish, røgen forsvinder og  der ligger næsten kun lidt sherry bitterhed tilbage på tungen 
En lækker whisky, der godt måtte ha haft lige flere procenter.
Gæt, Ardmore eller Port Ellen fra G&M
18-20 år
40-43% fra sherryfad

83 point

Den bedste dram er den næste dram!
Last edit: 1 year 3 months ago by Peteys.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35566 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2022
Skønt, Lading ;-) 

9. december

Duft: Marcipan og korn. Saftige, grønne æbler. Vanilie og kokos, fudge, kiwifrugt og blid fersken. Selvom der er mange indtryk, er det hele meget finstofligt, nærmest introvert. Interessant. 

Smag: God balance. Noget stærkt og ungt. Ellers æble, halm, kiwi og vanilie i en ok oplevelse. 

Ved første duft tænkte jeg grain, senere kom jeg forbi Bimber og landede så på:

Dansk whisky, 5 år, 47%
84/100

Jeg har intet klart bud på destilleri. Fary Lochan kom forbi i tankerne, men jeg synes, whiskyen og fadtypen er svær at sætte i bås. 

Mvh Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago - 1 year 3 months ago #35567 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2022
 9 December
Lækker duft. Der er lidt vanillekranse over den. Sjov smag, der er en lille smule kanel. Eller måske er der bare for mange julereklamer på TVet. Den er også en lille smule vinøs, så jeg tænker lidt på hvidvinsgløgg. Whiskyen er olieret og lidt maltet og alkoholen er velintegreret
Alder 18yo
ABV 51%
Destilleri: Clynelish
Rating 87/100  

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 1 year 3 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35568 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2022
9.december

Duft: Dufter mild og behagelig af sødt vingummi og vanilje. Der kommer lidt marcipan, kardemomme og honning og bliver lidt kryderet efter noget tid i glasset.

Smag: Tror det er et godt brugt fad. Den er tynd og spinkel og der kommer noget lakrids og pebber efter sødmen. Er meget let-drikkelig. Det burde være til at gennemskue destillerikarakter i denne.

Finish: Lakridspibe (uden krymmel), elegant og simpel. Minder på mange måder om de gamle Connoisseurs Choice aftapninger fra G&M.

Alder: 10 år
43% alc
Destilleri: Inverleven
Fad: Bourbon
85 point

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35569 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2022
9 dec.

N. Klementin og appelsin, lidt tynd i duften, kunne være lav alkoholprocent, træ, dufter lidt af en grain, men kunne også være en blend, dufter helt ok, kunne godt have noget alder, kokosolie.

S. Dejlig blød og rund, meget sød, lav alkoholprocent, let drikkelig, hælder mod en blend hvis det ikke er ren grain, tror det er lang tid siden den er distileret, nå nu er glasset tom så gættet bliver på en lækker Invergordon.

25år
43%
90/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35570 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2022
9 dec
Bourbonfad, sød, enkel, nedvandet, 50%, fudge, yngre bastant sag, 14 års smws Clynelish, bestemt ingen fejl men lidt for enkel, 85p, vaniljekranse,

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35571 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2022
Det var sjovt i dag!

To af jer gættede på Clynelish, hvem ved, måske der er en sjat af det i den!

Den her blend sku eftersigende være opstået fordi han (Ichiro Akut, Chichibu distillery, Japan) ikke kan følge med til at producere på hans egne destillerier. Og derfor har han bl.a. lavet den her world blend. Hvad der er i, har jeg ingen anelse om. Men mon ikke der er en del skotsk, og måske en lille sjat japansk.

 

Den bedste dram er den næste dram!
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago - 1 year 3 months ago #35572 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2022
Japanske destillerier handler ikke med whisky indbyrdes så hvis Ichiro vil have andet whisky end hans eget i en flaske så er han nødt til at købe det udenlands. De små destillerier bruger typisk canadisk grain whisky i deres blends


10 December
En blød delikat vanille sag, og forholdsvis fyldig. Den smager af lidt alder, men jeg tror ikke den er supergammel. Men den er godt nok balanceret og blød. Masser af vanille og en lille smule træ der prikker på tungen
Enormt drikkevenlig og den forsvinder godt nok hurtigt fra glasset.
Den minder mig lidt om de gamle Single Barrels Balvenier, selvom jeg mindes dem som knap så fyldige 
Alder 15yo
ABV 50%
Destilleri : Balvenie

Rating 90/100

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 1 year 3 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35573 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2022
10. december

Duft: Karamel og sur gummistøvle. Lakridskonfekt. Noget voks som i et vokslys. Niels, er det dig, der har slået en prut? :-)
Med endnu mere tid i glasset får jeg citron, mint og svesker! En omskiftelig dram, der skal have lang tid i glasset. Parfumeret hårvand og kanel afslutter en interessant og besynderlig næse.

Smag: Waxy med karamel, doven øl og måske noget hessian. Jeg får ikke presset mere ud af smagen.

Noget minder mig om Clynelish, andet in Loch Lomond - eller måske Ben Nevis, når det er smilende skørt :-)
Gætter på:

Loch Lomond, 13 år, 43%
79/100

Mvh Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35574 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2022
10. december

Duft: Modne gule æbler og vanilje, den er meget sød.. Sukker melasse

Smag: Meget sød og masser af taniner. Må være et godt brugt fad.

Finish: Generelt meget sød og meget lige til.

Alder: 12 år
43% alc
Destilleri: Dalwhinnie
Fad: Bourbon
85 point

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35575 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2022
Det kan da sagtens tænkes at der siver lidt dårlig luft ud engang imellem, men mener nu ikke det lige er mig der er skyld i prutte lugten, Lars :-)

Skal da godt nok love for at noterne stikker i alle retninger.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago - 1 year 3 months ago #35576 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2022
10
Indelukket og lidt skrøbelig, den dominerende note på næsen er sødlig pære, relativ lav abv, meget lettilgængelig dram, bourbon fad, 46%, en lille smule træ af den type hvor man tænker at der må være noget med lidt alder, bestemt ingen off noter men ej heller noget der stikker ud på den sjove måde, bare rent saftevand til omkring de 89p, minder om den 25 års Burnside som Petey havde med på en Balvenie smagning for nyligt, fra et “lækket” fad med kun 44 flasker, det passer fint på denne profil med en finnish der hurtigt forsvinder, jeg kan rigtigt godt lide den men kan en dram være for delikat?

> Lading <
Last edit: 1 year 3 months ago by Lading.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35577 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2022
Nej, du skal ikke holdes til ansvar her, Niels ;-)
Men ja, meget forskellige noter og ratings!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35578 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2022
10/12
Næse, Lidt anonym, men det der er dufter indbydende. Noget alder er der vist i den her
Smag, blød rund og ikke så stor smag. Det er som om den er vandet lidt ned
Finish, ok, men ikke så nuanceret.
Den virker fin, men ikke super kompleks og jeg bliver i tvivl om jeg er ved at blive forkølet, for jeg tænker den mangler lidt Gæt
Glenlivet 18
OB 43%
84 point

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35579 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2022
10 dec.

Nå jeg håber i har taget den rigtige 10 dec. 

Dagens whisky er selvfølgelig:

Glenlivet 15 års Archive på 43%

www.whiskybase.com/whiskies/whisky/77120/glenlivet-archive

 

Mvh
Dennis Lund
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35580 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2022
Jeg ved godt det er lidt billigt at gætte Glenlivet når det er dig Dennis, men det hjalp godt på min samlede score. 
Tak for det 

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35581 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2022
Stærkt gået Peteys.. Men som du skriver, den skulle jo komme på et tidspunkt :-)

Dennis, ved du hvornår den Archive er fra? Jeg har selv haft en på et tidspunkt, men husker flasken som en mere buttet udgave.
Kan måske også skyldes at det er en 1 liters udgave du har.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35582 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2022
Niels jeg tror den er fra 90erne men ved det ikke med sikkerhed, hvis man googler den lidt kommer den 15 års frem fra den periode, jeg synes ikke at kunne se den som Archive i andet end en 1 liters flaske, hvilket kunne få en til at tro at den kun blev solgt som export eller taxfree

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago - 1 year 3 months ago #35583 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2022
11 dec.

N. Sherry dram på den gode måde, masser af frugt vingummi, fløde karamel, helt sikkert gammel whisky, henkogte pærer, svag note af svesker, kraftig note af "gi mig bare en flaske eller ti af den her" hold nu op det dufter godt.

S. Hold nu op det er en vild dram den her, sød afbalanceret frugt bombe, med en ordentlig skefuld lykke i hver sip man får vristet ud af glasset, tæt på perfekt whisky i min bog.

40år
48%
96/100 point

Mvh
Dennis Lund
Last edit: 1 year 3 months ago by dklund.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35584 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2022
11. december

Duft: Det dufter af aktiv bourbon fad. Bananer og et maritimt duft. Bliver lidt sødere efter noget tid. Ender i noget let gærret halm

Smag: Umm, det maritime går igen i smagen. Grønne bananer, ingefær og lidt hindbærmarmelade. Holdda op den er lækker.

Finish: Saftevand der ikke er fortyndet i den korrekte forhold (for lidt vand). Nøj det er godt

Alder: 23 år
52% alc
Destilleri: Old Pultney
Fad: Refille sherry
94 point

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35585 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2022
11 dec
Træ så man får splinter i næsen, særpræget, min første tanke er at vi ikke er i malt land, tandlæge, sorbits, grus, nitrilhandsker, smag i en anden boldgade, meget mærkværdig dram men i høj grad underholdende, mere træ a la noget forarbejdet og ikke bare normal eg, noget honning i baggrunden, jeg er helt blank på den her, omkring de 30y, træ noterne foresætter, 46%, lidt krudt i eftersmagen hen af noget bacon sherryfad, Bunna, spændende dram, 91p,

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35586 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2022
11. december

Duft: Mild sherry, slik og frugtlemonade. Lakrids, nødder og appelsin med sukkerknald. Lidt ananas.

Smag: Mørk sherry, honning og masser af egetræsfad med saftige, tydelige tanniner. Både duft og smag minder mig om noget…
Fadet sparker, og det smager godt. Eftersmagen sætter mig i irske tanker med frugt-brænde-vingummi.

Hm, først tænker jeg Glen Grant, HP, Balvenie eller endda Glenfiddich. Senere i smagsoplevelsen kommer Glenlivet og Strathisla forbi, men jo længere den står og pga især eftersmagen ender jeg på:

Irsk, 16 år, sherryfad, 50%

Mvh Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35587 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2022
Og 87/100 fra mig.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35588 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2022
11/12 
Næse, Jeg tænker umiddelbart blommer i madeira, der er et eller andet cremet over duften, med en lækker karamel agtig sødme
Smag, blød rund og smooth.
Finish, fudge, lidt sherry knæk, og noget krydderi. Der er næsten ikke noget sprit i den her. 
Jeg tænker den er gammel den her
Gæt
Longmorn, GM style
30år
40%
88 point, lækker

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35589 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2022
Dennis og Lars, har i et gæt på destilleri?

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 3 months ago #35590 by Macdeffe
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.658 seconds