- Thank you received: 4
Julekalender 2024
N. Pære og æbler, støvet, høj alkoholprocent, abrikoser, jod, den dufter af at der var for lidt i den sample jeg lige har hældt op, svag tone af noget tørret tørv.
S. Sød, salt, abrikoser, lidt gummi svovl lige når den rammer tungen, men det er væk igen lige med det samme, igen noget svag tørv, ret høj alkoholprocent, lidt svær men smager ret godt, mit gæt bliver springbank.
12År
88/100
59%
Dennis Lund
Please Log på or Create an account to join the conversation.
Næse
Æble, honning, et hint af lidt ingefær, træ
Smag
Æble, pære, lidt lakrids
Finish
Medium lang, lakrids, lidt sprit, og så noget jeg ikke helt ved hvad er.
Den smager meget godt, men skinner ikke lige så meget.
Gæt
Speyside, bourbon fad, 46%15år,
Linkwood?
84 point
Den bedste dram er den næste dram!
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Hvad sker der lige her. Blomster og kryderier og brændt brun farin.
Bliver bedre og bedre på næsen. Er det en gammel blend? Der er masser af OBE, støv og abrikos.
Den er lav på alkohol og der er en smule røg.
Nøj den er lækker, desværre lidt for kort i eftersmagen.
Jeg er langt omkring her, fra en gammel Black Bottle blend til Campbeltown Loch.
Lige nu hælder jeg til en gammel Laproaig på +30 år på 43%
92 p
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
- Thank you received: 7
Duft: Ret flot, grøn frugt, græs og lidt røg. Banan, æble og papaja, måske endda kiwi og mango. Bivoks og skovbund om sommeren. Den kraftige frugt minder mig om dén, jeg har smagt i japansk og færørisk whisky. Dejlig malt og flødetabletter fra Nørregade. Harmonisk, ung dram.
Smag: Frugten mindre udtalt. God balance. Newmake. Friske, grønne æbler og kiwi. Lime og vådt græs. Duften er bedst men virkelig en interessant whisky, der også har noget jord og røg.
Jeg har ingen klar fornemmelse af, hvor vi geografisk er henne, men jeg skyder på en dansk whisky:
Thy, 6 år, 47%
Duft 88, smag 82, altså 85/100
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
Den er nemlig dessertvinsagtig.
Destilleri: Dingle
ABV 50.5%
8yo
Rating 85/100
Self-Styled Whisky Connoisseur
danishwhiskyblog.blogspot.com/
Næse
Halvfed malt, et whiff af røg, og en del sødme
Smag
Sirup, cremet textur, lidt røg
Finish
En anelse sprittet, og igen noget sirup agtig sødme
Om jeg virkelig gætter rigtigt med røgen, kan jeg godt blive i tvivl om. Men da der ikke er så meget af den og alderen virker lidt deroppe af, så tænker jeg
Highland Park 25år 52% Mix af fade
87 point
Efter at have set jer andres gæt, så er jeg virkelig spændt på at høre hvad det er.... I det mindste er jeg ikke den eneste der i så fald er langt fra
Speciel, indkogt julesprit, spøjs, alt for én stringent, mærkelig sødme fra en finnish måske, meget flydende som i ren sprit uden fedme og normal ønskelig fylde, relativ ung, fortynder, plastic, nødder, tvungen modning, en meget udtørende mundfornemmelse - som i meget markant træk her! 50%, 10y, 74p, ikke lige mig, tror ikke det er skotsk whisky og hvis der er, ja så forstår jeg nok ikke helt hvorfor den er stoppet i en flaske, jeg tænker nogen har været på ferie og taget noget lokalt med hjem? Men er helt på bar bund så skyder bare noget Dansk, feks Mosgaard
> Lading <
Niels vi to plejer ofte at være relativt enige men det her er da for spøjst
> Lading <
Meget kort.
Tysk
3 år
48%
Sjovt at se hvad i fik ud af det
www.whiskybase.com/whiskies/whisky/197538/sild-2018
Dennis Lund
Attachments:
Lading du havde luret at det ikke var skotsk.. Jeg har en sjat tilbage som jeg skal smagt på igen.
Næste år må det kun være et destilleri, ellers har jeg ikke en chance ?
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
> Lading <
6 dec.
N. Kokos, sprit, æbler, træ nåle, dufter meget sødt, minder om noget irsk whiskey, kamille te.
S. Meget sød smag, kandis, urter, sød appelsin, lys chokolade, smager rigtig meget af irsk whiskey, mit gæt bliver en red Spot
15År
86/100
46%
Dennis Lund
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
Duft: Brød, citrus og nødder i en blid og behagelig næse. Citrondråber og shortbread. Malt, klementin og hø. En speysider/højlænder... Med vand bliver den floral og får lidt eksotisk frugt.
Smag: Smager yngre end duften antyder. Malt, citrus og hø. Pænt olieret. Med vand kommer pære og æblekage til overfladen.
Gæt: Aberfeldy, 10 år, 48%
83/100
Fin, ret klassisk ex-bourbon næse. Den dufter mest af whisky
Alder 12yo
Destilleri: Glentauchers
ABV 52%
Rating 85/100
En duft af noget yngre, en smule faints i næsen, sammen med honning og kardemomme. Og er der noget gin i baggrunden?
Tror det er en yngre dram, men fra et frisk bourbon fad.
God smag, lidt spinkel, en smule peber, dejlig sød og let drikkelig.
Jeg har været langt omkring på denne her, tænkte først om det kunne være noget Fary Lochan eller fra Sall, primært på grund af gin noterne. Har desværre fundet gin hos begge destillerier.
Skyder dog på at det er en Pittyvaich på 10 år aftappet ved 46%.
86 point
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Dufter dejligt, bourbon fad og vanilje, moden honning melon, småkager, i munden er det markant alkoholen der dominere billedet, svømmer fint, vandet gør godt i denne, har noget alder måske omkring de 17y, 59%, Strathisla, ligger sig som en fedtet hinde i ganen, ok dram uden at blæse dig bagover, 86,5p
> Lading <
En “halv” OB’er Glenmorangie fra SMWS
Attachments:
Bourbon noter, brændt/sveden træ som ved en rundsav hvor du får det lidt for hurtigt skubbet igennem, terpentin, sved, lidt for spids på næsen, marcipan, bagved ligger lidt mere alm bourbon noter, tandlæge, ja umiddelbart tænker jeg bourbon men den anden dag da jeg fandt klare bourbon noter i Steffens dram der var en amerikansk SM er det måske i virkeligheden frisk amrikansk træ og varm modning der giver de noter? Nå, tilbage på sporet, det spidse på næsen fortager sig lidt med tiden og mere julede krydderi noter kommer frem, kanel, peber, 47%, 7y, 82,5p, blank på alt der rimer på usa så gæt på FR
Med tiden kommer der nogle bær noter,
> Lading <
- December
Bourbon. Måske en rye. Den har i hvert fald en del mint-noter, som typisk er tegn på en high rye bourbon eller en rye whisky. Lækker delikat og lidt old school agtig. Virker ikke så høj i alkoholen, delikat, hvilket er relativt, da bourbon ligger et par trin over skotsk malt whisky på intensitetsskalaen. Jeg er lidt henad Wild Turkey eller en Four Roses under 50%Trænoterne er ikke så fremtrædende, men der er lidt gulvlak over den. Noget jeg forbinder med gamle dage den gang hvor de gad ligge ting på fad under 60%.
Brand: Old Grand Dad - en ældre aftapning
43%
Alder NAS aftapning men omkring de 8
Rating 88/100
N. Maling, svesker, noget velkendt som jeg ikke lige kan finde, bourbon? Ikke afskrække men samtidig mærkelig.
S. Rør sukker, våd hund, blommer, ikke lige min stil, kan ikke rigtig lige finde ud af hvad det er, gætter på en bourbon af en eller anden art.
8År
80/100
40%
Dennis Lund
Starter sødt på næsen, brun farin, søde rosiner og mørk rum. God start.
Ikke skarp på alkohol, men bider alligevel lidt, sidder bagerst i ganen.
Smagen forvirre. Minder nu mere om en grain whisky eller en Bourbon.
Lak og maling fjerner, men i meget moderat mængde.
Jeg tror det er en Bourbon, men er ret blank ud i hvad det kan være.
Er nød til at skyde på en Four Roses på 45%. Primært fordi jeg ikke kender noget til Bourbons
87 point
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Næse
Der ligger lidt bourbon agtig karamel/butterscotch og lurer. Duften er ikke så kraftig, og selv om farven antyder det, så er det ikke sherryfads noter jeg fanger
Smag
Den har lige et snert af mint i starten, så jeg tænker hurtigt blød rund bourbon. Den er ikke så stærk, men det gør ikke noget
Finish
Indersiden af munden er på en eller anden måde beklædt med en smule butterscotch, og er så der en eller anden note af noget peber af en slags.
Fin dram
Gæt; George Dickel, 9 år, single barrel. 50%
86 point
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
Nu har jeg sendt billedet til min mail og håber det virker fra min pc:
Jeg synes, I alle gør det godt i dag både med land, alder og procenter så respekt for dét! Steffen nævner jo faktisk rye i sine noter, og det ER rye, vi har nydt:
Jack Daniel´s Single Barrel Rye, aftappet 3.23.23, barrel no. 2302728, 45%
6-8 år ifølge mine gode venner i deres velassorterede butik i Odense.
Mvh Lars
Attachments:
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
Duft: Vanilje, krydret træ og gulvlak. Hm, det skrev jeg jo også d. 2. dec... Kokos, nødder og bark, shortbread og kanel. Bourbonfad!
Smag: Delikat bourbon. Tyk vanilje, kokos, friskt træ, lak og krydderier. Minder en del om drammen d. 2. december. Jeg tror dog, at dette ER bourbon, men mit gæt på Heaven Hill dén dag var jo ikke korrekt. Måske kunne Steffen finde på dén gimmick, at det netop er én af de bourbons, der var på billedet med alle "American Single Cask"-flaskerne...
Bourbon, 6 år, 47%
85/100
Mvh Lars