Julekalender 2024

More
1 year 1 month ago #35944 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2024
08.12.2024
Næsen gør ikke meget af sig, træflis, en anelse bourbon noter, sidder og bliver i tvivl om jeg huskede at skylle glasset fra nummer 7 der var i lige før (smagte 8. Dec. på to forskellige dage inden søndag da jeg ikke er hjemme der) rosiner, blommer, 40%, 10y, meget fin i sin profil, saftevand med træsmag, tror vi er tilbage i usa, den gør ikke meget væsen af sig på samme måde som bourbon normalt gør men er bare lækker delikat, 87p

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
1 year 1 month ago - 1 year 1 month ago #35945 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2024
8 dec.   
Næse  
Der er noget let vinøst over den, med en anelse støvet gammel whisky oveni   Smag   Blid, med vinøse træk, der dominerer mere end på næsen. Lidt hvidvins agtige noter.   
Finish  
De vinøse noter trækker lidt ud, den bliver noget tør efter et stykke tid.   

Det er ikke den "tungeste" whisky vi har fået, den er meget let, og en anelse vinøs. Det er heldigvis ikke totalt overvældende, men alligevel markant.Måske de vinøse noter kommer fra Rye

Gættet må blive noget ungt dansk
Stauning Rye 46% 5-6år
80 point

Den bedste dram er den næste dram!
Last edit: 1 year 1 month ago by Peteys.

More
1 year 1 month ago #35946 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2024
8 dec.

N. Brun sukker, karamel, svesker og blommer, kunne være en bourbon eller måske en sherry grain.

S. Smager meget sødt, lidt hen af den fra d. 2 dec. denne her gang gætter jeg på noget Canada whisky af en eller anden art, måske en gammel aftapning.

12År
85/100
43%

Dennis Lund

More
1 year 1 month ago #35947 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2024
8. december

Starter med mentol på næsen, sammen med noget lak samt en snert af gin. Lidt sprittet på første mundfuld.
Hmmm, lakrids, cedertræ og cigarkasse. Er det en Cognac finish?
Næste mundfuld er langt mere spændende og behagelig, men den stikker af i nogle sjove retninger.
Er vi i Bourbon-land igen? Eller er det noget grain?
Satser på at det er en Bourbon på en 50% måske en 12 år
86 point

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

More
1 year 1 month ago #35948 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2024
Remus Repeal Reserve fra Ross & Squibb i Indiana også kendt som MGP/LDI Lawrenceburg

50%, yngste whisky i sammensætningener ca. 8yo som det ses

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

More
1 year 1 month ago #35949 by Macdeffe

Attachments:

More
1 year 1 month ago #35950 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2024
9. dec.

Duft: Maritim salt og sødlig tørv. Kombineret metal- og snedkerværksted. Lidt prut? Sød sandkage med bacon. Hvid peber, vådt sand og kamfer.
Smag: Saltvand, sød tørv, chrome, peber og lakrids. Metalværkstedet på overarbejde. En temmelig voldsom smagsprofil, synes jeg.
Først tænkte jeg Kilkerran og Longrow. Det kunne også være ét af de nyere, skotske destillerier... Men der er så meget maritim tørv og "in your face" ved denne whisky, at mit gæt alligevel bliver en Islay-dram:
Bowmore, 11 år, 52%
84/100

Mvh Lars

More
1 year 1 month ago - 1 year 1 month ago #35951 by dklund
9 dec.
N. Peat, sprit, salt, pære, dufter helt ok, lidt meget røg men ok, efter noget tid mindre røg, mere frugt noter, Peppermint, lidt parfume.

S. Sød, salt, vingummier, bourbon fad, smager ret godt, den vinder helt klart med tid, jeg synes jeg har smagt noget Bowmore der smager sådan, så mit gæt bliver Bowmore.

16År
87/100
58%

Dennis Lund
Last edit: 1 year 1 month ago by dklund.

More
1 year 1 month ago - 1 year 1 month ago #35952 by Peteys
9  dec.  
Næse   
Næh, jeg tror minsandten vi er i Skotland igen…   En anelse røg, og lidt ex-bourbon fad noter, Vanilje, citrus sødme etc.  
Smag   
Mere røget end duften, pebret, ikke Islay røg   

Finish
Meget pebret, og ikke knap så meget røg igen. Der er lidt sødme i den, men det ligger gemt under det pebrede. Har altid tænkt at Talisker var pebret, og at det var den mest pebrede jeg nogensinde havde smagt.

Jeg kan ikke komme på andre røgede whiskyer der er pebrede, så mit gæt må blive Talisker. Men det er ligeså meget fordi jeg bruger udelukkelsesmetoden. Det ku være en special release 8 års

Gæt
Talisker, 8 år 60% Ex-bourbon med en eller anden finish

84 point
Sjov men krævende….

More
1 year 1 month ago - 1 year 1 month ago #35953 by Macdeffe
9. December Så er der røg på banen. God fylde og en også lidt lakridssmag. Jeg syntes den er for fed og olieret til at den minder mig om nogle islay whiskyer. Jeg hælder mest til en "fastlands" røg whisky. Eller en Port Charlotte. Jeg tror også den har en smule alder, da unge røgede whiskyer ofte smager for meget af newmake til min smag. Den er også meget røget. Mere end det jeg plejer at drikke 

Destilleri : Octomore (Bruichladdich)

ABV 46%

Alder 12yo 

Rating 88/100

Last edit: 1 year 1 month ago by Macdeffe.

More
1 year 1 month ago #35954 by Lading
09.12.2024
Lys, røg, markant røg der rammer der lige i hovedet men samtidigt på den behagelige måde, måske det er en af de helt røgede men hvor alderen har poleret hjørnerne, smagen har lidt mere kapow og røg end jeg lige forventede så tror ikke den er så gammel enda, lidt parfumeret, på næsen kunne jeg godt forestille mig at vi var ude i noget Bowmore, dejlig behagelig næse, havn, hø, omkring de 15y, 55%, tørv, noget mere askebæger og vådt halm når der smages på den, har godt af lidt vand, jod, mere havnerundfart, gæt ender på Laphroaig, 87p

> Lading <

More
1 year 1 month ago - 1 year 1 month ago #35955 by MacNiels
Flere var tætte på, det er en Islay whisky, Caol Ila fra Wilson & Morgan fra 2014 - 2022, altså ca. 8 år gammel på 57,1%

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments:
Last edit: 1 year 1 month ago by MacNiels.

More
1 year 1 month ago #35956 by JimTaggart
10. december 2024

Duft: Lim, friskt træ og muskatnød. Romagtig. Lidt tapetklister. Brunkager og brændt sukker
Smag: Egetræ og diverse nødder, også muskat. Brun farin. Smør og drømmekage. I eftersmagen igen træ, lim og romnoter samt rosiner.

Meget speciel! Jeg synes faktisk, den er weird, og det er jo altid sjovt at få sådan en dram. Minder om rom fra sherryfad. Og whisky fra sherry- og romfad... Det kan også være whisky fra et land langt væk, og dem er der jo mange af :) 
Jeg er på Herrens mark med dén her, så derfor vender jeg blikket mod gode gamle Skotland og byder på:

Loch Lomond, 14 år, 46%
76/100

Mvh Lars

More
1 year 1 month ago #35957 by dklund
10 dec.

N. Træ, svesker, fersken, dufter ganske godt, virker velkendt, tiktræ, mørk chokolade, kraftig blød og rund, brændt sukker, den gamle GM sherry stil, mums

S. Lækker gammel sherry sag, meget kraftig krydret, sød og bitter på samme tid, meget træ smag, virkelig lækker gammel whisky, gætter på Glen Grant fra sidst i 50'erne, ja tak mere af det.

+30År
93/100
40%

Håber på det er et eller andet meget billigere og tilgængeligt, så jeg kan købe en kasse af det.

Dennis Lund

More
1 year 1 month ago - 1 year 1 month ago #35958 by Macdeffe
10.December

I går kom røgen. I dag er der så den helt kraftige sherry whisky på menuen. Der er rosiner i næsen. Meget mørk, faktisk mørkere end de de fleste. Smagen er meget mere afdampet og delikat end forventet. Jeg er ovre i noget old school fra Gordon og Macphail. Fra dengang deres whisky var ældre ogderes alkoholprocenter var lavere og det meste de aftappede kom fra deres egne sherryfade som de fik fyldt på destillerierne. Super delikat og jeg finder faktisk mere tropiske frugter i den end de klassiske sherry (tørrede) frugter (rosin, svesker osv.), som der er mest af på næsen. 

Alder 30yo

ABV 40%

Destilleri : Gordon Macphail …nå nej, men så siger vi MacPhails som jo er Macallan eller Glenfarclas

Rating 90/100

More
1 year 1 month ago #35959 by MacNiels
10. december

Parfumeret på næsen (ikke lavendel) med noget lakridsrod og rumtoppe.
Smager godt og der er ikke høj alkohol i den. Lidt ingefær, våd pap og masser af sødme.

Kunne det være noget GlenAllachie på en 15år fra et sherryfad? 48%
86 point

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

More
1 year 1 month ago - 1 year 1 month ago #35960 by Peteys
10 dec.
Næse  
Puddersukker, lakrids, rosiner, tung sherry (sherry vinøs?)    

Smag   
Lidt brændt sukker på spidsen af tungen, mørk sirup    

Finish    
Rosiner, brændt sukker mørk frugt    

Det er ikke alkoholen der vælter en bagover, smagen er en smule ensformig, sød og desværre uden nogen som helst form for destilleri karakter jeg kan finde.   

Gæt    
Det ku være noget dansk, men lige hvad   

Fary Lochan, Sherry 8år 46%   
84 point

More
1 year 1 month ago #35961 by Lading
10.12.2024
Købte den her i sommers og kom til at nævne det for Dennis, det er jo lidt et rookie-julekalender-fuck-up ;-)

Nå, den blev købt privat og sælger spurgte om det var en investering eller den skulle gemmes og åbnes ved en helt særlig lejlighed, jeg poppede den i samme sekund og gav ham en sample :-)
Above all, share and enjoy!

Den blev så hældt på sample flasker samme dag, sælger er pensioneret vinhandler og sagde den havde været opbevaret korrekt de sidste 25 år - G&M har så 40 år forinden det, lagt den på fad, så vi er helt tilbage i 1959 at den er destilleret.

Pænt høj WB rating på 92,5 - jeg var jo så lidt spændt på at høre om det også forholdt sig sådan når i fik blindt….

Glen Grant
G&M, 1959-1999

WB:
www.whiskybase.com/whiskies/whisky/24655

> Lading <

More
1 year 1 month ago #35962 by Lading
  Glen Grant 1959

> Lading <
Attachments:

More
1 year 1 month ago #35963 by MacNiels
Dennis, du ramte den lige i ... Godt gået.
Så vi har to (tre) connoisseurs i gruppen og vi andre nogle rookies. :-)
Sjovt at smage, hvad synes du selv Lading?

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

More
1 year 1 month ago #35964 by dklund
Du sagde at den var til Limburg, jeg gættede på den fordi du sagde at du havde åbnet den, og at jeg synes den smager som de gamle GM aftapninger

Dennis Lund

More
1 year 1 month ago #35965 by Lading
Jeg synes det er super godt, er pjattet med den sherry/alder stil :-)

og her er de G&M flasker vel noget af det der var til at komme til, det er som om det er gået lidt over.

> Lading <

More
1 year 1 month ago #35966 by MacNiels
11. December
Uhhh dejlig duft af bourbonfad. Den er meget grøn I det, lidt syrlige bær og noget gærret halm.
Den er godt nok syrlig... Grønne og røde æbler, ingefær, dårlig lemon og gærret halm. Minder mere om Calvados end whisky.
Der er en smule karamel helt bagved men overskygges af syrligheden.
Den lav i alkohol og har noget new make over sig.

Startede så godt, men kunne ikke helt følge med i smagen.

Er det en tysker igen?
Skyder en på en Glenmorangie 10 års OB'er, måske af ældre dato.

79 point

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

More
1 year 1 month ago #35967 by JimTaggart
Det var da ret sjovt med den gamle Glen Grant i går, at vi var tre, der gættede yngre whisky. Ja, ja, vildskud skal der til :) 

11. december:

Duft: "Gammel", kogt frugt. Pære, mango og delikat fad- og vaniljepræg. Lak og mahognymøbler. Kunne godt være en gammel dram. Småkager og et strejf af kokos. Mint og citronolie. Caperdonich, Glenlivet-land.

Smag: Grøn, gammel, kogt frugt. Mynte, træ, lys nød og lidt mølkugler. Citrus, græs, pære og cocktailbær. Fadet holder frugten mere i snor her i smagen. Jeg har fornemmelsen i munden af noget gammel whisky aftappet for længe siden.
Som jeg har skrevet flere gange i denne kalender, er duften allerbedst. Nu tænker jeg Glen Mhor eller Glenury Royal.

Gæt: Glen Mhor, 25 år, 40% 
87/100

Mvh Lars

More
1 year 1 month ago #35968 by Lading
11.12.2024
Spændende næse, glas, doven øl positivt ment, dejligt godt med alder på, lav %, omkring de 42, lidt vandet men stadig lækker, 25y, sample forsvandt hurtigt! Glenlivet ib, ren saftevand men ikke så meget andet, Marianne bolcher, 87p

Ps.
Lars, sjovt du starter med Caperdonic+Glenlivet, det var de samme to der stod i min note til at starte med.

> Lading <

More
1 year 1 month ago - 1 year 1 month ago #35969 by Macdeffe
11. December

Duften har lidt søde tropiske frugter. Meget sød. Masser af tropiske frugter. Den minder lidt om Bowmore fra 60erne, men jeg leder stadig efter røgen. Det kunne godt være irsk.

Som man siger på engelsk: Tropical Fruit Bomb. Ret lækker. Den forsvinder for hurtigt fra glasset. Jeg har også smagt noget nyt Glenglassaugh for nyligt der var her henad (Sandend) 

Destilleri: Bushmills 

Alder 15yo 

ABV 45%

Rating 91/100

More
1 year 1 month ago - 1 year 1 month ago #35970 by Peteys
11 dec
Nå efter gårsdagens dram kan det jo kun gå fremad, men sådan er det når man smager i sidste øjeblik. Finishen fortsatte i øvrigt et par timer efter afsløringen :D
Næse  
Honning, æbler, lidt citrus noter   
Smag    
Meget rund i smagen, lidt lakrids noter, honning og citrus igen    
Finish   Lidt "lyse" krydderier" en prikkende fornemmelse på tungen, og en anelse citrus igen.   
Puha, jeg har ingen anelse om hvad det er den her, men den er meget god   
Gæt
Speyside, Glen Elgin 15år, ex-bourbon 46%
85 point

More
1 year 1 month ago #35971 by dklund
11 dec.

Dagens whiskey er smagt og indkøbt i hjertet af Dublin på Temple Bar 

Det skulle eftersigende være en Cooley

18år
43%

www.whiskybase.com/whiskies/whisky/23040...mple-bar-18-year-old

Dennis Lund
Attachments:

More
1 year 1 month ago #35972 by dklund
12 dec.

N. Bourbon fad, grønne æbler, mint, lak, vaniljekranse, solbær, dufter ok, ikke helt så gennemtrængende, minder meget om noget jeg har haft næsen i før.

S. Sød, mint bolsjer, masser af smag fra bourbon fadet, smager ret godt, ren slik butik, gætter på en Glenlivet.

16År
87/100
54%

Dennis Lund

More
1 year 1 month ago #35973 by JimTaggart
12. dec.

Duft: Malt og græs i en olieret fornemmelse. Citrus og våd bark. Langt derinde bagved får jeg et knips af kakaopulver. Med tiden kommer frugten mere frem. Banan og fersken med eau de cologne. Makroner og æbler lagt i blød i rar alkohol. Rustik næse, der kræver en indsats - og så belønnes jeg.

Smag: Maltet og tør. Varmende som en brændeovn. Varm kakao, citrus, hø, citrongræs. Helt til sidst i afslutningen fornemmes rosenvand/rosenolie. En tørhed, der nærmest er irsk (umaltet). Havde skænket 2 cl, men jeg er nødt til at tage resten også. Perfekt alkoholstyrke til denne whisky!

Er vi i Speyside hos Glentauchers eller Glen Moray? Er vi i højlandet hos Glen Ord, Glen Garioch eller Tullibardine? Jeg ved det ikke, men jeg ved, at jeg nyder en glimrende dram. Havde først skrevet mit gæt som Tulli i min notesbog, men jeg ender alligevel med:

Glen Ord, 16 år, 50%
89/100

Mvh Lars

Time to create page: 0.619 seconds