Julekalender 2025
Lidt røg til frokost, det har vel aldrig skadet
Stærk røg duft, vanilje, bål på vesterhavsstrand og et skud sødme.
Meget røg I smagen, har lidt svært ved at finde fadet. Masser af salmiak lakrids pastiller.
Der er rigtig meget der skriger Islay i denne whisky når det kommer til duften, men der noget udbrændt bål plads over smagen som jeg ikke helt kan få på plads. Kunne det være en meget ung Longrow eller måske en Benriach fra et godt brug fad eller måske en Croftengea fra Loch Lomond?
Destilleri: Croftengea
Alder: 6yo
Alc:50%
Point: 78
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Please Log på or Create an account to join the conversation.
Næse
Først sød mørk hedvin, så en snert af røg, røgen er jordslået, og der er et par klokker der ringer. Jeg kender den her duft!
Smag ~> finish
lakrids, røg, over i lidt mere jordslåethed.
Hmm
Jeg kører rundt i tankerne mellem Ardmore, Tallisker og Longrow.
Og så lige lidt Ardbeg og Ledaig.
Nå jeg nyder lige whiskyen lidt inde jeg gætter, for den er sku egentlig meget fin...
Gæt
Ledaig
17år
50%
Ex bourbon
87 point
Tak for drammen
Den bedste dram er den næste dram!
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
- Thank you received: 8
Jeg forelskede mig i denne flaske så snart, jeg smagte den i Limburg.
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
Duft: Salt, tørv, tunfisk. Saltvand, ingefær, brunkager. Meget "ren" i næsen. Ikke svovlet. Ikke dirty. Salmiak, ja. Røget chorizopølse, ja tak. Fyrrenåle, nå.
Smag: Klar og ren tørv med salmiak, saltvand og våd asfalt. Jeg kan godt lide det rene udtryk, som jeg ikke forbinder med Islay-whiskyer. Vådt græs en vinterdag. En ærlig og velsmagende dram. Jeg smutter en tur til Sverige:
Smögen, 8 år, refill sherry, 57%
88/100
N. Peat, tjære, maling, træ, lakrids, noget frugt sødme, dufter af den rigtige røg duft i whisky, fyr nåle, lidt jod og medicinsk, dufter rigtig godt.
S. Dejlig blød og rund, sød tørv til trods for en ret høj alkoholprocent, glat på tungen, virker ret olieret, kunne være meget men er ret sikker på at vi er på Islay, gættet bliver en Laphroaig
20år
54%
91/100
Dennis Lund
Afdæmpet i duften, svag hint af røg og gammel bålplads. Lidt sødme bagved.. God start.
Der lidt alder i denne her. Det virker til at røgen er mere integreret i fadet. Umiddelbart synes jeg det er fra et sherry fad grundet kandis og brunfarin i smagen.
Virker heller ikke til at være alt for sprittet, dejlig whisky og tror vi er på Islay.
Laphroaig eller Caol Ila fra et sherryfad.
Destilleri: Laphroaig
Alder: 17yo
Alc:53%
Point: 86
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
14.
- [ ] Halv mørk dram, Mums en duft, afdæmpet røg, bacon, stuvet hvidkål, askebæger, fyrtræ, virkelig lækker næse, klar og ligetil i udtrykket, kunne godt være en dram med lidt alder, noget mere røg i smag end den bløde næse lagde op til, gør at alderen igen trækkes lidt ned, 15y, 55%, 90p min første tanke var longrow men ender alligevel med at sige Laph igen i dag, vil næsten sige den er for røget til mig men der er alligevel noget lokkende over den
> Lading <
Dennis Lund
Næse
Syltede blommer/hyben og en snert af røg
Efter lidt tid dufter det af tør røg?
Og senere igen, bare lækker røget whisky
Smag/Finish
Der er tydeligvis lidt røg i smagen, men det er så lidt så jeg tænker ikke vi er på Islay, mere noget Tallisker/HP med lidt alder.
Der er noget sødme at finde også, men det er ikke markant.
Den smager både gammel, og som om den har fået en finish i et fad der var lidt mere friskt. Samtidigt er der lidt krydderi der prikker på tungen.
Ok, tak for karrusel turen.
Nu vil jeg bevæge mig ud på glat-is
Benriach
15år
Ex bourbon, med en finish af en slags
53%
85 point
Part III
Kildalton Single Malt
Matured in Refill Sherry Butt
14yo 60%
Destilleri ?
Men Kildalton destillerierne er Laphroaig, Lagavulin og Ardbeg. Destilleret på etiketten maskeret som "Kildalton" ligner ret meget Ardbeg, og det gik rygterne også om det var
Self-Styled Whisky Connoisseur
danishwhiskyblog.blogspot.com/
"Please do not try to guess the true name of this distillery, seriously, we beg you, you will find it extremely ard to do."
Tænker der er flere der enige med mig der..
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
> Lading <
En delikat røg i næsen. Sød med mild vanille.
Jeg syntes faktisk der er noget jul over den her, især fordi jeg finde de samme ting i smagen plus kanel.
Alkoholprocenten virker ufattelig lav. Den har også lidt træ og en anelse bitterhed. Meget letdrikkelig.
Røgen er ret mild, men jeg er efterhånden blevet lidt røgimmun
Det kunne nemt være 16 års Lagavulin, så det er mit gæt
Lagavulin, 16yo, 43%
Rating 85/100
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
Duft: Voksdug, vådt ler, mursten, mørtel. Nye cowboybukser, sødt træ og røg. Baconchips og græssprit. Savsmuld og utændt cigar. Whacky og sjov!
Smag: Røg, lakridspulver og spejderhagl. Brændende kul og cowboybukser
Jeg byder på:
Loch Lomond (Inchmoan, Croftengea.....) 15 år, bourbonfad, 46%
82/100
Mvh Lars
Lækker duft af sherryfad, der er en smule tørhed og et strejf af røg. Der er pibetobak, rosinmos og brændt sukker.
Jo sørme, der er røg i denne, men ligger godt tilbagelænet. Det er ikke den overskyggende note. Røgen i smagen er meget afdæmpet, så det kunne tyde på noget alder. Der er også noget saltlakrids og hvid peber.
Der hvor røgen er mest fremtræden er i eftersmagen, der er en fin fornemmelse af bål.
Synes ikke der er noget der skriger Islay. Der er dog denne maritime røg som gør at jeg tænker det må være kystnært.
Er det mon en Longrow Ledaig eller måske en Talisker? Den er ihvertfald drikkevenlig.
Destilleri: Longrow
Alder: 20
Alc: 46%
Point: 88
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
N. Tørv, peat, kirsebær, lakrids, jernbanesveller, jod, citrus, fortynder, dufter faktisk helt okay, anis.
S. Noget ganske andet end duften, tør lejrbål aske, salt, lidt sprittet, noget sødt vinder frem når spritten fortager sig, grønne vindruer, medisinsk metallisk smag, gætter på Ardmore selvom vi nok er på Islay.
15år
55%
87/100
Dennis Lund
Næse
Min bror ville engang have et stykke træ til at ligge på bunden af sit akvarie, derfor kogte han det i lang tid (formodentligt for at få luftboblerne ud?). Den duft, med noget sødt ind over, er det jeg fanger.
Smag
Mild, røget, denne gang lidt bacon agtigt over røgen, det plejer at tyde på Ardmore(!). Forhåbentligt rammer jeg et eller andet rigtigt snart.
Tår nr 2 og 3 giver et miks af mild røg, med noget forfriskende citrus/viks pastil over sig. Men igen det er meget mildt.
Den er ikke dårlig den her, men nok lidt for mild. Den virker meget nedvandet, og det har nok ikke gjort den særligt godt.
Der er ikke nogen off noter, den måtte bare gerne smage af mere.
Gæt
Ardmore
15år
43%
OB (GM distillery label?)
Miks af fade, mest ex-bourbon
84 point
Den er jo desværre nedvandet, men jeg synes det smager mega godt, ren saftevand
caol Ila 25y OB
Der er flere forskellige versioner på WB men de ligger omkring 88-89 i snit.
> Lading <
N. Høj alkoholprocent, brun farin, blommer, fersken, svesker, mint, dufter ikke sherry knækket men dog af sherry, har en svag røg note aller bagerst, dufter ok.
S. Bider godt fra sig, tørre munden lidt ud men har lidt sødme samtidig, nødder og figner, mørk sherry whisky smag, er meget i tvivl men gætter på Highland Park.
14år
60%
86/100
Dennis Lund
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
Duft: Lak, orangekage, kiksekage, nellike og peberkrydderi. Med tid kommer rare nuancer af eg i passende mængder. Ristede nødder dukker også op til julefest sammen med sherryen. Skumbanan har ingen invitation men er her alligevel. Til slut svage noter af kaffe.
Smag: Kraftig og god ankomst med sherry, træ og honning. Kaffe og nødder er stadig med. Grillet banan, gurkemeje, cayennepeber og brun farin. Virkelig en lækker dram!
Jeg tænker på destillerier som Glenlivet, Glenrothes og Glenfarclas, altså destillerier som traditionelt begår sig godt på sherryfad. Destillatet i sig selv er ikke mildt men heller ikke meget kraftigt. Whiskyen skal bruge tid til at folde sig ud, men så bliver tålmodigheden også belønnet. En Speysider, tænker jeg, og lige min stil! Jeg er tæt på de 90 point og byder på:
Glenfarclas, 18 år, 55%
89/100
Mvh Lars
Håber det er ok.. Hvis ikke i kan vente, så publicer svaret, så kommer jeg med mit bud efterfølgende.
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Høj ABV og lakrids hostesaft. En af den slags sherry whiskyer. Duften er lidt julet. Gløgg, kanel, vin. En del bedre end den gløgg jeg fik i går. Men mest denne tørre trælakrids. Og dejligt med en sherry whisky uden off notes. Senere kommer de tørre frugter brusende frem. Endda også rosiner som jeg ikke er så vil med. I dag går det
ABV 59%
Alder 18yo
Destilleri: Det kan være alt. AlltaBhainne.
Rating 87/100
Mums, mørk sherry, jul og rosiner, hint af svovl, brunsviger, lidt parfumeret, cola vingummi, 17y, gløg, 54%, lækker juledram, virker meget bekendt, markant sherry men stadigt meget let profil, tør Finnish men som bliver hængende længe, den her passer mig godt, fadet der er det dominerende, lækker dram, 88p det første jeg tænkte på ved duften bare var Glenfarclas, men gætter nu alligevel på HP
> Lading <
Dagens dram er den samme som 11/12
I er faktisk ret tæt jeres oprindelige gæt +/- 2 point hver især.
Hazelburn 16 år
Ruby Port
50,8%
Er der i øvrigt nogen der kan fortælle mig hvad forskellen er på et 2.nd fill sherry, og et 2.nd fill portvinsfad? Hvis nu de sidste flydende rester af sidste indhold er opløst efter første fyldning, er fadene så ikke næsten 1:1 ens??
Ps
Jeg har glædet mig som et lille barn til i dag siden Dennis lagde resultatet op d. 11.
Efter et par flasker rødvin og alt for meget mad, så kommer der her et hurtig bud på dagens whisky:
Det er nærmest portvin på næsen og der er ikke noget røg at spore.
Saltlakrids, syrlig, masser af portvin. Den virker ikke sådan helt vildt kompleks, men det gør egentlig ikke noget. Den er meget drikke-venlig.
Har flere destillier i tankerne, Springbank, GlenAllachie eller BenRiach
Destilleri: Springbank
Alder: 20
Als: 52%
Point 89
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
Duft: Dyb, olieret sherry. Kanel og Bastogne-kiks. Orangechokolade og figen.. Julekage og klementin. Maltsødme. Wienerbrød. Cremet og sød. At spise mørk chokolade i en nybygget carport.
Smag: Krydret, mørk chokolade og salt. Kakao og egetræ. Chokoladekage og så får jeg også noget basilikum og timian. Med mere tid i glasset kommer egetræet endnu længere frem i bussen. En lækker dram fra sherryfad, (ikke mere portvinsfad, der smager som sherry, vel...
Af destillerier har jeg tænkt på Glen Elgin, Longmorn og Strathisla. Mit bud er:
Longmorn, 19 år, 54%
89/100
Mvh Lars
Lidt fordærvet pibetobak, appelsinskræl og romtoppe på næsen.
Bider umiddelbart godt fra sig og ligger sig midt på tungen. Christmaspudding, henkogte bær og en god sjat brun sukker.
Dejlig lækker whisky hvor destillatet ikke er den kraftigste. Formoder det er fra et sherryfad og der denne her spinkle delikate interaktion med fadet.
Til sidst i eftersmagen er der en smule jern-smag eller det grøn te?
I Ben Nevis har jeg af og til kunnet finde denne her jern smag, men destillatet er for spinkelt. Deanston? Glenlivet? Arran synes jeg også ofte har en spinkel profil. Eller kunne det være en Linkwood?
Destilleri: Glenlivet
Alder: 15
Alc: 56%
Point: 89
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Flot gylden, robust dram, marzipan sødme, et lille hint af ungdommelighed og cykeldæk, stærk og lidt metallisk, fed cremet dram, god mundfulde, lidt ensporet, tør eftersmag, Glenlossie 57%,14y, 87p den forsvandt lige for hurtigt
> Lading <