MacDeffes Pakkekalender 2005

More
18 years 3 months ago - 18 years 3 months ago #7125 by Macdeffe
Endelig December i morgen

Igen har jeg fået oparbejdet en stor mængde af slanter, der igen i år udmønter sig i min egen personlige pakkekalender.

De 24 flasker er linet op - en til hver dag. Jeg vil igen delagtigøre mine gode oplevelser med dette forum. Jeg ser også dette som en mulighed for at fordybe sig i en enkelt whisky og give den den opmærksomhed den fortjener - modsat de fleste smagninger hvor volumen af den enkelte whisky ofte er begrænset og ligeledes den tid man bruger på den

MacDeffe, der glæder sig til at få tyndet ud i slatterne

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 18 years 3 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7132 by Macdeffe
1. December

SMWS 44.17 11y 60.9% oct 89 - Oct 00

Fra Craigellachie. Det er på tide jeg får tømt denne her :-)

En dejlig tør og let bitter malt med meget fadsmag, men samtidig en let sag (selvom de 60.9% ikke lader sig fornægte). Virker klart meget ældre end den er. Spritten er kraftig og bedøvende for næsen, så man skal være forsigtig her

Denne whisky er nøddeagtig i karakter. Med vand syntes jeg bitterheden bliver for fremtrædende. Jeg savner faktisk lidt sødme. Jeg er sikkert ved at blive gammel. En tør whisky. Umiddelbart syntes jeg de første par nip var de bedste

Jeg har sikkert haft den stående i næsten fem år fordi der altid har været noget mere interesant på hylden. Bedst som en opstrammer

Karakter : 7

(Der er enda en lille slat tilbage, men næste gang er den tømt...)

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7166 by Macdeffe
2. December

Michel Couvreur 12years. 43%

Malt Scotch Whisky. Bottled unfiltered in our Burgundian Caves, siger etiketten. Reduced with scottish water

Spændende whisky.Måske den mest drikkevenlige whisky jeg nogensinde har smagt. Den ryger simpelt hen ned som cola på en morgen med tømmermænd.

Hovedsagen er at spiritussen er meget afskærmet. Farven tyder på en kraftig sherryfadspåvirkning. Knap så meget i smagen, men de tørrede frugter fornægter sig ikke. Jeg har ikke set MC's whisky i Danamrk på nær whiskymessen, hvor også denne flaske engang er købt. Proppen var forseglet med hård voks og den var meget svær at åbne, hvilke gjorde at de gange jeg hade tænkt mig at drikke af den, valgte jeg de første par gange en anden flaske fra hylden :-)

Hvis man er fan af yngre sherryfadslagrede whiskyer er dette et must da den egentligt ikke minder om så meget andet jeg har smagt i den katagori.

Den er så sa drikkevenlig at der lynhurtigt er røget 3-4 glas ned. Godt det er fredag

Karakter 9

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7182 by Macdeffe
3. December

Springbank Portwood 13y 54.2% 1989-Feb 2003

Dette er en god whisky. Jeg syntes Portvinsfadet har haft den helt rigtige effekt på denne Springbank. Whiskyen har fylde, intensitet og komplexitet

Det første der falder mig ind, både når jeg dufter og smager her, er en sød krydret fornemmelse. Man fornemmer fadet uden den bitterhed som der ofte er.

Ellers er det lidt vanille, lidt frugt (banan?!) og en lang dejlig og kraftig eftersmag.

Det må være nogen virkelig gode fade der har været brugt her for whiskyen er meget velmodnet, man bare fornemmer en anelse ungdom der harmonerer godt med whiskyen

Karakter 10 med pil op :-)

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7185 by Macdeffe
4. December

Michel Couvreur Pale Single-Single 45% 12y

Single cask. Ukendt destilleri. Sherry Butt.

Også en meget drikkevenlig whisky, og den minder faktisk lidt om den anden Couvreur.
En anelse mere fylde og intensitet - men alkohol procenten er også lidt højere

Lakrids - hostesaftsagtig med en langt kraftigere eftersmag, der gør at man reflekterer mere over whiskyen og derfor ikke bæller så meget :-)

Masser af tørrede frugter. En kraftig sherry whisky og et klart og godt alternativ til de kendte standard aftapninger på samme alder

Karakter 10

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7194 by Macdeffe
5. December

Caol Ila Cask Strength
Destilleriaftapning 55%


EN klassisk røget whisky, meget "ren" i smagen. Velstøbt, lidt fadbitter og forholdsvis tør

Meget god whisky at hive ned fra hylden når man nu SKAL have sit daglige skud røg.

Jeg har altid syntes at Caol Ila minder mest om Ardbeg og Laphroaig af de andre Islay's. Mere tør end Laphroaig og ikke så let som Ardbeg

Karakter 9

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7197 by Macdeffe
6. December

SMWS 36.16 19y Jul 80-Feb 00 57.8%

Fra Benrinnes

Har noget af den dejligste farve en whisky kan have :-)

En duft af søde appelsiner. EN krydret smag med vanille og mint og en dejlig sød eftersmag. Dette er en dejlig aftapning, især minten er fremtrædende og selve malten her har en del mere karakter end de få Benrinnes jeg ellers har smagt. Benrinnes forekommer mig ellers som en meget let whisky
Denne malt har også en dejlig eftersmag, der især bliver hængende når man har fået et par glas (hvad fan' det er jo kun jul en gang om året)
Indtil videre også den mest komplekse whisky i år - den type der lige så langsomt viser flere sider af sig selv når man sidder og dvæler over den

nødder, chokolade, cacao dukker op en af gangen

Jeg tror ikke det er et sherryfad, men ved det ikke....det er svært at sige

Karakter 11

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7201 by Macdeffe
7. December

Ardbeg Very Young 1998-2004 58.3%

Så snart man stikker næsen i den her, tænker jheg straks - det her - det er en god whisky. Næsen er intens røg samt en anelse sødme. Alderen til trods (?) udviser denne whisky kompleksitet. Jeg kan finde flere af de klassisker nuancer som tørverøget whisky normalt er kendt for - iod, medicinskab, røg mm

Smagskraftig intens whisky - en nyklassiker i mine øjne. Kraftfuld whisky der sprænger igennem dine slimhinder med en masse smag - og den har tilmed nuancerne med også

Karakter 10


/MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7211 by Macdeffe
8. December

Laphroaig Quarter Cask 48%

Den 3. unge Islay med en styrke der også minder lidt om Cask Strength

De unge Islay klarer sig flot og denne whisky er endnu et eksempel. Jeg syntes faktisk den ahr en del mere at byde på en standard 10y laphroaig Sød tørv og masser af fadkarakter, langt mere komplesk en 10y. Jeg finder en smule mint i smagen. Ikke så intens som AVY, men langt mere fadkarakter. Jeg syntes det er endnu en god ung Islay og den er også anderledes, hvilket jo gør den til et godt supplememnt på hylden. Den virker en anelse sprittet sammenlignet med de andre, men de plejer jo bare at betyde at man har glemt at tilsætte et par dråber vand

Karakter 9

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7228 by Macdeffe
9. December

SMWS 23.46 Apr 89-Mar 05, 48.1%

(Bruichladdich)

Fik denne whisky til en marathonsmagning for nylig hvor alle dens kvaliteter faktisk gik min næsre forbi.

Det er en ret god whisky. Lidt desertagtig. Den har faktisk en mikroskopisk parfumeagtig smag a la Bowmore, dog slet ikke så intens. Jeg finder masser af vanille og en smule mint. Ville aldrig kunne regne ud at det var en Bruichladdich hvis ikke jeg lige vidste det.

Karakter 10

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7229 by Macdeffe
10. December

Aldunie Dufftown Malt 59.6%
Sep 1992-Mar2001

Fra et fad Kininvie med en skefuld anden malt i, også fra Dufftown, så det er sikkert Balvenie eller Glenfiddich

Den er lidt skarp i spritten, me det kommer nok af den unge alder samt alkoholprocenten. Jeg siger også altid at en whisky aldrig er sprittet, man har bare ikke kommet nok vand i :-)
Der er en del duft a newmake, men smagen har faktsik allerede opnået en vanille karakter, samt en anelse smag af nødder. Et eller andet sted forstår jeg ikke man har valgt dette fad til aftapning, beslutningen er sikkert taget for at kunne sende en Kinvie på markedet
Lovende whisky, den skulle have haft nogle flere år. Men man kan sagtnes smage at det er en anderledes whisky end de andre som grants fremstiller. Helt klart designet til at kunne tilføre deres blends andre facetter fra egen produktion

Karakter 7

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7235 by Macdeffe
11. December

John Power & Sons Irish Whiskey 43%

Har fået en miniature i gave, aldrig smagt den før

Label siger : Distilled and blended in Bond by John Power and Son

Jeg forventede ikke ret meget af denne men den er overraskende god :

Mild og blomster agtig i karakteren og meget drikkevenlig. Ikke den store power i karakteren, men denne whisky gør ikke nogen fortræd. Man bliver ikke udfordret meget mht til at finde smagsnuancer (eller også er det for svært)
Til gengæld fejler den heller ikke noget så det må blive et arketypisk 8-tal :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7249 by Macdeffe
12. December

Bunnahabhain Murray McDavid 1979
Ma 79 - Apr 99 46%

Meget typisk Bunnahabhain - minder lidt i smag om 12års

Den har dog en anelse "Isle of Jura" duft/smag over sag (Også kendt som Tobermory-duften)

Bunnahabhain har ofte en duft/smag der minder mig om at være i et ware-house - og det er jo ikke så ringe. Den er også her !

Terpentin, Tequlia, Warehouse og kokosnød - sjov kombi :-)

Karakter 9

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7254 by Macdeffe
13. December

Tomintoul 1oy destilleriaftapning 40%

Mere almindeligt kan det næsten ikke blive. Standard whisky. Meget tør og lidt nøddeagtigt i smagen. God som apeterif

Karakter 8

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago - 18 years 3 months ago #7270 by Macdeffe
14. December

Springbank 100 Proof 57% 10y destilleriaftapning

Denne whisky giver en dejlig varm fornemmelse når man drikker den..

En varm fornemmelse i munden og halsen, ikke en den brændene effekt der normalt er set ved stærk alkohol

Masser af træ, vanille, lidt sødme, kompleks og fyldig.

Efter sigende skulle dette være 100% bourbon whisky og hvor gør Springbank sig godt her. Og et røverkøb til 30 £ i Cadenheads hyggelige butik på Royal Mile

Karakter 10

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 18 years 3 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7271 by karlejnar

Springbank 100 Proof 50% 10y destilleriaftapning
......
Efter sigende skulle dette være 100% bourbon whisky og hvor gør Springbank sig godt her. Og et røverkøb til 30 £ i Cadenheads hyggelige butik på Royal Mile


Undskyld - men den er faktisk på 57% - britisk proof er ca. 1,75 x abv. (amerikansk er 2 x abv)

Og den skulle være næsten ren bourbonlagret iflg Kate Wright på masterclass på whiskymessen sidste år.

Men en kanon-god Springbank er det jo :P

Ja en hyggelig lille butik; men når de lukker så lukker de :(
Kom lige indenfor og de var ved at ekspedere en kunde; men fik at vide, at de var lukket så jeg måtte gå slukøret igen :roll:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago - 18 years 3 months ago #7272 by Macdeffe
16 December

Longrow (Springbank) 10y

8y refill + 2y in fresh tokaji
feb 95-Aug05
Destilleriaftapning 55.6%

Lidt fejlslagen whisky IMHO, men en interessant fejlslagen whisky !
Næsen er en duft af sure gamle sukker, og denne gang er faktisk ikke positivt ment
I smagen finder jeg Iod, kokos og lakrids
En kraftig og intens whisky, som jeg kan lide det, men denne gang syntes jeg ikke rigtigt det hænger sammen. Det er dog ret sjovt at gå på odagelse i smagsnuancerne for det er en kompleks malt

Karakter 7

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 18 years 3 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7273 by MacNiels
Springbank er en ret godt whisky synes jeg. Hvis man tager udgangspunkt i det den koster hos SB, altså £31 så synes jeg faktisk at det er bedst value for money. Det er ihvertfald svært at finde så god malt til samme penge.

Jeg ved ikke hvor jeg har hørt det, men synes at have hørt at der er forskel på 100 proof i den europæiske udgave og den amerikanske udgave. 100 proof er ikke helt det samme i USA? Om det så bare er alkohol mængden der er forskel ved jeg heller ikke.

Longrow tokaji er en meget speciel whisky, som Macdeffe skriver så er den ganske kompleks, men har en meget speciel smag.
Da jeg smgte den sidst kunne jeg faktisk godt lide den. Så vidt jeg husker har den en bitterhed??

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7274 by Macdeffe
Skotsk proof er faktor 1.75
Amerikansk proof er faktor 2.00

Jeg mener også at have hørt at den amerikanske version af Springbank 100 proof holder 50% alkohol ligeud

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7275 by MacNiels
Hvis den amerikanske proof faktor er 2.00 så passer det meget godt med 50% alkohol styrke
Men det gør så bare den amerikanske SB 100 proof mindre atraktiv!

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7276 by BH
Replied by BH on topic MacDeffes Pakkekalender 2005
Ved den gamle udgave af 100 proof (som var meget sherry præget, og 12 år gammel), var den US udgaven kommet ned i styrke ved at der var hældt gammel springbank med lavere procenter i. Af samme grund er US udgaven af den gamle 100 proof mere efterspurgt.

Bjarne H.

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7277 by jones
Replied by jones on topic MacDeffes Pakkekalender 2005
Jeg smagte den amerikanske engang i Las Vegas. Det blev en mild skuffelse i forhold til erindringen om den europæiske.

Det er nemt nok at regne ud hvorfor.

1 liter til Europa består af 43 cl vand, mens USA får 50 cl vand, d.v.s. 16% mere vand!

Først i 90'erne var der en 12 års Springbank 100 Proof. Dengang hældte man ikke mere vand på for at komme ned på de 50% til USA.

Man spædede op med meget gammel whisky på lave procenter indtil man kom ned på de 50%

Derfor er Springbank 12 år 100 Proof US lidt af en legende og ikke til at opdrive.

Men Springbank 10 år 100 Proof UK er genial whisky. Loch Fyne butikken udnævnte den også til årets whisky 2004.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7278 by jones
Replied by jones on topic MacDeffes Pakkekalender 2005
To sjæle, een tanke, Bjarne.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago - 18 years 3 months ago #7279 by Macdeffe
apropos proof. Glenfarclas 105 er på 60%

105/1.75=60 så den passer... :-)

ellers er det ikke fordi vi bliver overfaldet med proof whiskyer her i europa....

MacDeffe


JAJA lading, det var en tastefejl

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 18 years 3 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7280 by Square
Replied by Square on topic MacDeffes Pakkekalender 2005
Er der en tydelig indikation på at man har en amerikansk udgave?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7281 by jones
Replied by jones on topic MacDeffes Pakkekalender 2005

Er der en tydelig indikation på at man har en amerikansk udgave?


Ja, der står 50% på etiketten.

Al J.
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7282 by Lading
Replied by Lading on topic MacDeffes Pakkekalender 2005

apropos proof. Glenfarclas 105 er på 60%

105/1.75=50 så den passer... :-)

MacDeffe


Hmm........ =60 :wink:

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7295 by Macdeffe
How, den her fik jeg ikke postet :

15. December

SMWS 87.6

Milburne Dec 83-Feb 00 16y 57.0 %

Ikke den letteste malt whisky at drikke. Man skal virkelig koncentrere sig for at fange smagsnuancerne. Heldigvis har jeg kun indtaget2 pilsnere de sidste 4 timer, så smagsløgene er "friske"

Klar smagsnuance af mandel/marcipan der fremtræder mere og mere efterhånden som man drikker sin malt

Ensidig og halvkedelig, ikke den bedste smws aftapning jeg har haft. Sådan kan det gå nar man bestiller efter smagsnoterne....

Karakter 7

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7297 by Macdeffe
17. December

SMWS 114.3

Mar90-Feb04 13y 54.5% (Longrow)

Dejlig røget maltwhisky, kompleks med masser af sjove nuancer : kokos, solbær og lakrids. Tør whisky. Dejligt med en spændende yngre røget maltwhisky, selvom den ikke er SÅ ung

Aftapningen blev lavet for at fejre at SMWS åbnede sit sted nr. 2 i Edinburgh oppe i centrum på Queens Street. Jeg har aldrig været der selv, men dem jeg kender der har været der siger at de klart foretrækker det gamle sted i the Vaults. Men whiskyen her fejler ikke noget :-)

Karakter 10


MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7301 by jones
Replied by jones on topic MacDeffes Pakkekalender 2005
Den nævnte Longrow er den bedste jeg nogensinde har smagt.

Heldigvis sikrede jeg mig to flasker i den korte tid som den var frem.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.271 seconds