Whisky rejse til Skotland

More
16 years 3 months ago #13898 by MacRagnar
Jeg er i gang med at planlægge en whisky rejse sammen med et par venner til Skotland i 2008. Det er første gang jeg skal afsted, så jeg har lige et par spørgsmål.

- Hvad er det bedste tidspunkt på året at rejse til Skotland?
- Hvor mange dage vil i anbefale at bruge i Skotland?
- Hvordan planlægger jeg turen på den bedste måde. Her tænker jeg på besøg på destillerier og overnatning m.m..?
- Hvad er jeres erfaringer med omkostninger af såden en rejse. Hvad skal jeg forvente at betale for f.eks. en uge i Skotland?

MacRagnar

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13899 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky rejse til Skotland
Hej MacRagnar

Jeg ved ikke om du har kikket de gamle rejserapporter igennem, men her kan du læse om andres erfaringer;
www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... 4fc11b4dee
Se eventuelt også Rejsebeskrivelser - hvor Al Jones og Karl Ejnar har beskrevet et par ture.... www.whiskynyt.dk/index.php?modul ... play&pid=4

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13902 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Whisky rejse til Skotland
Hej Mac Ragnar.
Velkommen til whiskynyt.
Da jeg i foråret skulle til Skotland fik jeg alt den hjælp, som man kan ønske sig, og enda lidt til, her af whiskynyt's kyndige panel. Feks. www.Skotland.com er et godt sted at få oplysninger, og Flemming kan hjælpe dig med meget. Jeg taler af erfaring. Så held og lykke med forberedelserne, du bliver ikke skuffet.
Venlig hilsen

Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13903 by MacRagnar
Replied by MacRagnar on topic Whisky rejse til Skotland
Mange tak for links. Jeg er gået igang med at læse.

Jeg vender tilbage med flere spørgsmål...

MacRagnar

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13904 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky rejse til Skotland

- Hvad er det bedste tidspunkt på året at rejse til Skotland?


Man kan næsten rejse til Skotland hvornår man vil. Jeg har efterhånden været der på alle årstider og det gør ikke den store forskel. Dog er der nogle få destillerier der ikke har åbent for publikum hele året rundt. Jeg har været på Islay i februar, og vejret var godt og man havde næsten øen for sig selv

Hvor mange dage vil i anbefale at bruge i Skotland?


Du kan bruge lige så mange dage du har lyst til. Det kommer meget an på hver megen whisky nørd du er. For nogen er destilleri rundtur nr. 2 fuldstændig magen til det første, mens for nogen af os andre, er det sådan at man aldrig kan få nok. Det kommer også an på hvad man er interreseret i udover whisky

- Hvordan planlægger jeg turen på den bedste måde. Her tænker jeg på besøg på destillerier og overnatning m.m..?


Destillerier. Langt de fleste destillerier har en standard rundtur, man skal bare møde op. Andre kræver lige at man booker på forhånd. Det nemmeste er næsten at tage en mobil med og ringe dagen eller 2 før. Nogen destillerier tager ikke imod besøgende. Mange har ikke åbent i weekenden, hvilket faktisk har stor indvirkning på din rejseplanlægning. Om sommeren har mange dog åbent i weekenden, men check altid dette. Springbank har f. eks ikke
Udover destillerier er det også interesant at besøge diverse whiskyshops, såsom CAdenhead, Duncan Taylor og GogM
Langt den mest bekvemme måde at komme rundt på er i lejet bil. Det giver en stor frihed og det er billigt. Færgebilletter koster dog
Overnatning. Jeg anbefaler BogB. Mange kan bookes hjemmefra via netttet, men ude i landsskabet er der en del flere til rådighed. Lokale turistbureauer er behjælpelige med at finde overnatninger, også i andre dele af landet. Besøger du Dufftown i forbindelse med en af de whiskyfestivaler der er i området er der svært at finde overnatning, så book i sådant tilfælde hjemmefra. Samme gælder Islay. Jeg vil nok altid booke hjemmefra på Islay

Vil du opleve noget mere interesant, specialsmagninger m.m, anbefales kraftigt Speyside Whisky Festival, der har mange arrangementer og specialsmagninger. Lidt sjovere end en rundtur + en standardaftapning

- - Hvad er jeres erfaringer med omkostninger af såden en rejse. Hvad skal jeg forvente at betale for f.eks. en uge i Skotland?


Det er ikke billigt. Men overnatninger koster ca 20-30 £, billeje ca. 30 £ om dagen (for en bil) + benzin. Derudover koster destilleribesøg+smagninger+flasker. Restaurent besøg+pubs. Skotland har mange gode pubber og restaurenter - det kan godt betale sig at researche lidt her. De bedre steder er ikke meget dyrere end de dårlige steder, hvis de overhovedet er dyrere. De dårlige steder er dog nogengange helt forfærdelige

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.194 seconds