Danish whisky Invasion (London) part 2

More
15 years 6 months ago #16003 by MacNiels
Dag 2 i London.

Efter noget søvn og noget morgenmad var det igen afsted til en smagning. Denne gang var det Berry Bros & Rudd der skulle besøges.
BBR ligger i et hyggeligt gammelt kvarter og butikken bærger præg deraf. Det er nok ikke ret meget det har ændret sig siden 1698 hvor det started som en kaffe butik.
Butikken var virkelig hyggelig og velholdt med underlige trapper og gange og kældre i flere etager. At gå og kigge på hylderne i kælderen og se de gamle cognac og vinflasker gav gåsehud på armene. Og ifølge Doug McIvor var de stadig til salg og kunne drikkes.

Doug McIvor der var vores vært fortale under smagningen at han faktisk selv udvalgte de aftapninger de solgte og fandt han ikke whiskyen interssant, så kom den ikke i handlen. Og han indrømmede at han på mange måder spillede "safe play" på de flasker han udvalgte.
De flasker han havde udvalgt til os var:
    Girvan BBR 18, 1989-2008 46 3xfirstfill bourbon casks 110603, 04 and 05
    St. Magdalene BBR 1982 46 refill sherry butt, cask 2199
    Glenlivet BBR 36, 1971 46 Cask 6450
    Glenscotia BBR 1992-2008 55,7 Cask 220 / 234 sherry
    Bruichladdich BBR 1988-2007 46
    Caol Ila BBR 1982-2007 46 Cask 727/8

Girvan var en lækker starter, en mild smagsfuld grain der kommer fra 3 firstfill bourbon casks.
St. Magdalene som man ikke ser så tit var en delikat dram
Glenlivet havde vi sjovt nok også fået på Vintage House. Det er en dram som nogen fandt fremragende og andre fandt den lidt for meget.
Glenscotia var en sherry heftig ting og nok den absolut bedst Glenscotia jeg har fået til dato. Heftig sherry, men på den gode måde
Bruichladdich viste hvordan destilleriet smagte før ACE'ing blev en del af foretagnet.
Caol Ila'n var den sidste på det officielle program.

Herefter gik der lidt selvbetjening i det og en del flasker blev skænket ud til højre og venstre. Jeg må sige at jeg ikke fik noteret en eneste af disse eg fik smagt på, jeg kan huske at jeg fik smagt på Glenglassaugh og Glen Grant. Men der var vist lidt flere i koppen end det.

Efter Berry Bros & Rudd gik turen mod Albannach hvor vi skulle spise en tre retters menu. Igen lækkert mad. Til restaurenten er der en bar hvor der står en række spændende aftapninger. En af dem en Balvinie Vintage 1966 (er ikke helt sikker på at det er 1966). Hvis man købte en dram af den i baren blev prisen på en portwood slået ind, hvilket fik flere til at løbe ned i bare og få sig sådan en "billig" dram.

Vi var nogle stykker der blev enige om at gå hen til St. Pauls hvor The Whisky Shop ligger.
Denne butik er indrettet efter det publikum der er i området, bl.a finans folk og generelt det segment hvor økonomiske bedre stillet og unge mennesker befinder sig. Og for at kunne tiltrække disse kunder er butikken meget moderne indrettet. Det fungerede fint med de store "borde" der var i midten af butikken.

Vi smagte på følgende i butikken:
    Balblair OB 1997-2007 43 Vintage
    Ben Nevis Glenkier treasures 15, 13/05/1992 - 29/08/2008 40
    Ben Riach OB 16
    Ben Riach OB 15 46 Madeira finish
    MacAllan Glenkier treasures 18, 23/05/1989-29/08/2008 40
    Springbank Glenkier treasures 17, 12/1989-11/2007 50,1 3rd release, 272 btls.
    Ledaig Glenkier treasures 9, 22/05/1998-28/08/2008 40

Glenkier treasures er deres egen aftpning. På nær Springbanken kom de tre andre fra fade der stod i butikken. Chris der bestyre butikken var også noget skæptisk over at have fået friske fade ind. Og man kunne også smage at træet havde indvirkning på indholdet. Fadene har kun være brugt i 18 måneder og der vil nok gå et stykke tid inden ikke afgiver så mange nuancer til whiskyen.

For at nævne et par stykker, så var der nogle som var meget begejstret for Springbanken, andre synes den var for meget.
Ledaig er den bedste jeg har smagt det destiller, en lækker ung og semi røget whisky uden de store krumspring, og specielt uden off-notes.

Der ud over fik jeg smagt på en
Carsebridge Douglas Laing sample 45yo 45,6

Der var vist også andre der fik lidt i glasset.

Så var aften også ved at være gået og det var tid til at komme tilbage mod hotellet (eller til en pub)

Macniels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 months ago #16005 by Macdeffe
Vi fik mange ting hos Berry Bros og jeg vil faktisk betegne det hele som ganske fremragende. Dejligt med en "ung" grain der for en gangs skyld der fungerede

Glenkeir skuffer mig generelt, 40% er for nedvandet, og den Springbank de havde aftappet ved Cask Strength vil jeg betegne som et fad der aldrig skulle have været aftappet. Den have of-notes af smørsyre (det siger Bandholm det hedder :p). Jeg kalder det Tobermory-duften/smagen, for jeg finder den ofte i Tobermory (og Ledaig+ Isle of Jura)

Den ledaig de serverede var dog ganske god (af en ledaig at være). Balblair 97 og de to Benriach var ganske fremragende whisky i deres katagorier

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 months ago #16038 by Lading
Billeder fra dag to (Berry Bros.)

> Lading <
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 months ago #16039 by Lading
The whisky shop

> Lading <
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 months ago #16056 by JimTaggart
Fredag d. 29. august. På den igen :D
Hos Berry Bros. & Rudd osede det af stemning fra forgangne tider. De smukke gamle etager kunne have været brugt i en Harry Potter-film, men nu var det altså vin og whisky, der passende havde til huse her. Doug McIvor fortalte, at han i udvælgelsen af fade gik efter et harmonisk, delikat udtryk, hvilket passede meget præcist for de fleste af de whiskyer, vi efterfølgende smagte. Fælles var et blødt, imødekommende præg - en blidhed, der understøttedes af den foretrukne alkoholprocent på 46. Det var whisky af fornem klasse, der blev serveret, de blide, subtile nuancer kælede for smagsløgene og fik mig til at smile. I min notesbog landede jeg igen og igen på 89-90 point. Jeg tænkte, at der virkelig er en god consistency i produkterne, samtidig med, at jeg godt kunne tænke mig at smage nogle af dem ved fadstyrke.

Jeg vil især fremhæve:
Girvan 18 års, 46%: En næse af hindbærmarmelade og fin røgelse. I smagen igen hindbær og dejlig blød grain.
Glenlivet 1971/2007, 46%: En whisky, der stod sig godt ved ikke at komme efter en kraftig cask strength, som dagen før. Nyklippet græs, gammel, flot sødme og afbalanceret, saftig frugt. En høfllig stille eksistens i Londons gader.
Bruichladdich 1988/2007, 46%: En suveræn Laddie, hvor især duften var helt i særklasse med roser, mynte og lemonade.

Efter en fin frokost på Trafalgar Square var det rart at gå langs Themsen i det milde vejr.
Vi sad på et stort torv og slappede af, inden det blev tid for smagning i The Whisky Shop.
Den tiltagende træthed forduftede i takt med, at nye smagsindtryk fandt vej til hjernen. Ben Nevis og Macallan Glenkeir Treasures fra fadene i forretningen var ikke noget at skrive hjem om. Til gengæld var Ledaig'en formidabel. Også jeg vil sige, at dette er den bedste Ledaig, jeg til dato har smagt. Utroligt at den kun var 9 år.
Den 17 års Springbank, 50.1% nævner Steffen som en off-noter. Jeg var vild med den og helt enig i smør-sammenligningen. I min notesbog står: "Heftig smør. Flot smør. Skønt smør" :D
Resten af aftenen var denne Springbank nærmest en forlænget del af Al Jones' arm :wink:

Hjemme på hotellet blev det til endnu et par dramme, inden en velfortjent nats søvn.

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 months ago #16057 by jones
Berry Bros historiske butik fra 1698 kan ikke beskrives med få ord. En af deltagerne sagde meget rammende "Hvis vi bliver smidt ud nu efter rundvisningen, så er det det hele værd."

Tænk dig at arbejde i et firma hvor frokoststuen var eksil-logi for Napoleon III.

Ved indgangen hænger der et indrammet brev fra et fragtfirma som meddeler at Berry Bros' vinsending til en kunde i USA er gået tabt for 4 dage siden, da Titanic gik ned!

The Whisky Shops Glenkeir Treasures 17 års Springbank (nogle af jer smagte søsterfadet som 16 årig på whiskynyt smagningen sidste januar) delte virkelig vandene. Jeg fandt smørret yderst tiltalende og købte en flaske!

Seriens Ledaig er også noget af det bedste nogensinde fa den kant.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.170 seconds