Destilleribesøg

  • Mac´maleren
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 9 months ago #18602 by Mac´maleren
Destilleribesøg was created by Mac´maleren
Er der nogle Destillerier der er bedre end andre vedr rundvisning,kunne godt være speyside men ikke et must
Håber på en tur med lillemor til okt
Vh Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 9 months ago #18603 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Destilleribesøg
Tjaa

Rundvisninger KAN være lidt af et lotteri. Det samme destilleri har produceret noget nær både den værste og bedste tur for mig. Så det afhænger ligeså meget af dagen+guiden som destilleriet

De helt gode ture får man i forbindelse med div. whiskyfestivaler eller specialture, kommer man bare forbi som tilfældig turist ligner turene meget hinanden, men det kan dog stadig være godt.

Så umiddelbart vil jeg anbefale destillerier der giver dig mulighed for at tappe direkte fra et fad, en mulighed for at få noget man ellers ikke kan købe. Selv har jeg aftappet helt fantastiske flasker fra både Old Pulteney og Glenmorangie og har hørt godt om Aberlour også. Balvenie har også selvaftapning,men jeg har ikke hørt nogen "anmeldelser" af det man får der

Diageo's ture holder generelt en høj standard og en tur i warehouse syntes standard hos dem nu, noget der ikke var standard før i tiden eller er det hos de fleste. I Maj besøgte jeg 3 diageo og de havde alle lageret som en del af deres tur (R. Lochnagar, Glen Ord, Talisker). På grund af swine flu er det dog ikke sikekrt at man lader folk dele sanseoplevelser i samme grad som man ellers ville. f.ex var de ikke så vilde med at sende maltprøver rundt eller lade en hel gruppe nose den samme cask

I speyside kan jeg også anbefale Benromach. Nogle destillerier giver også muligheder for "extended" tours hvilket typisk er en lille vertiaklsmagning extra, hvilket anbefalers (hvis man kan lide whisky)

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Mac´maleren
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 9 months ago #18604 by Mac´maleren
Replied by Mac´maleren on topic Destilleribesøg
Først og fremmest kan jeg godt lide whisky og da det er første whisky-tur til Skotland vil vi gerne have en på opleveren,har set at man kan få exclusive tours men selvaftapning kunne da være stort
Tak

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 9 months ago #18605 by Peteys
Replied by Peteys on topic Destilleribesøg
Jeg vil give Deffe ret, men hvis det er første tur til Skotland, og i kommer til speyside alligevel, så prøv da turen på Glenfiddich, så vidt jeg ved er den gratis, og man kommer hele vejen rundt (dog ingen vertikal smagning) efterfølgende kan i så prøve et af de mindre destilerier eks. Aberlour hvor det også er muligt at aftappe en flaske selv efterfølgende.
Alternativt er der Chivas destillerierne (Strathisla, Glenlivet og også Abelour) hvor det er muligt at købe specialaftapninger af de forskellige destillerier fra hele gruppen (hvis der ikke er udsolgt!)

Men alternativt kan det også anbefales bare at besøge nogen af destillerierne, selvom de ikke har besøgscenter. Nogen af dem er meget flotte uanset om man får en tur eller ej.


Uanset hvad i gør, så hav en god tur
Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 9 months ago #18606 by BigMac
Replied by BigMac on topic Destilleribesøg

Jeg vil give Deffe ret, men hvis det er første tur til Skotland, og i kommer til speyside alligevel, så prøv da turen på Glenfiddich, så vidt jeg ved er den gratis, og man kommer hele vejen rundt (dog ingen vertikal smagning) efterfølgende kan i så prøve et af de mindre destilerier eks. Aberlour hvor det også er muligt at aftappe en flaske selv efterfølgende.
Alternativt er der Chivas destillerierne (Strathisla, Glenlivet og også Abelour) hvor det er muligt at købe specialaftapninger af de forskellige destillerier fra hele gruppen (hvis der ikke er udsolgt!)

Men alternativt kan det også anbefales bare at besøge nogen af destillerierne, selvom de ikke har besøgscenter. Nogen af dem er meget flotte uanset om man får en tur eller ej.

Uanset hvad i gør, så hav en god tur
Peter


Hvis man er i Speyside for første gang og skal besøge sit første destilleri, så synes jeg da at man skal besøge Glenfiddich.
Det er meget stort og professionelt og sjovt at se ift. mange af de andre destillerier man kan besøge.
Hvis I kører op fra f.eks. Edinburgh kan I jo evt. stoppe i Pitlochry og besøge Edradour som vil give en god fornemmelse ift. størrelse....

...og ang. tap selv - så kan man også det på Glenfiddich nu - eller så besøg Aberlour.
Husk dog at Aberlour -så vidt jeg husker- kun har tours 2 gange om dagen, mener det er kl. 10 og 14

Når man nu er i Speyside, så synes jeg også at man skal se Macallan, når nu er der...
Der kan man, så vidt jeg husker, bestille en tour med smagning (kun ved forud-booking)

Mvh
Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Mac´maleren
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 9 months ago #18609 by Mac´maleren
Replied by Mac´maleren on topic Destilleribesøg
Tusind tak for input(kan allerede smage whiskyen)Tror vi skal prøve nogle af de små Destillerier hvis vi får lov 8DDDDDD

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Mac´maleren
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 9 months ago #18610 by Mac´maleren
Replied by Mac´maleren on topic Destilleribesøg
Tusind tak for input(kan allerede smage whiskyen)Tror vi skal prøve nogle af de små Destillerier hvis vi får lov 8DDDDDD

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Mac´maleren
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 6 months ago #19097 by Mac´maleren
Replied by Mac´maleren on topic Destilleribesøg
Ja så går turen til Aberdeen lørdag morgen øj hvor jeg glæder mig,har fået smagt mange CS whiskyér så jeg syntes at være forberedt til mødet med Skotland.
Vh Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Mac´maleren
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 5 months ago #19126 by Mac´maleren
Replied by Mac´maleren on topic Destilleribesøg
Så er vi tilbage i Danmark efter 1 lille uge i Skotland og det er så ikke sidste gang vi er der

Fik besøgt Glenlivet,Edradour ,Aberlour,Strathisla,Tomatin og Glen Garioch og kan varmt anbefale Aberlour hold kæft hvor jeg syntes det var godt manglede dog et besøg i Warehouse men en stor oplevelse ,fik besøgt D&T i Huntly og Whiskycastel i Tomitoul
en fantastisk natur og lidt regn fedt fedt fik 9 fl CS deriblandt 2 selvaftapniger,2 fadlageret øl.Eneste minus er at det er i næste uge der er whiskyfestival

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 5 months ago #19133 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Destilleribesøg

Eneste minus er at det er i næste uge der er whiskyfestival

Hvor henne?

Det glæder mig I nød turen herover, synd at vi "gik forbi" hinanden. Vi kørte op til Aberlour Gardens Campsite i fredags. Var en tur i Elgin i går, en flot tur i efterårsfarver. Kom til at købe et par helt almindelige 10års hos Gordon & MacPhail, en Glencadam og en Ben Nevis. Dog er begge 46%. Glencadam'en er desuden ufarvet og ej koldfiltreret. Det fremgår ikke nogen steder om Ben Nevis'en også er.

I dag er det et rigtigt møjvejr med regn og blæst, en stor kontrast til gårsdagens næsten sommeragtige solskinsvejr.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Mac´maleren
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
14 years 5 months ago #19134 by Mac´maleren
Replied by Mac´maleren on topic Destilleribesøg
Hej Karl Ejnar
I events guide står Whisky week across Skotland 1-7 nov.Vi landede i Aberdeen søndag og kørte til kysten over Elgin og overnattede,mandag glenlivet og overnatning i Tomitoul, tirsdag morgen butik whisky castle videre over bjergene til Edradour overnatning i Pitlochry,onsdag stod der Dufftown mm ,torsdag tilbage mod Aberdeen fredag morgen fløj vi hjem igen øv øv

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 5 months ago #19135 by BigMac
Replied by BigMac on topic Destilleribesøg

Var en tur i Elgin i går, en flot tur i efterårsfarver. Kom til at købe et par helt almindelige 10års hos Gordon & MacPhail, en Glencadam og en Ben Nevis. Dog er begge 46%. Glencadam'en er desuden ufarvet og ej koldfiltreret. Det fremgår ikke nogen steder om Ben Nevis'en også er.


Hej Karlejnar,

Den nye 10yo Glencadam på 46% er en rigtig lækker whisky - den falder i kategorien jeg godt kan lide at kalde terrasse-whisky, men jeg er sikker på den godt kan nydes andre steder :wink: jeg finder den let, frugtig og en anelse mineralsk ligesom f.eks. Glenmorangie - en rigtig lækker whisky

Så du G&M's egen shop exclusive single cask serie på 50% på hylderne?
De havde i uge42 en Glen Elgin 14yo sherry cask og en Old Pulteney 10yo på hylden til absolut fair penge - ca. 34 £ - jeg tog en Glen Elgin med derfra...

Mvh
Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 5 months ago #19136 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Destilleribesøg

Så du G&M's egen shop exclusive single cask serie på 50% på hylderne?

Ja - så dem godt, men havde ikke lige tid til at fordybe mig - ærgeligt. Måske kommer jeg derind igen.
Skal sikkert også forbi et par andre butikker - så må vi se om jeg bliver fristet :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21706 by Gammelfar
Replied by Gammelfar on topic Destilleribesøg
Hej,
min kammerat skal afsted til Glasgow i morgen og ville gerne have et forslag til, hvor han får den bedste destillerioplevelse inden for ca. 1 times kørsel fra Glasgow.
Han har ikke sat kriterier på, men det kunne jo være noget a la mulighed for guided tours, fadprøver, mulighed for at aftappe egen flaske på stedet, m.m.

Håber I vil hjælpe!

Venligst

Gammelfar

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21707 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Destilleribesøg
Auchentoshan (vestlige Glasgow)

det ligger ud mod Dumbarton, ved Old Kilpatrick, meget tæt på Erskine broen.

De skulle have mulighed for at fylde fra eget fad - check selv www.auchentoshan.co.uk

Glengoyne. (Nordlige Glasgow), ligger lige uden for byen, på vej mod trossachs og Aberfoyle, det ligger imellem Strathblane og Killearn på A81

De har en hel serie af ture og oplevelser. Sikkert det mest variede udvalg af alle destillerier. Der er noget for enhver pengepung - www.glengoyne.com

Der er også mulighed for rundvisninger på Tulibardine, men det ligger lidt nord for Stirling, ved Blackford. De har lidt forskellige ture. www.tullibardine.com .

Turen kan dog kombineres med mange spændende "seværdigheder" i området. Bridge of Allan Brewery, Wallace Tower, Falkirk Wheel, Sheriffmuir Inn for en god frokost, Stirling Castle med mere :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21708 by Gammelfar
Replied by Gammelfar on topic Destilleribesøg
Hej Macdeffe,
tak for det hurtige svar. Nu har min kammerat i hvert fald noget at gå videre med.

Gammelfar

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21709 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Destilleribesøg
I Glasgow er der desuden en god pub der hedder Bon Accord :-) hvis man er til whisky og real ale!

MAcdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22954 by st7
Replied by st7 on topic Destilleribesøg
Er ved at planlægge en tur til Skotland her til efteråret med base i Edinburgh.
Vi skal bl.a. besøge Glenkinchie, Auchentoshan, Glengoyne, Tullibardine, Glenturret/Famous Grouse og Aberfeldy/Dewar ´s.

Men overvejer også Deanston Distillery som iflg. deres hjemmeside er begyndt at tilbyde tours..
www.deanstonmalt.com/
Vil derfor lige høre om der er nogen herinde der har prøvet eller hørt om rundvisningen på Deanston ?

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22958 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Destilleribesøg
Jeg var forbi Deanston sidste November og vil anbefale en rundtur

Det er et noget anderledes destilleri rent arkitektonisk, da det er et ombygget spinderi. Det gør turen lidt anderledes i sig selv, da selve byggeriet er så uvant for et distilleri. De producerer selv deres egen elektricitet vha af en vandturbine

Det ligger et meget naturskønt sted, lige ned til floden Teith, der en en biflod til Forth

og så er den nye 10års Deanston jo fremragende :-)

Både en lokal skotsk ven og mig selv syntes at Deanston besøget var meget sjovere end det besøg vi havde senere samme dag på Glenturret, selvom Glenturret har det helt store besøgscenter, café og et utal af forskellige ture med diverse smagninger. Der var ligesom bare mere sjæl i Deanston

Her er lidt billeder fra besøget









Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22961 by st7
Replied by st7 on topic Destilleribesøg
Tak Steffen.
Ved du om de tilbyder udvidet tours, smagning, warehousebesøg m.v.

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22962 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Destilleribesøg
Jeg mener kun de har en "simpel" rundvisning. De har kun for nylig åbnet for besøgende. Jeg vil ringe og aftale en tid på forhånd

www.deanstonmalt.com/

+44 1786 841 422

Og så ligger det tæt på Doune Castle hvis den slags ting har interesse, og mangler man en hyggelig by at besøge for et frokost stop mv er Callendar tæt på!

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22965 by st7
Replied by st7 on topic Destilleribesøg
Lyder helt sikkert som et besøg værd. Tak for info.

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22974 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Destilleribesøg
Kan klart tilslutte mig en anbefaling af Callander - det er jo vores skotske "hjemby".

Hvis man skal videre fra Deanston til Glengoyne, så anbefales det at fortsætte gennem Callander til Kilmahog. Her drejes der fra mod Aberfoyle, og man passerer Lade Inn, der har eget bryggeri, også et besøg værd. De har også god mad. På vejen til Aberfoyle kommer man gennem Queen Elizabeth Forrest Park, og forbi Loch Katrine. Meget smukt område, som er en del af Trossachs nationalparken.

Skal man i stedet for videre til Glenturret/Famous Grouse, kører man videre ad A84 mod højlandet. I Lochearnhead drejes fra mod Crieff (retning Perth). Fra Crieff kan man køre ad små veje til Aberfeldy, hvis man også skal besøge destilleriet der.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.344 seconds