Udvidet destilleritur

More
14 years 1 week ago #20552 by Olde
Udvidet destilleritur was created by Olde
Efter snart 10 år uden at have vandret i Skotlands altid silende regn, er tiden nu ved at være inde til komme retur til dette land, hvor gamle venner kan konkurere på whiskyviden samt i gore tex jakkernes udholdenhed.

Som et af pejlemærkerne for vores planlægning vil vi meget gerne besøge destillerier, hvor man kan betale sig til en "advanced" rundvisning/forelæsning/smagning.

Er der nogen der ved, hvor dette er muligt?
Vi er 5 mand.
Vi planlægger en uges rejse i efteråret.

Hvis der er nogen der har afprøvet nogle af disse tilbud, så vil vi meget gerne høre om jeres oplevelser.

På forhånd tak.
Mvh.
Christian

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20554 by Peteys
Replied by Peteys on topic Udvidet destilleritur
Har hørt at Lagavulin har en supertur, og Balvenie sku også (kun) have ture for folk der vil lidt mere end en standard 12 års
Meeen, om de har sådan nogen ture om efteråret, det ved jeg ikke.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20556 by Duffer
Replied by Duffer on topic Udvidet destilleritur

Som et af pejlemærkerne for vores planlægning vil vi meget gerne besøge destillerier, hvor man kan betale sig til en "advanced" rundvisning/forelæsning/smagning.
Vi planlægger en uges rejse i efteråret.

Hvis det kan blive i april/maj i stedet for om efteråret, kan I deltage på Spirit of Speyside - festivallen varer en uge. Der kan i komme på smagninger og rundture som kun er tilgængelige den ene uge om året. www.spiritofspeyside.com/index.php

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20557 by Duffer
Replied by Duffer on topic Udvidet destilleritur

Balvenie sku også (kun) have ture for folk der vil lidt mere end en standard 12 års

I 2007 (under Spirit of Speyside) fik vi en "udvidet" rundtur med Rob MacPherson som gik på pension i 2006 efter 43 år i branchen. Hans sidste stilling var som Chivas gruppechef med ansvar for Glen Grant, Caperdonich, Longmorn og Benriach. Han var bl.a. ansvarlig for den røgede Benriach produktion som blev til Curiositas.
Efter turen smagte vi på Balvenie nydestillat, Founder's Reserve 10 år, Doublewood 12 år, Single Barrel 15 år, Portwood 21 år og Thirty 30 år samt Balvenie Roasted Malt 14 år. Rundturen blev afsluttet med en formidabel 5-retters menu.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20560 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Udvidet destilleritur
Talisker har en tur der involverer en vertical smagning bagefter, vi gav 15 £ sidste år

Tullibardine har en special tur (muligvis flere typer)

Glengoyne har en hel perlerække af muligheder www.glengoyne.com/scotch_whisky_distillery/

Auchentoshan har tours på 3 niveauer (5, 23 eller 45 £) www.auchentoshan.co.uk/the_distillery/tours/

Aberlour har en warehouse tur www.aberlour.com/bookingatour/index.asp 10 £

Glenglassaugh har en managers tour hvor man får lov at smage newmake+5 ½måneders+21yo+30yo for 25 £

Highland Park har en udvidet tour med 4 dramme da jeg var der i 2005, men den var ikke pengene værd, guiden var ringe og drammene små og for ens i type

Balvenie har en special tour www.thebalvenie.com/en/balStory_visitUs.php for 25 £

Bowmore havde en managers tour da jeg var der i 2007

I efteråret kan man med fordel tage derover samtidig med den lille Spirit of Speyside festival (Autumn), normalt ligger den i sidste weekend i September

Ellers har rigtigt mange destillerier fået special ture der involverer vertikal smagninger eller lignende. Flere og flere destillerier indfører sådanne arrangementer så der vil sikkert være flere muligheder end der er idag til efteråret.
Oftest er der dog kun 1 tur om dagen og der skal bookes på forhånd i god tid for at der er plads.


Rigtig mange destillerier giver en mulighed for selv at aftappe direkte fra et fad. Flere af de ovennævnte gør det og jeg har selv fået fremragende whisky med hjem fra Glenmorangie og Old Pulteney. Bruichladdich har normalt også et par tønder stående i deres shop

Da vi var i Skotland i Februar havde vi selv kontaktet Fettercairn og fik en uformel tur og lov at smage en del efter turen, og det var gratis :-) , Jeg skrev om det her : www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... pic&t=3899

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20563 by dongregers
Replied by dongregers on topic Udvidet destilleritur
Jeg kan varmt anbefale Aberlour's tur.

Glenfiddich's udvidet tur er faktisk også en udemærket oplevelse.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20568 by Olde
Replied by Olde on topic Udvidet destilleritur
Tak for jeres input.
Nu er der lidt at arbejde med. Jeg higer allerede mod de regnvåde bakker og whiskyfyldte glas :wink:
Mvh. Christian

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago - 14 years 1 week ago #20570 by ragnvald
Replied by ragnvald on topic Udvidet destilleritur
Last edit: 14 years 1 week ago by ragnvald.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago - 14 years 1 week ago #20571 by ragnvald
Replied by ragnvald on topic Udvidet destilleritur
Last edit: 14 years 1 week ago by ragnvald.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 week ago #20572 by ragnvald
Replied by ragnvald on topic Udvidet destilleritur
Jeg var på Islay i uge 42 i 2009 og kan sige at den normale tur på Bowmore er rigtig god, med en rigtigt god smagning til sidst.

Lagavulin har en supertur udvidede tur ellers smager man kun deres 12 års.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.241 seconds