Whiskymessen 2011 - dagen derpå...

More
13 years 2 weeks ago #23281 by Duffer
Selve messen:
Lige et par noter fra gårdsdagens whiskymesse.
D'herrer fra NBO Grupppen har igen gjort et godt stykke arbejde.
Der var rigtig mange gæster til denne første forårsdag og det er jo positivt. At man han lagt for og eftermiddag sammen kan man være både for og imod, men det giver en hvis frihed til at bruge dagen som man vil.
På et tidspunkt vil jeg dog mene at koncentrationen af mennesker var rigeligt stor og specielt adgangen til cafeteriet mm var ikke acceptabel.
Måske d'herrer skulle overveje alternativer.
Ja, så var der vist noget med et ølglas som man så alligevel ikke fik?
Flot arbejde af NBO gruppen, som åbenbart holder messe næste gang i København her i 2011.
Det stod der i hvert tilfælde på en flyer.

Udstillerne
Jeg vil også gerne knytte nogle kommentarer til nogle af udstillerne.
Jeg ved godt det er dyrt at have en stand, udgifter til transport osv - osv., den har været diskuteret adskillige gange her på siden.
MEN nogle udstillere ville have penge for ALT på standen, selv deres 3-års?
(Ingen nævnt - ingen glemt, men en de omtalte destillerier ligger i Køge og begynder med B og ender N.
25 kroner for 1 cl., og det efter man har betalt lidt over 300 kroner i entré? - det holder ikke... :-(
Det er ikke fordi jeg personligt ikke vil betale for whisky, men der må jo være noget man kan smage uden at man skal til baglommen. Her tænker jeg ikke mindst på de som gæster en whiskymesse for første gang...
Ellers bør entréen sættes til 60 kr - som i Limburg.

Tønden havde vanen tro en god stand med masser af god whisky, herunder en fantastisk 38-års Caperdonich
(som iøvrigt kostede 30 kr - hvilket efter min mening er en acceptabel pris).
MacYs stand var som altid velassorteret som man kan forvente det.
David Stirk havde også besøg af mig flere gange - meget godt imellem der også.

Glenmorangie smagning med Rachel Barrie:
Det lovede godt og Rachel gjorde et ihærdigt arbejde på at sælge finishes, kølefiltrering og de længste kedler i verden. Det var ikke en dårlig smagning, men whiskyen levede ikke helt op til mine forventninger efter korrespondance med Rachel på e-mail.
PX Sonnalta og Astar er altid et dejligt bekendskab, men jeg er ikke for meget for "weird finishes".
Kuriøs var nok ikke helt malplaceret her :-)

Highland Park smagning med Martin Markvardsen:
Som altid en særdeles fremragende smagning fra en meget kompetent herre der taler lige ud af posen. Der blev stillet mange kritiske spørgsmål som blev besvaret på en sober måde og helt uden filter. Ingen marketingsgas her.
1973, 21-yo (igen på 47.5%), 18-yo og Saint Magnus er suveræn god whisky i min verden.

Flere jeg mødte på messen, sagde at Glenfiddich smagningen havde været suveræn...
Og man solgte Snow Phoenix på standen til 500 kr - det var da vist lidt af et røverkøb.
Flaskerne blev da også revet væk...

Bedste whisky på dagen: 1970 Caperdonich og Highland Park 1973 OB.
Bundskrabere: Amrut Fusion og Glenmorangie Cask Sample Private Edition 55.9% fra 1990

Tak for en god dag og hyggeligt at møde nogle "nye" fra Whiskynyt udover mine lidelsesfæller fra Århus, Horsens, Nyborg, Falster, Odder og Esbjerg.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 weeks ago #23282 by Macdeffe
Jeg kan ikke se det mærkelige i at nystartede destillerier med en begrænset produktion/lager ikke er i stand til tilbyde gratis smagsprøver. Og så har de altså ikke noget der er ældre end 3år

De fleste her syntes deres flaskepriser er en hel del i overkanten, men nu får man da muligheden for at smage for en lille sum penge.

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 weeks ago #23283 by Nemesis1972
Hej Duffer.

Hvilken cask nummer have den 1970 Caperdonich ?

Skal nok lige se om jeg kan skaffe den du ønskede.

MVH

Klaus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 weeks ago - 13 years 2 weeks ago #23284 by kimP
Jeg vil nok være tilbøjelig til at give Duffer ret, nogen gange føler man bare man bliver vendt om og taget for hårdt :/
Meget muligt de er et nystartet destilleri, men med deres priser så skulle der jo gerne være råd til lidt kunde pleje/markedsføring !
300,- i entre og så betale igen ! Enten eller !
Last edit: 13 years 2 weeks ago by kimP.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 weeks ago #23285 by Springbank21
Super smagninger, havde meldt mig til Kilchoman, David Stirk ´s og Martin ´s master classés virklig gode alle tre.....Men var sgu lidt træt den første halve time af Martin ´s efter at have været igang hele dagen...Der var utrolig mange lækre whisky ´s og det er da også svært at finde den absolut bedste......men skulle jeg vælge en enkelt eller to må det nok være Highland Park 1973, fylde, intensitet, mørke noter, rosiner ´en anelse sveske, lang lang eftersmag et fremragende bud på genialitet. Skulle jeg vælge en mere blev jeg lidt forelsket i en glen ord hos David Stirk tror kun den var 11 år gammel men for pokker den var lækker......Det kan også være fordi det var den alle første dram jeg fik på messen, men husker den som særdeles velsmagen en smule pære lidt æble, god malt lys og let men stadig fedtet og frugtagtig....svært at beskrive.

Ligesom Michael (Duffer) nød jeg at hilse på, gamle bekendte fra Herning whisky laug og nye som Duffer selv tak fordi jeg fik lov at købe lidt af dig, også rart at hilse på dig Steffen igen og Lars fedt at vi kunne mødes og bytte lidt samples må de smage dig godt....


Jeg havde en fed første gangs messe og vil klart deltage igen...

mvh

Torben.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 weeks ago #23286 by dmwa
Hej alle - allerførst vil jeg meget gerne rose jer gæster. Jeg mindes ikke, at I har været så seriøse hele messen igennem! Jeg mødte stort set ingen, der mente, at det var byens billigste værtshus - alle på vores stand spurgte interesseret ind til de forskellige whiskies, hvad der adskilte dem etc etc - og så enten fik de en gratis smagsprøve eller også købte de en. Ikke noget med at stå med ryggen til og bare få noget i glasset, som man ikke bekymrer sig om, hvad er (misrespekt for whiskien) - men virkelig en oprigtig nysgerrighed. SUPER SUPER!!!!

Også tak til Henrik og Ulrik fra NBO for at arrangere messen. Mange mindre detaljer kan gøres bedre næste gang - men i det store og hele, fungerer det jo til stort set alles tilfredshed.

Men for lige at kommentere ovenstående med gratis smagsprøver kontra prisen på indgansbilletten, så er det faktisk sådan, at indgangsbilletten dækker NBO Gruppens udgifter og eventuelle fortjeneste. De enkelte udstiller får ingenting af entreen - tværtimod skal vi betale for 9 kvm hvad svarer til 3 måneders husleje i en 2-værelses lejlighed, for bare at stå der i 11 timer plus transport-, personale- og andre udstillingsomkostninger - så hvis der for udstillerne skal være bare lidt økonomi i det, så skal der enten sælges rigtigt meget fra standen af flasker - eller også skal der sælges mange smagsprøver. I forhold til antal af deltagere på Whiskymessen var vores salg af flasker på dagen forbløffende lavt - til gengæld havde vi et ganske fornuftigt salg af smagsprøver - så vi havde et fornuftigt underskud på vores deltagelse - et underskud som vi håber på / forventer bliver tjent ind over året med eftersalg på grund af vores deltagelse.

Afhængig af hvordan vores kommende periode udvikler sig vil vi overveje at deltage på Whiskymessen i København - men helt sikkert være med i 2012 igen.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 weeks ago #23288 by tdh1
Jeg synes messen (som altid) var kanon hyggelig. Især var jeg glad for de 3 smagninger jeg deltog i.

Kilchoman fra morgenstunden var spændende og Anthony fortalte mange spændende ting omkring ideen og hensigten med et nyt destilleri. Ingen tvivl om han er en dedikeret mand og jeg må sige jeg glæder mig meget til deres 100% egen når den kommer. Ellers må man sige vi fik nedløbsrøret godt renset ud fra morgenstunden med 2 46% ´ere og 4 fadstyrke dram.

Glenfiddich kl. 12.30 var som jeg har nævnt i en anden tråd super god. Vi fik smagt nogle virkelig gode whiskyer og Ian Millar var spændende og sjov at opleve. "Up yours" / "Up yours too" (-: Deres hemmelige peated skulle de efter min mening fylde på flaske og sende over til ut. En rigtig god smagning.

Arran kl. 17.30 var den helt rigtige smagning at afslutte dagen på. Der var godt nok et par bøhoveder som skulle have stoppet deres dag lidt før, men de blev også sendt ud fra smagningen. Jeg fatter ikke man kan drikke sig så fuld? Ellers en dejlig afslappet og nærmest uformel smagning med Louisa Young, som iøvrigt havde meget styr på sagerne. Hun er nok det man klader enhver svigerfars drøm (-: en smuk yngre kvinde med styr på whiskyen.

Og så som andre har nævnt var det hyggeligt at møde folk og få sat ansigt på. Jeg havde en rigtig god dag.

Omkring bespisning en stor gril med ringridere i gården kunne gøre underværker. For ja de havde godt nok (for) travlt i cafeteriet.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 week ago #23289 by caskdk
Vi kan hos FC Whisky helt tilslutte os det meste Flemming skriver om messen.

Det er helt klart den bedste messe vi har deltaget i - Vi var meget skeptiske over at den skulle løbe over så mange timer (11), men det gjorde i gæster til skamme. Helt klart en meget fin overraskelse. Folk havde virkeligt sat sig ind i hvad de ville smage - og det var ikke kun de gratis ting vi havde med. ( Her skal vi stort undskylde at vi løb tør for et pars stykker af dem sidst på dagen - håber på tilgivelse!)

Robin Tucek fra Blackadder og Anthony Wills fra Kilchoman var begge meget overraskede over forløbet af dagen på en positiv måde. Sjældent har de mødt så kvalificeret modspil.
Mange tak for det.

Vedr vores overvejelser om messe deltagelse. Vi regner med at det giver underskud at deltage - ikke kæmpestort men underskud. Det ved vi på forhånd og det er helt OK, da vi primært er på messen for at gøre opmærksom på os selv og de produkter vi repræsenterer. Det betyder desværre også at vi fra gang til gang må se om vi har råd til deltagelse - så stort er vores firma heller ikke. Som det ser ud nu deltager vi ikke i København men det er ikke 100% besluttet endnu.

Men endnu engang tak til jer alle og Olsen/Ulrik for en fin og god messe.

Claus
FC Whisky

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 week ago #23295 by JEJ
Vi vil fra Fary Lochan destilleri også tilslutte os de generelt rosende ord. Olsen og Bertelsen har et godt koncept, med mindre man lige har en Snow P. skal man ikke forvente at sælge ret mange flasker, folk går mere efter smagsprøver og en god snak om produkterne - det er ud fra en "whisky-vinkel" vel også det som er mest interessant. Ja det giver underskud - men nogenlunde som forventet.
Vi havde valgt at tage lidt for nogle af smagsprøverne og andre var gratis, men som dansk producent har vi jo indtil videre den udfordring, at vi ikke har ældre produkter, men så må vi jo bare være det bedre til at forklare udgangspunktet om den vare vi står med - så alt i alt var vi meget tilfreds med den respons vi fik, på den ene og den anden måde. I øvrigt en god ide at lave en "dansker-gade".

Hilsen
Jens-Erik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 week ago #23309 by JimTaggart
En kæmpe tak til arrangørerne og udstillerne for en virkelig god messe!! Der var en vibrerende og behagelig atmosfære, uden stress, da der jo var hele dagen at tage af. Jeg mødte udelukkende positive og imødekommende mennesker ved de forskellige stande, jeg besøgte (desværre nåede jeg ikke forbi alle). Tak til alle jer, jeg mødte for godt selskab, god stemning, samplebytte osv.

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 week ago #23311 by Macdeffe
Det er altid hyggeligt at møde dig Lars, og du er jo ikke bange for at prøve noget nyt :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 week ago #23315 by JimTaggart
Jeg smagte da dén 25 års Rittenhouse Rye :wink:

Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 week ago #23324 by JEJ
Presseopbudet var ikke så stort - men Kolding ugeavis var da på pletten: www.e-pages.dk/bgmonline_ku/218/8

Hilsen
Jens-Erik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.270 seconds