Speyside til juletid

×

Poll: Skal vi tage afsted i december?

Ja da! Kom afsted.
2 100%
Nej - køb en flaske julewhisky og vent så til sommer.
No votes 0%
Total number of voters: 1 ( DanielChristensen )
Only registered users can participate to this poll
More
11 years 10 months ago - 11 years 9 months ago #26625 by Larsenal
Kære Rejseveteraner!

Jeg barsler med en tur til Speyside i december, vel vidende det ikke just er højsæson.

Det lader imidlertid til, de fleste destillerier stadig har åbent for offentligheden - om ikke andet, så i mindre grad.

Jeg vil gerne høre, om I har nogle erfaringer vedr:
- Vejenes farbarhed (inkl. offentlig trafik, da jeg baserer et par besøg på bustransport - for at undgå promillekørsel)
- Flyvning via Aberdeen (virker mest hensigtsmæssig grundet transporttid)
- Mulighed for de "tunge" destilleribesøg (der ikke bare indbefatter 30 min. gåsegang og en 12-års)
- Macallan og Glenfarclas? (Se programmet nedenfor)
- Overnatning. Da vi satser en del på offentlig transport krydret med et par taxaer, vil jeg gerne overnatte tæt på morgendagens program. Derfor sover vi i hhv. Craigellachie, Dufftown og Keith. Er dette uhensigtsmæssigt?

En yderligere udfordring er, at vi pt. kun er 2-3 stykker. Så vil destillerierne nok ikke just stå på hovedet for os.
Jeg overvejede at gøre det til et større projekt, men kan nok ikke gabe over det grundet travlhed på arbejdet.

Efter lidt roden rundt i forumarkivet, er jeg nået frem til følgende plan:
Dag 1: Transport og overnatning på Highlander Inn. Evt. besøg på Fiddichside Inn og Craigellachie Hotel.
Dag 2: Glen Grant og Aberlour. Jeg overvejede Macallan og Glenfarclas, men det virker til, de har ret standardiserede ture.
Dag 3: Balvenie og Glendronach
Dag 4: Strathisla og hjemtur

Hvad siger I? Er det helt blankt?

MVH

Kenneth
Last edit: 11 years 9 months ago by Larsenal.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 9 months ago #26627 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Speyside til juletid
Larsenal... På Strathisla skal du bede om, at få Tom til at vise Jer rundt. Han er en utrolig flink ældre herre med nogle sjove anekdoter i ærmet og rigeligt med tid. Da vi ankom blev vi modtaget af Boa (en svensker som arbejder på Strathisla) og det første han spurgte om var om vi havde andre aftaler denne dag for "Tom will keep you here all day if you don't stop him" og det holdt stik. Vi fik faktisk lidt travlt og Arthur vores chauffør (og hotelvært) fik sit at se til med, at få os kørt til forkost og frem til næste besøg senere på eftermiddagen. Besøget vi havde booket på Strathisla var en "Straigth from the cask" tour. Vi blev modtaget og fik lidt baggrunds viden foran kaminen, her fik vi serveret en Chivas Regal 12 årig (dette da det var deres største sællert), herefter fik vi den store tur rundt på distilleriet, hvor vi sluttede af i deres warehouse, hvor vi fik en Strathisla 12 år (vi var jo trods alt på Strathisla). Efter dette afholdt Tom en forrygende "Chivas Bros. Cask Strength Edition" smagning, hvor der også havde sneget sig en enkelt ind fra deres lukkede distillerier serie. Et forrygende besøg på Strathisla som jeg kun kan anbefale.

En anden ting jeg varmt kan anbefale er en "Managers special tour" på Ben Riach. Jeg ved ikke om det er en de har altid eller om det var Sue på Eastbank der fik den kringlet for os, men det var vildt fedt. Alan viste os rundt og efterfølgende foregik hele smagsseancen i deres warehouse. Vi fik udleveret et glas hver og så gik vi ellers fra fad til fad. Alan pejlede lidt på, hvad de forskellige i gruppen godt kunne lide og så fandt han frem til det han mente var lige det. Vi fik ren bourbon fad, ren sherry fad, et hav af forskellige finished, peated og unpeated og som trumf på det hele en gammel 66'er (afledt af lidt fodbold og fødselsdagssnak). Kanon tur som jeg gerne udsatte mig selv for igen.

Torben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 9 months ago #26628 by Larsenal
Replied by Larsenal on topic Speyside til juletid
Tak for det, Torben.

Havde luret lidt på "Straight from the cask" turen. Kan det lade sig gøre, er det bestemt den, vi stiler efter.
Benriach lyder spændende - så blev programmet lige endnu mere pakket :)
Men jeg kan måske flytte Glendronach til mandag, så går det nok.

Er der nogen, der har erfaringer med Glenfarclas/Macallan? De har en stor plads i mit hjerte, men hvis der ikke er så meget at se/drikke, prioritererjeg nok anderledes.
Og hvad med årstiden?

Kenneth

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 9 months ago #26629 by BigMac
Replied by BigMac on topic Speyside til juletid
Hej Kenneth,

Vi skal lige have en snak, kan jeg se ;) ring - vi har vist byttet numre

Mvh
Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 9 months ago #26631 by bernhardt
Replied by bernhardt on topic Speyside til juletid

Kære Rejseveteraner!

Jeg barsler med en tur til Speyside i december, vel vidende det ikke just er højsæson.

Det lader imidlertid til, de fleste destillerier stadig har åbent for offentligheden - om ikke andet, så i mindre grad.

Jeg vil gerne høre, om I har nogle erfaringer vedr:
- Vejenes farbarhed (inkl. offentlig trafik, da jeg baserer et par besøg på bustransport - for at undgå promillekørsel)
- Flyvning via Aberdeen (virker mest hensigtsmæssig grundet transporttid)
- Mulighed for de "tunge" destilleribesøg (der ikke bare indbefatter 30 min. gåsegang og en 12-års)
- Macallan og Glenfarclas? (Se programmet nedenfor)
- Overnatning. Da vi satser en del på offentlig transport krydret med et par taxaer, vil jeg gerne overnatte tæt på morgendagens program. Derfor sover vi i hhv. Craigellachie, Dufftown og Keith. Er dette uhensigtsmæssigt?

En yderligere udfordring er, at vi pt. kun er 2-3 stykker. Så vil destillerierne nok ikke just stå på hovedet for os.
Jeg overvejede at gøre det til et større projekt, men kan nok ikke gabe over det grundet travlhed på arbejdet.

Efter lidt roden rundt i forumarkivet, er jeg nået frem til følgende plan:
Dag 1: Transport og overnatning på Highlander Inn. Evt. besøg på Fiddichside Inn og Craigellachie Hotel.
Dag 2: Glen Grant og Aberlour. Jeg overvejede Macallan og Glenfarclas, men det virker til, de har ret standardiserede ture.
Dag 3: Balvenie og Glendronach
Dag 4: Strathisla og hjemtur

Hvad siger I? Er det helt blankt?

MVH

Kenneth



hejsa

Det vil altid være en fordel at ringe til Eastbank Hotel
www.eastbankhotel.co.uk/index.html
Maureen og Arthur eller Sue kan næsten altid arrangere både whisky , jagt , golf og fisketure. afhentning i Aberdeen og Edinburgh lufthavne er mulig mod et tillæg.
Kommer der fast 2 gange om året og har været inde på en del distillerier der normalt ikke modtager besøg.
På hotellet får man rigtig god mad og i baren er der ca. 100 forskellige whisky

håber det er en hjælp

Bernhardt
:D

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 9 months ago #26637 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Speyside til juletid
Kan kun give dig 100% ret Bernhardt. Eastbank hotel er bare super godt. Arthur, Maureen, Sue og alle de andre på hotellet er bare kanon flinke og hjertevarme mennesker. De gør simpelthen alt for at ens ophold bliver godt og at man føler sig godt tilpas. Man får i den grad lyst til at komme igen.

OG som du selv nævner maden - rigtig god og hold op hvor er der bare meget af den (-: Maureens Steak and Guiness pie er helt forrygende og da vi en aften ville have bøffer spurgte hun omde skulle være store eller små. Vi valgte selvfølgeligt store og hold op, hvor var bøfferne store og de smagte kanon godt. Vi blev da i den grad mætte - igen igen.

Vi var 10 mand afsted og hotellet havde arrangeret en minibus til os og Arthur var chauffør for os under hele opholdet. Han hentede os i Aberdeen, kørte os rundt under hele opholdet og sørgede for vi nåede det hele hver dag (det var jo vigtigt vi fik vores frokost imellem drammene). Sidste dag kørte han os til Aberdeen inden fuglene var stået op endnu (-: Flinke mand med en kanon god humor.

Eastbank kan ialtfald varmt anbefales.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.189 seconds