Edinburgh - Første gang

More
11 years 4 months ago #27829 by DanielChristensen
Hej alle

Jeg skal en tur til Edinburgh i marts, for første gang nogensinde.

Hvis nogen har nogle forslag til hvad man skal opleve i Edinburgh eller nærtliggende (alt er relativt) destillerier, så må i meget gerne komme med jeres forslag i tråden her.

På forhånd tusinde tak, og glædelig jul til alle!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago #27830 by BigMac
Replied by BigMac on topic Edinburgh - Første gang
Du kunne jo prøve at kigge længere nede i rejser/ture subforummet her på siden...

Jeg skulle kke langt ned før jeg fandt dette:

whiskynyt.dk/index.php/forum/10-rejser-t...burg-en-pa-opleveren

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago #27831 by DanielChristensen
Har kigget på den, og der var da et par ting jeg vil kigge nærmere på. Men tråden er 3 år og 3 måneder gammel, så tænkte det måske ikke ville gøre folk alt for sure hvis jeg tog det op igen???

Er skam også i gang på google og andre steder. Det var bare hvis der nu var nogle der lige vidste noget rigtig godt jeg ikke måtte misse.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago - 11 years 4 months ago #27832 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Edinburgh - Første gang
Hej Daniel. Her er mine anbefalinger, du kan jo selv google dem og se om de også har din interesse:

Scotch Whisky Experience. En tivolitur med whiskytema. Sensoriksmagningen er ret god og Diageo Claive Vidiz Collection er et must for enhver whiskyentusiast, med ca. 3500 flasker

Edinburgh Castle. Kræver nogle timer

St. Mary's Close. En tur ned under Edinburgh i de gamle hjemsøgte stræder

Roslyn Chapel. I udkanten af Edinburgh

Arthur's Seat

Umiddelbart er der ikke nogen destillerier i Edinburgh der tager imod besøgende, men lige udenfor findes Glenkinchie.

Her er nogle af mine favoritpubber, der dog også er på min liste pga Real Ale
Bow Bar (Whisky og Real Ale)
Kilderkin (god mad, Whisky, Rum)
Abbotsford (Real Ale)
Guildford Arms (Real Ale)
Brewdog (Brewdog!)
SMWS (God mad og Whisky) - kræver medlemsskab og er nok ikke helt det samme som i pre LVMH dagene
Malt and Hops (Real Ale)
Whiski (Whisky, stort udvalg af standardaftapninger)

Whiskybutikker : Cadenhead og Royal Mile Whiskies

Har man bil til rådighed er der meget indefor rækkevidde. Glasgow (min favoritby når det kommer til pubber og atmossfære), Stirling (Castle, Wallace Monument), Falkirk (Callander House, Falkirk Wheel)

Derudover kan en del destillerier nås bekvemt under 1½ time såsom Glengoyne, Tullibardine, Auchentoshan, Deanston og man kan se resterne af St. Magdelene og Rosebank

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 11 years 4 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago #27833 by PWA
Replied by PWA on topic Edinburgh - Første gang
og Edradour/Signatory selvfølgelig.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago #27834 by JustAgirl
Replied by JustAgirl on topic Edinburgh - Første gang
Har tit brugt det her link når jeg har skullet søge oplysninger om B&B, hostels, natur m.m

www.undiscoveredscotland.co.uk/

Faktisk en rigtig god side :)

/Ulla

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago #27835 by DanielChristensen
Rigtig mange tak for de forskellige input!

Steffen - Der er bestemt nogle ting der, både whisky og ikke whiskyrelateret, jeg skal besøge! Super!

PWA - Tænker du på Edradour distillery? For det ligger da langt væk?

Andre input er selvfølgelig også velkomne :cheer:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago #27836 by dmwa
Replied by dmwa on topic Edinburgh - Første gang
Edradour Distillery nås på 1 time i bil fra Edinburgh.

Der udgår også endags busture fra Edinburgh, hvis man ikke har bil

Scotch Malt Whisky Societys 2 lokaliteter i Edinburgh er også en mulighed, og hvis man er interesseret og det passer kan man tage en whisky auktion på Bonhams

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago #27837 by st7
Replied by st7 on topic Edinburgh - Første gang
Hvis du har mulighed for det, så deltag i en lokal smagning med Mark fra Cadenhead.
www.jollytopertastings.co.uk/

Iflg. kalenderen er der pt. planlagt smagninger d. 7 og 21 marts.

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago #27838 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Edinburgh - Første gang
Edradour på en time kræver nok en del lovovertrtædelser. 1.5time er et realistisk bud. Der er ca. 70 miles inklusiv bytrafik og langt stykke af A9 der ikke er motorvej, men til gengæld har en del rundkørsler.

Jeg kan klart støtte St7 i at Jollytoper er en ting der er værd at gå efter. Hans smagninger holdes på Kilderkin :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago #27839 by DanielChristensen
Puuha. Det er en tur fra d. 21 til 25 marts. Det ser ud til at blive virkelig svært at skuille vælge de ting vi skal opleve... Eller nærmere de ting vi skal vælge fra!!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago - 11 years 4 months ago #27840 by st7
Replied by st7 on topic Edinburgh - Første gang
Nu er Edinburgh jo ikke længere væk, end du altid kan vende tilbage...og det gør du helt sikkert ;)

Hvis det ikke kun skal handle om whisky så overvej et Edinburgh Pass.
www.edinburgh.org/pass/
Gratis busser i Edinburgh og til/fra lufthavnen, fri adgang til mange af seværdighederne (med undtagelse af Edinburgh Castle) samt rabatter på diverse restauranter, Tours mv.

Hvor skal I bo?
En lejlighed nær The Royal Mile er overraskende billig, og så kan man bare "trille" hjem efter en sjov aften på Bow Bar (min favorit).

GOD TUR

Slainte Mhath
Søren, MWL
Last edit: 11 years 4 months ago by st7.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago - 11 years 4 months ago #27841 by DanielChristensen
Nej, det er helt sikkert ikke sidste gang jeg kommer til Edinburgh! Men man vil jo gerne nå så meget som muligt når man nu er der :-D

Skal bo på Torphichen Place, Haymarket, Edinburgh (den ville ikke lige linke til google maps).
Last edit: 11 years 4 months ago by DanielChristensen.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 1 month ago #28135 by DanielChristensen
Er der nogen der ved om det er muligt at komme med offentlig transport til Tullibardine?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 1 month ago #28136 by peathead

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 1 month ago - 11 years 1 month ago #28138 by DanielChristensen
Det ser da godt nok ikke for nemt ud :S
Last edit: 11 years 1 month ago by DanielChristensen.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 1 month ago #28139 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Edinburgh - Første gang
Det er meget nemmere end det ser ud til

Det er supernemt at finde en forbindelse til Stirling/Dunblane med toget fra både Edinburgh og Glasgow, så er det vist bare at hoppe på en bus her

www.dochertysmidlandcoaches.co.uk/PDFS/stirlingperth.pdf

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 1 month ago #28141 by DanielChristensen
Tak Steffen!

Det ser super ud!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 weeks ago #28335 by DanielChristensen
Så har vi været afsted, og det var en fantastisk tur!

Vi nåede at besøge 2 destillerier, og tænkte jeg lige ville dele en ganske kort anmeldelse med jer!

Glenkinchie - Ren turistfælde/pengemaskine
Det tager lidt tid, men er nem nok at komme til. De køre ture hele tiden og guiden kan en standard-tale på rygraden og så køre det ellers bare... Kedeligt, men så er destilleriet da besøgt!

Tullibardine
Dette var en helt anden oplevelse. Vi havde fået arrangeret en udviddet tur, så det var kun os 3 der var afsted, der var med på turen. Turen ville tage 1½ time, men endte med at tage mere end 2½ time! Vi fik hele møllen fra produktion til deres warehouse, og endte i deres smagsrum hvor vi smagte The Spirit og nogle forskellige Tullibardine whiskyer. Dette kan klart anbefales!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 weeks ago #28341 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Edinburgh - Første gang
Tak for anmeldelserne :)

Har tit kørt forbi skiltet mod Glenkinchie, men har endnu ikke været derhenne :blush:
Er der ikke noget med, at de har en destillerimodel?

Godt at høre om Tullibardine, har kun selv været omkring en enkelt gang, og da kun i shopppen. Det er jo ikke et af de mest kendte/opreklamerede, men til gengæld ligger de jo let tilgængeligt, hvis man kører den vej til Pitlochry eller videre op ad A9. Desværre vil de fleste jo misse det, når de kører direkte fra Edinburgh mod "whiskylandet" :unsure:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 weeks ago #28342 by DanielChristensen
Hvad mener du med destillerimodel?

De har Skotlands største potstills (Glenkinchie), men du skal ellers ikke være ked af at være kørt forbi. Det eneste jeg kunne bruge det til, var at jeg nu kan sige at jeg har været der!!

Til gengæld kommer den lokale pubejer gerne og henter en på destilleriet og køre en til Pencaitland (hvis man altså skal med bussen) hvis blot man drikker en pint på hans pub. Mere idyllisk skotsk pub må være svær at finde! Og vi troede endda at det måske ville være lidt en turistfælde, men alle på baren var 70+ og vi fik 2 pints og 2 store dramme for under 100 kr.!

Tullibardine kan som skrevet klart anbefale! Og det er faktisk ret nemt at komme dertil. Hvis man er i bil, ja så er det jo nemt nok (medmindre man tager en anden vej som du skriver :P ), og ellers er det bare at tage toget til Stirling og så en bus derfra. Man bliver endda sat af næsten lige ved siden af hoveddøren!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 weeks ago #28343 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Edinburgh - Første gang
Jeg syntes Glenkinchie er et fint lille destilleri at besøge. Før man entrerer selve destilleriet er der et lille museum man kan gå rundt og se, hvor der blandt andet er en "legetøjsmodel" af et destilleri, som KarlEjnar også nævner. Samt en del andre effekter. Selve turen er dog standard, men jeg kan ikke se hvorfor Daniel kalder det en turistfælde. Der vil jeg sige at det er præcist det modsatte. De har netop ikke gjort det store ud af det.

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 weeks ago #28347 by Peteys
Replied by Peteys on topic Edinburgh - Første gang
Alt i alt syntes jeg også turen på Glenkinchie er ok
Vi var der for en tre år siden. Vi vidste godt at vi ville komme lige til lukketid, så vi bad dem om at anbefale en B&B så vi ku komme på den første tur dagen efter. De gjorde de så. B&B'en hed så Rosebank..... Ironisk

Turen var ok, men destilleri modellen inden turen var nok det bedste ved turen.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 weeks ago - 11 years 3 weeks ago #28348 by DanielChristensen
Først af alt, så hver sin smag!

Med turistfælde menes at de kører rundturer hvert kvarter for at få så mange mennesker igennem som muligt, hvor man får en studentermedhjælper med orange vest til at fyre en standard svale af mens man går rundt og ser produktionen og et "udstillingswarehouse" mens Diageo produkter promoveres. Hey, deres malt mill er lukket i dagstimerne for ikke at forstyrre turisterne!!!!!

Hvis dette ses som værende "ok" og osv., så ser jeg ikke den store grund til at komme tilbage til Skotland!! Men heldigvis var jeg også på Tullibardine, og tror på at der er bedre ting i vente!

Nej, jeg vil ud og lugte og smage på tønder osv, og ikke bare få den samme smøre som de forige 1.000.000 turister!

Men som sagt. Hver sin smag!
Last edit: 11 years 3 weeks ago by DanielChristensen.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 weeks ago #28353 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Edinburgh - Første gang
Hej Daniel

Nu er destillerier jo steder man laver whisky og ikke en decideret turistattraktion. Grunden til at de har en tur hvert kvarterer ikke "for at få så mange igennem som muligt". Det er bare for at imødegå antallet af besøgende. Hvorfor de vælger at male uden for besøgstid nu skulle være problem, det forstår jeg ikke.


Jeg har efterhånden besøgt omkring 120 destillerier og Glenkinchie et par gange. Jeg kommer nok forbi igen en dag. Jeg syntes det et interresant destilleri. Jeg har også været på Tullibardine 2-3 gange og jeg syntes nu ikke der var den store forskel i turene. Men det kan jo være du har været uheldig/heldig



Og ja. Hvis man ikke vil vises rundt af studentermedhjælpere så skal man nok holde sig fra at tage til Skotland....

Jeg har to ture planlagt i år. Så vi har nok hver vores smag
siden jeg tager derover 1-2 gange om året.


Steffen

PS Mange af de studentermedhjælpere jeg har haft, som bare stod og lirede en remse af (tilsyneladende) har jeg senere mødt som distillery managers,brand ambassadors og blenders.

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 weeks ago #28354 by kgf
Replied by kgf on topic Edinburgh - Første gang
Hej
første gang jeg var på et destilleri var i 1968 på glengoyne,vi fik en tur næsten på samme måde som i dag. Har siden været på mange andre destillerier bl.på islay og glengoyne yderlige et par gange og syntes hver gang det har været godt og smagt god whisky.
Som Steffen skriver er det jo for at imødegå interessen for maltwhisky og vi mennesker
har flere penge i dag ind tidligere,man for jo ikke noget (gratis)alt har sin pris.
Det er klart, må det være for de fleste at de selvfølgelig gerne vil sælge deres whisky også,når vi er der,så daniel jeg syntes du skal tage et par tur til.
jeg var på springbank på udviet tur sidste år den kan jeg anbefale. min svigersøn har
haft en fin tur på caol ila. jeg tror bare ikke på du skal forvente så tit du for lov til at smage fra fadene :whistle:
kgf

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 weeks ago #28355 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Edinburgh - Første gang
Jeg har faktisk ikke været på Glengoyne siden de for nu en del år siden fik nye ejere. De tilbyder idag mange forskellige ture i alle prisklasser. Den dyreste koster 150£ !

Men jeg regner dog med at skulle forbi om en måneds tid sammen med et par andre her fra forummet

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 weeks ago #28356 by kgf
Replied by kgf on topic Edinburgh - Første gang
hej Steffen
var på glengoyne både i 2006 og sidste år almindelig standardtur det sjove ved at komme der.
Er at se siden 1968 har det ikke forandret sig særlig meget kun showrummet er forandret
sig.Hvilken tur skal i på ( den dyre) hvis, må du godt fortælle om det her når i kommer hjem.
kgf

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 weeks ago #28357 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Edinburgh - Første gang
Jeg mener vi havde aftalt at tage på Teapot turen, men den har de taget af programmet, så vi skal lige finde ud af om der er noget af det andet der trækker!!

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.466 seconds