Oban, udvidet tur

More
11 years 2 months ago #27903 by DirtyDuck
Oban, udvidet tur was created by DirtyDuck
Hej

Vi er en lille flok der planlægger en tur til Skotland til efteråret, bl.a. for at besøge nogle destillerier. Et af dem der står på listen er Oban hvor vi overvejer at tage deres "udvidede tur" (de kalder den "Exclusive Distillery Tour"), hvor der bl.a. sluttes af med en vertikal smagning. Er der nogen der har erfaring med den og ved hvad vi kan forvente?

Hilsen
Jan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago #27904 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Oban, udvidet tur
Jeg har ikke prøvet Oban's specialtur, men prøvet dem der er mulige på Talisker og Lagavulin og de har begge to været meget gode. Og meget forskellige. Desuden har jeg hørt om nogle af de andre ture de laver. Det virker som om de er lidt forskellige og at der er lagt lidt op til at de enkelte destillerier gør tingene lidt på deres egen måde.

Jeg vil i hvert fald ikke være bange for at prøve.

For 25£ bør der være nogle af deres meget gode ting med, men det kan da være sjovt at vide hvad der egentligt er på programmet

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
The following user(s) said Thank You: DirtyDuck

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago #27905 by Duffer
Replied by Duffer on topic Oban, udvidet tur
Du kan prøve at forespørge hvad I kan forvente, selvom der sikkert ofte laves om på agendaen.

Joanne: joanne(snabela)ccin.com
Carol: carol.j.bennett(snalbela)diageo.com

Oban Distillery
Oban Argyll
PA34 5NH Scotland
Telephone: +44 (0) 1631 572002
Visitors Center +44 (0) 1631 572002
Fax: +44 (0) 1631 572006

Tit og ofte er telefonen den bedste kontaktform i Skotland.

"A fool and his money are soon parted"
The following user(s) said Thank You: DirtyDuck

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago #27906 by DirtyDuck
Replied by DirtyDuck on topic Oban, udvidet tur
Min tanke med spørgsmålet var nu mest at finde ud af om indholdet i den udvidede tur mest er salgsgas eller om der også er mulighed for at man kan lære noget. Er guiderne 19-årige franske udvekslingstudenter der aldrig har smagt noget stærkere end Bacardi breezere eller er det nogen der virkelig ved noget om whisky? Er der tænkt over sammensætningen af smagningen eller er det bare nogle standard-produkter der skal hældes i folk i håb om at de køber nogle flasker bagefter? osv.

Vi har tidligere prøvet turen hos Aberlour hvor smagningen var gennemtænkt så vi fik gennemgået hvordan lagringstiden påvirker smagen og tilsvarende hvordan sherry og bourbon fade påvirker den, alt sammen understøttet af en yderst kompetent guide der også kunne formidle emnet og med god tid. Så alt i alt var det mere en god whisky-lektion end en salgstale, selvom vi da også fik tilbuddet om at håndaftappe vores egen flaske til sidst (hvad vi selvfølgelig benyttede os af B) ).

Jan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago #27910 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Oban, udvidet tur
Hej Jan.

Nu har jeg efterånden et 2-cifret antal whiskyture bag mig i Skotland, og min erfaring er at livet er for kort til at spare penge når destillerierne udbyder ture.

Jeg gider ikke ærgre mig over hvad jeg ikke fik set, smagt eller oplevet ved at købe en billigere tur.

Hvis turister er villige til at betale for de dyre ture, så stiller destilleriet også med yderst kompetente medarbejdere, af og til folk der arbejder med fremstilling til dagligt, eller har gjort det.

Sidst jeg var på Oban tilbød de kun en standard tur, og den var nu ganske ok, omend lidt kort, så måske man snart skulle lægge vejen forbi igen :-)

De seneste udvidede ture jeg har været på, arrangeret ad Diageo, har været i topklasse, så spring I bare på. Jeg kan i særdelehed anbefale den store tur hos Royal Lochnagar hvis rejsen bringer Jer der forbi.

God tur.
/Thomas

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago - 11 years 2 months ago #27911 by Duffer
Replied by Duffer on topic Oban, udvidet tur
Selvom nedenstående linker til "turister" (det er vi vel alle) så ser det ud til Oban er et besøg værd:
Tripadvisor

Jeg går ud fra du har set denne:
Oban Distillery
"Tailor made tours are available on request, please contact Carol Bennet on Tel: 01631 572005"

Forvent ikke (som et par "usual suspects" jeg har hørt om) at man kan forvente noget helt specielt fordi man tilfældigvis interesserer sig for whisky. DIAGEO er en multinational virksomhed hvor tallene på bundlinien er vigtigst. De DIAGEO destillerier jeg har besøgt (måske 10) har ikke budt på noget overraskende eller specielt. Turene har ikke været dårlige, men på de normale ture slutter man oftest af med en Flora&Fauna. Sidst vi var på Mortlach i forbindelse med SoS i 2012, havde de ikke engang selv en Mortlach vi kunne smage. Så Steve måtte ud i minibussen og tage en af hans egne flasker ind.

God tur og skriv gerne et referat her... :-)

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 11 years 2 months ago by Duffer.
The following user(s) said Thank You: DirtyDuck

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago #27912 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Oban, udvidet tur
Må sige jeg er enig med Thomas. Jeg ville heller ikke spare på en whiskytur. På de ture vi var på sidste år var alle udvidede ture og jeg havde på intet tidspunkt følelsen af der var "salgslir" i luften. Vi blev vist rundt af vildt flinke og kompetente mennesker og jeg havde klart fornemmelsen af alle gjorde alt for, at vi havde en god tur og for at svare på alle mulige og umulige spørgsmål vi kom med.
The following user(s) said Thank You: DirtyDuck

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago #27931 by DirtyDuck
Replied by DirtyDuck on topic Oban, udvidet tur
Jeg takker for de mange gode svar.

Billetterne er nu bestilt, udrejse torsdag formiddag til Edinburgh med BMI Regional (678kr pr. person, inkl. 20kg bagage) og hjemrejse søndag aften med Easyjet (550kr pr. person, inkl. bagage, der skal jo være plads til lidt flydende souvenirer), så kan det vist ikke gøres meget billigere.

Vi regner med 2 overnatninger i Dufftown/Aberlour/Rothes-området med udvidet besøg på Glenfarclas, besøg på Speyside Cooperage og så ellers se hvad tiden giver mulighed for. Derefter over til Oban for en enkelt overnatning med udvidet besøg på destilleriet.

Det skulle gerne give en god blanding af sightseeing og whisky uden at det bliver alt for presset.

Vi glæder os allerede, selv om det er lang tid til September.

Jan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.246 seconds