Sommerferie i Skotland

More
10 years 4 months ago #29703 by DanielChristensen
Hej alle sammen.

Jeg er ved at planlægge min sommerferie, som dette år går til Skotland. Da mange herinde er meget berejste til netop denne destination, ville jeg da lige høre om der var nogle tips at hente :-)

Er der noget der kan anbefales? Der er ikke nogle specielle kriterier. Er altid frisk på en travtur osv. Dog ville det ikke være af vejen at kunne kombinere det med nogle destilleribesøg ;-)

Skal jeg tage en tur op ad Ben Nevis? Se Loch Ness? Eller skal jeg tage en tur ud på nogle af øerne?


På forhånd mange tak.
Daniel Christensen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29704 by Duffer
Replied by Duffer on topic Sommerferie i Skotland

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29705 by DanielChristensen
Ja da, selvfølgelig har jeg det :-) Er det noget specifikt du tænker på?

Jeg har nemlig ikke kunne finde så meget, som jeg kan bruge til noget. Kun et par artikler fra Jyllandsposten og sådan noget. Ikke så mange "personlige erfaringer" herinde fra.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29706 by dmwa
Replied by dmwa on topic Sommerferie i Skotland
Nu har jeg drevet rejsebureauvirksomhed med speciale i Skotland i over 25 år - og hvis jeg kunne sige, at vi kan sælge et stangprodukt til alle de gæster / kunder vi har haft gennem årene, ville jeg lyve. Jeg har altid gjort meget ud af, at spørge ind til, hvad kunden forventer at se, hvilke interesser kunden har etc - altså individuelle ønsker. Når kunden har defineret det, har vi booked turen ud fra det - og ikke omvendt.

Du kan evt finde inspiration på vores hjemmeside www.kalorejser.dk, hvor der er forskellige rejseforslag. Men start med at definer, hvad DU ønsker - og lav ferien ud fra det. Der er igennem tiderne skrevet flere rejseguides om Skotland - jeg har dog aldrig fundet den helt rigtige, da de har for vane at beskrive ruter - og hvis en stor attraktion ligger udenfor ruten - ja så er den ikke nævnt.

I de 25+ år jeg har rejst i Skotland, har jeg efterhånden været ude i de fleste afkroge, så jeg har en del erfaring, som jeg gerne deler ud af igennem rejsebureauet

Med venlig hilsen

DANSK MALTWHISKY AKADEMI // KALØ REJSER

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago - 10 years 4 months ago #29707 by DanielChristensen
Hej Flemming

Tak for kommentar. Kan godt se pointen med at være mere specifik.

Aktiviterne skal gerne være noget der kan nås med offentlig transport.

Jeg har kun været i Glasgow og Edinburgh, og derfra ud til forskellige destillerier. Derfor vil jeg gerne denne gang ud og opleve noget natur.

Ud over det, så har jeg ikke så mange præferencer, og kan ikke være så meget mere specifik end dette.
Last edit: 10 years 4 months ago by DanielChristensen.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29709 by dmwa
Replied by dmwa on topic Sommerferie i Skotland
Jeg har aldrig rejst med offentlige transportmidler i Skotland - og da slet ikke uden for storbyerne... Skotland er (i Højlandet) et meget stort og generelt meget tyndt befolket område - så hvis du vil se natur, stopper der ikke mange busser om dagen der. Du skal forvente at bruge relativ meget tid på offentlig transport, hvis du tager uden for de større byer langs A9 (Edinburgh-Inverness). Så hvorfor ikke læeje en bil - du får væsentlig mere ud af ferien - og sparer en masse tid på selv at kunne vælge rute, rejsetid etc

Du kunne evt kombinere din ferie med busudflugter, som vi arrangerer fra Edinburgh - Glasgow??? Her får du fordel af, at du kommer med en mindre gruppe (max 16 personer) rundt til de seværdigheder, som er værd at se, ligesom man kan få bussen til at holde ved fotostop etc. Det får du ikke lige CityLink til...

Så jeg ville nok overveje det nærmere....

Med venlig hilsen

KALØ REJSER / DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29713 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Sommerferie i Skotland
Der er nok at vælge imellem og man når ikke det hele på 1 tur.

Jeg kan bestemt anbefale en tur op ad Ben Nevis. Det er en heldagstur og man bør ikke tage turen alene. Jeg vil leje en bil, så får man mest ud af turen og kan køre hvor man vil. Man skal egentlig bare bestemme sig for hvor. Arran, Islay, Skye, Mull, Orkney og Jura er alle øer der er et besøg værd. Hvis det primært er whisky det drejer sig om er Islay og/eller Speyside oplagte

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29714 by MortenP
Replied by MortenP on topic Sommerferie i Skotland
Jeg ville leje en bil, det er ikke så dyrt som det var engang - så prøv at undersøge priser/modeller ved diverse udlejningsfirmaer. Prisen for bus fra Glasgow til Campbeltown for 2 personer (tur/retur) koster næsten det samme som at leje en lille bil.

Det er dyrt at tage en færge til Islay med bil... men der er noget episk over at komme til Islay, og besøge destillerierne.

Ellers er jeg enig i ovenstående.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29715 by JustAgirl
Replied by JustAgirl on topic Sommerferie i Skotland

Hej alle sammen.

Jeg er ved at planlægge min sommerferie, som dette år går til Skotland. Da mange herinde er meget berejste til netop denne destination, ville jeg da lige høre om der var nogle tips at hente :-)

Er der noget der kan anbefales? Der er ikke nogle specielle kriterier. Er altid frisk på en travtur osv. Dog ville det ikke være af vejen at kunne kombinere det med nogle destilleribesøg ;-)

Skal jeg tage en tur op ad Ben Nevis? Se Loch Ness? Eller skal jeg tage en tur ud på nogle af øerne?


På forhånd mange tak.
Daniel Christensen


Hej Daniel

Hvis du vælger offenlig transport midler og gider at bruge lidt tid på det og ved hvad du skal og hvornår du skal afsted kan du booke mange af dine togture herhjemmefra betale og bare samle billetten op på pågældene station mindst 2 timer før afgang i Skotland (pris eks Inverness - Edinburgh med tog plus plads billet ca. 16pund for en enkelt).

Hvis du bor i Glasgow og vil en tur til glengoyne distilleri - kører bussen direkte til døren.
Auchantostan kan nåes med tog fra Glasgow central hvis jeg ikke husker helt fejl Dalmuir st. og ca ½ times gåtur oveni.
Highland park kan nåes på en endagstur til Orkney øerne (du skal "bare" til Kirkwall og ikke med på den guidet bustur), turene bookes gennem turist informationen i Inverness, som forresten også har mange andre gode guidet ture ud i det blå :)

Bare et par forslag
God tur / Ulla

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago - 10 years 4 months ago #29716 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Sommerferie i Skotland

hvis jeg ikke husker helt fejl Dalmuir st. og ca ½ times gåtur oveni.


Kilpatrick Station

Ca. 10 minutters gang :-) ad lidt småstier :-)

Jeg har foto dokumenteret turen her :

www.whiskywhiskywhisky.com/forum/viewtop...9&hilit=train#p96720

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 10 years 4 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29720 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Sommerferie i Skotland
Hej Daniel

Vi har jo besøgt Skotland på længere ture hvert år siden 2000. Men vi har altid kørt selv i egen bil. De første par år boede vi på B&B/Hoteller. Derefter boede vi i bilen, og de sidste 6 år i egen campingvogn. Nok om det. Det korte af det lange er, som flere allerede har foreslået, hvis man vil længere væk fra det centrale Skotland og evt. ud på øerne, så er det nemmest at køre selv.
Har du overvejet at leje en autocamper? Så har du klaret både transporten og overnatning på samme tid.
Der er mange steder, specielt i øde egne og på øerne man kan parkere en camper. Der er selvfølgelig også deciderede campingpladser, men på nogle af øerne er der kun få, andre slet ingen.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29731 by Sparholt
Replied by Sparholt on topic Sommerferie i Skotland
Hej Daniel

Har også været et par gange i Skotland. Du kan se mine rejsebeskrivelser på www.whisky.feriesider.dk
En del af turene er udelukkende foregået med offentlige transportmidler, bla. til Orkney, Campbeltown/Islay og Oban mv. Det har sin charme! Kræver god planlægning hjemmefra, men man kan virkelig spare mange penge! Rekorden er vist en busbillet fra Glasgow til Campbeltown for 5,30£

www.visitscotland.com er der en fornuftig ruteplanlægger.

Go tur.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29732 by MortenP
Replied by MortenP on topic Sommerferie i Skotland

Rekorden er vist en busbillet fra Glasgow til Campbeltown for 5,30£


Det var en super pris, vi var i Skotland i år og undersøgte prisen og jeg mindes at det var ca. 25£ pr. vej pr. person. Prisen for leje af en bil var 900 Dkr. (ved godt at vi tog den billigste model, men vi kom da omkring Oban mv. inden vi ramte Campbeltown).

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29750 by Sparholt
Replied by Sparholt on topic Sommerferie i Skotland
Jeg overdrev.... Prisen for en super single ticket er på 5£ :-)
www.citylink.co.uk/index.php
Det kræver selvfølgelig en smule planlægning hjemmefra-

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 4 months ago #29754 by Malteriet
Replied by Malteriet on topic Sommerferie i Skotland
Vores tur til Islay for 3 år siden foregik uden bil. Vi fløj til Glasgow (alternativt Edinburgh og en fin lille togtur til Glasgow). Derfra tog vi et indenrigsfly til Islay og med taxa til Port Ellen, hvor vi boede. Her kan man leje cykler eller gå sig til rette, da Ardbeg, Lagavulin og Laphroaig ligger inden for en strækning på ca 6 km. Fra Port Ellen kører der bus til Bowmore, hvor du også kan besøge et destilleri. Hjemturen foregik med færgen fra Port Ellen til Kennacraig og med Citylink direkte til Glasgow.

I april i år tog vi også en tur uden bil; med tog til Milngavie lidt uden for Glasgow og så en uges vandretur ad The West Highland Way (153 km) op langs Loch Lomond, gennem kuperet skovklædt terræn, over Rannoch Moor og tæt forbi Ben Nevis til Fort William. Herfra retur til Glasgow med bus på modsatte bred af Loch Lomond. Du kommer forbi Glengoyne på første etape og Ben Nevis (både bjerget og destilleriet) kan nås når du er i mål. Nevis kræver dog god påklædning hele året og en vis fysisk formåen. Det er en virkelig smuk tur, som klart kan anbefales. Styr dog uden om Tyndrum inn.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.445 seconds