Gammel Whisky?

More
16 years 11 months ago #11645 by vat69
Gammel Whisky? was created by vat69
Hej Alle jeg har fået en whisky som jeg ville høre om der er nogel der kender historien på.
Min gamle fasters afdøde mand var indkø'bschef. Han fik derfor en masse vin og spiritus gaver fra deres leverandører. En par af disse flasker fik han aldrig drukket og de har derfor overlevet i et mørkt skab.
Da det ca er 30-35 år siden han gik på pension er de derfor mindst så gamle (og nok en del ældre da han fik dem inde han gik på pension). Selve flasken + kassen den er i ligner noget i 70ér stil.

Jeg har vedhæftet 3 billedere. 2 af en Whisky - hvor tlf nummeret på impotøren står med 6 cifre så den er nok en del år gammel. Der er også 1 billeder af en cognac som jeg også har fået af den vej og som nok også er af samme alder.

Jeg har ikke så meget forstand på de forskellige spiritus flasker men jeg formoder måske at selve flaskerne og indpakningen måske er mere værd end indholdet. Men ja hvis nogle kunne fortælle mere om de 2 flasker jeg har + evt. en vudering af dem og måske om de er noget vær ville det være kanon.
Mvh vat69
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11646 by Duffer
Replied by Duffer on topic Gammel Whisky?
Nu er jeg ikke gammel nok til kunne huske den udgave, men ved at Langs whisky stadig bliver produceret. www.ianmacleod.com/brands/langs/
Etikette, flaske og indpakning er dog opdateret til nutidens standard.
Om indholdet - det er en blended (sammensat) whisky som man som malt whisky entusiast nok ikke vil klappe i hænderne af... :-)
Om indholdet er ændret siden den version du har, kan man kun spå om, men jeg tror auktionsprisen vil være max. 4-500 kroner.
Men hvem ved om der er en samler der vil give det dobbelte. :-)
Macleod kan sikkert give dig de oplysninger du savner - du kan spørge her www.ianmacleod.com/contact/

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11650 by vat69
Replied by vat69 on topic Gammel Whisky?
Hej Duffer. Tak for svaret. har sendt dem en mail så håber de sender noget info på den. Hvis der dog er nogle her inde der ved noget om den må de naturligvis gerne
Jeg tror jeg beholder den, synes det er lidt geil at ha en så gammel Whisky :)

Ang. Cognac så skulle jeg måske prøve at poste i et Cognac forum, er der nogle der kan anbefale et?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11652 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Gammel Whisky?
Cognac forum ?

*dør af grin*

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11653 by Chief
Replied by Chief on topic Gammel Whisky?
Hej vat69.

Velkommen til.

Mht. din cognac, så købte jeg sådan en svend i 1966 i Paris, hvilket vel stemmer nogenlunde overens med din slægtnings pensionstidspunkt. Selvom der i Frankrig findes et fælles klassifikationssystem, er der alligevel nogle firmaer, som går ud over normen. De almindelige cognac-klassifikationer er jo VS, VSOP, XO og XXO. Men nogle anvender Fine Champagne og Grande Champagne, og nogle bruger noget helt andet, som f.eks Renault, som anvender betegnelsen "Carte Noire Extra (jeg tror nok, det forholder sig sådan). Din afbillede Courvoisier Napoleon cognac kaldes i Frankrig for "Napoleons cognac", idet de kloge påstår, at det var hans ynglings-cognac, og derfor bruger firmaet den dag i dag silhouetten af Napoleon på sine flasker og æsker.

Det var en dejlig cognac, som desværre blev alt for hurtigt drukket, idet en af mine venners kone i Karup skulle føde deres første barn hjemme. Manden var helt ude af flippen og blev ved med at komme rendende for at fortælle om fødslen. Og for at berolige ham, åbnede jeg flasken. Da barnet var født, var der under halvdelen tilbage. :o

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • André
  • Visitor
  • Visitor
16 years 11 months ago #11655 by André
Replied by André on topic Gammel Whisky?

De almindelige cognac-klassifikationer er jo VS, VSOP, XO og XXO. Men nogle anvender Fine Champagne og Grande Champagne,


VS, VSOP, XO og XXO er klassifikationer for alder, hvor f.eks. Grande Champagne er et område. Så en Grande Champagne cognac kan godt være en XO...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11667 by vat69
Replied by vat69 on topic Gammel Whisky?
Hej alle og tak for hjælpen. ang. min cognac, så er jeg mere opklaret takker :) jeg tivivler på jeg åbner den selvom det trækker. Det er sku meget sjovt at ha noget der er meget ældre end en selv :) .

Ang. min whisky så er der nyt. Jeg skrev til Langs som Duffer forslog.
De har henvist mig til www.mctears.co.uk/ auktions hus da ingen hos dem kan huske en Whisky som den jeg har. Som de skriver: It must be an old bottle!

De mener at auktionshuset måske kan fastslå årstal og andet på den. Jeg skal gi dem en meldning tilbage da de gerne vil vide noget om den også :)

Mvh
Vat69

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11673 by Peteys
Replied by Peteys on topic Gammel Whisky?
Har Sukander Singh (ham me whisky exchange) ikke for vane at værdisætte gamle flasker på whiskymag eller et andet forum?
Syntes jeg har set det et eller andet sted. Om det så kun er malt's kan jeg ikke huske.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11674 by MacLars
Replied by MacLars on topic Gammel Whisky?

Har Sukander Singh (ham me whisky exchange) ikke for vane at værdisætte gamle flasker på whiskymag eller et andet forum?
Syntes jeg har set det et eller andet sted. Om det så kun er malt's kan jeg ikke huske.

Peter


Scotch Blog har et "Ask The Collector"-emne hvor Sukhinder Singh værdisætter flasker, så det ville jeg da prøve var det mig

www.thescotchblog.com/2007/03/as ... llect.html

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11872 by Chief
Replied by Chief on topic Gammel Whisky?
Hej vat69

Af ren og skær nysgerrighed, fik du spurgt Sukhinder Singh om din whisky ? Og i givet fald, hvad kunne han så fortælle om den ?

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.242 seconds