Sherry/Portvin´s BOMBE

More
15 years 9 months ago #15512 by CRC
Da jeg normalt mest er til Laphroaig, Port Ellen, Ardbeg osv, ville jeg lige høre hvad i vil anbefale a Sherry/Portvins BOMBER?
SAVNER nogle GODE alternativer til alt det "RØG" jeg drikker...!!

MVH CRC...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15513 by MacNiels
Sherry bomber, i hvilen stil tænker du på?

Highland Park / Macallan agtigt, eller skal det være over mod at sherrien tager overhånd, det berømte knæk?

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15514 by CRC
Replied by CRC on topic Sherry/Portvin´s BOMBE
Gerne en med nogle år på "bagen" cs og det berømte knæk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15515 by MacNiels
En klassiker, som desværre nok ikke kan købes mere var Falster 2005 aftapningen af Strathisla.

Der er også en fra Cooper Choice. Data findes på dem her: whiskynyt.dk/index.php?name=PNph ... strathisla

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15516 by CRC
Replied by CRC on topic Sherry/Portvin´s BOMBE
Okay tak for hjælpen!!

MVH CRC...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15520 by MacNiels
Jeg er kommet i tanke om et par stykker mere som helt sikkert kadidere til noget der har sherry i sig:

Glenglassaugh DMWA 20 år 5. mar 1986 - aug 2006 51,3 WWW Falster 2006
Flying Viking Mortlach Juuls 16 år - 24/04/90 - 21/11/06 55,7 Sherry butt
Glen Grant Norse Cask 38 år 44,2 Hogshead - 129 flasker Salling

Hvis man kigger hos DMWA.dk så kan man stadig købe Glenglassaugh WWW06 hos ham.
Hering har haft en Cadenheads Glenglassaugh som jeg har smagt som var samme stil. Fantastisk lækker sag.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15521 by Justesen
Nu nævner macniels flying vikings, mortlach.

Prøv også flying big ben, benrinnes. Federe sherry fås sgu ikke.....

Justesen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15522 by Duffer
Aberlour A'bunahd

A 19th-century-style whisky matured exclusively in Spanish oak Oloroso sherry butts, then bottled at cask strength. Dark, luxurious and powerful; a superb after-dinner malt.

www.aberlour.com/abunadh/

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 months ago #16288 by Duffer

Glenglassaugh DMWA 20 år 5. mar 1986 - aug 2006 51,3 WWW Falster 2006

Der er p.t en Glenglassaugh DMWA til salg på Whiskyauction:

HM 214 - Minimum bid is € 10
Current bid is € 82
Minimum increment is € 5
Number of bids 5
Deadline for this item is 8:25 PM CEST 10/25/2008
Glenglassaugh
Dansk Maltwhisky Akademi
1986 2
20 years old
Falster 2006
51.3% 2

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 months ago #16289 by Hering
Tja, så vil jeg hellere støtte Akademiet og købe den der!
Hmm, det har jeg vist forresten også gjort.

Hering (der glæder sig HELT VILDT til WWW Falster)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 months ago #16290 by Duffer

Tja, så vil jeg hellere støtte Akademiet og købe den der!

Tja, det er vel lidt svært når den forlængst er udsolgt???

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 months ago #16291 by Hering
Klart - beklager, jeg havde ikke lige lagt mærke til, at Niels' kommentar var fra 7. juli og ikke 7. oktober. Min fejl - lad os lægge nøje mærke til det, når det en sjælden gang sker ;-)

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 months ago #16297 by ace
Replied by ace on topic Sherry/Portvin´s BOMBE
Af sherry-bomber kan også nævnes Glen Grant 35 års, 1970 fra Duncan Taylor. Fik den på en smagning i mandags. Efter min mening har den dog tilbragt for lang tid på fadet... men der var andre der syntes virkelig godt om den. Men prislejet er altså omkring de 1700, så jeg kunne sagtens finde en billigere og bedre ( fx a'bunahd, Macallan 10 cs, Linkwood "Flying Spider" fra Juuls).

Martin.....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 months ago #16304 by SteffenSand
Disse skulle være sikre hit: Sherry: 21 årig Teaninich fra The Bottlers - Old Pulteney 1990 fra G&M's Cask serie - 33 årig Glen Keith (1971) fra Old Train Line - Eller hvilket som helst Longmorn fra de tidlige 1970ere fra G&M. Helst fadstyrke efter min mening..
Når nu du er til røg, kan jeg også varmt anbefale den 20 årige Talisker på 62%. (lagret på sherry fade) Bedre whisky skal man lede længe efter. Selvfølgelig igen en subjektiv vurdering. Bowmore lavede også en Voyage på 56% som er ganske god og på port pipes.

Ahh.... Tjekkede lige trådens oprindelsesdato. Måske ikke så relevant længere..... Anyway
Venlige hilsner, Steffen - a.k.a. Kloge Åge

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 6 months ago #16305 by Ronnie

Af sherry-bomber kan også nævnes Glen Grant 35 års, 1970 fra Duncan Taylor. Fik den på en smagning i mandags. Efter min mening har den dog tilbragt for lang tid på fadet... men der var andre der syntes virkelig godt om den. Men prislejet er altså omkring de 1700, så jeg kunne sagtens finde en billigere og bedre ( fx a'bunahd, Macallan 10 cs, Linkwood "Flying Spider" fra Juuls).

Jeg har et par Glen Grant 1970 33 års fra Mackillops Choice stående, købt for omkring 850 kr for et år siden. Alderen har ikke taget livet af den, men den ville næppe holde 10 år mere. Og sherry smager den i hvert fald af. ;)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17344 by CRC
Replied by CRC on topic Sherry/Portvin´s BOMBE
Nu har jeg prøvet en del siden jeg startede den tråd her, men noget af det bedste jeg har smagt er Springbank 33års 54,4% cask no 1622 fra Adelphi til en smagning på den gamle kro i odense med Vinoble!!!
Var så heldig at købe deres sidste flaske til en RIGTIG GOD pris!!! Så selvfølgelig en stor tak til Vinoble odense...!!! Der var desværre ikke æske med til, så jeg ville lige høre om der er nogle der kan hjælpe med en?

MVH CRC..

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17346 by Barley
De første Adelphier vi fik til Danmark havde ikke æsker med og det ser ud til at din Springbank er fra den periode.
Jeg har tilgengæld hørt rygter fra lageret om at der stadigt befinder sig ganske få eksemplarer af Adelphi Springbank 35Y 58,5% 1969 .... dyrt men uhyggeligt godt.....

Mvh
Henriette
Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17347 by BigMac
Når nu emnet er faldet på sherry/port og Springbank kan jeg klart anbefale Springbank 1990 17yo 51,5%, 570 bottlesPort fra Springbank Society

Noget af det bedste PortCask'ed Whisky jeg har smagt....utrolig fyldig, sød og lækker uden at være overdøvet af vinen :D

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17369 by Duffer

Når nu emnet er faldet på sherry/port og Springbank kan jeg klart anbefale Springbank 1990 17yo 51,5%, 570 bottlesPort fra Springbank Society
Noget af det bedste PortCask'ed Whisky jeg har smagt....utrolig fyldig, sød og lækker uden at være overdøvet af vinen :D

Og sådan én har jeg til salg hvis der er nogen der er interesseret - til Whiskyauction pris :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17399 by henrikslaug
Auchentoshan Three Wood kan anbefales, hvis man virkeligt er til sherry/port. Fordomsfuld som jeg nu er, havde jeg ikke lige forestillet mig, at jeg skulle smage på en lavlænder - og straks få assosiater til Lagavulin 16. Vil næsten vove at påstå, at Three Wood har lidt for meget sherry-smag. Går ud fra, at det kommer fra Pedro Ximenes'en...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17400 by MLP
Replied by MLP on topic Sherry/Portvin´s BOMBE
vi har også en lille spændende sag i butikken pt "enda på tilbud ;) "
billede yder ikke farven retfærdighed....

her er ikke tale om en finish, men udelukkende lagret på port fade


Edradour Port cask matured 2003 "aftappet 2008 ved 46%" dvs 5år

A spectacularly coloured single malt, which has been wholly matured in bodega port butts, which matured port for at least 20 years. This is from cask 378 and is the first bottling in a series limited to 1114 bottles. Bottled unchillfiltered, so will go cloudy under cooler conditions.



Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17416 by Macdeffe
Jeg blev lidt nysgerrig og fandt ud af at man ved at trykke "www" får et link til Chas E's hjemmeside, så hvis man er nysgerrig efter hvilken forretning der reklamerer her , pris mm var det vejen frem :-)

Jeg har smagt enkelte unge Edradour og jeg syntes alle sammen de havde en ret kraftig fadpåvirkning og at de sagtens kan stå ved aftappe Edradour ved en ung alder. Købte selv et par kraftige cask strengths hos dem da jeg besøgte destilleriet. Den ene var en single cask og den anden en cask strength (vatting). Begge markante sherry monstre, og begge omkring de 10 år

Jeg har stadig til gode at smage en gammel Edradour, men efter lidt surfing på nettet kan jeg se at bl.a. dmwa har en 22års

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago - 15 years 2 months ago #17417 by karlejnar

Jeg blev lidt nysgerrig og fandt ud af at man ved at trykke "www" får et link til Chas E's hjemmeside, så hvis man er nysgerrig efter hvilken forretning der reklamerer her , pris mm var det vejen frem

Jeg var også lidt nysgerrig, og fulgte linket. Men der er nu ingen info om whisky, kun lidt om butikken, samt om vin. Måske kommer der noget mere senere.

Har også haft en Edradour 11års Straight from the Cask sherrybombe. Den led i starten efter åbning af en lidt kedelig "babybræk" note i duften, men den fortog sig efterhånden, og whiskyen blev ganske behagelig. Men stadig med den meget markante sherrysmag.

Andre "bomber": Kan anbefale at kigge på Gordon & MacPhail's Cask Strength serie. Der er der nogle First Fill Sherry aftapninger, der virkelig tangerer og i nogle tilfælde går over "knækket"
Et par eksempler:
Tormore, 1994, 12yo, 59,9%, D:15.09.1994, B:17.05.2007, CS, First Fill Sherry Butts
Old Pulteney, 1990, 15yo, 59,0%, D:15.10.1990, B:26.05.2006, CS, First Fill Sherry Butt
Miltonduff, 1993, 11yo, 61,8%, D:17.06.1993, B:21.04.2005, SC, CS, First Fill Sherry Butt #9400

Mht port, så har jeg endnu til gode at finde rent portpipe-lagrede, men vil da overveje at kigge på den ovennævnte Edradour, når jeg kommer derover igen.

Ellers har Springbank jo haft et par udmærkede såkaldte double matured eller wood expressions, dvs en rimelig lang anden lagring i port pipes:
Eks: Springbank, Port Wood, 14yo, 52.8%, D:1989, B:sep-2004,CS, 12Y Refill Sherry - 2Y Fresh Port Pipes

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)
Last edit: 15 years 2 months ago by karlejnar.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17418 by Macdeffe
Se under "tilbud"

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17419 by karlejnar
Tak :oops:

Synes prisen er lidt i overkanten for en kun 5 år gammel whisky, men det er vist en tendens i tiden. :roll:

Hmm - gad vide om den er billigere i "moderlandet"? :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17432 by dmwa
Replied by dmwa on topic Sherry/Portvin´s BOMBE

Jeg har stadig til gode at smage en gammel Edradour, men efter lidt surfing på nettet kan jeg se at bl.a. dmwa har en 22års

Den udgave vi har i dag, er 24 år gammel - men det gør det vel ikke nødvendigvis dårligere....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.264 seconds