Smag efter åbning

More
13 years 3 months ago #22490 by lamotta
Smag efter åbning was created by lamotta
Hej allesammen,

Jeg er ret ny indenfor whisky-regi. Tilgiv mig for dumme spørgsmål :wink:

Mit spørgsmål er ret enkelt:
Ændrer whisky smag efter flasken er blevet åbnet? Og tager den 'skade'?

/Kasper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #22491 by dongregers
Replied by dongregers on topic Smag efter åbning
Velkommen Kasper.

Kort svar: Ja, over en længere periode. Især hvis der er meget luft i flasken. (næsten tom)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #22492 by lamotta
Replied by lamotta on topic Smag efter åbning
Tak skal du have.

En længere periode virker dog en smule abstrakt, når man er 'helt ny'.

Taler vi måneder eller år? Jeg har et par flasker liggende, der er 2-3 år gamle - det er derfor, jeg spørger :wink:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #22493 by Duffer
Replied by Duffer on topic Smag efter åbning
Jeg håber du har et par flasker stående - da whisky, modsat vin, skal lagres stående. :-)
Meget generelt kan karakteren af whisky ændre sig efter åbning, men der er ingen facitliste.
Normalt antager man at en flaske skal drikkes indenfor et års tid, men igen - nogle flasker kan med den korrekte opbevaring, holde sig i årevis.
Specielt sherrylagret whisky kan blive bjesk og grim efter at have været åbnet et års tid - hvilke aftapninger taler vi om?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #22495 by Ellegaard
Replied by Ellegaard on topic Smag efter åbning
Jeg spurgte Ralfy om, hvordan han disponerer sine flasker, og han svarede følgende:

"As regards whisky shelf-life, firstly I usually have about 12 bottles open at one time and secondly, the length of time they will keep intact is all down to cool storage out of direct sunlight and recognising that young, high-alcohol (46 -60% volume) stronger flavoured spirits will keep longer (12 - 16 months) compared to older lower-strength (40 - 43%volume) delicate spirits which my [tror han mener might! :-) ] start to fade after only 4 months.

It helps with valuable whiskies to decant into smaller bottles as the level starts to go down"

Jeg har selv haft en række flasker åbne over et års tid, og jeg synes de begynder at antage en mere sprittet smag med tiden der så småt overdøver deres oprindelige karakteristika, så jeg er begyndt at prøve at tømme dem gradvist og have færre åbne af gangen.

Men det er en interessant diskussion, og det kunne være interessant at høre jer andres erfaringer med at opbevare åbne flasker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago - 13 years 3 months ago #22496 by Duffer
Replied by Duffer on topic Smag efter åbning
Det har været diskuteret en del gange før - her et par indlæg til at varme op på:
www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... opic&t=394
www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... topic&t=75
www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... wtopic&t=9
www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... opic&t=141

Udenlandske:
www.whisky.com/forum/showthread.php?t=218

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 13 years 3 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #22497 by Larsenal
Replied by Larsenal on topic Smag efter åbning
Hvad alkoholprocenten angår, deler jer ralfys opfattelse. Min PC6 (over 60%) har f.eks. været åben i over et år uden mærkbare forringelser. Til gengæld havde jeg en HP fra 1970 på 43%, der hurtigt blev halvkedelig. Om den unge alder og kraftige røg i PC6'eren har noget at sige, ved jeg ikke, men jeg er da blevet mere varsom med at købe dyre, gamle flasker med lav alkoholprocent.
Hvad siger I andre mht alderen?

MVH
Kenneth

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #22498 by Duffer
Replied by Duffer on topic Smag efter åbning
Der er ingen facitliste, men kan dine smagsløg og hukommelse vurdere hvordan en whisky smagte for et år siden?
På de store messer som f.eks Whiskyfair, kan man smage gamle aftapninger - flasker som har været åbne i årevis - nogle i rigtig mange år.
Der kan være nogle flade og døde imellem, men det hører til sjældenhederne

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #22499 by Larsenal
Replied by Larsenal on topic Smag efter åbning
Naturligvis kan man ikke smage, om den oprindelige smag er bibeholdt, hvad den med rimelig sikkerhed ikke er, med mindre man åbner en ny flaske for sammenligningens skyld. Det har økonomien ikke tilladt indtil videre for mit eget vedkommende. Jeg taler bare om, at smagsoplevelsen når ca. samme højder som ved åbningen, og de gyldne dråber derfor ikke forringes væsentligt efter åbningen.
Dette er et tema, der, som beskrevet, jævnligt dukker op her på sitet. Og med rette, da 10-20 åbne flasker kan repræsentere en pæn investering. Især med de ældre aftapninger, hvorfor jeg gerne vil forfølge folks oplevelser med dem...
De flasker, du taler om, Duffer, er det alle gamle aftapninger? Og kan du bekræfte mistanken mod de lave procenter? (som får sin del kritik i forvejen)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #22500 by Likeavulin
Replied by Likeavulin on topic Smag efter åbning
Jeg synes ofte jeg har oplevet at en whisky kan være lidt skarp og endimensionel lige når man flår proppen af og tager den første dram, mens den er blevet mere fyldig og afrundet dagen efter. Jeg vil dog ikke afvise at det kan have noget med stemningen at gøre. F.eks. synes jeg ofte at den samme whisku snager forskelligt fra gang til gang alt efter tid på døgnet, semning og hvad man har indteget forud af mad og drikke.

Jeg har en del whisky stående der har været åbne i mere end 2 år, og jeg synes ikke de er blevet mærkbart forringet. Jeg vil dog medgive at jeg har haft en enkelt eller 2 med lav alc. der blev lidt kedelige da der var under 1/4 tilbage og hvade stået mere end 2 år. Det betyder selvfølgelig også noget hvor ofte man har flaskerne åbne så der kommer nyt luft ned i flakerne.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #22501 by Duffer
Replied by Duffer on topic Smag efter åbning

De flasker, du taler om, Duffer, er det alle gamle aftapninger? Og kan du bekræfte mistanken mod de lave procenter? (som får sin del kritik i forvejen)

De kan være aftappet for 10-20 år siden eller mere, men hvor længe de har været åbnet ved jeg ikke. Jeg har selv haft en enkelt (fremragende) Macallan Sherry Oak 1980, aftappet 1998 og ved 43% som blev bjesk efter at have været åbnet i 9 måneder. Derfor har jeg max. 5-6 flasker åbent ad gangen.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #22502 by Whiskynyderen
Replied by Whiskynyderen on topic Smag efter åbning
Når jeg skal have en whisky med til en smagning, åbner jeg den altid lidt tid i forvejen (det kan være adskillige uger) og smager på den (kvalitetscheck :lol: ). Min oplevelse er, at det kan knække et skarpt hjørne. Jeg synes også, at det ofte har en positiv effekt, at der har været taget noget af flasken (whiskyen har fået ilt).

Det skal dog siges, at jeg næsten kun åbner whiskies ved fadstyrke. Jeg har haft nogle flasker åbne i flere år, uden at det har forringet kvaliteten - Nogle er endda forbedret med tiden (faldet til ro). Dermed ikke sagt, at de ikke smager anderledes, end da de var jomfruelige.

Det lever jeg med, da jeg typisk har 20 eller flere flasker åbne. Små antal åbne er alt for kedeligt - Jeg kan godt lide at have noget at vælge i mellem.

Men som nævnt tidligere i indslagene her, så er der ingen facitliste. Det er op til den enkelte, at finde sin vej.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #22521 by Duffer
Replied by Duffer on topic Smag efter åbning

Det lever jeg med, da jeg typisk har 20 eller flere flasker åbne. Små antal åbne er alt for kedeligt - Jeg kan godt lide at have noget at vælge i mellem.

Det er her sampleflasker kommer til sin ret. :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #22531 by Whiskynyderen
Replied by Whiskynyderen on topic Smag efter åbning

Det er her sampleflasker kommer til sin ret. :-)


Det er ganske vist, men så risikerer jeg jo bare at ende lige som Karl Ejnar - Tænk altid at være bagud

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #22540 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Smag efter åbning
Hov hov ikke træde på en mand, der ligger ned :cry:

Spøg til side, så ligger jeg her og kommer endnu mere bagud, efter at jeg gled i indkørslen og forstuvede foden. Men det er jo egentlig noget pjat, jeg burde jo have masser af tid til at indhente det forsømte, hvis jeg blot humper hen til skabet. :P

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.164 seconds