Fup â€Â

More
7 years 5 months ago #25258 by jones
Fup †was created by jones
Flere danske vinhandlere praler med at de har været på besøg på Springbank og fået lov til at vælge et fad som er blevet aftappet med eneret til deres butik.

Chas E (Århus) havde fadnr. 190, 48 flasker.
(Nu udsolgt og fjernet fra hjemmesiden. Informationerne stammer fra bagetiketten.)

Uhrskov (Herning) har fadnr. 377, 30 flasker
"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25263 by Duffer
Replied by Duffer on topic Fup â€Â
Udover det etiske overfor kunderne, så er der nok ingen tvivl om der er brud på Markedsføringsloven.
Link: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=126479
§ 3 - Vildledende og utilbørlig markedsføring

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25268 by st7
Replied by st7 on topic Fup â€Â
Fad nr. 377 er også aftappet til Shinanoya (Japansk Spiritus & Gourmet butik)
http://www.whiskybase.com/whiskies.php? ... kyid=29279

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25274 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Fup â€Â
Godt nok et fad med mange numre :-)

En ting er hvilke, i mine øjne, knap så smarte tricks de forskellige forhandlere i Danmark tager i anvendelse, men hvad har de gang i på Springbank ??

Jeg går i den forbindelse ud fra, at de har lavet labels med åbenbart falske numre :-(

Hvad mon SWA mener om sådan en sag ??

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25279 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Fup â€Â
Jeg er ikke sikker på, de kan gøre noget, Springbank er svjh ikke medlem af SWA - men ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.

Ang. det etiske - kan jo være at de har hældt en tønde på flere mindre og neutrale fade før aftapning :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25286 by jones
Replied by jones on topic Fup â€Â
Ikke fordi det gør sagen meget bedre, men Shinanoya fadet hører ikke med her.

Det er en 12-års på 234 flasker. Det lyder som et helt fad. Det er bare tilfældigvis et fad fra året før med samme fadnummer og samme procent.

Al J.
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25290 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Fup â€Â
Kunne det ikke også tænkes, at Springbank har reduceret styrken på fadene, så de kunne genbruge den samme front label. Så kan de jo bare sætte forskellige etiketter på bagsiden af flasken efterfølgende.
Lidt ligesom alle Bladnoch "Sheep" var 55%, selv om de reelt alle var enkeltfadsaftapninger. Der var trykt et vist antal etiketter, så det var nemmere at justere styrken på de enkelte fade.
Og på samme måde har alle Balvenie Single Barrel samme abv.

PS: Husk at "Cask Strength" ikke nødvendigvis betyder "Full Strength"

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25292 by jones
Replied by jones on topic Fup â€Â
Karlejnar,

Hvis det drejede sig om forskellige fade, så ville de danske smagsnoter på Chas E og Uhrskov udgaverne (det er dem hvor jeg selv har set bagetiketten) vel ikke være 100% identiske?

Og hvordan forklarer du så de lave flaskeantal?

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25299 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Fup â€Â
Al

Jeg bøjer mig og undskylder mine gætterier :wink: :oops:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25306 by Lading
Replied by Lading on topic Fup â€Â
Var forbi en vinhandel i Randers der også havde fået tappet deres "eget" fad, husker dog ikke nærmere Info, men også en 13-14 år.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25307 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Fup â€Â
Det må være hårdt at være Springbank samler, med alle de forskellige flasker man er nødt til at købe :-)

Det japanske fad er ikke uinterresant overhovedet, det er et fad 377 fra 1998, præcis samme fadnummer som et af de danske, så principielt burde det være samme whisky.

Jeg kan ikke se at "det er fra året før" ??

At alkoholprocenten også den samme gør det endnu mere interresant. At alderen TILSYNELADENDE er 12 og 13 år gør det ikke mindre mystisk, husk at en 13års også kan aftappes som 12års!!

Juul's burde kunne forklare dette, de er den danske importør!. Springbank destilleriet også, de er trods alt ansvarlig for aftapningen !!

Det ligner det er det samme fad, og at "fadnummeret" ikke er det rigtige fadnummer, hvilket er meget "uheldigt". Det er før set at aftappere bruger deres eget fadnummer system (OMC f.eks, tydeligt markeret som cask ref. nr.)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25317 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Fup â€Â

PS: Husk at "Cask Strength" ikke nødvendigvis betyder "Full Strength"


Dette er tilfældet ved Glenfiddich 15 års Cask Strength den er justeret ned til 51%. De oplyser dog på flasken og røret "Aged in oak casks for at least 15 years anmd bottled at a strength typical in whiskies at this age...."

Jeg undrede mig faktisk over dette da jeg troede Cask Strength altid var den rene ufortyndede fadstyrke.

Torben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25318 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Fup â€Â
Mht. fadnumre osv. så giver det da ingen mening for Springbank bevidst, at fuske med numrene bare for, at et par danske vinhandlere kan bryste sig med at have noget lidt eksklusivt. Springbank folkene må da kunen regne ud at det aldrig vil kunne gå upåagtet hen. Mange whiskyelskere er jo nørder og opdager sådan noget pronto. Jeg tror der er en plausibel forklaring. Måske er det bare en fejl.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25319 by jones
Replied by jones on topic Fup â€Â
Mit bedste bud ville være at Juuls, der stod for rejsen i marts 2011, også står for bagetiketterne hvor man har valgt at smigre forhandlere med eget "eksklusivt" fadnummer.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25320 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Fup â€Â
Jeg har en flaske Glenfiddich 15yo 51% stående. Der står ikke Cask Strength nogen steder på den. Det gør der heller ikke på de to flasker Bladnoch 55% jeg har stående. Jeg har en flaske Balvenie 15yo single barrel 47.8% stående. Den er der også tilsat lidt vand. Der står heller ikke cask strength på den

Jeg har en flaske Glenlivet Nadurra stående. Dder står cask strength på etiketten. Det gør der IKKE på den Nadurra der er aftappet ved 48%

Efter mine erfaringer kan man godt regne med at en whisky hvorpå der står "Cask Strength" er aftappet ufortyndet (eller "Full Strength" på, for jeg anser ikke de to udtryk for andet end to udtryk for det samme)

Man kan dog komme i tvivl når man ser på aftapninger som Glenfarclas 105 eller den gamle version af Laphroig 10, der begge har "Cask Strength" på etiketten. Om der er tilsat vand eller de har blandet fade indtil de rammer den ønskede alkoholprocent ved jeg ikke. Jeg ved at det sidste blev gjort for Glenfarclas 105 40yo

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25322 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Fup â€Â
Eksemplet med Bladnoch 55% var nok ikke det bedste. Og jeg jeg tror heller ikke styrken i praksis blev justeret.
I mindst ét tilfælde, hvor jeg selv overværede (og deltog i) aftapning af 15 års Sheep til butikken, blev abv'en ikke reduceret, den blev blot målt for at afregne afgift af fadet. Og måske for at checke, at den var over de 55%, der var angivet på etiketten.

Undskyld dette sidespring. Men jeg vil blot tilføje, at jeg tror mest på Al's seneste bud, nemlig at der blev sat bagetiketter på med forskellige fadnumre. Fadet blev sikkert aftappet, og den samme etiket sat på alle flasker hos Springbank. Derefter blev flaskerne fordelt til de forskellige importører/vinhandlere.
Om det japanske fad med samme abv, men 12år, kan det jo være et andet fad, som tilfældigvis har samme fadnummer som ét af de danske "fade"

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25346 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Fup â€Â
Hej Steffen

På min Glenfiddich 15 Years står der Cask Strength og den er vandet ned til 51%. Det en liters flaske.

Torben
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25347 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Fup â€Â
Al

Du har nok ret det er Juuls der har stået for bagetiketterne. Er det tilfældet er det en anelse plat.

Torben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25348 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Fup â€Â
Ja det er noget værre rod, det kan være Hans Henrik kan forklare miséren :-)

Nu har SWA ingen regler om prædikatet Cask Strength o.l. så det kan jo misbruges efter eget for godt befindende

Den flaske jeg har, er indkøbt i sidste måned og har en anden farve og tekst så måske har de selv rettet "fejlen"

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25350 by damhytten
Replied by damhytten on topic Fup â€Â
Jeg har ikke været i whiskyverdenen så længe, men jeg havde egentlig ikke forestillet mig, at svindel med fade kunne forekomme...men nu er det vist bevist at det forholder sig anderledes. Jeg er faktisk lidt rystet over at det forekommer og hvis den danske importør hos en finger med i spille, ja så ved jeg ikke hvor vi er henne.
Jeg købte for nylig en flaske Springbank under et ophørsudsalg og troede jeg havde sikret mig en flaske ud af kun 36 i alt, men nu ved jeg at det ikke forholder sig sådan. Og hvordan kan der stå, at den er specielt aftappet til den butik, når den også forekommer som specielt aftappet til Vinkyperen i Århus. Hvordan går det til at det samme fad kan være både en 12 års og 13 års.
Ved købet blev der lagt stor vægt på, at der kun var ganske få flaske og den var helt specielt udvalg under et besøg.
Føler mig faktisk temmelig "taget ved næsen"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25351 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Fup â€Â
Hvis flaskeantallet er "exceptionelt" lille kan man regne med at der er talte om delte fade, det forekommer ikke så sjældent

Så snart flaskeantallet er under 150 og whiskyen ikke er specielt gammel skal man tænke på at dette kan være sagen

Disse ting burde måske have fremgået af etiketten, men det er set før at det ikke gør. Umiddelbart ville jeg mene at det oftest ikke fremgår af etikketerne.

Jeg mener at DMWA har delt fade med Whisky-Doris (?) uden at det stod på etikketterne (Men Flemming har aldrig lagt skjul på det og det er måske heller ikke noget man nødvendigvis skal skrive på en etiket, og situationen er også noget anderledes til at den måske ikke helt kan sammenlignes med den her)

De implicerede kan jo i fællesskab have udvalgt fadet?

At den samme whisky er aftappet som 12 og 13 års tror jeg ikke er tilfældet. Jeg hælder til KarlEjnars teori om at det japanske fad tilfældigvis har samme nummer som et af de de danske "numre." Selvom den samme alkoholprocent godt nok får mig til at løfte det ene bryn, men det kan jo være tilfældet

Det store problem her er de forskellige fadnumre, når der tilsyneladende er tale om det samme fad. Jeg tror ikke disse aftapninger ("denne aftapning") ville have nået whiskynyt, hvis der havde stået samme fadnummer på flaskerne....

Man kan håbe at Juul's læser med, eller har nogen af jer der har købt en flaske spurgt i forretningen hvad der foregår

Det kunne være rart med en forklaring :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25352 by jones
Replied by jones on topic Fup â€Â
Nu er forvirringen total.

Randers-flasken er 12 år og 56,9%, mens de andre er 13 år og 56,8%, men smagsnoterne er identiske!

Al J.
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25353 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Fup â€Â
Jeg har fundet forklaringen

En grundig internet søgning har påvist at cask 377 fra 1998 er den nedenstående :



Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25354 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Fup â€Â
Randers-flasken har også et andet fad nummer - 376

Men du har ret - mystisk at smagsnoterne er helt identiske :shock: - især hvis/når der er tale om "enkeltfade" :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25366 by jones
Replied by jones on topic Fup â€Â
Steffen -

Skulle der være et link under ordet nedenstående i dit sidste indlæg?

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25367 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Fup â€Â
Hej Al

der skulle være et billede, men det er et useriøst indlæg :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25377 by dmwa
Replied by dmwa on topic Fup â€Â
Det er en spændende diskussion I har her - og jeg synes, at Juuls burde komme på banen, inden der kommer for mange gætterier og dårligt karma ind.

DMWA har aftappet flasker i det antal, som VI ønsker - dvs til WWW Falster og vores egen årsaftapning. Creative som hidtil har leveret WWW Falster aftapningerne, har altid oplyst fadnummer på bagsiden - og vi har så sat vores "berømte" metaletiket på forsiden. Dette er jo ikke lovligt længere, da forside etiketten skal sættes på i Skotland. Det er korrekt, at vi "har delt" et fad med Whisky Doris - eller rettere vi købte 168 flasker uden etiket til formålet - og vi blev så bekendt med, at Whisky Doris havde købt de sidste 60, da Jim Murray gav den 97 point (det var den første WWW Falster aftapning - en Strathisla 35 år). Vi har dog aldrig på WWW Falster oplyst antal flasker aftappet på etiketten.

Når vi taler vores årsaftapninger, så har det hidtil været Signatory, der har aftappet, og da vi her aftager 500 flasker - så er det jo enten 1 helt hogshead + en del af det næste - og her har vi ind imellem problemer med at få oplyst fadnummeret - så her bruger vi ind imellem fad ref (aftapningsnummer). Det skyldes netop at Signatory ikke har ønsket at have serier ude hos forskeligge forhandlere med samme fadnummer i mindre serier - og ud fra ovenstående kan man jo godt være fortaler for det.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

PS: Til Damhytten. Nu ville jeg så ikke føle mig helt taget ved næsen - Springbank er en "Rolls Royce whisky" i mine øjne, og i en Springbank samlers øjne er flasken interessant - og når der så ikke er ret mange flasker udgivet med denne etiket, så skal der ikke være mange Springbank samlere i slagsmålet - før end du kan få en fornuftig pris for den efter nogle år.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 5 months ago #25391 by jones
Replied by jones on topic Fup â€Â
Har lige fået konstateret at Vinkyperens "fad" er på sølle 12 flasker!

Jeg oprettede dem alle på whiskybase og fik straks mail fra en tysker som vil købe "sættet."

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.149 seconds