Whiskey til weekenden og investering?

More
9 years 6 months ago #31660 by WhiskeyNørrebro
Hej alle whisky-interesseret.

Som I kan se på min profil, så er jeg ny herinde. Ikke nok med det, så er jeg også rookie, hvad angår whiskey.

Jeg har derfor brugt et par timer på at "smage" nogle debatter herinde. Jeg kunne dog hurtigt konkludere, at timer ikke nok. Nærmere måneder/år :)

Jeg vil derfor høre, hvilke anbefalinger I har til whiskey, til nybegynder. Efter lidt surfen rundt på nettet, så kan jeg forstå at man burde købe semi-dyre whiskey, på baggrund af alkoholprocenten.

Jeg har så fundet frem til disse. Men er det noget som en nybegynder kunne lide?
Martlach Flora og Fauna.
Balvenie Doublewood
Port Ellen og Laphroaig

Eller er whiskey så simpel, at det blot er en "smagssag"?


Jeg går dog også med tankerne om at lave en investering i whiskey, enten i en serie eller et par flasker. Mange af jer tænker nok, "Sikke en dum købehavner, som vil investere i noget, han ikke har kendskab til". Dette er egentligt rigtig nok. Men kan lige så godt have en skilling i de gyldne dråber, end den forrentning man får rundt omkring.

Derfor har jeg søgt lidt omkring på nettet, hvilke mærke og flasker/serie, som kunne være rentabel. Dette har dog været lidt svære end forventet, da vi som regel ikke ved, hvordan markeder udvikler sig.

Men jeg fik øje på serie fra Mackmyra, Preludium serien. Er det noget ved, at samle/investere på sådan nogle?

Nu skriver jeg selvfølgelig investering, det skal ikke forstås på den måde, at jeg har flere millioner eller hundrede tusinder. Jeg tænker måske et budget på 10.000 eller 15.000.

Så links/anbefaleringer/erfaringer så hjertelige velkommen.

Puhaa. Sikker en lang smører, klar til et glas whiskey.

- God søndag til jer alle

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31661 by Mortensen
Hej

Jeg ønsker dig god fornøjelse, det er et spændende område, jeg er selv rigtig startet for omkring 2 år siden.

Du kan kikke på www.whiskybasen.com, whiskyauction.com, du kan også handle lidt på ebay.de, der er en del omkostninger i porto, når du handler på nettet.

Prisen kan variere en del mellem de forskellige internet sider, så det kan godt betale sig at surfe lidt.

Hilsen Kenn

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31663 by MCGlen
Hej,

Jeg er selv relativ ny herinde.

Og ja - whisky er er en smagssag. Det handler KUN og atter KUN om hvorvidt du kan lide duften og smagen. Men det udvikler sig selvfølgeligt hen ad vejen.

Balvenie doublewood er fin nok for begyndere. De øvrige bærer præg af, at du forsøger at springe begynderstadiet over. Lad være med det. Rejsen bliver bedst hvis man får det hele med.

Du skal desuden være opmærksom på, at når du skriver Port Ellen, så taler du normalt om (rigtig) mange 1000 lapper pr. flaske. Det ville jeg nok ikke investere i som begynder. Laphroaig er ofte super, men meget heftig i smagen. Det er langt fra altid noget man sætter pris på lige med det samme.

Men hvilke whiskies der er bedst for begyndere er svært at sige og der vil være mange meninger.

Har du overvejet hvilken stil indenfor whisky du foretrækker?

I meget korte træk kan det stilles således op (forslag til gode begynder whiskies i parantes)

Sherry influerede whiskies, der er lagret helt eller delvist på ex sherryfade
(Benriach 12 (vær sikker på at det er sherry whisky da Benriach har mange varianter), Glendronach 12 el. 15, Glenfarclas 12)

Bourbon influerede whiskies lagret helt eller overvejende på ex Bourbon fade
(Old Pulteney 12, Dalwhinnie 15, Cardhu 12, som nogen vil rynke på næsen af, men for 199 i Netto for tiden er det value for Money, Glenlivet Nadurra cask strengt, der egentlig slet ikke er en begynder whisky men bare en super god Bourbon whisky jeg selv har åben for tiden)

Røgede/tørvede whiskies, hvor malt byggen er tørret ved hjælp af tørveild, hvor røgen får lov til at komme i kontakt med byggen. Whiskyen lagres så på enten sherry eller bourbon fade.

(Coal Ila 12, Ardbeg 10 (kraftigt røget), eller Talisker 10 eller Talisker Storm som er knapt så røgede)


Og så er der Highland Park 12 eller 18 der er helt super allround whisky for både begynderen og den mere erfarne.

Glem investering hvis du spørger mig, med mindre det er den slags investering hvor du er parat til at få afkastet i form af fornøjelsen ved at drikke, hvis alt andet skulle gå galt. Selvom whisky er blevet dyrere og dyrere de senere år ved ingen om eller hvornår markedet vender.

Jeg investerer kun selv i gode tilbud med henblik på at drikke senere.

Bemærk i øvrigt at irsk eller amerikansk whiskey typisk staves med e, men skotsk whisky altid staves uden e.

Overvej en whiskyklub, f.eks. Copenhagen Malt Whisky Tasting Society. Find os på facebook eller på www.cmwts.dk. Så kan du finde ud af hvad du skal gå efter uden at købe en masse flasker. De fleste smagninger/møder afholdes på Nørrebro, så det lyder bekvemt for dig.

Vil du vide mere om whisky så besøg www.maltmadness.com/ der inkluderer maltmaniacs og whiskyfun. Der er har nogle af de hårdeste single malt nørder i denne verden samlet en masse information, anmeldelser mm.

For videoanmeldelser anbefaler jeg ralfystuff på youtube. Der har Ralf Mitchell efterhånden lavet tæt på 500 smagninger af whisky og anden spiritus. Man får god info om single malt og lidt "common sense advice" om livet generelt.

Håber at du kan bruge ovenstående.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31668 by WhiskeyNørrebro
Hej begge to,

Mange tak for jeres besvarelse, som jeg vil sikkert vil tage til overvejelse.
Når jeg nu laver min første handlen med de "dyrebare dråber". Er der noget jeg burde være opmærksom på, hvad angår whisky/whiskyen?


I henhold til mit spørgsmål omkring investering. Jeg så et indlæg omkring vanvittige priser på whiskey, og tænkte at det kunne være sjovt, at have disse flasker stående før priserne steg.

Men er der ingen der har erfaringer i sådan et projekt?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31669 by DanielChristensen
Jeg vil sammenligne det lidt med aktier. Man investere jo hellere ikke i aktier uden at have sat sig ind i tingene. Derfor vil jeg anbefale at du bruger den første tid på at smage en masse forskellige ting, og læse om tingene.

Med hensyn til at ramme de flasker der stiger, inden de stiger, kan man vel igen sammenligne med aktier. Hvis man vidste på forhånd hvad der ville stige, så var det jo ikke noget problem at blive rig ;-)

Der er dog nogle der altid stiger, som f.eks. den årlige Ardbeg, men på et eller andet tidspunkt så rammer whisky generelt en overproduktion, og så falder (eller stagnere) priserne. Det kan igen sammenlignes med aktiemarkedet, der generelt stiger, indtil vi løber ind i en ny finanskrise.

Kort sagt: Udbud og efterspørgsel :-) Så uden viden kunne du lige så godt sætte penge i aktier, obligationer, valuta, råvare, whatever...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31670 by Duffer

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31676 by WhiskeyNørrebro
Tak for besvarelsen Daniel. Jeg vil tage dit svar til efterretning.
Du skriver at whisky produktionen på et tidspunkt i fremtiden rammer det maksimale produktion. Hvilke leder mig til et andet spørgsmål?

Litmit edition.. Jeg har efter et par flakser stående, dog i Cognac. Kender I nogle sider, hvor evt. producenterne eller nyhedsbreve, hvornår der bliver udgivet nye flasker, og evt. de helt sjove flasker.

Men limit edition er jo et vidt begreb i den forstand. Er der tale om 1.000 eller 10.000 flasker? Er der sider, hvor man måske har opgivet, hvor mange flasker der er i produktion? Måske en tabel af en art.

Angående køb af whisky, hvor køber I det henne? Køber I det blot hos danske detail-forretning, eller hos udenlandske website? Jeg er halvangst over at købe flasker som skal sendes med posten.
Men moms og told burde jeg vel ikke bekymre mig over, så længe det foregår i EU, right?

- Men så tænkte den "snobbede" københavner, kan man springe detail-leddet over, og købe gennem producenten, også selvom det drejer sig om en flaske eller to?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31765 by Mortensen
Her er en side hvor du finder alle oplysninger om Ardbeg.

www.ardbegproject.com

Hilsen
Kenn

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.157 seconds