Bestille fra Holland

More
9 years 4 months ago #32006 by Morten300
Jeg har siddet og kigget lidt inde på den hollandske side whiskyvanzuylen.nl, og de ser ud til at have nogle rigtig gode priser på whisky. Mit spørgsmål er så, om der er nogle der har erfaring med at handle derfra, og om der er nogen der ved om der er risiko for, at der kommer yderlige told osv. på, når det leveres til Danmark, og evt. kommer igennem tolden?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #32007 by Larand
Replied by Larand on topic Bestille fra Holland
Har bestilt flere gange hos Van Zuylen.
Gode priser og god service. Det er ganske risikofrit!

Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #32008 by Whiskinger
Replied by Whiskinger on topic Bestille fra Holland
Van Zuylen er helt ok. Ingen klager.

Told og Skat kan heller ikke gøre så meget, da Holland trods alt er i EU. Så længe du ikke bestiller flere hectoliter og kan gøre rede for, at bestillingsmængden er til eget brug, får du ingen problemer derfra.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago - 9 years 4 months ago #32012 by Duffer
Replied by Duffer on topic Bestille fra Holland

Told og Skat kan heller ikke gøre så meget, da Holland trods alt er i EU. Så længe du ikke bestiller flere hectoliter og kan gøre rede for, at bestillingsmængden er til eget brug, får du ingen problemer derfra.

Med den melding tror jeg du skal være lidt forsigtig - primært fordi det ganske simpelt ikke passer.
Kik i arkivet eller på SKATS hjemmeside under punktafgifter.

SKAT - Punktafgifter på spiritus

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 9 years 4 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #32020 by dmwa
Replied by dmwa on topic Bestille fra Holland
Inden nogen hidser sig op - jeg er i bund og grund fløjtende ligeglad om I køber i udlandet - men her er reglerne set fra FORHANDLERENS synspunkt

En udenlandsk forhandler af spiritus har samme opfattelse som Whiskinger (i mangel af bedre viden), at når der er betalt afgift i EU, så kan man sende overalt... Der er bare lige den lille "hage", at Danmark har en særaftale i EU, der betyder, at hvis spiritus SENDES til kunden i Danmark (feks køb via Internet), så skal der betales afgift (DKK 150 pr liter 100% alkohol).

Som forbruger kan I så risikere, at SKAT "fanger" flasken i importen - og så kommer der en lille hilsen - og så er alt OK.

Men - Loven er lavet således, at det er AFSENDEREN, der hæfter for at afgiften betales - og det betyder med andre ord, at SKAT (når de opdager trafikken) retter henvendelse til SKAT i det pågældende land, der kontakter forhandleren, og her gennemgår forhandlerens forsendelser til Danmark, hvorefter FORHANDLEREN som afsender får en hilsen på X antal flasker ganget med afgiften. Og den regning kan forhandleren så betale af egen lomme, for jeg tvivler på, at en dansk kunde 6 måneder efter vil betale afgift af en flaske leveret - det er jo forhandlerens eget problem at sætte sig ind i de lokale afgiftsregler i de lande, han sælger til.

Hvis man derimod afhenter spiritus OG selv bærer det over grænsen, og kan bevise, at det er til eget forbrug, skal der ikke afregnes afgift. Som tommelfingerregel anser SKAT "eget forbrug" som max 15 liter - men hvis man har en rigtig god forklaring (f.eks. hvis man har boet i udlandet i mange år, og flytter hjem med en egentlig whiskysamling), så kan man ansøge om at få afgiftsfritagelse. Det samme vil sikkert gøre sig gældende, hvis man køber en større samling, hvor der ikke hersker tvivl om, at det er en samling, der ikke skal drikkes. Men det er en forhandling, man må tage med SKAT.

Der hvor jeg kan blive harm, er hvis man som dansker er bekendt med de danske regler - men alligevel bestiller hos en forhandler i udlandet - og at denne så på et senere tidspunkt får en uventet regning på afgift - der synes jeg, at man som dansker godt må tænke på andre end sig selv. Hvorvidt reglen om, at det er afsenderen, der hæfter for afgiften så er rimelig - ja, det har vi nogle folkevalgte, der har bestemt, og en myndighed (SKAT) til at kontrollere, at det efterleves - så i det omfang man bor i Danmark, må man vel indordne sig under landets Love - om man så er enig eller ej....

Slainthe - og god købelyst, hvor det så end måtte være

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

PS: Folk fra SKAT læser sikkert også disse sider - så jo flere navne de får, jo færre forhandlere vil sikkert sende til Danmark
The following user(s) said Thank You: JEJ, Whiskinger

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago - 9 years 4 months ago #32021 by Duffer
Replied by Duffer on topic Bestille fra Holland

Hvis man derimod afhenter spiritus OG selv bærer det over grænsen, og kan bevise, at det er til eget forbrug, skal der ikke afregnes afgift. Som tommelfingerregel anser SKAT "eget forbrug" som max 15 liter


Hvis man selv køber og indfører fysisk over grænsen - er det max 10 liter og ikke 15 liter per person.

SKAT - Alkohol indenfor EU



"A fool and his money are soon parted"
Attachments:
Last edit: 9 years 4 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #32022 by dmwa
Replied by dmwa on topic Bestille fra Holland
Sorry - der skulle have stået 15 flasker. Tak for korreksen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #32023 by Whiskinger
Replied by Whiskinger on topic Bestille fra Holland
Flemming, du har selvfølgelig ret. Jeg glemte helt den altafgørende forskel mellem den private transport af varen og transporten via en fragtmand. Så snart transporten forgår professionelt, skal der betales alle lovlige afgifter til den danske stat - af afsenderen (lige meget om privat eller ej) - i alle lande mellen Irland og Grækenland. Og det gør jeg selvfølgelig opmærksom på med hver levering!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32046 by JEJ
Replied by JEJ on topic Bestille fra Holland
Jeg kender lidt til det danske skattevæsen, og Flemming har ret, der bliver kigget i pakker sendt fra udlandet - og når man bestiller udenlandske flasker via nettet uden at have betalt afgift på forhånd, ja så er det jo lige så ulovligt som andre lovovertrædelser.

Spiritusafgiften i Danmark går jo bl.a. til vores sundhedsvæsen, skoler m.v. ligesom vores skatter går til det.

Hilsen
Jens-Erik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32053 by MortenP
Replied by MortenP on topic Bestille fra Holland
Lige et spørgsmål,

Hvordan fungere det, hvis man byder og vinder nogle flasker whisky ved Whiskyauction.com, og Kruger sender flaskerne til DK?

Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32054 by Rauff
Replied by Rauff on topic Bestille fra Holland
Hej Morten

Hos Whiskyauction.com betaler du med kreditkort eller bankoverførsel.
De pakker forsvarligt ind og pakken kommer, 5-7 dage efter betaling, sender pakkerne med DHL.
Super fin service.

Mvh.
Rauff

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32055 by MortenP
Replied by MortenP on topic Bestille fra Holland
Ja - det kender jeg alt til, men hvad med SKAT?

Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32056 by dmwa
Replied by dmwa on topic Bestille fra Holland
I princippet gælder jo samme regler.... Det er jo spiritus, der er købt i udlandet, og hvis der i forvejen ikke er dansk banderole på, så skal der jo i princippet betales afgift. Jeg skal ikke gøre mig klog på, om man kan overbevise SKAT om, at der er tale om samlerflasker - især hvis man får hammerslag på Euro 25 - modsat er det nok lidt nemmere, hvis man købte Balvenie TUN 1401 batch 1 på sidste auktion.
Min største bekymring går snarere på, hvis SKAT får øje på Whiskyauction, og de IKKE anerkender, at der er tale om samlerflasker, der ikke skal svares afgift af - for så får Whiskyauction et voldsomt afgiftstilsvar.... Men spørgsmålet er, om Herrn Krüger ikke har en aftale med SKAT - det lyder utroligt, hvis SKAT ikke har fanget den trafik tidligere.

Og så skal jeg lige understrege, at jeg er fuldstændig ligeglad med, om I køber flasker her eller der - vi sælger selv lidt flasker, men hvis folk ikke køber hos os, så kan vi jo ikke blive sure på kunderne - så må vi kigge ind ad, og finde og forstå hvorfor ;-D

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming
The following user(s) said Thank You: MortenP

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32061 by mofopupa
Replied by mofopupa on topic Bestille fra Holland
Kære whisky freaks,

Om spiritusafgift.

Jeg køber lejlighedsvist whisky hos

The Whisky Exchange
Master of Malts
Royal Mile Whisky

og så

Whiskyauction.com

Når vi taler om handel inden for EU med fjernsalg af blandt andet spiritus, så har man som bosat skattesubjekt i DK pligt til - straks efter bestilling - at underrette SKAT herom.

Denne underretning af SKAT foretager man ved at sende en mail til:

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

SKAT
Helgeshøj Alle 9
2630 Taastrup


Til illustration har min seneste mail til SKAT af 221114 været udformet således:

"Vedr.: Anmeldelse af privat import fra Tyskland af
1 flaske George T. Stagg Bourbon

Jeg har denne aften på web site på auktionshus i Tyskland:

WhiskyAuction.Com, Krüger and Rosenfeld GbR
Holsteiner Strasse18-20
D - 24768 Rendsburg
Germany

Owner: Thomas Krüger and Klaus Rosenfeld
Taxnumber: 2828345256

opnået vindende bud på

Auktionsnummer 23 a:
George T. Stagg bourbon, ABV 70,9 %, 75 cl

Jeg har beregnet spiritusafgift således:
0,75 x 0,709 = 0,53175 liter ren alkohol
Til kr. 150 pr. liter udgør afgift kr. 79,76. Med tillæg af banderole til kr. 0,10 bliver samlet afgift kr. 79,86.

Til orientering medsender jeg word dokument med kopierede oplysninger fra auktionsfirma.

Jeg skal venligst anmode SKAT om at fremsende oplysning, som gør det muligt for mig at betale afgift.

Med venlig hilsen”


Meget hurtigt efter min henvendelse til SKAT modtages en opkrævning, som kan betales via netbank.
Jeg synes denne procedure er ok.

Det eneste, som irriterer mig, er, at jeg – ved f.eks. køb i UK - betaler spiritusafgift i såvel UK som DK. Jeg har forsøgt at henvende mig til de britiske sælgere om refusion af britisk spiritusafgift med tillæg af VAT af afgiften. Desværre uden det for mig ønskede resultat.

Der findes nogle kringlede britiske regler herom, som jeg har opgivet at dyrke.

Hilsen

mofopupa

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32062 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Bestille fra Holland
Når du køber i Rendsburg, så betaler du jo også afgift på en flaske der allerede er betalt afgift på en gang

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32065 by mofopupa
Replied by mofopupa on topic Bestille fra Holland
Hej Steffen,

Ja det er rigtigt, at auktionerede varer fra Rendsburg på et eller andet tidspunkt har været afgiftsberigtiget med punktafgift efter udenlandsk regelsæt. Men ved auktionshandel er der typisk tale om handel med "brugte varer".

Jeg har derfor ingen fysisk eller juridisk person, hvortil jeg kan rette et krav om tilbagebetaling af punktafgift.

Det modsatte er tilfældet, når jeg køber en flaske hos TWE. Denne virksomhed foretager eksport fra UK ved salg til undertegnede og jeg kan dokumentere, at jeg har afgiftsberigtiget flasken med DK spiritusafgift. Dette skulle give grundlag for tilbagebetaling af britisk spiritusafgift for den fra UK eksporterede flaske.

Men jeg er oppe mod en mur, som jeg har opgivet. suk suk.

hilsen

mofopupa

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32066 by MCGlen
Replied by MCGlen on topic Bestille fra Holland
Hej Mofopupa,

Det er interessant og lidt overraskende for mig. Jeg var sikker på at EU, af hensyn til konkurrencens og varernes fri bevægelighed, havde sikret at det er virksomhedernes ansvar og IKKE forbrugernes.

Spørgsmålet er om det er en regel som SKAT kan håndhæve. Er der nogen straf for IKKE at anmelde? Hvis det er tilfældet, skulle der jo være personer der har oplevet at få en venlig henvendelse med passende opkrævning og bøde fra SKAT hvis en pakke bliver opsnappet. Det har jeg ikke hørt om.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32071 by mofopupa
Replied by mofopupa on topic Bestille fra Holland
Hej MCGlen!

Det hænder sig således, at DK ved indtræden i EU fik vedtaget undtagelsesbestemmelser omkring fri bevægelighed af varer som spiritus og tobak.

Afgiftspligt til DK påhviler derfor såvel sælger som køber.

Det er derfor korrekt, når Flemming oplyser, at sælger pådrager sig en risiko for, at SKAT med bistand fra lokal skattemyndighed kan efteropkræve (spiritus-)afgift.

Du spørger til straf for manglende compliance. I told- og afgiftssager er der efter praksis intet minimusbeløb. I mindre sager udgør bøden det dobbelte af afgiften.

Kontrolmulighed for SKAT ligger ikke så meget i mulighed for at opsnappe en forsendelse. Der er fri bevægelighed af varer inden for EU, så muligheden er nærmest ikke eksisterende. Derimod kan SKAT anmode udenlandsk skattemyndighed om assistance med at opgøre krav mod udenlandsk sælger. Som led i opgørelse af krav kan der tilsvarende rejses afgiftskrav og bødekrav mod den danske slutbruger.

Under hensyn til eksisterende lovgivning om punktafgifter skal jeg opfordre til, at vi, som interesserer os for whisky, overholder regler herom, således at vi til SKAT betaler, hvad der rettelig tilkommer SKAT. Beløb et er alligevel så beskedent, at det ikke er værd at bringe sig i konflikt med magten herom.

Hilsen

mofopupa
The following user(s) said Thank You: Duffer

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago - 9 years 3 months ago #32072 by Duffer
Replied by Duffer on topic Bestille fra Holland
Gode indlæg Mofopupa
Du har sat dig grundigt ind i reglerne og er god til at formidle dem!

Jeg har tidligere forespurgt admin om reglerne kunne ligge under FAQ, da spørgsmålet med jævne mellemrum dukker op.

Hvis det er tilfældet, skulle der jo være personer der har oplevet at få en venlig henvendelse med passende opkrævning og bøde fra SKAT hvis en pakke bliver opsnappet. Det har jeg ikke hørt om.

Jeg kender personer der har fået en levering fra udlandet - og er blevet pålagt et "gebyr" fra Postdanmark

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 9 years 3 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32073 by mofopupa
Replied by mofopupa on topic Bestille fra Holland
Hej Duffer,

Jeg er også hobby sportsskytte på riffel og pistol og foretager også genladning af ammunition. I denne sammenhæng har jeg lidt erfaring med privat import af værktøj / ladeudstyr fra USA.

Når vi behandler emnet import fra USA eller for den sags skyld import fra lande uden for EU, så ophører alt, hvad der kan betegnes som ”fri bevægelighed”.

Når vi som private personer importerer gods / varer fra lande uden for EU, så passerer varen altid Toldpostkontoret. Toldpostkontoret eller alternativt de private speditører / fragtfirmaer agerer på vegne af SKAT og opkræver hos modtageren told, moms og eventuelle punktafgifter. For denne ulejlighed tager Toldpostkontoret og / eller de private speditører fragtfirmaer sig betalt med et gebyr.

Så hvis du bestiller en vare i USA til levering i DK, vil regnestykket typisk skulle opgøres således:

Købspris hos US leverandør xxx
Fragt xx
Told, 5 – 10 % beregnet
af købspris med tillæg af
forsendelse xx
Punktafgifter DK xx
____
Subtotal xxx

Moms DK 25 % af subtotal xx
____
Varens kostpris incl. moms xxx

Gebyr Toldpostkontoret
eller til speditør /
fragtfirma xx
____

Samlet pris xxx
____

Min erfaring som privat forbruger er, at man gør klogt i at gennemføre ovenstående kalkulation og således nøje overveje forhold til pris og omkostninger, inden man via internet o.l. bestiller varer fra tredje lande.

Prøv at undgå UPS eller andre private fragtfirmaer. Årsag: disse tildynger kunden med gebyrer.

Hilsen

mofopupa

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32074 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Bestille fra Holland

Gode indlæg Mofopupa
Du har sat dig grundigt ind i reglerne og er god til at formidle dem!

Enig :)

Jeg har tidligere forespurgt admin om reglerne kunne ligge under FAQ, da spørgsmålet med jævne mellemrum dukker op.

God ide :)

Hvis det er tilfældet, skulle der jo være personer der har oplevet at få en venlig henvendelse med passende opkrævning og bøde fra SKAT hvis en pakke bliver opsnappet. Det har jeg ikke hørt om.

Jeg kender personer der har fået en levering fra udlandet - og er blevet pålagt et "gebyr" fra Postdanmark

Jeg har bestilt to gange fra Ardbeg og Laphroaig. Begge gange betalte jeg det omtalte "gebyr"
Så jeg er holdt op med at købe online, i al fald i DK. Henter selv mine flasker, og får leveret i UK, når jeg en gang imellem stadig bestiller online fra Laphroaig og andre ;)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32076 by uldall
Replied by uldall on topic Bestille fra Holland
Gode sobre og oplysende indlæg, det har jo efterhånden været vendt mange gange her på whiskynyt

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32078 by uldall
Replied by uldall on topic Bestille fra Holland
Hvor f........ Blev resten af indlægget af?
Det var faktisk langt øv øv jeg prøver igen, men lidt kortere.
Ang. skat ved handel igennem Kryger, Germany, han er jo kun efter min mening en mellemmand, der mod et gebyr % af hammerslagsprisen formidler et salg/køb mellem to private mennesker fra et eller andet sted verden, som er blevet "enige" om en pris på en auktion, hvor flasken som der helt sikkert er betalt afgift af i det oprindelige købsland blot skifter ejer om det er for kr1000,00 eller kr. 250,00 er jo et fedt efter min mening, og for formidling af salget er jeg overbevist om at Kryger svarer de afgifter/skat han skal til de tyske myndigheder.
Havde der været et problem er jeg overbevist om at danske skatte myndigheder forlængst havde gået i kødet på os "naive" "sælgere"/"købere eller måske mere korrekt "vindere" hos Krygers auktioner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32079 by mofopupa
Replied by mofopupa on topic Bestille fra Holland
Kære Karl Ejnar!

Du skriver:

”Jeg har bestilt to gange fra Ardbeg og Laphroaig. Begge gange betalte jeg det omtalte "gebyr. Så jeg er holdt op med at købe online, i al fald i DK. Henter selv mine flasker, og får leveret i UK, når jeg en gang imellem stadig bestiller online fra Laphroaig og andre”

Det er en rigtig god ide selv at hente flaskerne, når du alligevel befinder dig i UK. Så sparer du helt legitimt den danske spirtus afgift.

Du kommer også ud over det problem, at Ardbeg de sidste ca. 5 år slet ikke sender flasker til destinationer uden for UK. De særlige specielle aftapninger fra Ardbeg kan derfor kun afhentes hos såkaldte ambassadører, som i DK f. eks. Juuls.

Med Laphroaig forholder det sig anderledes. Jeg har de sidste 6 år hos destilleriet hvert år direkte købt to flasker af deres festival whisky. Også deres 10 års CS har jeg købt direkte hos destilleriet ved frigivelse af aftapning. Laphroaig sender med Parcel Force, der mig bekendt nu er blevet en del af GLS. Herefter kan forsendelsen afhentes hos min lokale Shell tank. Jeg har aldrig oplevet ”chikane” med gebyr for påstået deklarering af forsendelser fra Laphroaig.

Hilsen

mofopupa

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32088 by MCGlen
Replied by MCGlen on topic Bestille fra Holland
Hej Mofopupa,


Tak for svar. Jeg har tidligere spurgt efter noget lignende og var overrasket over at få det indtryk at ansvaret kun lå hos leverandøren. Men det har nok handlet om, at det er svært at "fange" pakker indenfor EU så det reelt er tæt på risikofrit.

Men der er jo forskel på risikofrit og lovligt.

Når du nu ved så meget om reglerne, ved du så hvor snævert "til eget brug" i praksis tolkes. Jeg har nær familie der jævnligt er i Tyskland, og det er jo fristende at sende dem forbi Dansk-vinlager i Flensborg efter et par flasker eller 5 hvis der er gode tilbud.

Hvis man køber en til en klubsmagning, kan det så gå ind under eget brug? Man deler jo typisk omkostningerne.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32092 by mofopupa
Replied by mofopupa on topic Bestille fra Holland
Hej CGlen,

Du bevæger dig ind på en område, hvor fortolkning af regelsæt overført på praksis ikke er sort hvid.

Men, hovedregel er følgende,

Du kan inden for EU købe, hvad du ønsker, når varen er til eget brug. Når du selv transporterer det indkøbte, har dette ingen afgiftsmæssige konsekvenser ved indførsel til DK. Bevisbyrden for, at det indførte er til dit eget brug, er alene din.

Duffer har oven for angivet, at det er lovligt at indføre 10 liter spiritus.

De 10 liter er en formodningsregel for SKAT. Hvis en borger undersøges som kontrol ved D – DK grænse, og personen medbringer 10 liter whisky, så har det formodningen for sig, at dette kvantum er til eget privat forbrug og SKAT skal ikke forespørge yderligere. MEN, udgør kvantum 11 liter whisky, da kan SKAT anmode om bevis for det private formål til den pågældende indførsel.

De fleste sager om afgiftsunddragelse opstår ved anmeldelser til SKAT. Det sker, at naboer observerer særlig trafik til og fra en ejendom. Borgerne finder så ud af, at det drejser sig om salg af typisk øl, spiritus og cigaretter. SKAT kan konstaterer, at der er tale om uregistreret virksomhed. Herefter ruller lavinen. Så indførsel uden afgiftsberigtigelse til videresalg med formål af økonomisk vinding er absolut forbudt.

MEN, fordi du og / eller din familie køber et par flasker whisky hos DV til brug for smagning i klubben, det tror jeg ikke SKAT vil gø ad. Det væsentlige er, at der ikke er tale om køb til videresalg og at købet er foretaget til formål inden for din private interessesvære.

Hilsen

mofopupa

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago - 9 years 3 months ago #32095 by Duffer
Replied by Duffer on topic Bestille fra Holland

at det drejser sig om salg af typisk øl, spiritus og cigaretter. SKAT kan konstaterer, at der er tale om uregistreret virksomhed. Herefter ruller lavinen. Så indførsel uden afgiftsberigtigelse til videresalg med formål af økonomisk vinding er absolut forbudt.

Korrekt.
Lad os antage at Hr.XXX købte 3 flasker whisky i Tyskland i 2012.
Han henter selv og har dermed lovligt indført flaskerne efter gældende regler.
I 2014 er hans smag drejet i en anden retning og han vil sælge den ene flaske.
Det kan næppe være med Skats accept, men der må vel også være en bagatelgrænse.
Der er vel forskel for systematisk indførsel med videresalg for øje, som man ser på tv - og Hr.XXX som "justerer" hans beholdning?

Jeg syntes i øvrigt reglerne er acceptable som de er. Jeg husker tilbage hvor man skulle være ude af landet, var det 24 eller 48 timer for at tage en flaske spiritus med hjem...

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 9 years 3 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago - 9 years 3 months ago #32096 by Duffer
Replied by Duffer on topic Bestille fra Holland

Jeg har nær familie der jævnligt er i Tyskland, og det er jo fristende at sende dem forbi Dansk-vinlager i Flensborg efter et par flasker eller 5 hvis der er gode tilbud

Hvis man skal følge reglerne til punkt og prikke, må andre ikke købe afgiftpligtige varer for dig og tage over grænsen. Reelt set må du så heller ikke tage et glas Nutella eller tre plader Ritter Sport med hjem til din nabo - det er også afgiftspligtige varer.
Her må fornuften tage over...
:unsure:

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 9 years 3 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32102 by mofopupa
Replied by mofopupa on topic Bestille fra Holland
Hej Duffer!

Som jeg har beskrevet, så har man pligt til at afgiftsberigtige med moms og punktafgifter, hvis man ved grænsen til DK indfører varer, hvor formål ved indførsel er videresalg med henblik på at opnå økonomisk fortjeneste.

Ved økonomisk virksomhed forstås skatteretligt systematisk aktivitet med henblik på økonomisk indkomsterhvervelse.

Så når du har købt en flaske eller to hos DV i Flensburg, så har formålet været enten at nyde indholdet på et senere tidspunkt eller alternativt forøge din (frimærke-) whisky samling. Med andre ord, formålet ved anskaffelsen har ikke været systematisk indkomsterhvervelse, men derimod tilvækst til dit indbo.

Det er således hensigten på tidspunkt for erhvervelsen af din flaske whisky, som er afgørende for den skatte- og afgiftsmæssige behandling i DK af din flaske.

Idet flasken efter købet i Flensburg udgør en del af dit indbo, så kan du frit disponere over flasken, også ved et efterfølgende salg. Salg af indbo er ikke omfattet af hverken skatte- og eller afgiftspligt, hvorfor salg af en flaske whisky indkøbt til privat formål ikke er omfattet af afgiftspligt.

Jeg nævnte et eksempel, hvor SKAT kan støde på sager med uregistreret virksomhed. Her er der netop tale om aktivitet med systematisk indkomsterhvervelse. Ansvarlig person for en sådan aktivitet er i sagens natur pligtig at deklarere indførsel af varer fra D, ligesom den ansvarlige er pligtig løbende at indberette moms, punktafgifter og økonomisk resultat i overensstemmelse med lovgivningens regler herom.

Hilsen

mofopupa
The following user(s) said Thank You: Duffer

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32107 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Bestille fra Holland

Jeg syntes i øvrigt reglerne er acceptable som de er. Jeg husker tilbage hvor man skulle være ude af landet, var det 24 eller 48 timer for at tage en flaske spiritus med hjem...


Jeg er enig med dig her Michael. Reglerne er rigtig fine nu. Jeg husker stadig de svedige ture igennem tolden med kufferten godt fyldt op eller turen over grænsen med nogle flasker pakket nederst under de øvrige indkøb :) Smugling af sprut og smøger var lidt en folkesport i gamle dage :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.370 seconds