Netværk for whiskylaug/foreninger i Danmark

More
9 years 3 months ago #32187 by MCGlen
Hej,

Lad det være sagt med det samme: Dette er en prøveballon for en ide.

Whiskynyt synes at være det rigtige sted prøve ideen af, da der er tradition for åbenhjertige og seriøse meningsudvekslinger.

Der er derfor frit slag i skydeteltet.

Da jeg selv begyndte at interessere mig mere seriøst for whisky, viste det sig faktisk at være svært at finde en forening eller klub. Det fandt jeg ret underligt da jeg bor i København, hvor man skulle tro at der var en del foreninger. Det lykkedes mig heldigvis at finde en super klub til sidst.

Efterfølgende er det gået op for mig, at der tilsyneladende er et ganske stort antal mere eller mindre åbne whiskyklubber eller laug spredt ud over det ganske land. Men det ser ikke ud til, at der er et samlet oveblik eller en samlet landsdækkende organisation.

Ved at søge på nettet har jeg kunnet identificere ca. 30 klubber der umiddelbart virker til at være aktive og yderligere 20 hvor det er svært afgøre. Næste step vil være at forsøge at kontakte så mange klubber som muligt.

Jeg ved ikke om der faktisk er behov for en samlet organisation. Under alle omstændigheder tror jeg ikke, at det skal være noget der er meget forpligtigende (Læs: intet kontingent)

Min tanke er, at man ved en overskuelig indsats af frivilligt arbejde kan etablere en form for netværk.

Netværket skal først og fremmest være for de åbne foreninger, da det overordnede formål skal være at fremme kendskabet til og nydelsen af whisky. De åbne foreninger understøtter dette formål bedst. Men mere lukkede foreninger bør måske også være velkomne, da de jo også repræsenterer whiskyentusiaster. Man må også respektere at f.eks. mindre klubber, der typisk afholder smagninger i private hjem, i sagens natur kan have et større behov for at se nye medlemmer an.

Fordelene ved et sådant netværk kunne f.eks. være:

1. Gøre det lettere for whiskyinteresserede at finde en god forening
2. Inspirere til oprettelse af nye foreninger der hvor der er ”sorte huller” på landkortet.
3. Invitere til smagninger på tværs af foreninger. F.eks. hvis der er ledige pladser til en smagning.
4. Gøre det lettere at kommunikere på tværs af foreningerne – f.eks. omkring arrangering af ture til events, rejser m.m.
5. Inspirere hinanden til sjove events, ideer og indslag ved smagninger.
6. Synliggøre den samlede størrelse af whiskyforeninger overfor whiskybranchen
7. Gennemføre undersøgelser/afstemninger af både seriøs og humoristisk karakter der tager temperaturen blandt danske whiskyentusiaster
8. Evt. Kåring af årets whisky eller lign (Det vil måske træde nogen over tæerne – men en ægte demokratisk afstemning blandt whiskyfolket synes jeg mangler. Konceptet skal dog gennemtænkes)
9. Evt. blive en form for talerør overfor branchen
10. Evt. opnå nogle kollektive fordele
11. Sætte Danmark på whiskyverdenskortet, f.eks. ved at opfordre klubberne til at oprette sig på Whiskybase. Eller andre ting der gør at Danmark bliver et attraktivt sted at lancere nye aftapninger.
12. Osv….. Jeg har jo nok ikke tænkt alle gode tanker i denne sag og alle mine ideer er måske ikke lige gode.

Hold jer som sagt endeligt ikke tilbage.

Måske er en, med mellemrum opdateret, oversigt over aktive whiskyklubber her på whiskynyt og andre fora nok, eller i hvert fald en god begyndelse.

Og for en god ordens skyld, så skal det understreges at jeg som udgangspunkt slet ikke mener at jeg ejer ideen endsige skal styre retningen. Det skal være 100% demokratisk. Men jeg yder naturligvis gerne en indsats og meget gerne sammen med andre.



MCGlen
The following user(s) said Thank You: Seoul

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32194 by Mortensen
Hej

Kender du denne hjemmeside?

www.awa.dk/wlinks/danish.htm

Hilsen
Kenn

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago - 9 years 3 months ago #32195 by Duffer
Bemærk teksten "(Remember to reload or refresh frame - for last minute update.)"

Går man så ned i listen, ser det ud til at DMWA's medlemstal sidst blev opdateret i 2002.
Det er da god humor... :-)

"Last Modified 03/09/2014"
Men de fleste links er døde.

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 9 years 3 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32196 by MCGlen
Hej Mortensen,

Tak for hintet. Jeg har besøgt den side en gang. Og det er noget i den retning jeg har tænkt på som en form for minimum.


Men som Duffer bemærker, så er den ikke just opdateret og mange af linkene er "døde".

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32198 by DanielChristensen
Det lyder som et super initiativ! Har f.eks. ikke selv kunne finde noget i Kbh jeg fandt interessant.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32199 by MCGlen
Hej,

Jeg kender til 2 åbne klubber i København:

CMWTS, Copenhagen Malt Whisky Tasting Society (Der er jeg selv medlem)

Whiskypartiet


Jeg ved ikke om du kender nogle af disse klubber. De har været omtalt WN før. Jeg giver gerne en nærmere intro af CMWTS. Bare send en PB hvis du er interesseret.

Ellers er det nok sådan, som nogle har nævnt i en gammel tråd, at der ret mange forhandlere og barer der fra tid til anden arrangerer smagninger (f.eks. Juuls og Kokkens Vinhus). Derfor er der måske ikke så mange der "gider" besværet med en forening.

Generelt virker det til at foreninger trives bedre i provinsen, men der er blot en hypotese.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32248 by Grønqvist
Jeg syntes at det er en super ide. Jeg giver gerne en hånd med.

Jeg er selv i den situation at jeg søger en Whisky klub / laug / forening eller ligende i København -og mener ikke at div. smagninger hos Juul, Kokken mv. kan erstatte en klub / laug / forening.

Linket til awa.dk er bedre end ingenting, men det er som skrevet fyldt med "døde" link og manglende opdateringer.

Er der en af medlemmerne af Whiskynyt der ligger inde med information om en klub / laug / forening i København, gerne nord for, der er åben for nye medlemmer vil jeg meget kontaktes.

Og ja, jeg har været inde på CMWTS og Whiskypartiet´s hjemmesider, men jeg har lidt svært ved at gennemskue hvor de holder til.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32251 by ulrich
En rigtig go' idé. Jeg er i bestyrelsen for Odense Whiskylaug og udvikler / opdaterer vores hjemmeside.

Jeg ser mange gode fordele ved idéen og vil gerne støtte op i den udstrækning mine evner rækker.

odense-whiskylaug.dk/

Whisky is the antidote for the mundane

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32254 by Whiskynyderen

Er der en af medlemmerne af Whiskynyt der ligger inde med information om en klub / laug / forening i København, gerne nord for, der er åben for nye medlemmer vil jeg meget kontaktes.

Og ja, jeg har været inde på CMWTS og Whiskypartiet´s hjemmesider, men jeg har lidt svært ved at gennemskue hvor de holder til.


Whiskypartiet.dk er åben for nye medlemmer, du går ind på siden: www.whiskypartiet.dk og klikker på menupunktet [Kontakt]. Så kan du udfylde formen og sende den eller tage kontakt via tlf/sms på 2257 9482

Medlemskab koster 400 kr. årligt. Smagninger starter med en sandwich til at lægge bunden, og efter smagningen er der oste- og pølsebord. Prisen er typisk 350 kr. inkl. fortæring.

Smagningerne afholdes typisk hos Skjold Burne i Ballerup eller i Slangerup.

Go' fornøjelse

Mvh.
Jørgen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32257 by Droenert
Der er også KWL Kolding Whisky laug.

En dram er altid bedre i godt selskab.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32277 by DanielChristensen

Hej,
Jeg ved ikke om du kender nogle af disse klubber. De har været omtalt WN før. Jeg giver gerne en nærmere intro af CMWTS. Bare send en PB hvis du er interesseret.


Takker. Det kan godt være at jeg tager dig op på tilbuddet. Troede nemlig at de var lukket da sidste opdatering inde på hjemmesiden er 2 år gammel.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32302 by MCGlen
Hej Daniel,

Hjemmesiden er ikke opdateret særligt godt. I de senere år er der primært brugt en facebook gruppe:

www.facebook.com/groups/cmwts/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32321 by MCGlen
Hej,

Tak for input. Jeg har nu samlet en række informationer om whiskyklubber i DK. Jeg sender en mail ud her op til jul til alle de klubber jeg har fundet informationer på hvor I hører nærmere.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32322 by Gormie
Det er også muligt at se en del klubber her
www.whiskybase.com/maps

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago - 9 years 3 months ago #32328 by delong
Kun åbne eller også lukkede klubber ?
Last edit: 9 years 3 months ago by delong.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32333 by MCGlen
Hvis du med lukkede mener klubber som kun er for en lukket kreds af personer, så vil jeg også gerne i kontakt med dem også.

Klubber der er lukkede i betydningen, at de ikke længere er aktive har ikke den store interesse. Men jeg har et par klubber på listen hvor jeg ikke ved om de stadig er aktive eller ej.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32344 by JEJ
Jeg ved ikke om du har "Give og omegns whiskylaug" med? Jeg er som formand interesseret i dit tiltag, så sæt mig på listen.

Jens-Erik Jørgensen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32352 by MCGlen
Hej JEJ og Grønqvist,

Der er en PB til jer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 3 months ago #32358 by Whiskynyderen
Godt initiativ - Har sendt dig en PB.

Mvh.
Jørgen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 2 months ago #32428 by Whiskyen
Hej Karsten

Jeg er så småt gået i gang med at sætte klubber på min hjemmeside. Du kan se hvordan det ser ud. www.whiskyen.dk

Smid en kommentar, hvis jeg skal ændre på noget

Mads

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 2 months ago #32459 by Seoul
God ide. Vi har en klub i Novo og vil gerne høre mere/være med.
Mvh
Finn

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 month ago #32560 by Grønqvist
Hej Finn.
Er det en lukket klub ?
Konen arbejder i NOVO.
Det gør jeg ikke, men er interesseret .....
Hilsen fra Peter.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 month ago #32561 by Mortensen
Hej Whiskyen

Jeg vil rose dig for en flot hjemmeside, interessant læsning.

Hilsen
Kenn

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 month ago #32592 by ThomasAntonsen
Herning Whisky Laug er også særdeles aktive ;)

herningwhiskylaug.dk/

Mvh

Thomas Antonsen

Jeg kan godt lide whisky...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 6 months ago #33207 by JEJ
Hej alle her i tråden.

Jeg har for nylig haft en god snak med formanden for brancheforeningen af whisky laug i Sverige. Du har også et samarbejde med klubber i Norge, og vi snakkede om at, der måske også kunne være en interesse i at Danske whisky laug / klubber er med i en sådan brancheforening.

Jeg har derfor givet Hans-Åke Lilja linket til "tråden" her.

Med venlig hilsen
Jens-Erik Jørgensen
formand Give og omegns whiskylaug

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 6 months ago #33208 by MacNiels
Vi har i en tidligere version af whiskynyt.dk haft en side omkring laug og klubber.
Men det var svært at vedligeholde.

Hvis det kunne have interesse, vil jeg gerne undersøge om det ikke skulle være muligt at lave et forum/tråd for de laug/klubber der kunne have lyst og give de fornødne rettigheder til at styre det selv.

Eller hvis der er andre forslag til hvordan vi kan udbrede kendskabet til de forskellige laug/klubber, så er det da noget vi gerne vil hjælpe med.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
The following user(s) said Thank You: Grønqvist

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #33211 by MCGlen
Jeg har netop taget tråden lidt op igen ovre på FB - Dansk Whiskyforum.

Jeg er ved at opdatere en liste som jeg tror bliver temmelig komplet. Vi er også nogle stykker der nåede langt med nogle tanker for et halvt års tid siden.

Jeg er stadig lun på ideen og vil gerne bidrage. Men ideen er fri, så alle der har input velkomne.

Whiskynyt har måske bedre muligheder for at vedligeholde en liste. På FB kan man lægge et dokument op - og det er det. Tanken om en mulighed for at klubberne selv får rettigheder og kan vedligeholde er god.

Hvis jeg kan få noget brugervejledning, så vil jeg gerne prøve at lægge min liste ind til en start.

Jeg mener at de også har noget tilsvarende i Norge. Måske kan man hente noget input derfra også.

Mvh.

Karsten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.349 seconds