Er whiskynyt blevet en guldmine?

More
9 years 2 weeks ago #32884 by sonny_seksloeber
Jeg mindes en tid, hvor whiskynyt var et forum med masser af nyheder, guides, råd og vejledning til nybegyndere, og der var mest gang i tilbudsforummet, hvor der var masser af forslag til at finde billig whisky.

Nu synes jeg kun, det handler om at folk skal sælge deres gemte flasker til høje priser.

Jeg har ikke selv deltaget i mange debatter, men ofte brugt forummet som nyheds- og tilbudskilde, og det har jeg ganske glad for. Whiskynyt overlevede, i hvert fald indtil nu, trenden om at alt foregår på facebook.

Jeg er helt med på, at folk skal have lov at købe og sælge ting, det har jeg intet imod. Men det bare så deprimerende at se whisky blive reduceret til samlerkort.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 2 weeks ago #32885 by Hollænderdybet
Det ene udelukker vel ikke det andet?
Whisky ER jo på en måde samlerkort -omend på en lidt anden måde.
Kærligheden til og passionen for de gyldne dråber betyder for mig, at jeg har en del flasker til at stå, som jeg har købt på diverse ture, rundvisninger, til smagninger mv. Derfor har hver flaske sin egen historie med et særligt minde knyttet til... Det første besøg hos GM i Elgin.... Den flaske 25 års Balmenach jeg drak med gutterne, da jeg fylde 25 osv.

Problemet er, for mit vedkommende i hvert fald, at jeg enten løbet tør for plads, eller opdager en ny whisky som jeg bare MÅ have, hvorfor der må sælges ud for at få råd eller for at skaffe plads. Min samling har ændret karakter med tiden, og det vil den nok blive ved med.

Når jeg så sælger ud, overvejer jeg altid om jeg vil sætte penge til eller beholde et minde. -og kan jeg IKKKE få mine penge hjem (som minimum) er det sgu svært at skille sug af med det minde, som knytter sig oplevelsen og historien bag...
Givet valget mellem at tabe penge eller beholde hvad man har, vil de fleste vel beholde hvad de har.

Whisky ER en investering -i minder og oplevelser, men skal der være råd til nye, er det nødvendigt at få pengene hjem. Og når det så er sagt: så KAN man sagtens vælge at sælge til samme pris, som man købte for, men hvis værdien er steget, vil det da være uhensigtsmæssigt ikke at gøre et forsøg på at få den reelle værdi for flaskerne.

Kogt ned kan man vel se sådan på det, at der er dem der samlet med økonomisk gevinst for øje og dem det køber for oplevelsernes skyld.... Det ene er ikke mere rigtig eller forkert end det andet - sådan er det bare...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 2 weeks ago #32886 by tdh1
Hollænderdybet det kunne næsten ikke siges bedre.

Jeg har selv på det sidste sat en del til salg her på sitet og på Facebook, og dette netop pga. plads og et uhæmmet overindkøb tidligere. Når jeg havde tømt en flaske havde jeg allerede købt 3-4 nye men det kender I nok (de fleste i hvert fald). En årrække med overindkøb sætter sine spor rent pladsmæssigt. De flasker jeg har solgt er oprydning enten fordi det er flasker jeg har købt flere af og har smagt, og derfor ved jeg aldrig kommer til at drikke dem, eller flasker jeg har flere af og ved jeg ikke vil kunne nå at drikke dem med mindre jeg ikke skulle smage andet + ens præferencer ændrer sig over tid. Jeg kunne jo selvfølgeligt lave en "Leaving Las Vegas" med dem ;) for det ville det ende med skulle jeg drikke det hele. Så hellere sælge :) .

Så er det jeg gerne vil spørge sonny-seksløber hvad synes du jeg skulle gøre med mine flasker, hvis du synes det er forfærdeligt at sælge dem? Så vil du nok sige sælge dem til den oprindelige pris, hvilket jeg har gjort med nogle flasker bare for at komme af med dem, men absolut ikke med andre. For hvad tror du der ville ske, hvis jeg satte en flaske der havde en pris på 1500,- i dag til salg for 350,-? Så ville spekulanterne netop være der og støvsuge hele pivtøjet, og mener du det er bedre de har en fortjeneste på at købe det hele på en gang i dag og sælge det i morgen end at jeg har det, som har haft en given flaske stående i min samling i f.eks. 10 år? Tag f.eks. Laphroaig 10 års Cask strength 1 liter (som i øvrigt er min all time favorite Islay whisky). Den købte jeg i det år, hvor det blev lovligt, at indføre 10 liter alkohol pr. voksen indenfor EU. Her går vi nok længere end 10 år tilbage. Slæbte 20 flasker (hele liter) forskellige whiskys hjem fra en ferie på Kreta. Godt nok kun ude fra flyveren for dengang kunne man købe toldfri i flyveren og få det hele pakket og klar på hjemturen :) Synes du jeg skulle have solgt den til den oprindelige pris og lade en spekulant hæve fortjenesten? Nej sonny_seksløber det kan jeg ikke tro. Den blev solgt til dagsprisen til en der vil nyde den. Anyway summasumarum jeg har været tilfreds med de handler jeg har lavet og jeg er ret sikker på de der har købt mine flasker har været tilfreds for ellers havde de nok ikke købt. Solgte jeg til en personlig ven (herhjemme) ville han få den til netto men sat til salg offentligt på nettet aldrig i livet (og det havde du nok heller ikke gjort men man ser det altid derfra, hvor man står ;) ).

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 2 weeks ago #32890 by Whiskynyderen
Jeg synes, at der skal være plads til at sælge flasker her på sitet - Også til de priser, som sælger ønsker uanset før og nu pris. Kan man ikke lide det, står det en frit for at springe annoncen over.

Jeg kunne imidlertid godt tænke mig, at hvis man har flere flasker til salg, at de blev samlet i én post, så det ikke fylder hele 'Seneste forum'.

Måske kunne der laves et særligt køb/salg afsnit, så det ikke influerer på nyheder/debatter?

Mvh.
Jørgen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 2 weeks ago #32892 by tdh1
Du siger noget Jørgen. Samler man ens salg fylder det jo knap så meget. Det vil jeg tænke på skulle jeg rive mere ud til salg. Det du nævner med et særligt køb/salg afsnit er nok det der er fordelen ved f.eks. Facebook for der er der f.eks. en gruppe kun oprettet for køb/salg, en gruppe kun for samples og en generel forums/diskussions gruppe uden køb og salg. Ved ikke om det kan lade sig gøre på et forum som dette at skille det ad? ellers er der som du siger muligheden for at springe over salgsindlæg :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 week ago - 9 years 1 week ago #32918 by Macdeffe
Medlemmer kan jo sælge flasker til hvad de nu forlanger. Man kan jo bare lade være med at købe.

Jeg syntes dog auktionslignende salg er et problem, som andre også har bemærket. Det er jo forholdsvis let selv at byde sine flasker op via andre konti. Der er ingen forpligelser fra sælger. I normale auktionshuse er det jo ikke omkostningsfrit, da siderne tager en andel af salget.

Hvis jeg var administrator på denne side, ville jeg ikke tillade auktionshandler

Jeg ville tillade handler med fast pris eller "dutch auctions"

Der er rigtig mange, specialt danskere, der har et helt urealistisk kendskab til flaskernes værdi, når man taler om den term der heder "markedspris"

Der er nogen der tror at markedspris er det link de kan finde til samme vare på whisky.dk, juul's eller kokkens vinhus

Sandheden er at forhandlere, med få flasker tilbage, sikkert kun 1, sætter en meget høj pris, der ligger langt over hvad flasken normalt går for. Det ser jeg intet problem i, men det er problematisk når tilfældige sælgere her eller på facebook tager det som den gængse markedspris

Jeg har dog også set eksempler på det modsatte. En person som anså markedsprisen for en Duncan Taylor Glen Esk Rare Auld til at være 1200,- fordi det havde han lige købt den for i sin lokale vinhandler

Man har altid kunnet finde gode køb rundt omkring ved de danske forhandlere, nogengange langt under "markedsprisen". Det kan være "dusties", altså flasker der har stået i lang tid på hylden, eller simpelthen aftapninger der bare er billigere i DK end andre steder. Begge typer hører til mine yndlingskøb :-)

Og det er ikke nædvendigvis noget der hører fortiden, så sent som i denne uge har jeg fundet et par flasker til meget gode priser.

Der er mange der skeler til whiskyauction i tyskland som en indikator på markedspris. Det er nok ikke helt forkert. Men man skal huske at når der kommer en sjælden flaske på her, så bliver den solgt til den pris som en eller anden person i verden ville give. Han/hun var villig til at betale mere en alle andre. At man anser det som den gængse markedspris, så tvinger man folk her i lille danmakr til at være villig til at betale mere end alle andre i hele verden er. Så jeg vil sige at markedsprisen er lidt under hvad der sælges for på whiskyauction. Og ofte ryger flasker for det dobbelte for der, end havd du kan gå direkte ud og finde i en forretning, både i DK og andre lande med stpr tilgængelighed af whisky

Men man skal tænke på at nogengange sidder der en whisky entusiast i Burkino Faso, hvis eneste måde for at få den nye specielle ardbeg er enten at rejse til UK og give 80£, ja måske endda helt til Islay, eller giver 200£ på en netauktion. Så er det sidste altså langt billigst. Men det er ikke sikkert det er ensbetydende med at markedsprisen er 200£

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 9 years 1 week ago by Macdeffe.
The following user(s) said Thank You: TWM

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 week ago #32921 by TWM
Helt enig med MacDeffe ift markedspris er under whiskyauction prisen. Man skal lige huske, at sælger "mister" mindst 20 % af salgsprisen på whiskyauction i salær.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 week ago #32925 by Droenert
Der er også kommet langt færre opslag på whiskynyt over det sidste halve år. Det gør også at salgene kommer mere frem.
Det er som om de opslag der mangler nu kører over Facebook.

Med hensyn til salg og køb så er det vel op til sælger og køber at de sammen finder den rigtig pris for dem. Der er jo ikke mig bekend købs tvang, hvis man læser tråden.

Jeg læser dem gerne ikke for og købe men mere for at se hvad folk har på lager og har købt gennem tiderne.

En dram er altid bedre i godt selskab.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 week ago #32928 by Hollænderdybet
Jeg ville gerne sætte til salg via Facebook, men trækker lidt blank ifht. Søgning af gruppe for salg af whisky.
Kan nogen fortælle mig hvilke gruppe man bør gå efter for salg af flasker - ikke samples

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 week ago #32931 by DanielChristensen
Der er en gruppe der hedder "Spiritus, køb, salg, bytte". Den har små 1000 medlemmer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 week ago #32934 by sonny_seksloeber

Der er også kommet langt færre opslag på whiskynyt over det sidste halve år. Det gør også at salgene kommer mere frem.
Det er som om de opslag der mangler nu kører over Facebook.


Det kan godt være, det bare er derfor. Men det er altid ærgerligt, når et godt forum dør pga. facebook.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 week ago #32935 by Macdeffe
Facebook er nogengange et forfærdeligt sted.

Især i køb/salg trådende, hvor "tvivlsomme sælgere" blokerer folk der skriver ting i deres tråde de ikke bryder sig om. Man skal passe på som køber

Derudover kan det være svært at overskue gamle emner. Og det er også irriterende at folk sletter tråde hvor man har brugt rid på indlæg. Jeg bruger selv facebook til et mindre bourbon forum for danske entusiaster og her har jeg indført lidt regler at der f. eks ikke må slettes, og det at der ikke foregår køb/salg (selvom det er tilladt) så er stedet ok

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 1 week ago #32939 by Droenert

Der er også kommet langt færre opslag på whiskynyt over det sidste halve år. Det gør også at salgene kommer mere frem.
Det er som om de opslag der mangler nu kører over Facebook.


Det kan godt være, det bare er derfor. Men det er altid ærgerligt, når et godt forum dør pga. facebook.


Du har helt ret. Sonny. Men det er da os medlemmerne der bestemmer, hvis vi bliver ved med at skrive her så "dør" dette forum ikke.

En dram er altid bedre i godt selskab.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.223 seconds