'Den perfekte dram' - et eksperiment

More
8 years 11 months ago - 8 years 11 months ago #33010 by Hollænderdybet
Jeg elsker whisky! Ikke blot smagen af de liflige dråber, men også historien bag de individuelle destillerier, deres metoder, regionale særpræg mv.

Imidlertid må jeg nok indrømme, at jeg 'desværre' ofte kommer til at blive ved det jeg kender og elsker (Glendronach, Talisker m.fl.) - og det er lidt synd, for whisky er så meget mere, end de 6-9 destillerier jeg sværger til. At prøve samtlige destillerier (åbne som lukkede) vil nok være for omkostningstungt -både økonomisk og tidsmæssigt, og derfor har nu sat mig for at tænke ud af (min egen) boks:

Jeg vil prøve at anvende mine professionelle kompetencer som analytiker og min uddannelsesmæssige baggrund som historiker, i et forsøg på at finde ud af om jeg, ved at gå videnskabeligt til værks, kan finde dén 'perfekte' dram - som jeg aldrig havde drømt om.

Men hvad er 'perfekte dram' i grunden?
Selvfølgelig er det subjektivt, og i sidste ende er det jo smagen det kommer an på, hvilket jo også er 'et spørgsmål om smag og behag' (hø hø). Ikke desto mindre vil jeg sætte følgende kriterier op:

1. Value for money!
Det er ikke altid, at man kan smage en whisky før man køber den (med mindre man køber en sample - og er det en billig whisky, er det måske lige i overkanten, at spendere penge på en sample først).

Ofte er jeg kommet hjem med en dram, (dyr/billig) som ikke levede op til forventningen. En gammel whisky kan sagtens være dyr og alligevel modbydelig, og omvendt kan en ung whisky sagtens være interessant (i.e. Octomore)
Den perfekte dram skal være således, at jeg efter st have smagt den tænker: 'Money Well spent!'

2. Er det en god investering?
NEJ!! - her tænkes der ikke langsigtet pensionsopsparing, men istedet: whiskyen har god value for money, men kunne jeg med fordel have lagt det brugte beløb på en anden flaske?

Hertil kommer desuden investering i tid: jeg har researchet mig frem til at denne dram kunne være sjov i jagten på det perfekte, men jeg skal bruge for megen tid på at finde en flaske der er faktisk er til salg

Endvidere er en vigtig investeringspointe for mit vedkommende, om jeg har betalt for meget for flasken ifht. Gældende markedspriser i butik kontra auktion med inddragelse af historisk prisudvikling: kort og godt: har jeg gjort en god eller dårlig handel for at få lov til at smage denne dram?

3. Har jeg lyst at udforske?
I min verden er den perfekte dram en som på sigt overflødiggør sig selv. Hermed menes, at den perfekte dram fanger min interesse i en sådan grad, at jeg har lyst til at dykke dybere ned i det konkrete destilleri, eller den konkrete region.
Således vil den perfekte dram aldrig væres statisk eller definitiv. Jeg gar opsat dette kriterium fordi det vil være umuligt at finde den definitivt perfekte dram, med mindre man prøver samtlige whiskyaftapninger i verden. - og selv hvis man gjorde det, kommer det jo hele tiden nye til.
- for mig er en vigtig del af min interesse for whisky selve opdagelsen og oplevelsen, så jeg vil være ked af at finde min definitivt perfekte dram, da dette ville betyde at jeg havde mistet lysten til at prøve andet. Jeg vedgår dog, at andre måske kunne definere dram, som den der gør, at du ikke behøver at lede mere, men sådan er jeg ikke.


Godt så! Dette er mine kriterier (og flere kan komme til undervejs i eksperimentet). - hvis vi ser bort fra selve smagen - og det er jo den forsøget går ud på at udvikle.

Hvordan finder man så den perfekte dram ad den videnskabelige vej?

Ja okay! Videnskabelige og videnskabelige.... Det er måske mere korrekt at sige ad den analytiske vej...

Indtil videre har jeg læst op på min baggrundsviden
...for at udfordre det jeg allerede ved:
Hvad er særligt specielt for en region?
Hvilke smagsnoter kan man vente sig af destilleriet?
Bruger destilleriet mashtun af træ eller stål?
Osv. Osv. Osv.

Jeg har indsamlet imperisk data
  • Ratings
  • Salgspriser
  • Anmeldelser
  • Etc.

  • [
b]Jeg har udviklet Excelmodeller af forskellig art[/b]
...som ankueliggør de forskellige aspekter ifht mine kriterier osv. Flere ting er der sket undervejs, men nu er jeg der, hvor det sjove begynder: at opdage, finde, erhverve og smage. Forarbejdet er gjort - eller i hvert fald godt under vejs - nu skal jeg igang.

Hvis nogen af jer, har lyst til at fortælle om jeres 'perfekte dramme', vil det blive værdsat! Analyse er jo meget godt et stykke ad vejen, men konkret erfaring er bestemt ikke uvæsentligt, så derfor:

Har du lyst og tid -så smid en kommentar om din perfekte dram (so far), og gerne med en bemærkning om hvorfor det lige netop er dén, der er gået lige i hjertet på dig. -Det behøves ikke at være en specifik flaske, det kan også bare være et destilleri og en fadtype.




Slaínte!!
- Hollænderdybet ☺️
Last edit: 8 years 11 months ago by Hollænderdybet. Reason: formatering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 11 months ago #33012 by Macdeffe
Det er nemmere at finde god whisky hvis man frigør sig fra at den bør komme fra et bestemt destilleri

Derudover kræver den perfekte dram at man er i perfekte omgivelser og i godt selskab :-)

Man skal også indse at den dram man har i glasset lige nu, så bliver det bare ikke bedre

Der har jeg heldigvis været en del gange :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 8 months ago #33970 by Legend
Lidt gammel tråd, men rigtig spændende eksperiment.

Personligt finder jeg klart mest value for money i de relativt unge Islay whiskies. Det hænger selvfølgelig sammen med min præference for røget whisky.

Dog er der IMO også mest value for money i whiskies, hvor der er noget economies of scale - Altså de store serier.

Ardbeg 10, Laphroaigh 10, Ardbeg Uigiadail, Lagavulin 16 ligger højt. Også en klassiker som Talisker 10 ligger højt. De er alle i priskategorier, hvor man kan drikke dem som "hverdags whisky", og selv når jeg har drukket væsentligt dyrere whisky tænker jeg ofte, at jeg med glæde ville bytte med én af de nævnte.

Hvad kom du frem til? Vil du dele dit dokument, så vi kan se resultaterne?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.274 seconds