Århus forening

More
17 years 10 months ago #8348 by Peteys
Århus forening was created by Peteys
Er jeg den eneste der ikke kan finde en whisky forening i Århus? Eller er der andre der har konstateret det samme, og som gerne evt. vil være med til at starte en forening op?
Det kan vel ikke være så svært? Der er jo nok Århusianere der kan lide en god dram, og forretninger der sælger whisky, som vil nyde godt af et forum at byde sig til i!
Hvis du skulle være interesseret så skriv til mig, jeg er klar på at være med til at lave en forening.
Peteys!

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8352 by jones
Replied by jones on topic Århus forening
Jeg tror ikke der er mange der føler behov for at stifte whiskyforening i Århus, vedtage vedtægter, vælge bestyrelse, hyre revisor, finde egnet lokale, o.s.v. fordi der allerede er et pænt højt whisky aktivitetsniveau i Århus.

En halv snes vinhandlere tilbyder smagninger, lejlighedsvis med udenlandske kapaciteter som gæstevært (Bruichladdich hos Mahler, Blackadder hos Skjold Burne).Iimportører, tidligere Scotspain, nu Qualityworld, finder også vej tl byen. Hertil kan vel føjes min egen smagningsrække på Cockney Pub.

Desuden er der en gruppe entusiaster som samles nogle gange om året omkring tema-smagninger som har været referet her på whiskynyt.

Man kunne skyde genvej og stifte "whiskylaug" under NBO- Gruppen (whiskymessen), men det er efter alle meldinger at dømme, et tungt apparat at komme ind i.

Jeg tror at Duffer og MacChristensen i Esbjerg og Towle i Viborg kan berette lidt om stiftelse og drift af whiskyforeninger.

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8353 by Duffer
Replied by Duffer on topic Århus forening

Jeg tror at Duffer og MacChristensen i Esbjerg og Towle i Viborg kan berette lidt om stiftelse og drift af whiskyforeninger.
Al Jones


Selvom Esbjerg har 83.000 indbyggere og dermed Danmarks 5. største by, har vi ikke kunne finde mere end knap 50 interesserede.
Vi har dog heller ikke brugt noget på markedsføring.

Vi har overdraget projektet til andre, da det var mere end besværligt at få samlet mere end 20-24 medlemmer til smagningerne, som vi som udgangspunkt forlangte, skulle have et vist niveau.

Det var desuden også lidt af en opgave at få "nok" til at betale mere end 200 kroner for en smagning.
Det lykkedes dog at lave et par gode smagninger.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8354 by Peteys
Replied by Peteys on topic Århus forening
Det kan der selvfølgelig være noget om, men et eller andet sted føler jeg, der sidder alene med interessen et behov for et mere fast "mødested" og med en by som Århus størrelse, ville det da være oplagt. om vedtægter osv. er nødvendige ved jeg ikke, men da kan i alle tilfælde hurtigt laves. Om vi så evt. bare skal starte med en mail liste, ville være et skridt frem i mine øjne.

Slàinte

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8355 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Århus forening

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8356 by jones
Replied by jones on topic Århus forening
Jeg har svært ved at se hvordan man (ufriviligt) kan komme til at sidde alene med interessen i Århus.

Hvor mange smagninger har du deltaget i i denne sæson? På de smagninger som jeg har oplevet, går snakken livligt og fortsætter gerne bagefter, hvis man vil.

Flere gange i forbindelse med smagninger hos Skjold Burne, Århus, har man her på whiskynyt indkaldt til opvarmning på Cockney Pub. Der kommer gerne 4 - 7 personer.

Whiskynyt har også gjort sit for at bringe folk sammen, med tre smagninger indenfor de sidste 8 måneder.

Mit lokale whiskynetværk består af folk som jeg har lært at kende på whiskynyt eller er faldet i snak med på whiskymesser, på værtshus og til diverse smagninger.

Der er bestemt ingen grund til at sidde alene med interessen i Århus.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8357 by BigMac
Replied by BigMac on topic Århus forening
Karlejnar skrev:

Til gengæld ser det ud til at Aalborg Whisky Laug klarer sig godt, de har endda et max antal medlemmer, og har en venteliste.


Det kan jeg kun bekræfte - Det går udemærket i Aalborg Whisky Laug. :)

Mht. venteliste, så er det rigtigt at vi havde/har en sådan, da det blev besluttet af vi kun ville være +/- 200 medlemmer for ikke at blive for store og dermed miste lidt af 'intimiteten'. :wink:
...og selvfølgelig - der er lidt 'gennemtræk' hvert år - nogle medlemmer fornyer bare ikke, sådan er det - det er ikke anderledes her end i andre foreninger som Karlejnar også påpeger.
Det er også derfor vi åbner for 'nyt blod' hvert år netop omkring tidspunktet for fornyelse af medlemsskabet. Vi har idag medlemmer fra Hirtshals i nord til Skanderborg i syd.

Vi har valgt både at have store og små smagninger - de små kun værende for medlemmer.
Vi trækker i gennemsnit 40-50 mennesker til store smagninger og har et aktivitetsniveau der lyder på ca. 1 smaging hver 1-1 ½ måned (minus juni-juli). De små smagninger afholder vi på '1 flaske basis' altså ca. 34 deltagere og er typisk alle udsolgte.

Så spring bare til - vi synes selv vi har en god og uformel forening :D

Mvh

Claus, AWL

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8361 by Peteys
Replied by Peteys on topic Århus forening
Nu er jeg nok rimeligt ny i det hvad smagninger angår, har selv arrangeret en tre stykker, (mest for begyndere, men de gik nu meget godt) Det sidste års tid har jeg været meget rundt omkring i forbindelse med mit arbejde, og har også deltaget i de smagninger jeg kunne komme til. Desværre har ingen af de smagninger der har været i Århus. Men da jeg nu får mere tid til at deltage i Århus var det så jeg ledte efter en forening (jeg har jo tjekket Ålborgs forening!) og jeg håbede det var muligt med noget lignende.
Mvh
Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8363 by Peterap
Replied by Peterap on topic Århus forening
Nu står jeg overfor at flytte til Viborg indenfor de næste par måneder eller tre - ja, af en eller anden grund var der nogen der syntes at det var et fedt sted at placere regionshovedstaden, og må jo flytte dertil hvor brødet er :) Hvordan ser det ud med whiskyforeningen i Viborg? Er den fungerende og på hvilket niveau?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8367 by Duffer
Replied by Duffer on topic Århus forening
Towle flyttede til Viborg og prøvede sig frem med at arrangere smagninger...??

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8397 by Mickey
Replied by Mickey on topic Århus forening
Hvis man overvejer at flytte til Viborg (og ellers kommer sydfra) så ligger Ans jo på vejen. Så min opfordring vil være at kontakte TAWØL, der også her en undergruppering som beskæftiger sig med whisky.

Med venlig hilsen
Michael Johansen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8400 by Towle
Replied by Towle on topic Århus forening
Til taktfaste råb og gentagne referencer til min ydmyge person, springer jeg elegant ind i manegen og griber mikrofonen :roll:

Nej, jeg har ingen erfaringer med opstart af et whiskylaug i Viborg - eller rettere: Jeg har kun negative erfaringer. Jeg stod helt alene med alle mine visioner og gode ideer, men det var dødbiderne der satte sig på det hele, så jeg smækkede med døren og har ikke noget med lauget at gøre.

Faktisk er der ikke noget laug i den forstand, at der ikke er en forening og der er ingen kontingentbetalende medlemmer. Der er en selvbestaltet "bestyrelse" der ikke mener at Viborg kan bære mere end nogle få og helt uinteressante arrangementer om året og med mange måneders mellemrum udsender de et såkaldt nyhedsbrev til dem de har i deres adressekartotek. Folk der ikke har e-mail, kan man desværre ikke påtage sig at holde orienteret.

Puha, nu er jeg vist ved at skrive mig varm. Øjeblik, jeg skænker mig lige en Kold Ilder i tøndestyrke........

I' back!!!!! :D

Efter at have været involveret og have diskuteret med disse døgenigte, er jeg nu af den faste overbevisning, at der på een eller anden måde skal bygges lidt kapital op. Om man skal sikre sig et vist overskud på arrangementerne, eller om man skal stifte en forening med kontingent, ved jeg ikke, men som det kører i Viborg nu (og Viborg Whiskylaug kører trods alt, omend på lavt blus) er emnet simpelthen udtømt, når nybegynderne ikke længere er nybegyndere.

Der bør være råd til arrangementer med en vis tyngde, såvel med foredragsholdere ude fra, som smagninger med malts ud over dem der er på tilbud i Kvickly.

Jeg har ikke forsøgt mig med at arrangere smagninger for egen regning, men jeg overvejer p.t. meget kraftigt at gøre det på min arbejdsplads (Vestas, hvor vi er ca. 400 medarbejdere). Vi er en del der snakker om whisky i tide og utide og mange kollegaer er efterhånden blevet nysgerrige og har givet udtryk for, at de sgu godt kunne tænke sig at deltage, hvis der blev mulighed for at komme til en whiskysmagning. Om jeg selv binder an med noget, eller om jeg f.eks. allierer mig med Flemming fra DMWA eller MacY har jeg endnu ikke besluttet, men eet eller andet vil der ske i nærmeste fremtid.

I en dynamisk by som Viborg, med 45.000 indbyggere, sidder der selvfølgelig mange og lurepasser rundt om i de små hjem. En af mine "visioner" går ud på at gøre konceptet lidt bredere. Dels at gøre spiritusudvalget lidt bredere med f.eks. rom og caognac og dels ved at inddrage nogle spændende butikker i byen. Vi har en gårdbutik med økologiske varer og flere delikatesseforretninger af forskellig art. Jeg kan sagtens forestille mig en aften med lækker mad, kombineret med whisky og/eller øl fra det nye Viborg Bryghus. Mulighederne er legio.

Glædeligt at kunne ønske Peterap velkommen som ny borger i regionshovedstaden. Hvis du har mod på det, kunne vi jo ta' en snak om tingenes tilstand over en kop malt?

Venlig hilsen
Kurt "Towle" Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8403 by Peterap
Replied by Peterap on topic Århus forening
Det lyder jo spændende - jeg begynder til juni, men ved ikke helt hvornår jeg kan få overtalt konen til at flytte med - hun er ikke helt overbevist. Århus trækker en del i hende (og vel også mig).

I øvrigt er TAWØL et ølbryggerlaug ikke? Et emne jeg har beskæftiget mig med tidligere. Brygsættet står dog stille i øjeblikket:)

Lad os endelig sætte os sammen Towle når engang vi har rykket teltpælene.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.306 seconds