Årets dårligste whiskyoplevelse?

More
17 years 8 months ago #8790 by plesner
Jeg ynder at bruge whiskynyt til at få inspiration til nye whisky'er jeg skal smage, men nu vil jeg gerne give bolden op til det modsatte:

Hvad er den dårligste whisky, I har smagt i år?

Jeg vil gerne starte med det, der indtil nu har været årets dårligste whiskyoplevelse for mig:
David Stirk's Exclusive Malts, Clynelish, 10 år, okt 1994/apr 2005, 54%. Jeg kan ikke engang sætte ord på, hvad det er, den egentlig smager af - jeg synes bare ikke, at det er behageligt.

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst er blevet så skuffet over en Clynelish, så for mig står den som årets skuffelse.

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8800 by MacNiels
Jeg har nok været så heldig ikke at smage noget decideret dårligt whisky (i år).
Men jeg må straks indrømme at jeg blev meget skuffet over Mackmyra Preludium:01. Det er bestemt ikke til mine smagsløg. Jeg har smagt bedre fra dem ved deres masterclass Jeg har tidligere smagt fransk whisky (kan ikke huske hvilken), her måtte jeg også give op.

Jeg har smagt ting hvor jeg har tænkt, "godt jeg ikke købte sådan en flaske". Men det er det gode ved smagninger, så får man smagt på meget forskelligt og sporet sig ind på det man nu godt kan lide.

Lige nu slapper jeg af med en Highland Park 18 OB. Dejlig dram!

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8801 by BigMac
Jeg havde en "“ for mig - dårlig oplevelse i lørdags, men i selskabet var der klart andre som slet ikke var enige med mig.

Whiskyen det drejer sig om her er den nye Bruichladdich 'Waves' fra ex-bourbon og ex-madeira-fade "“ 7år gammel.

Jeg havde glædet mig lidt ud fra smagsnoterne som lovede rosiner, tranebær og let til medium tørv. Jeg åbnede flasken og fik en 'in-your-face'- sød tørverøg (for sød)langt over hvad jeg havde forventet og jeg kunne ej heller i smagen bagefter finde de finere nuancer som blev lovet i denne aftapning "“ jeg skal love for at der er blevet tabt noget tørvet 'Laddie ned i denne vatting.

Normalt er jeg såmænd nok til tørvebomber, men denne "“ sammen med Deanston 12år OB (opkast-lugt?) og Blackadder's Peat Reek er de eneste whiskies jeg nogensinde har hældt ud simpelthen fordi jeg fandt dem udrikkelige. :(

Heldigvis for mig fandt et par andre af aftenens deltagere 'Waves' rigtig lækker så det var ikke noget problem at få afsat resten af flasken. Heldigvis er smag jo individuel"¦ :)

Morten Macalabur og Macnoller, I var tilstede"¦måske I kan give os jeres indtryk af 'Waves' :?:


Mvh

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8802 by MacNoller

Jeg havde en "“ for mig - dårlig oplevelse i lørdags, men i selskabet var der klart andre som slet ikke var enige med mig.

Normalt er jeg såmænd nok til tørvebomber, men denne "“ sammen med Deanston 12år OB (opkast-lugt?) og Blackadder's Peat Reek er de eneste whiskies jeg nogensinde har hældt ud simpelthen fordi jeg fandt dem udrikkelige. :(

Morten Macalabur og Macnoller, I var tilstede"¦måske I kan give os jeres indtryk af 'Waves' :?:

Mvh

Claus


Jeg glemmer heller ikke Peat Reek fra Blackadder, men skulle jeg vælge mellem den
og Waves, ville jeg nok vælge waves hvis det var en foræring, den mindede mig ikke
om kærnemælk. :?
Investere i de to kommer aldrig på tale....

Mvh

Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8803 by Lading
Var til en smagning hvor der blandt meget andet godt blev serveret et par stykker fra Jura, det skal siges at jeg kom med et meget åbent sind trods adskillige mindre gode oplevelser med Jura i bagagen!

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... 9923c0f335 (røg der ikke en eller to mere på?)


Har smagt et par Jura'er, siden som var "næsten" drikkelige
:wink: men nej, lige nu tvivler jeg godt nok på at jeg kommer til at eje en Jura igen :?
Der er noget "ungt Ledaig" over dem som jeg slet ikke kan med...
Gammelt Ledaig, 15+, som dem der var på overnævnte smagning er en helt anden sag!

Er der nogen der har erfaringer med gammel Jura 20-30+?

Lading




Tidligere tråd med samme emne:
www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... highlight=

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8807 by jones
To af mine ringeste whisky-oplevelser i mange år kom lige oven i hinanden i april på Whisky Fair i Limburg.

Craigduff (Glen Keith) 32 år 1972 og Glenisla (Strathisla) 28 år 1977, begge fra Signatory, var rent ud sagt modbydelige og udrikkelige.

Syntetisk, kemisk og ubeskriveligt frastødende, blev de hurtigt hældt ud.

Disse flasker, fra meget efterspurgte destillerier, vil sikkert gøre sig i en samling, men udskænkes skal de i hvert fald ikke.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8808 by Duffer

Var til en smagning hvor der blandt meget andet godt blev serveret et par stykker fra Jura, det skal siges at jeg kom med et meget åbent sind trods adskillige mindre gode oplevelser med Jura i bagagen!


Nu skal man jo være forsigtig med at genere en anden mands whisky, men jeg er enig i ovenstående... :?
Specielt Isle of Jura 1984 :cry:
Også de Ardbeg vi fik på Ardbeg/Glenmorangie middagen i Limburg fandt jeg udrikkelige.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8809 by jones
Jeg synes lige at vi skal til at skelne lidt skarpere her mellem på den ene side whisky som er decideret modbydelig og udrikkelig og på den anden side whisky som "bare" er karakterløs, anonym og ligegyldig.

Den af Duffer omtalte Ardbeg Still Young hører bestemt til i den ligegyldige kategori, men "udrikkelig" er lige lovligt stærke ord i dette tilfælde.

Det samme gælder (generelt, men selvfølgelig med enkelte undtagelser) Jura og Bruichladdich som allerede er nævnt og jeg vil tilføje Scapa til listen over inderligt ligegyldige, men ikke ligefrem "udrikkelige" whiskies.

Hvis ens "værste" whisky-oplevelser kun omfatter noget som er fornærmende kønsløs, så skal man være taknemmelig over ikke at være løbet ind i decideret "gift" som de to jeg nævner i mit forrige indlæg.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8810 by Lading

Jeg synes lige at vi skal til at skelne lidt skarpere her mellem på den ene side whisky som er decideret modbydelig og udrikkelig og på den anden side whisky som "bare" er karakterløs, anonym og ligegyldig.

Den af Duffer omtalte Ardbeg Still Young hører bestemt til i den ligegyldige kategori, men "udrikkelig" er lige lovligt stærke ord i dette tilfælde.

Det samme gælder (generelt, men selvfølgelig med enkelte undtagelser) Jura og Bruichladdich som allerede er nævnt og jeg vil tilføje Scapa til listen over inderligt ligegyldige, men ikke ligefrem "udrikkelige" whiskies.

Hvis ens "værste" whisky-oplevelser kun omfatter noget som er fornærmende kønsløs, så skal man være taknemmelig over ikke at være løbet ind i decideret "gift" som de to jeg nævner i mit forrige indlæg.


Scapa og Laddie: Inderligt ligegyldige, måske men IMHO er Jura bestemt ikke i "karakterløs, anonym og ligegyldig" katagorien, tværtimod! (selvfølgelig findes der en enkelt undtagelse eller to der er drikkelige :wink: )

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8811 by Duffer
Nu har mine "sarte" smagsløg aldrig været begejstret for Islay whisky (PE og Caol Ila undtaget)
Ardbeg Still Young / Very Young m.fl. - nej, desværre - i min verden ikke værd at drikke.
Det gælder også de 10-12 forskellige Jura'er jeg har forsøgt mig med.
De går ind under min betegnelse for "udrikkelig".... :oops:

Med al den gode whisky der findes - hvorfor så pine sig selv :?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Rasmusrøg
  • Visitor
  • Visitor
17 years 8 months ago #8815 by Rasmusrøg
Replied by Rasmusrøg on topic Årets dårligste whiskyoplevelse?
Udrikkelig whisky, hmm... man kan vel altid hælde det i kaffen. Jeg fik en glenfarclas den anden dag, husker dog desværre ikke hvilken aftab. Jeg fik den serveret uden at vide hvad det var, udrikkelig nej, men hvor er det sørgligt med whisky. Hvor at fadene bliver så dominerende at dens egen karekter næsten ikke kan spores. Det mine damer og herrer, er en forbrydelse. Så hellere en udrikkelig bastard, end en anonym sherry bombe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago - 17 years 7 months ago #8816 by Lading

Udrikkelig whisky, hmm... man kan vel altid hælde det i kaffen. Jeg fik en glenfarclas den anden dag, husker dog desværre ikke hvilken aftab. Jeg fik den serveret uden at vide hvad det var, udrikkelig nej, men hvor er det sørgligt med whisky. Hvor at fadene bliver så dominerende at dens egen karekter næsten ikke kan spores. Det mine damer og herrer, er en forbrydelse. Så hellere en udrikkelig bastard, end en anonym sherry bombe.


Vi kunne vist godt dele "madkasse", hvis du mest er til kaffe og en "udrikkelig bastard" så kunne jeg godt tage mig af de vellagrede sherry bomber :wink:
dem er jeg på det sidste, begyndt at holde meget af :D


Lading

> Lading <
Last edit: 17 years 7 months ago by Lading.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8817 by dmwa

To af mine ringeste whisky-oplevelser i mange år kom lige oven i hinanden i april på Whisky Fair i Limburg.

Craigduff (Glen Keith) 32 år 1972 og Glenisla (Strathisla) 28 år 1977, begge fra Signatory, var rent ud sagt modbydelige og udrikkelige.

Syntetisk, kemisk og ubeskriveligt frastødende, blev de hurtigt hældt ud.

Disse flasker, fra meget efterspurgte destillerier, vil sikkert gøre sig i en samling, men udskænkes skal de i hvert fald ikke.

Al J.


Dansk Maltwhisky Akademi har - til samlere forstås - Craigduff på lager...........

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8820 by cs
Hej Alle
Hmmm Sjovt at der findes folk der kun har haft gode oplevelse med Clynelish... Jeg har den oplevelse at der var en række nedbrydningskøretøjer der drejede forkert da de jævnede Brora med jorden - de skulle have taget Clynelish...

Ardbeg Very Young --- det er næste ultimativ kræs for mig....

Tilbage til emnet.. Den anden aften kom jeg af vandære til at nævne for mig nabo at jeg godt kunne lide whisky og gik lidt op i sagerne... han gik straks ind i barskabet - nu skulle naboen forkæles..

Her i historien vil jeg straks understrege at det var en venlig tanke, han er en god nabo, som jeg er meget glad for...

Der, på terrassen under parasolen hørte jeg nu isterningmaskinen knage - eller hvad det nu er den gør.. Han begyndte at fløjte i ren tjener ånd.. Kom ud og sagde følgender... du fik en af de gode - det er "lorders". En stort glas - model sennep - med masser af is..(heldigvis)

Det var whisky....blended - ingen tvivl på smagen. og på eg... I retning af gode gamle King G - bare meget mere af det hele... og heldigvis is...

Jeg kan godt lide blended whisky... Giver et godt krydderi til magens sag.. Men ikke surt brændt karamel med et strejf af surt rugbrød....

DONT GO THERE! selv med is... jeg ahr bestemt at min kære nabo skal have lov at smage OMC 14 års springbank - det må rykke grænsen for "den gode"

Og så lidt kontroversielt i dette forum:
Whisky long drinks er i øvrigt en god ting i denne varme... fx mojito med whisky istedet for rom..

god fornøjelse med "Skål"

cs

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8821 by Macdeffe
Jeg er nogenlunde på Ladings vogn

Jeg finder også ofte de nuancer han nævner i Ledaig og Jura.

Noget jeg ofte også finder i meget unge aftapninger. Allerførste gang jeg stødte på det var i en Tobermory almindelig 10 års. Men den var ikke tilstede sidste gang jeg smagte en Tobermory 10 års. Har været tilstede i samtlige Jura aftapninger jeg har smagt i større eller mindre grad, hvilket for mig gør dette til det destilleri jeg mindst bryder mig om.

Dette sagt, så har jeg dog smagt flere ganske udmærkede uafhængige aftapninger fra Jura, der har været spændende og meget komplekse. Sidst en Murray McDavid aftapning, der var endog rigtig god. Også flere SMWS aftapninger, der dog alle har været sherryfads aftapninger, som jo altid i en eller grad dæmper lidt af destilleri karakterren

Jeg har ingen destillerier jeg finder kønsløse eller uinteresante. Nogle destillerieer har det med at sende aftapninger på markedet der ikke er så intense (kraftige) i smagen.

Det kræver koncentration at drike disse malts. De udviser også stor kompleksitet, men passer man ikke på kan de nemt forsvinde blandt mere smagskraftige whiskyer til en smagning

Glenfiddich, Bruichladdich mm skal man passe på med hvad man serverer lige før

Mange almindelige 40% standard aftapninger har lidt af det samme "problem" for mig

Men jeg syntes ikkedisse destillerier er uinteresante, faktisk bare mere spændende og udfordrende

En af de meste spændende og komplekse standard aftapninger der findes under 20 år og som ikke er cask strength er Bruichladdich 17 års. Stor og kompleks whisky, også med en smule fylde faktisk

Hvis jeg skal tilbage til emnet så har jeg ikke fået en whisky i år jeg ikke kune lide. Den største skuffelse har dog nok været den nye Arran 10 års. Dette fordi jeg holder den op mod nogen af de andre destilleri aftapninger Arran har lavet de sidste par år, der har været fremragende (alderen taget i betragtning)

Ellers har Longrow Tokaj FInish heller ikke været det store hit. Fejlslagen finish efter min mening. Jeg havde nogen forventninger til den efter at have smagt Benromach Tokaj finish og troede Tokaj+tørv ville gå godt i spænd. Men nej. Denne har en del gummi/råddenskab nuancer over, der nogengange faktisk smager godt i en whisky (oftest endda), men ikke her. Her underbygger det noget i forvejen ubahageligt i stedet for det modsatte. Og så har den også Tobermory-smagsnuancen !. Tilsæt så en en sødme der nu fremstår som kvalm fra finishen og I kan nok regne ud hvad I sidder med :-(

Slainte

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #8849 by Hering

Det kræver koncentration at drike disse malts. De udviser også stor kompleksitet, men passer man ikke på kan de nemt forsvinde blandt mere smagskraftige whiskyer til en smagning.


Jeg tror jeg ved hvad du mener - jeg var for nylig til en smagning, hvor der var een i selskabet, som ikke kunne smage forskel på fire forskellige fade Glenlivet, destilleret på samme dag :P

En personlig dårlig oplevelse var ved en smagning af Duncan Taylors ellers fremragende flasker. Den formastelige sammenstikning hed "Auld Reekie", og blot et par snif til den fik fysisk min mave til at vende sig. Jeg smagte på stadset (man skal jo kende sin fjende), hvilket bekræftede et hidtil ukendt niveau af brændt gummi, råddenskab og bundmaling til Atlanterhavsgående fiskekuttere. Fy for...

2-3 andre ved bordet var enige om, at det ikke var her pengene skulle investeres, men af uforklarlige grunde sad der en 3-4 gutter omkring bordet, som havde julelys i øjnene. Måske var det blot et udslag af pubertære forsøg på at overgå hinanden i tang og tovværksfetish, men det bliver (indtil videre) uden mig og mine penge.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #8885 by Chief
Hering[/quote]

En personlig dårlig oplevelse var ved en smagning af Duncan Taylors ellers fremragende flasker. Den formastelige sammenstikning hed "Auld Reekie", og blot et par snif til den fik fysisk min mave til at vende sig. Jeg smagte på stadset (man skal jo kende sin fjende), hvilket bekræftede et hidtil ukendt niveau af brændt gummi, råddenskab og bundmaling til Atlanterhavsgående fiskekuttere. Fy for...


Du har den helt rigtige beskrivelse af den forfærdelige sag, Hering. Du glemte blot at tilføje, at når man snuser til den, så falder hårene ud af næsen på en. Jeg købte en flaske og tog den med til whisky venner i Tyskland. Efter at have snuset til glasset, skulle der virkelig overtalelse til, før nogle af dem ville smage på den. Vi var alle enige om, at den ville vi ikke væde ganen med igen.

Mvh

Nielsl

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #8889 by solarex
Dejligt maleriske beskrivelser. Det risikerer jo at gå hen og bliver en kult dram.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #8890 by Towle
For os som tænder på gammelost og surströmninger, lyder det som en udfordring. En whisky må gerne bringe kraftige mindelser om tjæret tovværk, tang, døde sømænd og syltede sæler. Hvor ulækkert ka' det være?

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #8903 by Hering

Hej Alle
Der, på terrassen under parasolen hørte jeg nu isterningmaskinen knage - eller hvad det nu er den gør.. Han begyndte at fløjte i ren tjener ånd.. Kom ud og sagde følgender... du fik en af de gode - det er "lorders". En stort glas - model sennep - med masser af is..(heldigvis)

cs


Hey cs,

Jeg kom i tanke om dit indlæg om naboen, da jeg var ved at smide reklamer ud, den anden dag. Dér - på bagsiden af en af tyskerdiscountreklamerne - var den jo :shock: . "Lauders - Skotsk whisky" (yeah, right)!!! En liter for 99.95. Efter sigende skulle man spare hele 170 kroner i forhold til det danske marked (men så har den også fem guldmedaljer afbilledet på etiketten).

Mon ikke der er tale om den du beskrev ovenfor? Udtalen kan i hvert fald sagtens forveksles, men det var dog vederstyggeligt, om der var nogen som kom til at erindre den som. eller forveksle den med en kvaliwhisky, efter din beskrivelse...

Så kom vi så langt!

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9281 by Chief
Jeg bliver simpelthen nødt til at komme med et indlæg, for jeg har ganske enkelt været udsat for den værste duft- og smagsoplevelse jeg endnu har oplevet inden for whisky'ens verden.

For et godt stykke tid siden havde fruen og jeg gode venner til selskabelig sammenkomst i privaten. Da en af gæsterne kendte til min lidenskab for malt whisky, havde han glædestrålende medbragt en gave til værten (og selvfølgelig også en til fruen). Da jeg havde pakket ud åbenbarede der sig en malt, som jeg aldrig havde hørt om før. Den lød navnet "Ben Brackan, Highland Speyside Single Malt, 12 år". Efter mange taksigelser blev den behørigt stillet ind til de andre flasker i skabet, hvor den ville stå til jeg fandt en passende lejlighed til at smage den.

For tre uger siden fandt jeg så en passende lejlighed. Mor var taget på besøg hos vores gravide datter, og nu skulle far hygge sig med at smage på sin gave. Jeg åbnede flasken og stak snøfferen forventningsfuld til flaskehalsen. Mit hoved rykkede så hurtigt tilbage, at jeg troede jeg havde fået et piskesmæld. Aldrig har jeg duftet noget så ækelt. Kemisk/syntetisk rådden pære med en tillægsduft af sur medisterpølse og babygylp. Men som Hering skriver, så skal man kende sine fjender, så jeg smagte på stadset. Ubeskrivelig forfærdeligt, efterladende en brændende smag i min mundhule af et eller andet udefinerbart kemisk. Men den skulle have en chance, så jeg lod den stå i skabet for at "dampe af" og har her i aften taget den frem og duftet og smagt med samme forfærdelige resultat. Føj for ......

Jeg har været på nettet og foretaget lidt research og fundet ud af, at den markedsføres af den tyske discount concern LIDL. Den har åbenbart en rimelig stor stjerne i diverse whisky foreninger i Tyskland, og så vidt jeg kunne konstatere fra en af foreningerne er den fremstillet af Tamnavulin.

Men nu er den hældt i køkkenvasken, selv om jeg havde lidt betænkeligheder, for det kunne jo være den ødelagde vandrørerne.

Med venlig hilsen

Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9282 by Duffer

Den har åbenbart en rimelig stor stjerne i diverse whisky foreninger i Tyskland

Det kommer vist an på hvem du spørger, for den er blevet omtalt på Tysklands største forum som "fusel"... :x

Den er også blevet omtalt her på et tidligere tidspunkt:

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... 7e2049cb94

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.317 seconds