OLD - PULTENEY

More
16 years 11 months ago #11701 by Niels
OLD - PULTENEY was created by Niels
Hej.
Jeg søger hjælp vedr. Alm. standardaftapning, 12 år Old pulteney
er den lagreg på Sherry eller Bourbon fade?
min næse siger måske sherry, men burde det ikke være bourbon.
PS: det er altså ikke mig der har budt på CLOC plakaten selvom jeg samler
hvad jeg kan finde om CLOC.
mvh. Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11702 by Peteys
Replied by Peteys on topic OLD - PULTENEY
Hej Niels
Mon ikke Pulteney bruger en blanding af både bourbon og sherry fade ligesom mange andre destilleriaftapninger.
Det er formodentligt mest bourbon (måske udelukkende) men så med lidt sherryfade tilsat for smag og farve?

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11705 by Niels
Replied by Niels on topic OLD - PULTENEY
Hej Peter
Tak for hurtig svar, håber at det er bourbon fade, da jeg synes at whiskyen er god, og jeg går udenom sherry ihvert fald som efterlagring, da jeg synes at det er ødelæggende af god whisky.
mvh. Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11706 by WhiskyMadsen
Replied by WhiskyMadsen on topic OLD - PULTENEY
Kan det ikke være lige meget hvad den er lagret på, hvis den smager godt? :wink:

Jakob

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11707 by Peteys
Replied by Peteys on topic OLD - PULTENEY
Jo, helt klart.
Men et enkelt sherryfad for sødme og farve i stedet for karamel vil jeg nu foretrække

Men ren bourbon eller ren Sherry er nu det sjoveste

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11711 by Duffer
Replied by Duffer on topic OLD - PULTENEY
Der er flere meninger;
sherry / bourbon; www.whiskycastle.co.uk/product.php/157/0/

sherry; www.oddbins.com/products/product ... code=61114

Old Pulteneys hjemmeside; www.oldpulteney.com/12yearsingle.html

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11717 by WhiskyMadsen
Replied by WhiskyMadsen on topic OLD - PULTENEY

Men ren bourbon eller ren Sherry er nu det sjoveste

Det har du ret i Peter.
Jeg sidder lige og arbejder mig igennem nogle rester, bl.a. en "Celtic legends" Aberlour 1990 Hogshead # 11521.
Da den blev åbnet i julen var den fantastisk, lugtede af slikbutik, lak og vanilie, smagte sødt i retning af ferskner på dåse.- super bourbon fad. ikke fortyndet med et eller andet middelmådigt , eller halv-godt nabofad.
Desværre har den mistet noget over de sidste måneder :cry: eller måske kan den bare ikke leve op til alt det Ardbeg jeg har smagt på det seneste :D (både bourbon og sherry) :D

Jakob

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11723 by Peteys
Replied by Peteys on topic OLD - PULTENEY
Ja efter sådan en omgang bliver vi vel alle lidt mere kritiske. Men hvis det er kritik efter fortjeneste så gør det vel ikke så meget. Og, hvis vi kan hjælpe en eller anden fra at købe en dårlig whisky så er pengene vel brugt på noget godt.
Om ikke andet så har jeg fået fuld værdi for dem alle sammen....
:)

Og. jeg tror ikke jeg er den eneste.

Hvis nogen er interesserede i at bytte til nogen af de Ardbegs jeg ligger inde med er jeg åben for et bytte, bare for at smage noget andet, samt for at give andre en chance for at smage noget sublimt.....

Peter
Whisky nyder,/kammerat (håber jeg :) )

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11724 by Niels
Replied by Niels on topic OLD - PULTENEY

Jo, helt klart.
Men et enkelt sherryfad for sødme og farve i stedet for karamel vil jeg nu foretrække

Men ren bourbon eller ren Sherry er nu det sjoveste

Peter


Ja OK Peter, men nu er det jo sådan at den er just. med karamel.
og til Jacob. jo det kan være lige meget havd den er lagret på når den smager godt,
og den smager godt, men derfor er det alligevel rart at vide hvad den er lagret på
mvh. Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11729 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic OLD - PULTENEY

Ja OK Peter, men nu er det jo sådan at den er just. med karamel.

Hvis du er "ked" af karamel, så er der jo også en 17-års på 46% uden karamel, og ej koldfiltreret. (Har den i "samlingen", men den er ikke åbnet endnu)
www.oldpulteney.com/17yearold.html

og til Jacob. jo det kan være lige meget havd den er lagret på når den smager godt, og den smager godt, men derfor er det alligevel rart at vide hvad den er lagret på

Jeg tror, som de andre skribenter, at den er lagret på et udvalg af fade. Nok flest bourbon, men sikkert også lidt sherry. Sådan er det jo med de fleste standardaftapninger.

Den 12-årige er for øvrigt den mest sælgende whisky hos Royal Mile Whiskies. Den koster også dér kun næsten det halve af den 17-års:

This whisky, from Wick, in the North of Scotland is the best selling malt at Royal Mile Whiskies. Awarded the 'Bang for Your Buck' award by Kevin Erskine (thescotchblog.com) who said "Rich but clean - and nicely balanced. A real cracker. Should be in every whisky cabinet".


Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #11741 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic OLD - PULTENEY
Med hensyn til bourbon / sherry fade der bliver brugt Skotland, så fortalte Lynne McEwan fra Bruichladdich, at der bliver brugt ca. 18 millioner fade i Skotland.
17,5 millioner af disse er bourbon fade.
Det efterlader ikke ret mange fade til sherry :-( Og tallet for sherryfade stiger nok ikke sådan lige.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #11742 by Duffer
Replied by Duffer on topic OLD - PULTENEY
Jeg har lige kikket i skabet. Jeg har faktisk flere sherry end bourbon.
Fordelingen i procent er cirka 75 / 25.
Det er ubevidst - jeg kan faktisk ret godt li' bourbonfad. :-)
Vinafsluttet whisky har jeg kun en enkelt flaske af - The Macallan fra The Vintage House - afsluttet på Burgundy fad.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #11743 by jones
Replied by jones on topic OLD - PULTENEY
Til Compass Box Masterclass ved Limburg Whisky Fair forrige weekend, fortalte John Glasier at fadbeholdningen i Skotland er godt 90% bourbon, knap 5% sherry og ca. 5% "andet."

Det stemmer godt overens med den kendsgerning at et sherryfad koster 7-8 gange så meget som et bourbonfad.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #11744 by MortenP
Replied by MortenP on topic OLD - PULTENEY

Til Compass Box Masterclass ved Limburg Whisky Fair forrige weekend, fortalte John Glasier at fadbeholdningen i Skotland er godt 90% bourbon, knap 5% sherry og ca. 5% "andet."

Det stemmer godt overens med den kendsgerning at et sherryfad koster 7-8 gange så meget som et bourbonfad.


Det er nok også noget af forklaringen på at vi ser alle de finish aftapninger, hvor diverse whisky som har lagt på bourbon lige bliver spiced lidt ved at komme på sherry, rom, vin osv. fade.

Det jeg tænker jeg er at en producent eller aftapper, kan holde omkostningerne nede, ved at have produktet på bourbon i en periode (f.eks. 10 år) for derefter at tilføre smag mm. i en kort periode (f.eks. 6 måneder - 1 år) er det jo alt andet lige mere fornuftig end at lagre 10 år på et fad som koster 7-8 gange så meget.

Når det så er sagt, ved jeg godt at alle på dette site har deres egen holdning til finish.


Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #11745 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic OLD - PULTENEY
Så vidt jeg har forstået så er vin fade meget dyre..

Jeg har hørt nogle ca. priser:
Et bourbon fad koster £40-50, så koster et sherry fad £500-600 og et vin fad ca. £1000

Så det er helt klart en fordel at bruge et bourbon fade. De færreste lagere deres whisky kun på vin fade, ganske enkelt fordi det vil give alt for meget smag. Og det vil blive alt for dyrt.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 10 months ago #11754 by Peteys
Replied by Peteys on topic OLD - PULTENEY
Til selv samme Compas Box smagning fortalte John Glaser at fadene koster følgende
Nye Bourbon fade 100$
Brugte bourbon fade 50$
Nye Amerikanske vin fade 500$
Nye Franske vin fade 700$

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.263 seconds