Risky at investere i whisky

More
16 years 5 months ago #13153 by Duffer
Kilde; epn.dk

"Investering i whisky-fade er kun for folk med store isklumper i maven. Har man ikke det, skal man kun købe så meget, som man selv kan drikke."

Link; epn.dk/privatokonomi/investering ... 136114.ece

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13154 by peter7005
Jeg tror der er mange der kommer til at brænde fingerne, specielt dem der har købt fade af Arran, fordi der er solgt så mange fade af den at markedet bliver oversvømmet, men hvad så kan man da bare drikke det selv :lol:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 5 months ago #13168 by dmwa
Replied by dmwa on topic Risky at investere i whisky
Et eller andet sted tror jeg, at denne artikel i Jyllands-Posten er udsprunget af, at en journalist skulle skrive noget fra Wining & Dining messen i Århus - og har så fundet en vinkel / indgang omkring investering i whiskyfade.

Generelt skal man ikke investere, hvis man ikke har råd til det. Langt de fleste privatpersoner, der køber et whiskyfad, må forventes at købe et enkelt (eller måske 2) - og her er en del af det, vel at have et fad i Skotland - at kunne se frem til at få det aftappet etc. Jeg tvivler på, at de tænker meget over, om det er en god forretning. Det er forventningens glæde, der er i højsædet. Er man "professionel" købmand - så har man helt sikkert en helt anden indgangsvinkel - og så er det vel en del af spillet, at man kan tabe penge - hvis det er en bedre forretning for destilleriet at lagre og aftappe selv - så gjorde de vel det?

Med al ære og respekt for den journalist, der har skrevet artiklen - så synes jeg, at den er alt for overfladisk.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

PS: Partowner af WWW Skotland 2007 (Bruichladdich barrel købt i f.m. whiskyrejse til Skotland maj 2007, hvor alle 16 deltagere i fællesskab købte et fad - til minde om en god whiskyoplevelse/-tur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16522 by FrankC
Replied by FrankC on topic Risky at investere i whisky
Hej Alle

1. Har købt et whiskyfad og vil nu gerne prøve at finde udaf hvilken type det er, Fadet er på 160 liter og er købt hos Ben Nevis. Er der et register hvor det er muligt af finde denne type af oplysninger.
2. Har været en smut i Skotland og et af de spørgsmål jeg prøvede at få svar på hos de forskellige destillerier jeg besøgte var,hvilken vand de brugte når de medvandede deres fade. Håber at i kan give et mere fyldigt svar end de jeg fik. Da jeg mener at denne vand vil kunne give smag i whiskyen.

MVH FrankC

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16523 by jones
Replied by jones on topic Risky at investere i whisky
Nedvanding til (typisk) 63,5% før påfyldning af fade sker med lokalt vand, samme vand som bruges i produktionen, med meget få undtagelser. F.eks. Caol Ila hvor hovedparten af produktionen fyldes på tankvogn og transporteres til Cambus på hovedlandet hvor nedvanding, fadpåfyldning og fadlagring sker.

Hvis du tænker på nedvanding til 40 - 43 - 46% ved aftapning, så er det de færreste som bruger lokalt vand. Nedvanding sker med postevand på tapperiet, oftest i Edinburgh eller Glasgow.

Her er der 4 undtagelser, destillerier med egen tappehal: Bruichladdich, Edradour, Glenfiddich (søsterdestilleri Balvenie er på samme grund) og Springbank.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #16524 by dmwa
Replied by dmwa on topic Risky at investere i whisky

Her er der 4 undtagelser, destillerier med egen tappehal: Bruichladdich, Edradour, Glenfiddich (søsterdestilleri Balvenie er på samme grund) og Springbank.



Mig bekendt er det kun Glenfiddich, der aftappes i Dufftown på destilleriets eget tappeanlæg. Balvenie aftappes i Glasgow området.....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.268 seconds