andele i whiskyfade

More
13 years 5 months ago #21847 by dmwa
andele i whiskyfade was created by dmwa
Hej alle. For nogle år siden lavede vi en whiskytur til Islay, hvor vi bla. besøgte Bruichladdich, hvor vi havde en flot rundvisning af Jim McEwan. Besøget endte med, at vi i fællesskab købte et fad Bruichladdich. Så nu er vi 16 panthavere, der bare venter og venter.
Vi har tænkt lidt over dette - især efter WhiskyOwner måtte give op - om vi eventuelt kunne tage handsken op.
Vi er netop blevet kontaktet omkring forskellige fade på 4-5 år - og som kan købes for en rimelig pris. Vi skal naturligvis undersøge nærmere, hvorfra fadene stammer, deres historie etc inden vi binder os endeligt.
Det er ikke nødvendigvis disse fade vi starter ud med - det kan også være fade fra nogle af vore samarbejdspartnere.
Er der interesse i at deltage i et sådant arrangement? Når man køber et fad, vil vi ikke kunne uddele i antal flasker, men i antal andele - dvs vi kan ikke garantere "x" antal flasker, men at fadet deles i så og så mange andele.
Hvad er fordele så i dette. Tja - man får ikke flaskerne lige med det samme - men om 5-7 år. Man investerer et beskedent beløb nu - og skal så senere deltage i at betale afgifter, flaskning, fragt og moms. Vi udsteder en kontrakt for de respektive fadandele - og står så for administrationen. Det hele vil foregå i Dansk Maltwhisky Akademi ´s navn, der har eksisteret siden 1995 - så vi burde ikke opfattes som en døgnflue.

Lad os få en debat - og eventuelt sætte noget i gang

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21848 by Lading
Replied by Lading on topic andele i whiskyfade
Afhængigt af fade, priser m.v. Kunne jeg da nemt være intreseret.

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21849 by BigMac
Replied by BigMac on topic andele i whiskyfade

Vi er netop blevet kontaktet omkring forskellige fade på 4-5 år - og som kan købes for en rimelig pris. Vi skal naturligvis undersøge nærmere, hvorfra fadene stammer, deres historie etc inden vi binder os endeligt.


Lyder som de netop udbudte fade fra Bladnoch?
Aberlour, Tomatin og Linkwood

/c

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21850 by tdh1
Replied by tdh1 on topic andele i whiskyfade
Ja det kunne da lyde som de 3 i emailen fra Bladnoch, men under alle omstændigheder er jeg da interesseret . naturligvis afhængig af andelens størelse.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21851 by dmwa
Replied by dmwa on topic andele i whiskyfade
Ja - det skal da ingen hemmelighed være, at det er de tre fade fra Armsttrong Jr, der fik mine tanker i gang. Men som jeg også skriver, er det ikke nødvendigvis den leverandør jeg vil vælge. Det kommer jo meget an på tillid. Er det gode (nok) fade, lagres de optimalt - og der kan jo ske meget på 5-7 år, så aftapning skal også lade sig gøre til den tid til et overskueligt beløb - og ikke mindst, fadet skal stadig være tilgængeligt, og ejerskabet være overdraget. Jeg kender ikke Mr Armstrong, Jr., og forstod ikke lige hvorfor han kom ind over - er der nogen der kender hans "historie"?

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21854 by Clausfj
Replied by Clausfj on topic andele i whiskyfade
Godt initiativ.

Jeg vil gerne være med på et andelsprojekt, jeg har tidligere købt andele hos Whiskyowner med stor succes, og kan godt lide den spænding og forventning der er forbundet med whisky køb på den måde.

Jeg syntes at andele der giver 3 til 5 flasker er en passende størrelse.

Jeg har også fået mailen fra Baldnoch og vil ikke have noget imod at det blev et eller flere af deres fade, hvis du kan nå at få det arrangeret inden de er solgt. Jeg vil uden at kende fadene foretrække et linkwood fad.

Med venlig hilsen.

Claus.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21855 by Bertelsen.Biz
Replied by Bertelsen.Biz on topic andele i whiskyfade
Jeg er også klar en andel eller 2. Med Venlig hilsen Ulrik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21856 by broberg
Replied by broberg on topic andele i whiskyfade
Ja, jeg vil helt sikkret også gerne være med

Hilsen Broberg

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21857 by dongregers
Replied by dongregers on topic andele i whiskyfade
Alt efter hvordan konceptet kommer til at se ud, er jeg også interesseret

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21862 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic andele i whiskyfade
Herfra er der bestemt også interesse. Gode tanker, Flemming. Lad os se, hvad de munder ud i...

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21863 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic andele i whiskyfade
Count me in :-)
Glæder mig til at høre om økonomien i projektet.

Jeg har selv solgt andele i 7 fade til kolleger og venner. Mange af dem er helt sikkert med på en andel, så bare sæt igang, Flemming. (De er bare ikke brugere på whiskynyt.dk, så derfor "taler" jeg på deres vegne)

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21865 by Larsenal
Replied by Larsenal on topic andele i whiskyfade
Min interesse er også vakt - jeg er frisk på en andel.
3-5 Flasker lyder som en god størrelse, men jeg er fleksibel.
MVH
Kenneth

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21866 by Whiskynyderen
Replied by Whiskynyderen on topic andele i whiskyfade
@Flemming

Har det været inde i overvejelserne at overtage hele eller dele af WhiskyOwner?

Jørgen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21867 by PMogensen
Replied by PMogensen on topic andele i whiskyfade
Jeg vil også være interesseret - andele på 3-5 flasker vil være passende!

PerM

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21868 by Peteys
Replied by Peteys on topic andele i whiskyfade
Aberlour fra bourbon barrel er nu ikke så skidt.
Jeg er også med hvis det er.

Marty er sønnen fra Bladnoch som Raymond er ved at lære lidt op i forretningen.
Han sku være god nok.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21869 by dmwa
Replied by dmwa on topic andele i whiskyfade

@Flemming

Har det været inde i overvejelserne at overtage hele eller dele af WhiskyOwner?

Jørgen


Vi har for lang tid siden rettet henvendelse til kurator, hvor vi har vist interesse for en drøftelse - men vi har til dato ikke modtaget noget svar fra kurator, så om det er fordi, vi er sorteret fra, eller om kurator / kreditorerne ikke er interesseret i at videreføre det, skal jeg ikke gisne om, da jeg jo intet hører.

Jeg vil prøve at arbejde videre efter de mange positive tilkendegivelser. Jeg vil måske ikke være stolt af at sælge andele i flasker, da vi jo i sagens natur ikke kender antal flasker i tønden, før den dag, det bliver aftappet - og hvem skal så ikke have flasker. Så det rigtige må være at sælge i % andele - eller liter oprindeligt indhold - og så må alle dele med englene.

Linkwood er naturligvis interessant - men i bourbon hogshead? De Linkwood jeg hidtil har smagt, er ex-sherry cask, og det giver en fantastisk (efter min smag) whisky. Aberlour vil derfor nok være min umiddelbare foretrukne, men som sagt, har henvendelsen fra Raymonds søn i første omgang sat tankerne i gang - jeg vil endeligt tage afgørelse en af dagene.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21870 by Dennis
Replied by Dennis on topic andele i whiskyfade
Jeg er også frisk på en andel.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21871 by Clausfj
Replied by Clausfj on topic andele i whiskyfade
Hej Flemming.

Nu var jeg den første der satte antal på andelsstørrelsen og jeg er helt klar over at andele ikke kan sælges i et bestemt antal flasker men som dele af fadet.
Det jeg prøvede at indikere var at jeg er mest interesseret i små andele. Hvis man starter med ca. 250 l. vil der over tid være en fordampning ( angels share) og eventuelt spild ved aftapning, men hvis der aftappes 200 l. giver det 285 flaske eller 95 andele á 3 flasker.
Jeg er også klar over at du som administrator er nød til at tage forbehold for eventuelt tab af hele fadet eller dele deraf.
Jeg håber ikke jeg har skabt forvirring om måden andelene skal sælges på.

Claus.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21873 by klokkedybet
Replied by klokkedybet on topic andele i whiskyfade
Det er da absolut et spændede initiativ.

er absolut også intereseret.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21874 by dklund
Replied by dklund on topic andele i whiskyfade
det lyder da rigtig godt
jeg er med på en andel

alt efter hva det er for et fad !!


mvh
Dennis Lund

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21877 by tdh1
Replied by tdh1 on topic andele i whiskyfade
Flemming har du erfaring med Quartercask.com (Duncan Taylor ?) de har flere spændende ting under "available stock" på deres hjemme side.

www.quartercasks.com/malts.htm

Der står "Quartercasks.com is supported by Duncan Taylor & Co Ltd", så det er vist ikke ejet af D.T. eller ?
Var det en mulighed med noget af deres ? for de ser da ud til at have nogle meget spændende ting.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21878 by Whiskynyderen
Replied by Whiskynyderen on topic andele i whiskyfade

Vi har for lang tid siden rettet henvendelse til kurator, hvor vi har vist interesse for en drøftelse - men vi har til dato ikke modtaget noget svar fra kurator, så om det er fordi, vi er sorteret fra, eller om kurator / kreditorerne ikke er interesseret i at videreføre det, skal jeg ikke gisne om, da jeg jo intet hører.
DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen


Besynderligt foretagende omkring WhiskyOwner og kurator? Kunne ellers være interessant, da der er mange spændende fade, pg der nok er mange af os herinde, der allerede har andele deri.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21879 by dmwa
Replied by dmwa on topic andele i whiskyfade
Jeg har i dag fået tilbudt Auchroisk og Bunnahabhain fade - Auchroisk ´en er klar inden for et par år - mens Bunna ´en er fra 2009 (og urøget). Jeg har for så vidt sat mig på et fad af Armstrongs Jrs - men stillet nogle spørgsmål / krav, som jeg mener skal være opfyldt, for at jeg vil gå i forretning med ham.

Jeg vil lige bruge weekenden til at lave et oplæg.

Min umiddelbare vurdering er, at jeg vil sælge i andele af 1%. I første omgang skal man således betale for andelen (og formentlig moms) - det skal jeg også lige have klaret af med SKAT - eller om momsen først afregnes, når flaskerne reelt afregnes / kommer hjem.

For ikke at bruge for megen plads her på sitet - kan interesserede så ikke sende en mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. , så vil jeg sende mine forslag til "spilleregler" direkte - og vi kan så "pudse dem af" efterfølgende de interesserede i mellem (det behøves vi ikke at trætte alle læsere af Whiskynyt med)

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21881 by Torben
Replied by Torben on topic andele i whiskyfade
Med hensyn til kurator i WhiskyOwner er det lidt svært at greje hvad der foregår. I efteråret anmeldte jeg mine krav pr brev sammen med Odense WhiskyLaug og vedlagt kopier af vore certifikater. Her i juli måned kom jeg i tvivl om at vore krav var registreret. Vi tog kontakt til ham og han kunne godt huske vores brev, men var ikke sikker på om det var givet videre til registrering.
Efterfølgende fremsendte jeg mine krav på ny og modtog få dage efter en kvittering for kravet. Så hvis der er andre der ikke har modtaget en kvittering for deres krav, skal man ikke vente for længe med at kontakte ham.
Hele forløbet af sagen efterlader just ikke indtryk af at den er ret højt prioriteret hos ham.
Med venlig hilsen
Torben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21889 by mbardino
Replied by mbardino on topic andele i whiskyfade
jeg er også interesseret i en andel.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago - 13 years 5 months ago #21901 by dmwa
Replied by dmwa on topic andele i whiskyfade
Jeg er målløs over internettets hurtighed - i løbet af de seneste 4 dage er vores mailboks nærmest eksploderet med interesserede i dette projekt.

Vi har nu sendt brev ud til alle, der har vist interesse.

Det første fad vi sætter i spil, er et Bunnahabhain DESTILLERET i september 2009 - pris for en fadandel på 1% er DKK 105,00 plus et adm. gebyr til os. Vi skønner, at 1% svarer til 2,7 flasker. Når fadet skal aftappes forfalder så de øvrige omkostninger - så man skal regne med, at en flaske om 9 år koster ca DKK 220 - 245 afhængig af størrelsen af sin andel.

Er du interesseret i at være med - men endnu ikke har tilmeldt dig, så send os en mail på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. .

Afhængig af hurtigheden, dette fad bliver solgt med, vil vi støvsuge markedet for andre spændende fade, som vi så vil tilbyde på et senere tidspunkt.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen
Last edit: 13 years 5 months ago by dmwa.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21903 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic andele i whiskyfade

Bunnahabhain aftappet i september 2009

Jeg går ud fra du mener destilleret?

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21910 by dmwa
Replied by dmwa on topic andele i whiskyfade

Bunnahabhain aftappet i september 2009

Jeg går ud fra du mener destilleret?


Hvad snakker du om - det har jeg da aldriiig skrevet :oops: :oops:
Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21912 by Peteys
Replied by Peteys on topic andele i whiskyfade
Aftappet på fad kan man vel kalde det...
Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #21928 by ulrich
Replied by ulrich on topic andele i whiskyfade
Lyder som et godt initiativ. Har ikke tidligere forsøgt mig med andele af fade, men hvo intet vover intet vinder.

Er klar over at interessen for omtalte fad skal ske via den oplyste mailadresse - men det er vel OK stadig at kommentere det gode initiativ. Jeg vil følge med når muligheden byder sig igen.

Whisky is the antidote for the mundane

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.254 seconds