Bourbon fresh eller Bourbon refill ? That´s the question

More
17 years 8 months ago #8920 by Laur
Hej Eksperter
Jeg overvejer at købe et fad Islay whisky, og har mulighed for at vælge mellem et fresh Bourbon eller et refill Bourbon fad til lagring af de gyldne dråber. Prisen er ens for de 2 typer fade.
Er der en af jer derude der kan give et hint om hvad der vil være smartest? (Jeg regner med at whiskyen får lov at ligge 10 år).

Mvh
Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8927 by Likeavulin
Hvilket destilleri drejer det sig om? Jeg har selv andele i 2 fresh bourbon fra Bruichladdich. Det er jo meget subjektivt hvor meget fadpræg man vil have i sin whisky, men hvis fadet ikke skal ligge mere end 10 år, så tror jeg ikke der er stor fare for, at et fresh bourbon bliver for dominerende. Man har jo altid den mulighed at tappe før der er gået 10 år, hvis man synes fadet er ved at tage overhånd. Hvis du vælger et refill får du til gengæld mulighed for at smage flere af de fine små nuancer der var i det oprindelige destillat. Du bliver nok nød til at købe et af hver! :P

Men hey, jeg er bare en simpel nybegynder inden for whisky området generelt og i særdeleshed inden for fadlagring, så du bør nok lytte til andre mere erfarne medlemmer, hvis de siger noget andet.

Held og lykke med projektet. Vil du købe det alene eller sammen med nogle andre?

Mvh JC

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8929 by Laur
Hej JC. Tak for svar :D . Det er Kilchoman destilleriet, og da det er ny-åbnet kender jeg ikke deres destillat. Da de ønsker at benytte lokalt dyrket byg, bør man måske vælge refill, så man (som du pointerer) kan lade de fine smagsnuancer komme til deres ret. Man må så bare krydse fingre for at deres lokale byg og produktionsmetode fungerer........Måske man skulle få fingre i et af hvert som du nævner :wink: . Vi er 14 personer der har et 2001 fad fra Arran (ex-sherry), og et par stykker af os er nu klar til næste køb.

Mvh
Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8938 by Likeavulin
Nå ja, det var dig med Kilchoman ( www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... ight=#8238 ) Har du fået lovning på et fad? Hvad blev prisen (jeg synes jeg har fået prisen at vide på et eller andet tidspunkt, men kan ikke huske hvor eller hvor meget)? Jeg har stadig ikke hørt noget, men nu har jeg jo også 2 Bruichladdich fade, det må række i første omgang.

Taget i betragtning at det er Kilchoman med deres ekstremt røgede whisky, ville jeg nok vælge et fresh Bourbon fad, så det ikke bare bliver røg det hele. Desuden ved vi ikke om deres grund-destillat overhovedet er noget man har lyst til at smage de fine nuancer i :roll: (nu hvor de er nybegyndere osv).

Omvendt kunne det være super spændende netop at finde ud af, hvad "husstilen" er, men det kunne man selvfølgelig finde ud af ved at få tilsendt en prøve umiddelbart efter påfyldning, men så er det selvfølgelig for sent at vælge fad :( . Det kan være hvis du spørger rigtig pænt, at du kan få lov til at få en lille smagsprøve af nydestillatet inden du vælger fad (du skal dog nok love at købe et fad af endten den ene eller den anden slaks). Det kunne jo være super cool.

Da de ønsker at benytte lokalt dyrket byg, bør man måske vælge refill, så man (som du pointerer) kan lade de fine smagsnuancer komme til deres ret.


Det er jo også et rigtig godt argument for refill. Du bliver nok nød til at købe et fad af hver, for at være på den sikre side :) .

Mvh JC

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8973 by Laur
Hej Lagavulin
Valget faldt på et Fresh bourbon fad, og prisen var 995 £. Jeg er ikke sikker på at Kilchoman har helt styr på deres venteliste, for i første omgang fik jeg mail tilbage om at de kunne skrive mig op til et 2007 fad, men da jeg skrev tilbage at jeg allerede var på venteliste, så skulle jeg blot udfylde Order Form ´en og overføre de 995 £.

Tak for inputs.

Slainte
Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8975 by Likeavulin
Tillykke med "den lille ny" :wink: . Så er det bare at vente... Du må huske at holde os underrettet om fadets udvikling hvis du får smagsprøver hjem.

JC

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8976 by caskdk
Kilchoman har en venteliste og dem på den liste fik tilbuddet om at købe max et fad pr kunde. Det er Barrels der er aftappet og nu bliver fordelt.
Anthony Wills har fortalt mig at det er gået meget hurtigt med at få afsat de få fade det drejer sig om, så Laur har nok været heldig. Destilleriet blev jo en del lammet efter en brand, der opstod da man ikke havde helt fokus på kedlerne. Der var fodbold i fjernsynet....... Det er vist kun på Islay det kan ske. Men nu er de oppe i produktion igen

Claus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8977 by Laur
Jeg skal nok holde jer opdateret når vi får en prøve hjem. I mellemtiden krydser jeg fingre for at tv-forbindelsen er klippet til destilleriet, så de kan koncentrere sig om at kæle for tønden.
Jeg afventer dog fortsat bekræftelse fra destilleriet.

Mvh
Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8979 by Laur
Hej Claus
1000 tak ! Jeg håber meget at jeg får nummeret inden da, og sender det straks til dig. Skal du derover og besøge destilleri/tønde?

Mvh
Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
More
17 years 8 months ago #8982 by MartinGC
Hej alle

Jeg har netop læst jeres debat. Jeg var på Islay primo Juli og besøgte også Kilchoman. En kanontur med 23-25 grader hver dag. Vi har netop også investeret i en cask ved Kilchoman. Vi havde også samme diskussion og valgte en refill, da den formodentlig vil have en tydeligere smag af Islay end af frisk bourbon. Det er jo en smagsag, det kunne være interessant af smage dem op imod hinanden når den glædelige tid kommer.

PS - Claus, hvis jeg når at få et nummer, må du rigtigt meget gerne tage nogle fotos af vores barn :D

PS - Laur, hvad siger du til at bytte et par flasker når tiden kommer?

Mvh
Martin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8983 by Laur
Hej Martin
Har idag fået bekræftelse på at de har modtaget min ordre og betaling, så nu afventer jeg blot Cask No. Idag har de fyldt tønde nr. 200, og jeg håber snart at få certifikat (fik du et sådant?)så jeg kan nå at få et billede af tønden (1000 tak Claus).
Det kunne være super at bytte flasker, så lad os holde hinanden opdateret med hvordan det går vores tønder.

Mvh
Laur

PS . Regner med at jeg skal derover om 1 år eller 2, så måske du har nogle fif til steder at se :wink:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8990 by uldall
Hej Laur!
Lyder spændende med et fad Whisky fra Kilchoman, det bliver spændende for dem der får lov at smage det første destillat når det om 3 år kan kaldes for whisky.
Besøgte Kilchoman d. 5 juli i år. Det var en smal dårlig vej over flere miles inden vi nåede frem til "gården", der både er et ridecenter, økologisk landbrug og så et disilleri, ikke videre spændende set udefra.
Det jeg så af selve destilleriet udefra lignede for at sige det ligeud noget gammelt sammenflikket ragelse, men derimod var deres butik rigtig flot indrettet. Den indeholdt af gode grunde ingen Whisky, men en masse merchandise af fin kvalitet.
Vi havde kun tid til et kortvarigt ophold på under en ½ time, inden aftaler på de etablerede destillerier skulle overholdes (købte mig en T-shirt med logo til minde om besøget).
Men mon ikke der bliver lavet noget rigtig godt Whisky på Kilchoman, fremtiden bliver spændende.
Til Claus fra FC vin, så fik vi da et enkelt billede af en af dine tønder på Bruichladdich, da vi smagte vores egen 5 år gamle sherry tønde uha 72.3% føj for en lækker sag :P

Slainte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8995 by MartinGC
Hej Laur

Jeg har også betalt, men ikke modtaget noget endnu. Vi var på Islay i 5-6 dage og fik set alle destillerier, inkl Jura og en del andet, så jeg kan klart give dig nogle gode råd, bare sig til :-) . Efter min mening, kan du roligt afsætte 5-6 dage til Islay, 2 destillerier/dag og så plads til lidt gode køreture indimellem, naturen er super derovre.

PS Uldall7000, du skulle vel ikke være med i Fredericia whiskyklub og boede på hotel Bowmore, hvis så, var vi sammen et par aftener derovre!

MartinGC

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #8997 by uldall
Jo Da MartinGC det er helt rigtigt.
Man må sige det var en overfed tur til Islay, og når man så møder dejlige Whiskydrikkende Danske entusiaster bliver det hele jo lidt sjovere.
Mange tak for sidst og for de dejlige "smagsprøver" i den lille hytte bag ved Bowmore Distillery, dejlige minder at tænke tilbage på :D her hvor hverdagen har slået til igen.

Slainte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9016 by bdujgp
Ja, det var en fantastisk tur til Islay.

Især en tak til vores venner "next door to Bowmore" for nogle hyggelige aftener, hvor vi nød god whisky, mens solen gik ned over Loch Indaal.

Lige et par stemniningsbilleder - En Bruichladdich OB og en Signatory Laphroaig er "good stuff", mens solen er på vej ned - Dernæst caskbesøg i Port Charlotte og på selve Bruichladdich - Til sidst smagning for Fredericia Whisky Golf og Gourmandise Society på Bruichladdich, hvor vi (også) fik en fantastisk god behandling.

(Håber det virker med billederne - Og det gør det jo ikke - Der står "HTML er Slået fra" - Hvordan ændrer man det ???? - Please help)

NB. Selve tråden her handler om refill el. fresh casks. Mine oplevelser både med Springbank og Bruichladdich tilråder helt klart køb af "fresh". Se flasken med Port Charlotte - Sherry og røg får bare op i en himmelsk oplevelse allerede efter 5 års lagring. Og uden at noget af det på nogen måde bliver kvalm og overvældende. Mine bourboncasks er begge fresh og har den gode sødme og aroma fra bourbon'en - igen uden at "blive for meget"

Slainte
Jørn - Fredericia

[/img]

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9017 by Laur
Hej alle
1000 tak for de mange indspark. Det lyder som om vi ikke får nogen problemer med at få tiden til at gå på Islay :wink: . Når vi ved hvornår vi tager derover skriver jeg til jer, og håber i kan komme med fif så jeg sikrer at jeg ikke går tørstig i seng............. :D

Mvh
Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9065 by MartinGC
Hej Claus

Jeg ved ikke om du fik min besked, men jeg har netop fået mit casknummer som er 2006/188, du må meget gerne skyde nogle fotos af barnet :-)

Jørn - Ja, det var bare nogle gode stunder, jeg formoder at den resterende del af turen nordpå også var i top.

Martin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9068 by caskdk
Hej Martin

Nej jeg har ikke fået din besked, men nu har jeg nummeret.
Kan iøvrigt sige at Kilchoman nu har lukket for fadsalget til private for i år.

Claus
FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9069 by Laur
Hej Claus
Jeg har netop modtaget Cask nummeret: 2006/164. Jeg håber du har mulighed for at tage et billede og klappe vores cask, og håber jeg kan gøre dig en tjeneste en anden god gang.

Mvh
Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.343 seconds