Ægte 1st fill

More
20 years 1 month ago #924 by Square
Ægte 1st fill was created by Square
Hej

Findes der en skotsk maltwhisky der er "ægte" 1st fill, altså på fad der ikke har været brugt til bourbon, sherry eller andet før?

Square

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 1 month ago #932 by dmwa
Replied by dmwa on topic Ægte 1st fill
Mig bekendt er det kun Glenfiddich, der "eksperimenterer" med helt nye fade - det gør de delvis i deres Glenfiddich Solera

Grunden til at man ikke gør det i Skotland (så vidt jeg er orienteret) er, at man ikke ønsker det garveudtræk, som frisk eg afgiver - det lader man så amerikanerne om, hvor det ved lov er givet, at fadene skal være nye - og ikke må genbruges....

(Gad vide om det er en udvandret skotte, der har fået den lov igennem i USA - og som i dag opnår en royalty for hvert fad, der siden er gået til Skotland efter endt mission i USA...)

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 1 month ago #933 by stig
Replied by stig on topic Ægte 1st fill
Under et besøg på Gragganmore i 2001 blev jeg præsenteret for en Glenlossie fra et helt nyt fad. Denne er dog ikke efter mit kendskab aftappet som single cask.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 1 month ago #934 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Ægte 1st fill
Tillader den skotske lov at aftappe fra nye fade? Eller er det bare pga. "nærrigheden" mm. at de stort set kun benytter brugte fade?

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 1 month ago #935 by dmwa
Replied by dmwa on topic Ægte 1st fill
Må vi lige rette en misforståelse - skotter er ikke nærige - de er påholdende!

Den skotske lov giver kun mulighed for at lagre whisky i fadtyper, som det historisk er blevet gjort. Derfor er destillerierne nødt til at bevise, at en given fadtype har været brugt tidligere, før end man kan indføre en ny fad-afslutning.

(Vistnok) Seneste eksempel var Glenfiddich, da de lancerede Havana Reserve - der skulle man påvise, at cubanske romfade tidligere havde været anvendt til modning af whisky....

Så har man brugt friske fade i historien - ja så er det tilladt.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 1 month ago #936 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Ægte 1st fill
Hvilke fadtyper der må bruges gælder vel kun for de første 3 år, ikke?

For i dag er der mange obskure fadtyper der bliver brugt, som jeg ikke kunne forestille mig har været anvendt til whisky tidligere. Jeg ved blandt andet, at SMWS har lagret whisky på fade, der tidligere har været brugt til at lagre den velkendte "TABASCO SAUCE". Whiskyen blev udrikkelig, men sælges nu som et eksklusivt tilbehør til din madlavning. I små 10cl flasker sælges denne tabasco-whisky nu under navnet "Hot Scotch", der pifter din gastronomiske udskejelser op.

Kim M.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 1 month ago #937 by dmwa
Replied by dmwa on topic Ægte 1st fill
Hvilken fadtype der anvendes gælder uanset hvornår i forløbet. Man kan f.eks. ikke bruge en anden trætype end eg efter de 3 år - og stadig kalde det whisky - eller bruge et f.eks. et tabasco fad (der aldrig tidligere i historien er blevet brugt til at lagre / modne whisky i).

Havde man aftappet den nævnte tabasco som "whisky", ville der sikkert have rejst sig et gevaldigt rama-skrig fra den øvrige skotske whiskyindustri - med SWA i spidsen - med krav om at trække produktet tilbage, da det ikke retsmæssigt kan kaldes whisky.

Der florerer fra tid til anden sager omkring whisky, der ikke må kaldes whisky - f.eks. "den hvide whisky" fra Isle of Man - der efter en kort levetid måtte kalde produktet tilbage....

Så whisky er kun whisky, hvis det er lagret på egefade, der bevisligt historisk har været brugt til modning af whisky...

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 1 month ago #957 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Ægte 1st fill
Jeg har hørt rygter om at de i USA vil til at genbruge fadene en ekstra gang da de har voldsomt forbrug af fade. Så vidt jeg ved må de indtil nu kun bruge friske fade ifølge lovgivningen. Nogen der ved mere om det?

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 1 month ago #960 by jones
Replied by jones on topic Ægte 1st fill
Det er kun ved produktion af Kentucky bourbon at der er lovkrav om NYE fade. Al anden amerikansk whiskey kaldes straight whiskey i lovtekster, men udtrykket bruges ikke kommercielt.

Ved bourbonproduktion har der været tradition for brug af helt nye fade i ca. et par hundrede år, men lovkravet stammer fra 1936, da man vedtog Federal Alcohol Administration Act. Det siges at bagmanden bag kravet om nye egetræsfade var kongresmedlem Wilbur Mills fra Arkansas, et område netop med mange egetræer.

Det var utroligt gavnligt for skotsk whiskyproduktion. Idag er ca. 90% af fadene i Skotland fra amerikansk bourbon. Sherryfade koster ca. 10 gange så meget. Til gengæld kan sherryfade genbruges nogen flere gange inden de går "døde."

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 weeks ago #990 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Ægte 1st fill

Hvilken fadtype der anvendes gælder uanset hvornår i forløbet. Man kan f.eks. ikke bruge en anden trætype end eg efter de 3 år - og stadig kalde det whisky - eller bruge et f.eks. et tabasco fad (der aldrig tidligere i historien er blevet brugt til at lagre / modne whisky i).
....
Så whisky er kun whisky, hvis det er lagret på egefade, der bevisligt historisk har været brugt til modning af whisky...

Flemming Gerhardt-Pedersen


Det ville være interessant at vide hvem din kilde til ovenstående viden er. Har du mulighed for at henvise til en person, bog eller webside, for jeg vil gerne vide mere?

Kim M.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 weeks ago #991 by jones
Replied by jones on topic Ægte 1st fill
Første tilløb til en definition af et sæt lovkrav til skotsk whisky kom fra en Royal Commission I 1908 som, bl.a., konkluderede at tvungen fadlagring kunne sikre en højere kvalitet. Det er især interessant at de noterede at væsentlig længere tid kræves til modning af "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 weeks ago #998 by dmwa
Replied by dmwa on topic Ægte 1st fill
Hej Al - og alle I andre

Jeg kunne ikke have udtrykt det mere præcist selv...

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.167 seconds