Bedste Uafhængige Aftappere

More
20 years 8 months ago #101 by Kim_M
I Danmark er vi meget heldige. Ifølge whisky-forfatteren Jim Murray er det danske marked for whisky i dag noget af det mest mangfoldige han har oplevet.

Dette skyldes ikke mindst en lang række uafhængige aftappere, der har fåer deres produkter introduceret til Danmark her i whiskyens gylde år. Desværre kan man jo nogle gange ramme ret forbi, når man køber flasker fra uafhængige aftappere, hvilket både er til skade for os forbrugere, men især for Destillerierne, der kan føle skade på deres navn.

Markedet med uafhængige aftappere er virkelig en jungle, så hvordan finde vi rundt i den? Jeg ville blive glad, hvis nogen ville dele ud af deres konkrete erfaringer med diverse uafhængige aftappere. Der ville garanteret være noget at lære for os alle.

Jeg har i hvert fald ikke nydt alt (dog det meste), hvad jeg har drukket.

Godt nok har Whiskynyt.dk allerede lavet en afstemning: www.whiskynyt.dk/modules.php?op=modload&...req=results&pollID=6 , men listen her er slet ikke fuldstændig. Jeg synes fx godt om Cadenheads, som ikke er med, hvilket nok skyldes dette mærkes ringe position på det danske marked. Så bare skyd løs! Øs ud af jeres viden! Jeg er nysgerrig ;)

Kim M.

[Redigeret den 1/7/2003 af Kim_M]

[Redigeret den 1/7/2003 af Kim_M]

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 8 months ago #471 by MacNiels
Hej Kim..

Da vi lavede afstemningen om de uafhængigeaftppere, havde vi nok ikke gjort os tanker om hvor mange der egentlig er.
Så det var lidt en opvejning af hvad der er kendt osv. men listen burde have været større!

Men for at komme tilbage til det med, at nogle uafhængigeaftappere laver en god serie og måske en knap så god serie af og til.
Jeg har heldigvis ikke ramt så mange af de kedelige udgaver, men det er sket. Men det er bare svært at dømme en aftapper på én dårlig serie.
Jeg har dog fået den tanke en gang imellem, om de i det hele taget smager på det de sender ud? Jeg har hørt rygter og det er kun rygter, at nogle aftapper (af de større) ikke smager på alt hvad de hælder på flasker. Lidt ærgeligt vil jeg mene.

Jeg skal dog også erkende at det er ikke så tit jeg køber en malt fra en uafhængig aftapper, hvor jeg ikke har smagt den før. Jeg er nok ikke så villig til at tage de store chancer.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 8 months ago #477 by cs
Replied by cs on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Hej Kim

Den suværent bedste uafhængige aftapper er efter min mening Douglas Laing med serierne Provenance, Old Malt Cask og Old Malt Cask Platinium edition. Der er flere serier, som du sikkert ved, i OMC rækken. Jeg har smagt rigtig mange af aftapningerne og jeg har ikke været skuffet en eneste gang. Selv whiskyer jeg normalt ikke bryder mig om har været rigtig gode. Det er som om de formår at bringe det bedste frem i alle destillater.

En anden aftapper der sjældent har skuffet mig er serien fra Chieftains Choice, det er Ian Mcloud der laver dem, så vidt jeg husker. De er næsten på højde med OMC og provenance.

Meget skuffende har været flere Gordon Macphail og Signatory. Der har været noget udrikkelige i mellem. Især når de har været med alder.

Generelt synes jeg det er svært at finde gamle whiskies der har holdt til alderen i uafhængige aftapninger. Der er OMC uovertruffen. Det er nogle fantastiske sager.

Mvh CS

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 8 months ago #485 by dmwa
Replied by dmwa on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Spændende indlæg - men set meg mine øjne, er det sidste indlæg \"ikke behagelig læsning\".

Dansk Maltwhisky Akademi har jo stået for import af Signatory siden 1996 - og derfor ville vi da meget gerne vide, hvilke flasker der henvises til, når man generaliserer.

Er det aftapninger, der blot er blevet \"for gamle\" - eller er det aftapnminger, der ikke burde være aftappet?

Signatory og langt de fleste uafhængige aftappere sætter vel en ære i at aftappe noget, som forbrugerne synes om, så de ikke næste gang går tilbage til destilleriernes egne mærker - og omvendt.

I alle de år vi har importeret Signatory, har der ikke været noget udrikkeligt imellem - noget har måske været mindre heldigt, men der har heldigvis været rigtig langt imellem. Muligvis er den/de Signatory flasker der henvises til købt i udlandet, og derfor kender vi ikke til problemet her i Danmark - det kunne da også være rart at vide.

Dansk Maltwhisky Akademi importerer kun det udvalg fra Signatory, som vi umiddelbart mener, har den rigtige alder, smag og interesse for det danske marked - og på det seneste har vi da været rigtig heldige med Port Ellen 1979 på 43 %, Caol Ila på Portwood finish, Laphroaig 1991 (netop fået en RIGTIG god omtale i Whisky Magazine) - blot for at nævne et par stykker. I den ufiltrerede serie er Highland Park jo også udråbt af Whisky Magazine til at være bedre end den originale aftapning - det er nu et par fade siden, så smagen i dag er måske / måske ikke bedre.

Nu skal man naturligvis også have øje for prisen, når man holder de uafhængige aftappere og deres produkter op mod hinanden. OMC er jo aftappet ved 50% - og sammenligner man den med en 43%, vil den ekstra fortyndning jo også have fjernet / elimineret noget og omvendt ved cask strenght mod OMC.

Kan vi ikke få en lidt mere konkret debat - i stedet for at skrotte den ene og fremhæve den anden - uden at begrunde det. Hvad er det der skuffer - hvad har vi smagt og hvordan.

Så tror jeg, at debatten - som er helt på sin plads - vil få et noget bedre indhold

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 8 months ago #489 by cs
Replied by cs on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Hej Alle "“ og især Flemming

Det er klart, at en diskussion af uafhængige aftappere generelt let bliver usaglig, da der jo kun kan være tale om et overordnet billede. Og jeg selvfølgelig kun udtale mig om mine egne oplevelser. Hvis debatten skal gøres saglig må der nødvendigvis diskuteres enkelte distillerier i forskellige aftapning. Det kunne være sjov, jeg tager hul på det, når jeg får tid.

Jeg undlader at indlede en lang snak, om hvilken aftapninger der var gode og hvilken der ikke var. Jeg vender i stedet tilbage.

med venlig hilsen

cs

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 8 months ago #493 by dmwa
Replied by dmwa on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Tak for kaffe....

Jeg håber ikke, at det er generelt, at man opfatter disse sider som usaglige - for hvad skal vi så med dem - der findes til det brug ganske udmærkede chatsider.

Husk på, at disse sider læses af mange, der med forskellige øjne ønsker at få nye impulser til en spændende verden, og det ville være synd for - efter min mening - denne spændende whiskyside, hvis det bliver overfladiske og intetsigende indlæg, der præger debatten

Så - vi venter med spænding på CS saglige indlæg om de oplevelser, han fremover vil få

Med venlig hilsen

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 8 months ago #494 by Spojs
Replied by Spojs on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Det er lidt svært at komme med en enkelt flaske eller serie som ikke smager godt.
Der er noget malt som smager af mindre og måske er mindre kompleks. Jeg har dog aldrig smagt malt som var decideret dårligt.

MEN!! Jeg har ved et enkelt tilfælde været noget overrasket. Jeg smagte fra en uafhængig aftapper (kan ikke huske hvilken) en malt, hvor duften kom fra Gin. Her tror jeg at aftapningsudstyret ikke har været ordentlig renset inden de skulle hælde malt på flaske.

Jeg har da også været skuffet en enkelt gang. Det var ved smagning af Mission serien fra Murray McDavid. Til sådan en pris var ikke lige min smag.

mvh.
Spojs

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 8 months ago #495 by granly
Replied by granly on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Vi behøver vel ikke kun komme med uheldige oplevelser...

Jeg har selv gode erfaringer med følgende aftappere

Adelphi
Blackadder
Cadenheads
Douglas Laing (Provenance og OMC)
Dun Bheagan
Gordon & MacPhails
Murray McDavid
Peerless
Signatory

Hvis der er nogen jeg ikke har nævnt, er det ikke fordi jeg har noget skidt at sige om dem, men at jeg nok ikke har smagt noget fra dem.

Den eneste gang jeg har smagt noget jeg ikke brød mig om var da jeg smagte en Bruichladdich fra Peerless, til whiskymessen i Kolding sidste år. Den havde en sftersmag jeg ikke kunne lide. Det var dog kun mig der ikke kunne lide den, idet mine kamerater alle syntes den var fremragende. så det var nok mere et spørgsmål om at whiskyen have udviklet sig til noget jeg ikke kunne lide, end at den var decideret dårlig. Måske har du en kommentar Stig ??

Til slut vil jeg sige: Jeg synes ikke folk skal holde sig tilbage fra at købe fra ovennævnte aftappere, idet de generelt er meget seriøse, og der er så meget godt at finde hos de uafhængige aftappere.

granly

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 7 months ago #496 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Jeg er lidt tilbageholdende med at købe fra uafhængige aftappere. Årsagen her er ikke, at jeg er konservativ, men nok nærmere at jeg føler, at der er forbundet en vis risiko (overvejende økonomisk) med at købe fra andre end de som ikke ejer destilleriet (eller mærket). Det er min oplevelse, at jeg oftere rammer ved siden af med en uafhængig aftapper end med en std. aftapning - uanset at whiskyen så er uden koldfiltrering og karamel.

Uafhængige aftappere behøver måske ikke i samme omfang at værne om en konstant kvalitet, hvor imod et firma som The Edrington Group ønsker at sikre sig, at alle Highland Park 12 altid smager næsten 100% ens. Desuden er det jo ingen kunst at købe et fad og hælde det på flasker, hvorimod der kræver årevis af erfaringer at sikre kontinuitet i kvaliteten af en whisky.

Er der nogle \'safe bets\' derude? Eller skal jeg bare lære at leve med risikoen?
(Det vil jeg helt sikkert, når der kommer mere guld på kistebunden ;) )

Kim M.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 7 months ago #497 by dmwa
Replied by dmwa on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Mere præcist kan det næsten ikke siges, end Kim M ´s seneste indlæg. Vil man have kontiuniteten, så skal man \"holde sig til mærkevarerne\" - vil man smage anderledes og måske en skarpere udgave fra destilleriet, må man ty til de uafhængige.

I grove træk, så \"nedtoner\" mærkevarerne jo de skarpe fade med andre fra f.eks. sherry, ældre fade og lignende, for at opnå 99,9999% samme smag hver gang, de foretager en vielse.

Nogle fade, som de uafhængige aftapper vil ligge relativt tæt på den standardvare, som destilleriets ejere selv markedsfører, men hovedparten vil ligge et stykke derfra - og det er måske ulempen for nogle forbrugere.

Når vi afholder whiskysmagninger, bruger vi næsten aldrig mærkevarer - alene af den årsag, at de enkelte områders og destilleriers særkende ikke træder så tydeligt igennem, som ved de uafhængiges - det giver måske ikke en større smagsoplevelse - men det giver en større forståelse for, hvad det er \"giraffen\" står og fortæller om.

Selv om vi har et tæt samarbejde med Signatory, så må jeg selv erkende, at blandt mine allerstørste favoritter, skal jeg hen til mærkevarerne - men indimellem kommer der så en aftapning fra en uafhængig, der faktisk langt overgår den originale.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 7 months ago #498 by cs
Replied by cs on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Kære alle
Her er så som lovet første indlæg om de uafhængige aftappere mod en eller den originale aftapning.

Min tidligere kollega ud i smagninger, salg og anden whiskynydelse satte os ned og smagte på Bunnahabhain og Caol Ila i henholdsvis original og Provenance fra Douglas Laing aftapning.

Først Bunnahabhain. Den standard 12 års 40% mod Provenance Bunnahabhain Spring Distillation 10 års 43%, no colouring or chill filtering.

Original fremstår som en brunlig typisk karamel farvet whisky. Karamellen melder sig også i duften. Der er stort set ikke andet end karamel og en lille smule bourbonfad i duften. Der er stort set ingen røg i duften. Smagen er let, olieret, bred karamelpræget whisky med et strejf af salt. Whiskyen er en lille smule ensporet efter min smag.

Provenance Bunnahabhain er en ganske anden historie. Whiskyen fremstår helt klar med en let grønlig nuance. I duften melder malten sig prompte med eksotiske frugter, en flot bourbon fad karakter. Minder meget om irsk pot still whisky. Smagen er blevet meget bredere, dybere, stadig med meget malt og salten er tydeligere. Her har jeg hele Islay uden røg, hvilken er en meget lærerig oplevelse om Islay. Imponerende. Flot, flot sommerwhisky.

Der er en klar vinder. Provenance. Jeg har kun smagt en anden aftapning af Bunnahabhain, det var en Scott Selection fra 1969 cask strength, så den kan efter min mening ikke rigtigt sammenlignes med de andre (den var i øvrigt god).

Jeg vil nu bede jer smage og beskrive andre aftapninger af Bunnahabhain til dette indlæg. Senere vender jeg tilbage med Caol Ila eller Laphroigh.

Med venlig hilsen
cs

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 7 months ago #500 by dmwa
Replied by dmwa on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Tak for indlægget CS - det var MEGET bedre.

Jeg forstår ikke, at man ikke kan smage andet end karamel. Jeg må med skam erkende, at jeg ikke har haft lejlighed til at smage den for nylig - men jeg erindrer ikke, at den smagte af karamel - og kun karamel.

Tror du ikke, at det er noget andet du kan smage. Med ordet karamel opfatter jeg en \"negativ\" holdning til brug af karamel til at regulere farven i whiskyen. Vi taler om så små mængder, der anvendes, at det ikke burde slå igennem smagen - i alle tilfælde ikke i det omfang du beskriver. ´

Læser man f.eks. \"The Malt Whisky File\" / Robin Tucek ´s bedømmelse, nævnes karamel IKKE med et eneste ord - og er der en anti-karamel i dette forum, så er det Robin Tucek.

Prøv den EN gang til - måske i en blindsmagning - jeg tror nok, at I opfatter en sødlig smag - men det er ikke fra den karamel, som man har tilsat for at regulere farven - det nægter jeg at tro på.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Anonym
  • Visitor
  • Visitor
20 years 7 months ago #501 by Anonym
Replied by Anonym on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Jeg vil gerne følge i sporet af karamel-diskusionen, og jeg er faktisk enig med Flemming! Jeg tror ikke, at man kan smage eller dufte den karamel, der bruges til at regulere farven med. Så ville det jo også være et duft- og smagsstof!

Rent faktisk er jeg ikke helt (men næsten) sikker på om karamel-farven kan have indflydelse på smagen, så for en god ordens skyld, vil jeg lige tjekke med mine skotske forbindelser ;) , og så vender jeg tilbage, når jeg er blevet klogere. :D

Det er da alligevel meget muligt, at man kan sanse \'en smag af karamel\', men så stammer denne fra amerikanske fade, hvor vanillinen gennem modningen af whiskyen har ændret smagens karakter fra blot vanillie til \"fudge\"- og/eller karamel-smag.

Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 7 months ago #502 by dmwa
Replied by dmwa on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Når man tilsætter karamel, vil de aller fineste næser nok kunne fange antydningen af karamellen, hvis de vel og mærke har mulighed for at nose en whisky fra samme badge før og efter tilsætning af karamel.

Som Kim M meget rigtigt er inde på, stammer den \"karamel\" som \"CS\" er inde på højst sandsynlig fra fadene - og har altså INTET med de mikroskopiske mængder, der tilsættes for at justere whiskyens farve.

Den eneste whisky, som jeg til dato har kunnet fornemme karamelsmagen i - er Mac Y ´s Cu Dhub, der jo er \"pumpet\" med karamel, for at få den næsten sorte farve - men igen, om det er tilsætningskaramellen eller de amerikanske fade, der spiller ind, skal være usagt - for at afgøre den diskussion, skal vi stå med 2 glas - et før og et efter tilsætningen har fundet sted - og så gerne med blinde øjne, så øjnene ikke tager en forhåndsindstilling (for den er ikke ubetydelig - tro mig!)

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 7 months ago #513 by stig
Replied by stig on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Et lidt sent svar til Granly.

Du syntes ikke om Bruichladdichen fra Peerless, som du smagte på whiskymessen. Personligt syntes jeg godt om denne Bruichladdich, som forlængst er væk. Det man dog kan sige om Peerless Colection er, at efter de mange år på fade, så er der ikke meget af destilleriets karakter tilbage. Nogle aftapninger kan have fået for meget træ og andre har direkte fået nogle mindre behagelige bismage.

På jeres listning mangler i så afgjort serien \'The Bottlers\'. En af mine absolut favoritter. The Bottlers har allerede vundet mange hjerter i København og på fredag vil jeg introducere serien i Århus. Der er stadigvæk ledige pladser i Århus, så for jer der er til bløde complekse whiskies, som har lagret på sheeryfade (uden at fadet har overtaget), så skynd jer at sende jeres tilmedling.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15820 by Springbank21
En genoplivning af denne tråd er vist på sin plads eftersom der er gået 5 år siden sidst og forhåbentlig en del flere erfaringer fra nogle af jer som også var med dengang.

Nu generalisere jeg lige lidt.....min mening er at de uafhængige aftapper fanger det bedste af det bedste fra destillerierne og det må være det optimale man kan smage. At nogen så aftapper nogle uheldige fade en gang imellem kan vel have noget med økonomi at gøre og at destillerierne ikke vil af med de bedste fade??

Men efter min mening er en uafhængig aftapper som Adelphi en af verdens bedste aftappere, har endnu ikke smagt noget møg fra dem og har været en del igennem da jeg kommer en del hos importøren QW.

Men hvem er efter jeres mening den bedste uafhængige aftapper, hvis man måler efter smagsoplevelser og ikke kigger på prisen.

mvh
Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15823 by st7
Replied by st7 on topic Bedste Uafhængige Aftappere
The Bottlers topper min liste. Står bl.a. bag 2 aftapninger på min top 5 liste. "Teaninich 21 år, 62,3%" og "Benrinnes 17 år, 60,2%". :mrgreen:
På de følgende pladser har jeg Wilson & Morgan og Cadenhead som jeg endnu ikke har smagt en dårlig aftapning fra.
Især med Wilson & Morgan synes jeg pris og kvalitet hænger rigtigt flot sammen. :D

I bunden ligger Dun Bheagan, Murray McDavid og Duncan Taylor. Jeg har endnu ikke smagt noget exceptionelt fra Dun Bheagan og Murray McDavid. :(

Det har jeg derimod fra Duncan Taylor, men så matchede prisen også. :roll:
Deres billig serie "Battlehill" burde aldrig havde set dagens lys. Eneste undtagelse er den 8 årige Imperial, som kan minde lidt om Glenrothes. De øvrige er ikke udrikkelige, men næsten, og burde nok være brugt i en blend. :idea:
Desuden synes jeg også flere af deres aftapninger fra NC2, er triste. :| Igen findes der selvfølgelig også det stik modsatte, bl.a. Glen Elgin 16 år som er en vidunderlig dram. :)
Duncan Taylor kunne altså ligge helt i top, hvis de frasolgte lidt flere af de kedelige fade (f.eks. til blend), og kun aftappede de superfade, de bestemt er i besiddelse af.

Mackillops Choice og/eller Adelphi kunne godt fortrænge Cadenhead fra min top 3, når jeg har smagt nogle flere aftapninger. De skal bare fastholde den kvalitet jeg pt. har oplevet.

Selvom jeg efterhånden har smagt meget skidt fra de uafhængige aftappere, så sidder de samtidig på alle pladserne på min top 5 :o . Disse oplevelser ville jeg ikke havde været foruden, og hvis det betyder, at man så må leve med mere eller minde uheldige aftapninger, så fred være med det :!:

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15824 by Whiskynyderen
For mig er de uafhængige aftappere krydderiet på maden. Men som der ganske rigtigt nævnes andet sted i tråden er det ikke altid det bedste. Men det er her der skejes ud, og hvor man tør præsentere ting og sager, som man ellers ikke smager. Gid de må få et langt liv - Amen!

Jeg har selv haft mange gode erfaringer med Bottlers (nogle fantastiske Brora's og Port Ellen's). Men også Berry Bros., Douglas Laing har præsteret superaftapninger :D

Mvh.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15826 by Duffer
Replied by Duffer on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Top:
Cadenheads
Scotch Malt Whisky Society
Jack Wieber
Douglas Laing
The Bottlers
Single Malts of Scotland (The Whisky Exchange)

Bund:
Murray McDavid (specielt deres obskure vin finishes...)
Dun Bheagan
Chieftains

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15827 by st7
Replied by st7 on topic Bedste Uafhængige Aftappere

Top:
Cadenheads
Scotch Malt Whisky Society
Jack Wieber
Douglas Laing
The Bottlers
Single Malts of Scotland (The Whisky Exchange)


Jack Wieber kender jeg ikke :oops: . Kan aftapningerne kun købes i Tyskland, eller er der en forhandler herhjemme :?:

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15829 by Duffer
Replied by Duffer on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Jack Wieber er tysk "kult" aftapper med hovedsæde i Berlin, som forhandler gennem udvalgte tyske forretninger.
Prismæssigt ligger han i den tunge klasse, men til gengæld er det også super whisky han aftapper.
Søgningen på hans flasker er derefter - der er hurtigt udsolgt
Mig bekendt er der ingen dansk forhandler

Du kan se et lille udvalg af hans aftapninger her:
www.whisky-distilleries.info/EI_ ... r_EN.shtml

Han har en hjemmeside som dog ikke vinder nogen priser:
www.jwww.de

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15830 by Springbank21

Top:
Cadenheads
Scotch Malt Whisky Society
Jack Wieber
Douglas Laing
The Bottlers
Single Malts of Scotland (The Whisky Exchange)

Bund:
Murray McDavid (specielt deres obskure vin finishes...)
Dun Bheagan
Chieftains


Hvordan kan det være at en mand som dig ikke nævner Adelphi, som jeg har hørt David (QW) påstå være den bedste uafhængige af alle.
Er det fordi du ikke har smagt så meget Adelphi og det kan jeg heller ikke tro :shock: ....du har jo været med længe.... :wink:

mvh
Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15831 by Duffer
Replied by Duffer on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Adelphi er efter min mening normalt også fremragende whisky - ingen tvivl om det.
Jeg kan heller ikke huske nogen direkte dårlige oplevelser, men har måske kun smagt 12-14 stykker.
Jeg har været på et par Masterclasses hvor Adelphi var på menuen og har også deltaget på Masterclass med Alex Bruce fra Adelphi.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15832 by Macdeffe
Tjaa, man skal kende sin uafhængige aftapper

Qualityworld laver rigtig mange klasseaftapninger
Adelphi
Cadenhead
Dun Bheagan
Gordon og MacPhail (undgå deres nedvandede)
SMWS
Juul's aftapninger

Ellers gælder det om at finde de små der kun vælger ganske enkelte fade ud

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15833 by BigMac
Replied by BigMac on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Cadenhead :!: :D

...og ellers har alle aftappere vel været heldig og komme med et godt fad på et eller andet tidspunkt

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15857 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Hvad synes I om
Douglas Laing?

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15864 by Springbank21
Nr. 1 Adelphi
Nr. 2 Douglas Laing
Nr. 3 Norse Cask

Så jo DL aftapningerne er geniale, både OMC og Platinium serien....deres Nc serie er så som så....

mvh

Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15868 by BigMac
Replied by BigMac on topic Bedste Uafhængige Aftappere

Nr. 1 Adelphi
Nr. 2 Douglas Laing
Nr. 3 Norse Cask

Så jo DL aftapningerne er geniale, både OMC og Platinium serien....deres Nc serie er så som så....

mvh

Springbank21


NC-serien tilhører Duncan Taylor - ikke Douglas Laing...

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15869 by Peteys
Replied by Peteys on topic Bedste Uafhængige Aftappere
Det må være deres MacGibbons Provenance der bliver tænkt på
Der er jeg i øvrigt nogenlunde enig....

Fik dog ellers at vide at de smed nogen guldkorn ind i mellem Provenance aftapningerne inde i mellem for at højne seriens agtelse, noget i den stil. Har da drukket mig igennem en ok Port Ellen Provenance

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #15870 by Springbank21
Tak Peter og ja det netop MP jeg tænkte på....alle de forkortelse....sorry.

Men ligesom Peteys har jeg også smagt en enkelt PE fra MacGibbons Provenance på Svorstrup Kro, ganske udemærket men også kun det.

mvh

Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.236 seconds