Dun Bheagan Aftapninger

More
18 years 2 months ago #7456 by BigMac
Er der nogen der har erfaring med Dun Bheagan-aftapningerne fra Ian Macleod :?:

Jeg har søgt lidt i forummet og fundet nogle positive tilkendegivelser :) men nogen der ved noget om den generelle kvalitet? Holder Dun Bheagan standarden fra de andre serier fra Ian Macleod? f.eks. Chieftain's Choice :?:

Mvh

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7458 by Duffer
Replied by Duffer on topic Dun Bheagan Aftapninger
Jeg kender ikke nok til den generelle kvalitet.
Men til Caperdonich Chieftains Choice 46% - Oktober 1974-Juni 2001 Cask 8378 232 flasker 26-års Refill sherry, som jeg fornyligt fik serveret af MacC. Absolut IKKE mig.( :cry: )
Og hørte ikke de to andre i rummet brokke sig - så måske var det bare mig :?
Det siger dog absolut intet om den generelle standard - alle aftappere har vel en "knap så god" aftapning.?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7459 by plesner
Replied by plesner on topic Dun Bheagan Aftapninger

Er der nogen der har erfaring med Dun Bheagan-aftapningerne fra Ian Macleod Question


Jeg har smagt flere Dun Bheagan aftapninger. Convalmore 18 års fra 1984 er jeg MEGET begejstret for og Teaninich også 18 års fra 1984 er ligeledes helt og aldeles sublim.

Deres Glenallaiche 12 års fra 1991, Clynelish 21 års fra 1983 og Littlemill 19 års fra 1984 er absolut gode, men ikke helt på niveau med førnævnte.

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7460 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Dun Bheagan Aftapninger

Jeg kender ikke nok til den generelle kvalitet.

Heller ikke jeg. Ved søgning i "annalerne" (kinabøger) fandt jeg kun 3, jeg havde smagt. Alle Dun Bheagan aftapninger, da en planlagt Chieftain's Choice Brora 19år 46% på en Scotspain smagning blev ændret til en 1980 23år 49% D.B.

Den første var på Scotspain Islay-smagning i Århus d. 30/1-04:
Bunnahabhain 1980 22år 58%, som jeg gav et 3-tal (udmærket middelgod whisky). Den havde en "sjov" opførsel, idet den blev meget uklar ved tilsætning af vand, og forblev uklar.

Den anden var på Scotspain Brora-smagning i Århus d. 2/4-04:
Som sagt en 1980 23år 49% single cask 276fl. Sherry, den fik et 4-tal.
Kommentar: Minder lidt om Talisker men mindre krydret.

Den tredje var på vores "hjemmesmagning" Skotland rundt 30/12-04:
Littlemill 19år 46% 1984/03 696fl. Hogshead, den fik et 3 ½-tal.
Littlemill har jo ikke alt for godt et ry, men denne var nu helt god :P

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7461 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Dun Bheagan Aftapninger

.. og Teaninich også 18 års fra 1984 er ligeledes helt og aldeles sublim.

Ups - var lidt for hurtig til at bladre i bøgerne, og du gav mig stikordet.

På Scotspain's Robert Burns-smagning i Århus d. 29/1-05:
Teaninich 18år 59% D.B., fik et 3 ½-tal denne aften. Vi fik den forøvrigt til lam.

På Scotspain's Ardbeg vs. Sydøst Islay-smagning d. 1/4-05:
Dun Bheagan Islay 8år 43% single malt fra sherryfad, fik 3 ½ (vs. Ardbeg '93 SOS 56,4% sherrylagret som fik 4 ½)

Til "Springbangers Ball" hos Al d. 19/4-05:
Chieftain's Choice Springbank 28 år 56,3% 1974/03 CS SC refill sherry hogshead 204fl. fik et 4-tal
Dun Bheagan Springbank 28 år 48% 1974/02 CS SC 1st fill sherry 582fl. fik også et 4-tal

Caol Ila dag hos Vivi & Steen d. 15/5-05:
Chieftain's Choice Caol Ila 12år 50% 1992/04, Medoc finish, 1494fl. fik 3 ½

Bunna/Laddie dag hos Vivi & Steen d. 15/10-05:
Dun Bheagan Bunnahabhain (igen?) 22år 58% 1980/02 CS SC Hogshead. Fik denne gang et 4-tal.

Så det blev da lidt flere end de 3 :oops: I alt 6 D.B. (7 hvis det er to forskellige Bunna'er) og 2 C.C.
Ud fra dette kan jeg sige, at Dun Bheagan holder en rimelig høj standard. Men om det er nok til at sige, at det generelt er sådan, ved jeg stadig ikke.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7463 by BigMac
Replied by BigMac on topic Dun Bheagan Aftapninger
Tak til alle for ovenstående input

Jeg har selv kun smagt (så vidt jeg husker) flg. aftapninger fra Ian MacLeod og fundet dem ganske drikkelige :)

Dun Bhegan Speyside 8 år
Dun Bhegan Islay 8 år
Caol Ila 11 års Chieftain's Choice 43% - Rom finish
Balmenach 12 år Chieftain's Choice 43% - 1988
Balmenach 21 år Chieftain's Choice 60%
Springbank 28 år Chieftain's Choice 56,3% Sherry - 204 bott.
Brora 20 år Chieftains Choice Pale Sherry (06.82 "“ 02.03) cask #1195 46% nc/ncf


Plesner skrev bla. :

Jeg har smagt flere Dun Bheagan aftapninger. Convalmore 18 års fra 1984 er jeg MEGET begejstret for og Teaninich også 18 års fra 1984 er ligeledes helt og aldeles sublim.


Med jeres tilkendegivelser tør jeg godt at investere i en (ældre/dyrere) Dun Bheagan-aftapning "“ tak igen :)


Mvh

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7498 by Duffer
Replied by Duffer on topic Dun Bheagan Aftapninger
Malt Maniacs har anmeldt denne DB aftapning

Springbank 35yo 1969/2005 50%, Dun Bheagan, refill sherry, 516 bottles) Colour: gold. Nose: rather punchy, fragrant, aromatic at first nosing. Faint whiffs of smoke, then a whole basket of both tropical and ‘northern' fruits (mangos, pears, bananas, sultanas, strawberries). Then it goes on on flowers from the fields, linden tree and lots of waxy/resinous notes (fir tree), as well as cooked fruits, orange marmalade, marzipan"¦ Very rich, diverse, ‘wide' if not complex. It gets then more and more caramelly, ‘fudgy', with some pollen"¦ Almost perfect!

Mouth: creamy, bold, powerful, very waxy and very resinous again. Very malty, nutty, with very little sherry influence that I can get. It's very compact, nervous, unexpectedly full-bodied at 35yo but also a little simple. A very slow maturing, probably. Some spicy notes (notably a little clove, pepper), dark toffee"¦ The finish is very long, echoing, with an added pinch of salt and a little (bitter) chlorophyll. What a beast at 35yo! 90 points.

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 2 months ago #7499 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Dun Bheagan Aftapninger
Til det grillede Elsdyr (whiskymiddag.dk) fik vi også en Dun Bheagan Springbank 36y 50%
Hvornår den var fra osv. kan jeg ikke huske, men den smagte ret fantastisk.

Vi fik også en Dun Bheagan Rosebank 13y 46%både i glasset og indsprøjtet i lakse pastrami. Rosebanken smagte så godt, så den står nu i skabet. Den er sød, sommeragtig med en smule røg.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.273 seconds