Mindre fade/tønder til lagring

More
17 years 8 months ago - 17 years 8 months ago #8738 by Scharstein
Last edit: 17 years 8 months ago by Scharstein.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8742 by Likeavulin
Må man spørge hvilken whisky det drejer sig om?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8750 by Scharstein
Se tilføjelse i det oprindelige indlæg. :D

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8760 by dmwa
Vi har for nylig fået en kontakt i udlandet, der kan lave små fade - men det er ikke helt billigt - de koster i omegnen af DKK 1000 inden de er i Danmark - men hvis det har interesse, kan vi prøve at høre på et specifikt fad

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8812 by Scharstein
Hejsa og tak for svarene, jeg er ved at finde en løsning, men Flemming,kommer lige tilbage - hvis det er :-)
Mvh Scharstein

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12605 by BigMac
Jeg fandt dette link hos broderfolket på den anden side af kattegat:

www.kagge.com/

Mvh
Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 8 months ago #12607 by Peteys
Hej Scharstein
vi var forbi Speyside Cooperage i sidste uge, og de kan efter sigende lave alle slags tønder, både hvad angår størrelse og form. dog fik vi at vide at der skulle være en hvis mængde whisky i fadet for at fadet skulle have nogen form for lagringseffekt overfor whiskyen.... Dvs. en 5 liters tønde er rimeligt værdiløs som andet end simpel bar udsmykning....

Fadet skal op på mindst 5 Gallon's (ca. 20 L såvidt jeg husker) før det har nogen lagringseffekt på whiskyen

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12721 by Diana.?
hej jeg har et link til en side over i usa www.1000oaksbarrel.com

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12730 by Likeavulin

dog fik vi at vide at der skulle være en hvis mængde whisky i fadet for at fadet skulle have nogen form for lagringseffekt overfor whiskyen....
Peter


Hej Peter

Jeg synes det lyder lidt underligt (men interresant) at man ikke opnår lagringseffekt ved små mængder. Fik I en nærmere forklaring på fænomenet?

JC

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12731 by Peteys
Hej Jens Christian
Nej, ikke en egentlig videnskabelig forklaring, det var kun personlig erfaring. Ham jeg/vi snakkede med virkede bare velorienteret. Men det virker også en anelse forkert i mine ører.
Efterfølgende kommer jeg også til at tænke på ham gutten der har været igang med at "efter-fad-lagre" sine Ardbeg CS'ere
Og det gjorde han vist også i en 5L tønde (med lagringsresultat)
Så der er mulighed for det i et eller andet omfang?

Jeg har lige spurgt den skyldig til lidt detaljer, så jeg opdaterer lige når jeg har fået svar

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12733 by Towle

Jeg synes det lyder lidt underligt (men interresant) at man ikke opnår lagringseffekt ved små mængder. Fik I en nærmere forklaring på fænomenet?

Det har vel noget med overflade pr. liter alkohol at gøre. Lidt lige som at elske med en vidunderskøn kvinde, der er iført dykkerdragt ;-)

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12738 by Peteys
Så lykkedes det mig at finde den tråd på spiritofislay.com som beskriver René's Adultery, eller med andre ord, den skøre Belgier fra Dufftown's eksperiment med at efterlagre Ardbeg
www.spiritofislay.net/warehouse4 ... 198&hilit=
For kort at resumere, så passer det jeg/vi fik at vide på Speyside cooperage ikke, så jeg ku nok godt selv finde på at anskaffe mig en sådan tønde, om ikke andet så til alle mine slatter.
Så ku de ryge deri og ligge og hygge sig sammen og derefter komme med vennerne hjem i mindre bidder når den er ved at være fuld... (det af det jeg ikke selv drikker altså!)

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 2 weeks ago #14741 by Scharstein
Beklager det sene svar, men har desvære været meget offline det sidste stykke tid...

Tak for jeres gode svar og jeg bestiller et fad i Sverige, der er lavet af Fransk Eg, mellem brændt. Den whisky jeg vil efter fad lagre er en 7 års Bowmore fra 2001 der bliver aftappet meget snart (købt nogle flasker gennem Whiskyowner.com).

Jeg glæder mig til at prøve dette projekt og se hvad der kommer til at ske :-)

Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23258 by Clausfj
Så kom dagen hvor jeg måtte eje mit eget minifad og jeg var en tur i den store googleverden for at se på udvalget og fandt en flot og informativ hjemmeside fra en dansk importør
www.wineandbarrels.com/
Deres tønder har en fantastisk finish og priserne var ikke dyrere end dem jeg så på de udenlandske hjemmesider.
Der er yderligere den fordel at de bliver solgt fra en vinbutik i Espergærde samt en adresse i det jyske så man kan se varen inden man handler. Den kvindlige ekspedient af portugisisk afstamning var meget kompetent og servicemindet.
Jeg købte sammen med en kammerat 3x3l. og 1x2l. fade så nu skal der eksperimenteres.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23261 by nannberg
Hej Claus jeg købte et 4l fad af et firma der slutter på world og var meget overrasket hvor hurtigt whiskyen ændre sig,startede som en god whisky og efter 21 uger var den udrikkelig for mig så glæd dig bare
Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23268 by Clausfj
Hej Morten og andre.
Jeg er godt bekendt med de forskellige faktorer der spiller ind, dels ved at bruge små og samtidigt nye fade.
De tre fade skal først fyldes med henholdsvist sherry, portvin og madeira inden der skal whisky i, det sidste fad er lidt mere eksperimentelt, der vil vi fylde noget hjemmedestileret sprit i og så se hvordan det udvikler sig. Vi er i gang med at brygge 100l. øl af røget bygmalt som vi vil destilere og hvis vi kan styre modningsprocessen i 3 år, vil vi forhåbentligt have Danmarks første røgede whisky.
Noget skal vi jo få tiden til at gå med.

Claus.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.323 seconds