Balvenie TUN1401 batch 8

More
10 years 10 months ago #28694 by dmwa
Så er Balvenie TUN1401 batch 8 i Danmark

Den er steget i forhold til tidligere - men er du interesseret i en eller flere flasker af Batch8, så send en PB eller en mail på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. - så oplyser vi pris etc.

Vi regner med at have den på lager fra fredag den 14. juni 2013

Med venlig hilsen

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago - 10 years 10 months ago #28695 by Duffer
Replied by Duffer on topic Balvenie TUN1401 batch 8
A vatting of 12 casks (9 American oak and 3 European), married in the eponymous Tun 1401, with an outturn of 2700 bottles at 50.2%.

Tun 1401 Batch 8

Floral and fruity on the nose, with hints of lightly toasted spices, brown sugar and ripe vanilla balancing the gentle oak tannins. The rich, fruity taste has a warming spiciness of cinnamon and ginger, underpinned by maple syrup, sweet vanilla and tangy citrus notes. Citrus, vanilla and a gentle oakiness are evident on the finish.

Kilde: Balvenie


"A fool and his money are soon parted"
Attachments:
Last edit: 10 years 10 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago #28718 by Duffer
Replied by Duffer on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Nu hos LFW: 200 £

LFW Balvenie Batch #8

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago #28729 by dmwa
Replied by dmwa on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Så har vi TUN 1401 batch 8 på lager - og der er ingen økonomisk grund til at købe den i Skotland. Send en mail på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller en pb, hvis du er interesseret i at købe en eller flere flasker af denne interessante flaske.

Den er også set på whisky.dk samt Braunstein

Med venlig hilsen

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago #28734 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Batch 9 ligger allerede og bliver "viet" i TUN1401

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago #28736 by bender
Replied by bender on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Hvad er det lige der gør den whisky så tåbelig dyr?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago #28737 by havenmorgan
Fordi det er en konge whisky



Er 1700kr så slemt for den slags?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago #28740 by dmwa
Replied by dmwa on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Uhhh man bliver helt ......

Glæder mig til oktober, hvor jeg skal til smagning med David Stewart i London - hvor vi bl.a. skal smage batch 1....

Vil du smage batch 8 - så kom til Kulinarisk Sydfyn 29. - 30. juni 2013 - så lader vi proppen falde - og måske et godt tilbud. Vi har stand på Kulinarisk Sydfyn i Svendborg, hvor man kun kan få tænderne til at løbe i vand af alle de kulinariske oplevelser, de mange udstillere stiller op med. Ses vi???

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago #28741 by dmwa
Replied by dmwa on topic Balvenie TUN1401 batch 8

Hvad er det lige der gør den whisky så tåbelig dyr?


Jeg vil være lidt grov, og dele os whiskyelskere op i 2

Der er dem, der elsker en god dram - den kan være 10 år, den kan være 12 år, den kan sågar være 15 år - og stadig koste 4-500 DKK. De køber udelukkende for at nyde en dram i ny og næ - af en eller anden grund kommer de aldrig - og jeg undskylder udtrykket - til Rolls-Royce oplevelsen. Risler det ned af ryggen på dem i denne kategori, når de smager en "Glen et eller andet" til DKK 395 fra COOP? Nej - sjældent (vil ikke udelukke det sker) - det er primært nydelsen af en god whisky uden off notes - og ikke meget mere - og dog, jo en rigtig god oplevelse - men den sidste pirring og rislen mangler....

Så er der dem, der er "kommet ud over" alle disse exceptionelle standard aftapning (og uafhængige aftapninger), hvor man sørger "once in a lifetime" experience. Jeg er stadig stor fan af Highland Park 18 år, som for mig står som en af de bedste whiskies på markedet - tæt forfulgt af Lagavulin 16 år, for ikke at nævne en god Mortlach - MEN - en TUN 1401 batch 3 har bare lige det sidste. Jeg ved ikke, hvad man kan sammenligne det med? Men jeg har også fået High tea på Burj Al Arab i Dubai - der får man også denne "uopnåelige" oplevelse i livet. Eller en køretur i en Ferrari med Tom Kristensen ved rattet.

Et eller andet sted er Balvenie TUN 1401 måske et rigtig godt marketing stunt - MEN samtidig er det en hamrende god og velsmagende whisky, som efter en smagsprøve står som "once in a lifetime" oplevelse. Er den DKK 1.500 - 2.000 værd pr flaske - det kan man så diskutere herfra og til evigheden, men nogle mener det - og derfor bliver den et samlerobjekt / bevarer prisen. Er et par pensenstrøg af Monet flere millioner værd - eller ville et 4 årigt barn til en vis grad kunne frembringe det samme med et lærred, en pensel og nogle farver??? Vil 100 gram guld være lige så meget værd som 100 gr flint, hvis nogle i historien havde valgt det som det ekseptionelle???

Om man synes Balvenie TUN 1401 er prisen værd, vil jeg være op til den enkelte - men jeg kan ikke ændre på den prissætning den opnår både fra destilleriet og siden hen på auktioner - og da slet ikke på smagen.

Jeg får sikkert på "puklen" for dette indlæg - men hvad - det er sommer - natterne er lyse, og mine skuldre er brede, så jeg kan vel bære det :-D

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago - 10 years 10 months ago #28742 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Jeg er fuldstændig enig med Flemming her

Der er whisky i klasse 1, og så Tun 1401 der bare er i en klasse over

Og tun 1401 er og var alle pengene værd

Jeg syntes nu dog der er 2-3 trin mere man kan kravle op af stigen :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 10 years 10 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago - 10 years 10 months ago #28747 by bender
Replied by bender on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Jeg takker for det udfyldige svar. Har som whiskydrikker af kategori 1 glæden af de små oplevelser og den guddommelige oplevelse findes ofte hos de mere erfarne venner. Og spændende er det at følge/lære.

Livet og erfaringen med whisky har jo sine begrænsninger, ligesom det synes fantastisk hvad nogle kan finde af mærkværdige noter på en dram. (Dette skriver jeg naturligvis også med risiko for reaktionen)...

Men derfor har jeg stadig besvær med at fatte en udgangspris på kr 1500+, omend nysgerrigheden på hvordan en sådan berusende oplevelse opleves på celleniveau er vakt og søgningen på elementet er startet...

Tun 1401 har jo også en interessant historie med fra fabrikken, gamle fade, et godt navn og et hemmeligt fad

Dog kunne jeg godt tænke mig et par forslag til de 2-3 trin mere op ad stigen. Kom friskt med eksempler.

Bender takker og bukker af
Last edit: 10 years 10 months ago by bender.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago #28748 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Balvenie TUN1401 batch 8
HVis du syntes 1500+ er for dyrt for for Balvenie fra 60erne og 70erne så tror jeg ikke du kan bruge mine anbefalinger til ret meget :

Brora fra begyndelsen af halfjerdserne
60er Bowmore
70er Ardbeg

Inden for rækkevidde:
Pappy 20
Caperdonich ca. 1972
Laphroaig 21yo


Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago #28749 by MortenP
Replied by MortenP on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Nu ved jeg ikke hvad du normalt drikker (bender), men der er ingen der siger at du skal "rykke 2-3 trin mere op" - hvis du normalt drikker Ardbeg 10 år, Highland Park 12 år, Springbank 10 år mv., så kunne du jo forsøge dig med at købe en Highland Park 18 år, Ardbeg Uigeadail eller en Springbank 15 år næste gang, og så holde den "normale" version du drikker op imod den lidt dyrer version du har købt.

... og så kan du jo arbejde dig frem derfra, det var sådan jeg startede...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago #28760 by bender
Replied by bender on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Selvom man kun har en Toyota corolla kan man godt finde glæde ved at læse bilblade samt artikler om køretøjer man aldrig køber selv - eller måske har evner til at styre... Og måske undres over nogle ting...

Derfor er det også herligt at følge blogs og forums og de input der kommer... Jeg hygger mig med det; og det sammen med en go dram! Det er ikke for sent at lære.

Bender

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #28770 by Müller
Replied by Müller on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Kære Flemming man dele whiskydrikkere op i to kategorier - dem som deler whiskydrikkere op i to kategorier og dem som ikke gør!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #28771 by Nemesis1972
Men Flemming har ret.
Jeg hører til den type der gerne gir langt over 1500kr.
Men oplevelsen er også større! Der er jo en grund til prisen!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #28773 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Balvenie TUN1401 batch 8
En af mine venner deler whiskydrikkere op i 5 niveauer

Curiosity, Enthusiasm, Fanaticism, Obsession, and Terminal

Subject: A warning to Novice Maltsters!

Neophyte maltsters, please read carefully. This warning may save your marriage or financial security. Recent
discussions have moved me to summarize what may eventually happen to you.

Those of you who are new to single malt scotches (phase 1 or early phase 2 - see below) should be aware of the natural progression of malt fanaticism. Somewhere in the future, mental health professionals may coin this as "S'tan's Syndrome", or maybe "Foaf's Disease".

Stages and characteristic behavior:

Stage 1 - Curiosity: The novice may have tried a couple of expressions of malt, and finds that he or she really enjoys the experience, or is perhaps curious about malt from what he or she has read or overheard from other enthusiasts.

Stage 2 - Enthusiasm: The malt enthusiast gets into the game. Unquenchable thirst for knowledge (and malt) drives him to begin buying books about malt whisky, surfing the web (and how did you find this site?), maps and other Scotland paraphenalia, and of course, bottles of Scotch. Typically in this stage, a form of denial may emerge where the enthusiast will refuse to spend over a set amount (maybe $50 or $100) for any bottle of malt. Bad move. Law of supply and demand. Good whisky costs money. Crap whisky can cost big bucks too (ask around before you buy if you are unsure), but good cheap whisky only comes along rarely (like $50 bottles of 100 proof Springbank).

Somewhere in stage 2, two distinct personality types emerge: The connoisseur and the collector. The connoisseur firmly believes that all malt, no matter how rare or expensive, is meant to be consumed, preferably by sharing among friends. The collector hoards malt, puts it on a shelf to worship and collect dust and invites other collectors over to drool over his collection. He probably offers them a taste of crap whisky to quench their thirst, as he won't destroy the collector's value of his malts by opening them. The collector may then put bottles up for auction when he can be assured of tripling or quadrupling his original outlay. Connoissuers hoard malt as well, but only to trade among fellow connoisseurs or for drinking sometime in the future. Connoisseurs detest collectors.

Stage 3 - Fanaticism: The malt fanatic's collection is now burgeoning. He may drop $1000 or more in a single liquor store visit. Cases of whisky begin filling his closets; he may invest in industrial grade shelving to store his malts. The fanatic may also register his own whisky related website. By this stage, he has already visited Scotland at least once, or is planning it. If he has visited Scotland, his luggage upon return is loaded with bottles of booty. He travels cross country to attend malt extravaganzas (like Ardbeggeddon). Unhappy about the number of malts available in his hometown, he orders them online from stores in distant lands. He possibly has a separate credit card account that his wife doesn't know about and has malt shipped to an unmarried friend's home, or at least stores some bottles there.

Stage 4 - Obsession: The obsessive probably has more whisky stored than he can drink in the remainder of his lifetime. He probably also owns casks (or shares of casks) that are maturing in warehouses. He knows distillery managers on a first name basis. Bank accounts are drained, maybe carrying a balance on credit cards or a second (or third) mortgage to finance his malt aquisitions. If previously married, probably divorced by now, or else has the perfect wife. Count me as jealous!

There may also be a terminal stage 5; the terminal obsessive may wish to purchase his own distillery, thereby assuring himself of a perpetual supply of malt whisky. I have not personally witnessed this phenomenon, but I suspect at least a couple of my personal friends may be prone to this stage.

A final word - if you hold your marriage sacred, have young children, and a modest income consider the consequences of blowing a couple of hundred bucks a month on single malts. Maybe better to quit now while
you are able and find a more affordable hobby. I'm not joking - this progression to obsession really happens. Lucky for me my ex threw my butt out before I really got deep into the game!


Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
The following user(s) said Thank You: Peteys

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #28775 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Tja "Five stages". Nok ikke skudt helt ved siden af. Som med alle andre hobbys har det det med, at gribe om sig (-: Der er nok bare ikke mange andre hobbys som smager så godt som whisky (-:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #28779 by bender
Replied by bender on topic Balvenie TUN1401 batch 8
En herlig opdeling. Og skøn beskrivelse af problemet med leverancer udenfor hjemmet og samlerens selvforståelse...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago - 10 years 9 months ago #28783 by dmwa
Replied by dmwa on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Hej alle - super beskrivelse med de 5 led/udviklingstrin. Jeg kom til at tænke på et par stykker undervejs - men da jeg kom til trin 5, kom jeg til at tænke på gutterne bag Stauning Whisky. Uden at vide det 100% - så tror jeg dog, at de gik fra trin 1 eller 2 direkte til trin 5 :huh: :huh: :huh:

Vi har netop stået på "Kulinarisk Sydfyn" - og her havde vi et par morsomme oplevelser. Der kom en del hen til vores stand som "verdensfolk" - og med vidt spredte arme udbrød "Lad mig få det, som jeg eller aldrig kommer til at smage/som er det vildeste I har" - så fremhævede vi en Balvenie 30 år, der kostede 35 poletter eller en Balvenie TUN 1401 til 18 poletter..... De kiggede lidt måbende - mens de fedtede med deres 5 poletter.... og endte så med at smage en Monkey Shoulder eller en Edradour 10 år til 3 poletter. (1 polet kostede DKK 5,00)

Jeg synes, at det illustrerer denne tråd meget godt. Nogle vil gerne udforske det uopnåelige, men forstår ikke prisen, da man ikke kan se sammenhængen mellem pris og oplevelsen. Andre derimod vil have oplevelsen - og er parate til at betale for det.

Det man som udstiller så kan more sig lidt over - er at DKK 90 for en smagsprøve af en Balvenie TUN1401 - svarer jo til en "Bloody Mary" på et værtshus en glad fredag aften - og der køber man jo gerne en til sig selv og måske også til vennerne. Men det er noget andet B)

Jeg må understrege, at jeg ikke ønsker at "dele" whiskyfolket op i 2 eller flere gruppe - alle har den samme berettigelse - men Macdeffe´s vens opdeling (eller historie om man vil) beskriver jo meget malende, at når man først bliver grebet i noget - så ofrer man mange gange mere end andre. Et godt eksempel er vel også "Cykelfolket" - der er dem, der bruger cyklen til og fra arbejde - så er der dem der "små motionerer" - og så er der dem, der ligner en "Tour de France" deltager. De færreste jeg kender, som kun bruger cyklen til og fra arbejde, vil nok også ryste på hovedet over de omkostninger en "Tour de France look alike" bruger på sin cykel og udstyr - og sådan også med whisky - men misforstå mig rigtigt - UANSET hvilket trin man befinder sig på, så er vi alle lige hvad angår vores interesse for whisky. Vi bestemmer heldigvis selv.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming
Last edit: 10 years 9 months ago by dmwa. Reason: fejl

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago - 10 years 9 months ago #28784 by Duffer
Replied by Duffer on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Jeg tilhører denne type: :-)

Stage 0
A malt enthusiast that has been around for years and maybe for decades enjoying what its all about:
Good quality whisky with value for money.
Staying away from hyped and overpriced whiskies - who doesnt give a s... about packaging - as long as its in a bottle and has a label with all the nescessary information on it.
A pure maltist that does not like the idea of whisky being contaminated in a weird wine casks, coloured, chill filtered or watered down to almost no alcohol by volume.
A person thats once in a while can enjoy blended whiskies and other spirits without bragging about spending thousands on very limited, exceptional bottlings, which after all is: whisky - that will never be drunk, but will circulate for generations on different whisky auctions.

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 10 years 9 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #28785 by dmwa
Replied by dmwa on topic Balvenie TUN1401 batch 8

Jeg tilhører denne type: :-)

Stage 0


HAHAHA - underdrivelse fremmer forståelsen. Mindes jeg ikke for nylig, at vi mødtes til en smagning, hvor du faldt i svime over en ældre japansk whisky? Vel - du overvejede ikke at købe den - men du tog fra Esbjerg til Aarhus for denne smagning alene - så du tilhører ikke Stage 0. Derudover udmærker du dig med regelmæssige indlæg på diverse whisky blogs - så du er laaaangt ud over stage 0. Og hvis jeg ikke husker galt, så holdt du et års sabbat for whiskykøb for 1-2 år siden - hvilket vel er stage 3 :) :) :woohoo:

Men ingen tvivl om, at du ved hvad du går efter - hvilket må betyde, at du kan sige "been there - done that"

Men godt forsøgt Duffer ;) ;) ;)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #28788 by js1009
Replied by js1009 on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Efter at have læst tråden og identificeret mig som type 2 med risiko for at blive til en 3er bestilte jeg 6 cl sample batch 6 til 30€ hos whiskysite.nl

Da jeg åbnede flasken fyldtes stuen straks med aroma - markant mere end hvad jeg har prøvet før. Jeg kan virkelig godt li næsen og start smagen men står lidt af når fad bitterheden kommer til sidst. Men det er min individuelle smag hvor jeg har erfaret at jeg ikke er til fad bitterhed. Samlet en super dram at prøve men til min personlige smag ikke et køb af en hel flaske.

Har batch 8 lidt mindre fadkarakter?

Jakob

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #28789 by dmwa
Replied by dmwa on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Jeg synes, at næsen er ganske fantastisk i batch 8 - smagen er dog lidt/noget anderledes. Duften - herlig dyb, rosin, mørk chokolade - mens smagen er mere "lys" om man vil - og så med en liflig eftersmag - nærmest af Papaya frugt / abrikos eller lignende
Åbnede den sent lørdag på "Kulinarisk Sydfyn" - og nød den så sammen med min sydfynske sælger og hans kone om aftenen - og de sad bare og nød oplevelsen. Dem vi serverede den for på Kulinarisk Sydfyn fik også himmelvendte øjne. Det er en dram i særklasse.
Prisen på Euro 10 / 2 cl er ganske fornuftig må man sige. Jeg overvejer at udsende muligheden for at købe en 3cl smagsprøve af TUN 1401 i næste uge - den vil komme til at koste DKK 85 plus forsendelse.

Er man interesseret i det, kan man sende os en mail - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. - så kan man komme på vores mailing liste, når vi sender smagsprøver ud.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 8 months ago #28864 by dmwa
Replied by dmwa on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Så kan man få TUN 1401 batch 8 smagsprøver - interesseret - så send en mail eller PB til os - det er en KONGE WHISKY

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 8 months ago #28870 by Lading
Replied by Lading on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Ser frem til at prøve den!

Har du smagt den op mod nogen af de andre batch du har haft til salg?

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 8 months ago #28871 by dmwa
Replied by dmwa on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Jeg har tidligere haft batch 2 og batch 5. 5´eren var jeg personligt ikke selv så fan af - mens 2´eren var unik - som jeg også mener 8´eren er.
Jeg har ikke decideret smagt dem op mod hinanden - men mener at kunne huske smagen fra batch 2....

Men I skal jo prøve dem i september - så lad os høre en bred vurdering til den tid

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago - 9 years 6 months ago #31635 by Lading
Replied by Lading on topic Balvenie TUN1401


Er der nogen der har kendskab til en Tun 1401 med denne etiket?

> Lading <
Attachments:
Last edit: 9 years 6 months ago by Lading.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.370 seconds