Balvenie TUN1401 batch 8

More
10 years 7 months ago #28872 by uldall
Allerførst den 21 september, uden tvivl årets, måske årtiets bedste smagning, Thorups Kælder i Århus ligger lokaler til den Store Tun 1401 smagning, alle batch fra nr.2 til nr.8 er på programmet incl. fadprøver fra batch 7 og 8. Det bliver ikke større udtalt af en af DK's største Balvenie fan, toppen havde været at få nr.1 med også, muligheden er der stadig men........ ville gerne stille min til rådighed, desværre er prisen i dag så høj at hver deltager måske skulle lægge kr. 500.00 mere pr. Person, for at gøre det mulig.

Maltmaster David Steward fra Balvenie er blevet forespurgt om hvad er forskellen i smagen på de forskellige batches er? det eneste han siger er at citrus, vanille og honey går igen i alle udgaverne.

Han har ikke selv smagt dem vertikalt op mod hinanden, så bortset fra nr.1 er det måske lidt af en Verdenspremiere vi deltager i, i Århus.

Hvad er bedst spørges der om? indtil nu har jeg smagt dem der har været tilgængelig i DK, nemlig batch 2, 5 og 8, sidder lige nu med 8 i glasset.

Min rangering er: Nr. 8 absolut den bedste, for sat..... hvor er den god, hvilken drøm sidder på terrassen klokken er 23.30, temperaturen siger 23 grader, jeg fylder lige glasset efter, flasken er nu lidt under halv
fyldt?.....
Nr. 2 er den næstbedste og derefter 5, men det er kun min ydmyge og subjektive mening.

Vi ses i Århus.

Slainteuldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 7 months ago #28875 by dmwa
Replied by dmwa on topic Balvenie TUN1401 batch 8

Allerførst den 21 september, uden tvivl årets, måske årtiets bedste smagning

:evil: :evil: :evil: Ja - og jeg fik ikke en gang invitaitonen.... :evil: :evil: :evil:

Kan godt lide, at du skriver "halvfyldt" - det havde været kedelig, hvis den var "halvtom".... :P :P

Serverede også TUN 1401 batch 8 til en lille flok fra en whiskyloge i går - de var meget imponerede - på trods af prisen, men deres budget var ikke lige sat op til den - selv om de stod og faktisk kom i tvivl, om man alligevel skulle betale over ens budget for denne whisky.

Slainthe

DANSK MALTWHKSKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 7 months ago - 10 years 7 months ago #28876 by Duffer
Replied by Duffer on topic Balvenie TUN1401 batch 8

toppen havde været at få nr.1 med også, muligheden er der stadig men........ ville gerne stille min til rådighed, desværre er prisen i dag så høj at hver deltager måske skulle lægge kr. 500.00 mere pr. Person, for at gøre det muligt

Hmmm, men hvis ikke sådan en flaske skal åbnes sådan en dag - hvornår så?
Jeg går ud fra du har købt den for at den skal drikkes?
En alternativ løsning kunne være at deltagerne betalte din udgift for flasken.
Nogen gange er glæden ved at dele større end at regne alt om i profit - for undertegnede i hvert tilfælde.

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 10 years 7 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 7 months ago #28877 by uldall
Replied by uldall on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Hen af vejen er vi da meget enige Duffer!

Men en flaske der idag handles til omkring kr.20.000,00 ja så kommer min Sønderjyske " nærighed" altså en lille smule frem, som det fremgår af mit indlæg er jeg villig til at smide flasken på for ca. Kr.15.000.

Forøvrigt er en af de andre tun1401 i smagningen fra min "hylde" til langt under indkøbs og gensalgsprisen, det er min glæde at andre i det tilfælde får GLÆDEN med.

Måske ses vi Århus.

Slàinte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 7 months ago #28878 by Duffer
Replied by Duffer on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Point taken :-)
Ha' en god smagning...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 7 months ago #28879 by Lading
Replied by Lading on topic Balvenie TUN1401 batch 8

Men en flaske der idag handles til omkring kr.20.000,00 ja så kommer min Sønderjyske " nærighed" altså en lille smule frem.

Slàinte uldall7000


Enig med Uldall her, jeg har også Batch 1 stående, indkøbt udelukkende til at drikke! Meeen når vi når en SÅ høj auktionspris, kan jeg ikke lade være med at tænke på de gode sager man kan købe i stedet for!

Snakkede iøvrigt med en Balvenie "fan" fra Holland, der havde smagt batch 1-6 hvor det var nr. 1 han var mindst imponeret over.

Normalt er jeg forsigtig med at spå om prisstigninger på whisky, men tror ikke batch 1 er færdig med at stige! Det er en populær serie med gode anmeldelser og batch 1 var kun til salg på Balvenie og udgivet i et meget begrænset antal.

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 7 months ago #28880 by jones
Replied by jones on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Uldall - Der bliver ikke budt på fadprøver fra Batch 7 og 8 på smagningen, men fra Batch 7 eller 8. Ambassadøren har ikke lagt sig fast endnu.

Ideen til smagningen opstod efter seneste whiskymesse hvor man til en lukket smagning bød på 6 fadprøver, men uden at byde på det færdige produkt! Skammeligt.

Jeg har selv dyrket Batch 1, 2, 5 og 8 og sætter dem i denne rækkefølge: 1, 2, 8 og 5.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 7 months ago #28881 by uldall
Replied by uldall on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Ja Al, der skulle have stået: eller 8 og ikke og 8!

Det var måske en "drøm" med fadprøver fra både 7 og 8:-) eller var det entusiasmen der løb af med mig i den lune sommernat;-)

Jeg glæder mig afsindigt til d.21 september.

Slainteuldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 7 months ago #28882 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Min favorit er klart batch 3 af de ca. 3 varianter jeg har smagt. Lidt uheldigt jeg ikke kan den dag, jeg havde åbnet min batch 1 :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 7 months ago #28883 by uldall
Replied by uldall on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Føj hvor uheldigt for vi andre, at du er optaget et andet sted Steffen.

Men du kunne da give Al flasken med, bagefter ville du uden tvivl få et fyldigt referat af, den måske eneste komplette tun 1401 smagning nogensinde afholdt i whisky verdenen.

Men ellers må vi lave en ny smagning, hvor andre også kan komme til fadet, jeg stiller gerne et par eller tre flasker tun 1401 til rådighed, bare du kommer med din etter;-)

Slainteuldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 7 months ago #28886 by jones
Replied by jones on topic Balvenie TUN1401 batch 8
For en ordens skyld -

Siden denne tråd startede, er der kommet adskillige forgæves tilmeldinger.

Smagningen er udsolgt og der er nu 13 på venteliste, så...

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 7 months ago #29000 by jones
Replied by jones on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Takket være en meget kompliceret aftale mellem Lading og Uldall, kommer Balvenie Tun 1401 Batch 1 også med på smagningen!

Det betyder at vi skal smage ALLE udgaver af Balvenie Tun 1401.

Tak, drenge!!!

Brand ambassadøren meddeler at vi får et antal fadprøver i forbindelse med Batch 7.

Al J.
The following user(s) said Thank You: Lading, uldall

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 7 months ago #29012 by uldall
Replied by uldall on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Ja så kom den komplette Tun1401 smagning på plads :lol:

Peter Lading kom med et godt, og ifølge Al et kompliceret, forslag om hvordan undertegnede og Peter kunne bruge vores sjældne og meget værdifulde batch 1 udgave for at gøre smagningen unik og komplet. Kompliceret var det nu ikke, men for uforstående skal det ses som Peter og jeg hver stiller med en halv flaske batch 1, det virker kompliceret, men er det ikke :unsure:

Det bliver uden tvivl den mest exclusive og dyreste whiskysmagning i DK i 2013.

Estimeret, hvis du skal ud og skaffe en flaske af hver batch fra 1 til 8 i dag, så skal du ligge et sted mellem kr. 40.000,00 og kr. 50.000,00 på de auktioner hvor flaskerne nu er til rådighed, og så er fadprøverne fra batch 7 ikke medregnet.

Batch 9 er lige på trapperne, men kun til US markedet, i november, batch 10 kommer i marts 2014 kun til Global Travel Retail. Så mon ikke til juni næste år batch 11 er at få i DK.

Kan vi ikke lokke Sam Simons til låne en ca. 70 cl. sample fra batch 9 til smagningen d. 21/9 B)

Jeg er glad for at kunne bidrage til især Peter's og Al's smagning med batch 4 og en "halv" flaske batch 1.

Skulle nogen spørge, så overstiger glæden ved at stille flaskerne til rådighed klart chancen for at tjene faktisk rigtig rigtig mange penge på en auction :lol:

Vi ses i Vejle på lørdag og Århus den 21/9.

Slàinteuldall7000
The following user(s) said Thank You: MacLars, Lading, BigMac, LochLading, Peteys

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 7 months ago - 10 years 7 months ago #29013 by BigMac
Replied by BigMac on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Det er stort af Peter og dig at stille med en flaske til formålet, så vi kan få en komplet Tun 1401 smagning. Jeg glæder mig i al fald rigtig meget til smagningen...

Det samme gør jeg til lørdag i Vejle - Det bliver 2 super dage :)

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/
Last edit: 10 years 7 months ago by BigMac.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 7 months ago - 10 years 7 months ago #29014 by Lading
Replied by Lading on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Tun 1401

> Lading <
Attachments:
Last edit: 10 years 7 months ago by Lading.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago - 10 years 6 months ago #29079 by dmwa
Replied by dmwa on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Ser lige, at man kan supplere sin TUN 1401 samling gevaldigt på den nye Whiskyauction.com

Der er både batch 1, batch 2, batch 6, batch 7 og batch 8. (Rettelse - det er IKKE en TUN 1401 batch 1, men en TUN 1858, der er lavet til Taiwan)

Bliver spændende at se, hvad de kommer op i, når den sidste hammer falder.....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming
Last edit: 10 years 6 months ago by dmwa. Reason: Fakta fejl i tekst

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29080 by Lading
Replied by Lading on topic Balvenie TUN1401 batch 8
OBS

Den Batch 1 der er på, er ikke Tun 1401 men en: Balvenie Tun 1858 Batch 1
Burde den Danske "ambasadør" ikke have tjek på den slags ;-)

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29082 by dmwa
Replied by dmwa on topic Balvenie TUN1401 batch 8

OBS

Den Batch 1 der er på, er ikke Tun 1401 men en: Balvenie Tun 1858 Batch 1
Burde den Danske "ambasadør" ikke have tjek på den slags ;-)

Lading

:silly: :oops: :oops: :blush:
Må erkende, at jeg ikke lige har fulgt med i, hvad der rører sig i Taiwan - og brillerne havde jeg åbenbart heller ikke pudset.

Tak for oplysningen Peter - jeg bøjer mig ydmygt i støvet. Kunne være sjovt at have den med til TUN 1401 smagningen.....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29083 by Lading
Replied by Lading on topic Balvenie TUN1401 batch 8
;-) Den er desværre prissat så det nok ikke sker!

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29183 by uldall
Replied by uldall on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Yes, så er der under 17 timer til den bedste og dyreste whiskysmagning i DK i 2013 :P

Har lige stillet Balvenie Tun1401 batch 1 og 4, klar på bordet, skulle jo nødigt glemme at tage dem med til Århus i morgen.

Måske skal PET lige adviseres :woohoo: der skulle nødigt ske noget på togrejsen i morgen fra Fa til Ar .

Slainteuldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29184 by LochLading
Replied by LochLading on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Glæder mig også.... Det bliver stort.

Henrik

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29188 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Er kun en lille bitte smule misundelig :-)

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29189 by dmwa
Replied by dmwa on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Hjemme efter en - ja, oplevelse der ikke tåler sammenligning. Var til 1963 smagning i sidste uge - og skal til Balvenie smagning med David Stewart om 2 uger i London - men at "få lov" til at smage ALLE 8 TUN 1401 aftapninger op mod hinanden - et eller andet sted tror jeg, at det er forbeholdt de ca 30 deltagere i Thorups Kælder i dag. TAK til Benny og Lading for at gøre dette muligt, tak til Al for at stå for det - og til Dr. Sam for at introducere de mange whiskies. Og tak til alle dem, der støtter op om et sådant arrangement, så det bliver muligt..

Slainthe - og endnu en gang et dybfølt tak :woohoo: :woohoo:

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29190 by PWA
Replied by PWA on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Er meget spændt på vurderingerne. Var der nogen som skilte sig ud?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29191 by uldall
Replied by uldall on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Ja som Flemming skriver hjemme igen, hjernen er lidt mere klar nu her kl. 23.45, dog stadig på en eller anden måde fortumlet?

Hvad var bedst eller var der nogle der var bedre end andre? Ja sikkert?

Også herfra en Stor Tak til Peter, Al og Sam Simons, som gjorde det muligt( og i alt beskeden mig selv), det er længe siden hvis nogensinde, at jeg har været med til en bedre smagning? Respekt og ære til tidligere smagninger, men i min optik(kæmpe Balvenie fan) så var det toppen i mine små 20 år som single malt fan :cheer:
Men en dag er der måske noget inden for whiskyverdenen der overgår denne historiske eftermiddag/aften inden for whisky smagninger.

Ifølge Sam Simons World Brand Ambassador fra Balvenie var det al i beskedenhed Verdenspremiere for en Balvenie Tun 1401 smagning, intet sted tidligere havde nogen formået at samle alle 8 batces til en vertikal smagning :cheer: :cheer:
Retur til hvad var bedst? Min fattige vurdering i rækkefølge fra toppen og og til bunden: batch 8, batch 6, batch 3, batch 4, batch 7, batch 1, batch 2, batch 5, ingen glemt, stor aften ingen faldt igennem, måske var vinderen bare Tun 1401.

Kæmpe oplevelse tak til alle fra hele Whisky Danmark som var med til denne Unikke Whisky dag i Århus

Slaintegodnatuldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29194 by uldall
Replied by uldall on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Læs BigMac´s glimrende indlæg på www.themaltdesk.blogspot.dk

Jeg kan se vi er enige om 2 af whiskyerne i top 3, nemlig batch 3 og 8 :P

Kun små ting skiller de 8 batches fra hinanden, fremragende kvalitet hele vejen :P

slainteuldall7000
The following user(s) said Thank You: BigMac

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 5 months ago #29315 by uldall
Replied by uldall on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Så skulle Tun 1401 batch 9, være på hylderne i USA, til salg for ca. 250$!

Batchen består af 11 bourbon fade og 3 sherry butts og holder 49.3%.

Så er spørgsmålet hvem her i Whiskynyt har en bror/søster, fætter/kusine far eller mor eller andre venner og bekendte som er i USA nu eller skal af sted, som kunne tænke sig at købe og levere en eller to flasker til Uldall, selfølgelig mod betaling af flaske og omkostninger.

Lad nu være at råbe i munden på hinanden B)

Jeg selv har ingen forbindelser til USA og dog, en nevø skal afsted til april næste år han har før klaret en flaske, men på det tidspunkt må det formodes at Batch 9 forlængst er udsolgt :(

Et fromt ønske, som måske kan gå i opfyldelse :cheer:

Slainteuldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 5 months ago #29317 by dklund
Replied by dklund on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Tak for tippet :P

En ven og min svoger er lige igår taget til Vegas i en uges tid
Jeg har lige haft snakket med dem og de ville se om de kunne finde en til mig
Men mine forventninger er nu ikk så høje for de er taget derover for at spille poker og så er de nok lidt for meget whisky analfabeter til at det lykkedes for dem at finde den :(

Nogen forslag til whisky forretninger i Vegas som jeg kan sende dem i hvor de burde have den?? :unsure:

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 5 months ago - 10 years 5 months ago #29318 by Duffer
Replied by Duffer on topic Balvenie TUN1401 batch 8

Jeg selv har ingen forbindelser til USA

Hvis du kan finde nogle i Californien eller Texas - skal jeg ikke afvise jeg kan hjælpe. Jeg har hørt rygter om at forretningerne ikke er meget for at sende tværs over staterne.

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 10 years 5 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 5 months ago #29327 by JørnG
Replied by JørnG on topic Balvenie TUN1401 batch 8
Uldall, gamle kriger :cheer: Din whiskymakker i Erritsø forsøger at hjælpe dig !

Indsat kommunikation med en god ven og tidligere kollega. Ja, du kender da Dennis - Det var ham der arrangerede whiskysmagning i Tønder i tidernes morgen.

Stor whiskyhilsen
Jørn, Erritsø
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.304 seconds