Ailsa Bay kommer nu til Danmark

More
8 years 5 months ago #33282 by dmwa
Ailsa Bay - et af de nyeste skud på stammen af whiskydestillerier i Skotland - frigiver nu et antal flasker i Norden - Briterne må vente til foråret 2016!!! Danmark får 600 flasker - og de der deltog på WWW Falster 2015, smagte faktisk Aisle Bay - men nok ikke lige den udgave, der nu kommer på markedet, da det vi smagte på Falster var en fadprøve

Se ekstrabladet.dk/vin/vinnyheder/skotsk-wh...re-i-danmark/5798810

Dansk Maltwhisky Akademi har sikret sig en del flasker - som vil komme på vores salgsside i løbet af få uger - men er du vildt interesseret, kan du jo allerede nu sende en mail - og lægge billet ind på den

Det er en Lavlandswhisky - men røget med 21 ppm

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago - 8 years 5 months ago #33283 by MacNiels
Vedhæftet er den officielle pressemeddelelse fra William Grant & Sons


Ailsa Bay – ny og særdeles kraftfuld maltwhisky fra William Grant
Skotland d. 30. oktober 2015: William Grant & Sons lancerer nu en helt ny whisky, Ailsa Bay, der løfter single malt-whisky til nye højder med en præcis destillering og en unik balance mellem røg og sødme. Danmark har æren af verdenspremieren.
Den ny whisky er udviklet af William Grants oldebarn Peter Gordon i samarbejde med Master Blender Brian Kinsman og hans team. Og den er opkaldt efter den smukke ø på den skotske østkyst, Ailsa Craig. Det er et imponerende vulkansk krater, der dominerer horisonten på havet ud for destilleriet i South Ayrshire, Girvan. Ailsa Craig er i øvrigt også øen, der historisk har leveret stenene til curlingsporten.
"Med Ailsa Bay har vi ønsket at skabe en meget kraftfuld malt-whisky på næsten 49 % alkohol med al den røgede sødme, vi kunne mønstre, i kombination med de medicinske anstrøg, der kendetegner den klassiske smag," siger Peter Gordon, direktør for William Grant & Sons. "Ailsa Bay viser destilleriets evne til at bygge videre på vores whisky- ekspertise. Vi har investeret kraftigt i banebrydende innovation, der respekterer de traditioner, som vores familie har udviklet gennem generationer."
State-of-the-art whisky
Ailsa Bay er et state-of-the-art destilleri med avancerede teknologier og præcis proceskontrol, der gør det muligt for Brian Kinsman og hans team at isolere elementerne fra den indledende destillation gennem hele modningsprocessen på en enestående måde.
"Ailsa Bay Distillery har givet os mulighed for at gøre noget særdeles specielt," siger Master Blender Brian Kinsman. "Nemlig at bruge vores præcise destillationsmetoder og en speciel fadlagringsproces til nøje at kontrollere det endelige whisky-produkt. I Ailsa Bay findes en ekstraordinær balance mellem sødmen fra Baby Bourbon Hudson-fade og den røgede tørve-flavour, som man ikke finder i andre whiskys.”
Ailsa Bay vil være tilgængelig i Danmark fra november 2015, men lanceres først i Storbritannien til februar 2016.
Ailsa Bay er ejet af William Grant & Sons, et uafhængigt familieejet destilleri grundlagt af William Grant i 1887. I dag drives virksomheden af den femte generation af Grant og destillerer nogle af verdens førende spiritusmærker såsom Glenfiddich®, The Balvenie®, Scotch Grants®, Hendrick® Gin, Sailor Jerry®, Milagro® Tequila og Tullamore Dew®.

Yderligere oplysninger:
- Produktchef Jens Tholstrup, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. , tlf. 2971 1972
- Frans Grandjean, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., tlf. 2332 3637



Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments:
Last edit: 8 years 5 months ago by MacNiels.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #33285 by Macdeffe
Jeg glæder mig til at smage den

Det er godt jeg ikke går op i indpakning, for det er da den grimmeste flaske til dags dato :-)

Men det er ligegyldigt hvis bare det smager godt.

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #33286 by Whiskinger
Nogen der allerede ved hvor prisen skal ligge?

Og ja, smagen af indholdet er forhåbentligt bedre end smagen af flaskedesigneren... :huh:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #33288 by uldall
Smag og behag, flasken er som ikke meget værre end andet på markedet, den gør ingen fortræd.
Men lever indholdet op til den fadprøve vi smagte på WWW Falster, eller måske er bedre, så siger jeg ja tak, spændende med "røget" Lowlands whisky.

Er det ikke også Annandale som også sender en røget Lowlander udgave på markedet, når de ellers har lagret længe nok.

Slainteuldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #33289 by Macdeffe
PT er der vist kun røget lowland fra Bladnoch på markefet, hvis man kan finde det.

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #33291 by dmwa
vi har laqt den på vores vores hjemmeside www.whiskytilbud.dk - se under "anden god whisky" :-) - regner med at have den på lager inden vores åbent hus på lørdag den 7. november 2015 mellem kl. 13 og 16. Hvis den er kommet hjem - så ryger proppen af en af flaskerne - og så kan man jo få en gratis smagsprøve.... (Medmindre man har valgt at bruge lørdagen i Frederiks i Mac Y´s selskab)

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #33292 by Whiskinger
Tak, Flemming!
Den skal der smages ;)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #33304 by dmwa
Så fik vi Ailsa Bay ind ad døren. En sirlig røg - skarp som en ung Islay.

Hvis du har mulighed for at komme forbi vores "Åbent hus" lørdag den 7. november 2015 mellem kl. 13 og 16, så er proppen rykket af :-) og der er gratis smagsprøve.

whiskytilbud.dk/index.php/anden-god-whisky/product/363-ailsabay

Ses vi?

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming
The following user(s) said Thank You: karlejnar

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #33305 by uldall
Det gør vi da

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #33313 by jones
Flemming har lige sat to styk af hos mig.

Flasken er noget flottere end på billedet med et tungt stykke Ailsa granit i proppen.

Det er interessant at de opgiver både Peat PPM og Sukker PPM.

Sloganet Precision Distillation er godt nok et "budskab" som jeg ikke finder særligt tillokkende, men mon ikke det hele handler om at Grant vil have egen røgwhisky til ders blends, så de slipper for at købe så meget Islay?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #33315 by karlejnar

Det er interessant at de opgiver både Peat PPM og Sukker PPM.

Jeg troede sppm betød "spirit ppm" :unsure:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #33316 by dmwa
Vi fik dette at vide fra Jens Tholstrup i f m lanceringen

På flasken står der bl.a. 21 PPM – det ved de fleste nørder hvad er, men for første gang er sødmen også kvantificeret med SPPM.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming
The following user(s) said Thank You: karlejnar

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #33317 by karlejnar
Tak for præciseringen Flemming :)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #33319 by Whiskinger

men for første gang er sødmen også kvantificeret med SPPM.

Gad vide, om Jens også kender til SPPM af andre aftapning for at kunne sætte de 11 lidt i relation...?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #33344 by Macdeffe
Her er min vurdering

danishwhiskyblog.blogspot.dk/2015/11/ail...-first-bottling.html

Det er endnu en ung NAS tørvewhisky som der er så meget af på markedet i disse tider. Det er populært. Selv syntes jeg den mangler lidt flere år på fad, men det kan godt gå hen og blive godt

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.373 seconds