The Macallan Travel Range

More
19 years 5 months ago #2018 by Duffer
Hos Calle, Flensborg frem til den 7.november 2004.

0.5 liter The Macallan "Twenties" (Rated 93 p. af MJ)
0.5 liter The Macallan "Thirties" (Rated 95 p. af MJ)
0.5 liter The Macallan "Fourties" (Rated 94 p. af MJ)
0.5 liter The Macallan "Fifties" (Rated 93 p. af MJ)

En flaske 199,95
Alle fire 699,95 DKK



The Macallan 1841 Replica 0.7 liter 995,95 DKK

(en af mine absolutte favoritter)

www.calle-vinlager.dk/tilbud.htm

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2021 by Peterap
Replied by Peterap on topic The Macallan Travel Range
Hmm interessant, i forhold til den tidligere tråd om whiskyguruer tjekkede lige JM:

20: 67
30: 91
40: 81
50: 92

1841: 83

Der er da ingen der skal komme og sige at JM ikke differentierer hans pointgivning!!!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2022 by Duffer
Replied by Duffer on topic The Macallan Travel Range
Peterap,

20: 67
30: 91
40: 81
50: 92


Måske er der nogle der kender en del til The Macallan / JM herinde der kan kommentere den store forskel. Som Macallan tilbeder, har jeg nemlig lidt svært ved at forstå hvordan man kan lave sådan en dårlig whisky, at en ekspert vælger at give den 67 point, når man samtidig kan opnå 25 point mere for whisky i samme "klasse".
Det virker lidt underligt... :oops:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2023 by per
Replied by per on topic The Macallan Travel Range
MacAll skrev:

Som Macallan tilbeder, har jeg nemlig lidt svært ved at forstå hvordan man kan lave sådan en dårlig whisky, at en ekspert vælger at give den 67 point, når man samtidig kan opnå 25 point mere for whisky i samme "klasse".
Det virker lidt underligt...

tjaaa, det viser bare hvor subjektivt disse point er. Jeg har smagt alle fire og kan sige "køb dem - køb dem", de er alle fire umiskendeligt Macallan, så hvis man er til den slags så venter dig en god oplevelse. Jeg smagte dem ikke mod hinanden, så den præcise forskel har jeg svært ved at udtale mig om, måske var her en chance for at prøve.... I øvrigt blev serien lanceret som en ren toldfri ting, derfor rejse motiverne, så det kan godt undre hvordan de kan ende hos Calle. På de første flasker, havde Macallan fået MJ til at skrive lidt snik snak, og slevføgelig også give point, hans bedømmelse er som følger:

20: 93
30: 95
40: 94
50: 93

The Macallan 1841 Replica kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke har smagt den. Det selvfølge være, at det de har kopiret aldrig har været i nærheden af Scotland. De har vist lidt problemmer med de gamle flasker..........

Per Kragh

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • redlich
  • Visitor
  • Visitor
19 years 5 months ago #2024 by redlich
Replied by redlich on topic The Macallan Travel Range
Nu er det desværre ikke så tit jeg kommer forbi Flensburg :(

Er der nogen der ved hvor de kan købes i DK ?

Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2025 by jones
Replied by jones on topic The Macallan Travel Range
Serien blev lanceret i 1999 som rent toldfrit tilbud, men kom i almindelig handel efteråret 2000.

Senere igen gik man tilbage til eksklusivt todfrit salg.

Man skal være heldig at finde en forhandler som har noget stående fra dengang den var i almindelig handel.

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • redlich
  • Visitor
  • Visitor
19 years 5 months ago #2026 by redlich
Replied by redlich on topic The Macallan Travel Range
ouch bugger :(

Kunne være at man skulle se og få trukket fingeren ud og komme derned...
Er der nogen der har planer om en tur til Calle inden 7. nov ?

Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2027 by stig
Replied by stig on topic The Macallan Travel Range
Jeg har haft et par stykker fra the travel serie. Den eneste jeg ikke har smagt er 50eren.
Jeg er tilbøjelig til at være enig i JMs karaktergivning. 20eren er nærmest sprittet og total uden eftersmag. 30eren finder jeg også sprittet dog med lidt mere smag og kompleksitet og lidt eftersmag. 40eren kan lidt poetisk beskrives som 'dead before arrival'.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2028 by dmwa
Replied by dmwa on topic The Macallan Travel Range
Jeg har købt alle 4 - dels i Whisky World i Københavns Lufthavn (da den fandtes med egen butik - suk), dels i London Stansted, hvor de stadig har dem - mener til GBP 16.00 (ca DKK 176,00) - så stort set samme pris som i Flensborg.

Alle der skal til Whiskymesse, kan jo bare slå et slag ned omkring Flensborg - der er vel ikke mere end 70 km - så 45 minutter ad motorvejen, og de 4 x Macallan er inden for rækkevidde. (det skal i sagens natur være FØR man går til whiskymesse!!!)

Den første serie, som Michael Jackson bedømte kan meget vel have haft en anden udformning / smag end den senere, der er aftappet i væsentligt større målestok.

Som nævnt i anden tråd, skal man være opmærksom på, at Jim Murray måske ikke kun går efter smagen - men også om håndværket er i orden. Vi dødelige går jo nok mest efter smagen, og fanger ikke "håndværket / kompleksiteten" - det kunne jo være interessant at få Søren Nørgaard / MAC Y på banen her, da han må have "studeret" Jim Murray ´s teknik. Hvis jeg skulle komme med et bud på hans teknik, så må han bruge Nosing glasses eller lignende, fortynde whiskyen end til omkring 25%, og lade den stå i en times tid INDEN han sætter det sidste punktum i hans vurdering? Hvis man gør det, vil man for nogle whiskies erkende, at "de falder fra hinanden" - dvs at de ikke er komplekse nok / ikke vatted ordentligt.

Det er ikke noget man kan smage - men det fortæller måske noget om de produktionsmetoder, der er blevet anvendt?

Spændende debat - synes jeg - vi har gang i.

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2029 by Duffer
Replied by Duffer on topic The Macallan Travel Range
redlich, skrev

Er der nogen der har planer om en tur til Calle inden 7. nov ?


Jeg skal både til Weinquelle og Calle lørdag den 16.10., - kører hjem via Kolding til Esbjerg.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • redlich
  • Visitor
  • Visitor
19 years 5 months ago #2030 by redlich
Replied by redlich on topic The Macallan Travel Range
Det lyder godt :)

Jeg PM'er dig.

Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2031 by stig
Replied by stig on topic The Macallan Travel Range


Som nævnt i anden tråd, skal man være opmærksom på, at Jim Murray måske ikke kun går efter smagen - men også om håndværket er i orden. Vi dødelige går jo nok mest efter smagen, og fanger ikke "håndværket / kompleksiteten" - det kunne jo være interessant at få Søren Nørgaard / MAC Y på banen her, da han må have "studeret" Jim Murray ´s teknik. Hvis jeg skulle komme med et bud på hans teknik, så må han bruge Nosing glasses eller lignende, fortynde whiskyen end til omkring 25%, og lade den stå i en times tid INDEN han sætter det sidste punktum i hans vurdering? Hvis man gør det, vil man for nogle whiskies erkende, at "de falder fra hinanden" - dvs at de ikke er komplekse nok / ikke vatted ordentligt.


Jim Murray putter aldrig vand i whisky ligegyldig alkoholstyrke osv. Han mener, at der er vand nok i og betragter det vist nærmest som en dødssynd.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2032 by jones
Replied by jones on topic The Macallan Travel Range
Han formulerer det vist sådan:

"Det eneste du må komme i et glas maltwhisky er mere maltwhisky."


Fra mit Jim Murray interview til Malten:

"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2033 by dmwa
Replied by dmwa on topic The Macallan Travel Range

Jim Murray putter aldrig vand i whisky ligegyldig alkoholstyrke osv. Han mener, at der er vand nok i og betragter det vist nærmest som en dødssynd.


Det viste jeg faktisk godt - men glemte det i farten.

Det er måske dér forskellen mellem andre "nosere" og Jim Murray skal findes???

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2049 by per
Replied by per on topic The Macallan Travel Range
Jones skrev:

Senere igen gik man tilbage til eksklusivt todfrit salg.


Har du nogen anelse om hvorfra Calle har deres flasker fra???

Per Kragh

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2052 by Duffer
Replied by Duffer on topic The Macallan Travel Range
per, skrev

Har du nogen anelse om hvorfra Calle har deres flasker fra???


Mit bud;
Calle (og andre) velorganiserede grænsebutikker, benytter ofte parallelimport.
F.eks polsk Coca-Cola og slik. Med stor sandsynlighed, er der også tale om parallelimport her, og man skal ikke undervurdere de muligheder og forbindelser disse købmænd har. Flere af dem har været i branchen over 30 år.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.336 seconds