Køb af egetræsfad

More
8 years 4 months ago - 8 years 4 months ago #33353 by Legend
Køb af egetræsfad was created by Legend
Hej

Jeg har en ven, der påtænker at destillere sin egen single malt whisky. I et land, hvor den slags er lovligt naturligvis.

Her er lagringen jo essentiel, og det er afgørende, hvilket fad, whiskyen lagres på. Tanken er et fad med en kapacitet på omkring 30 liter. 40 eller 50 liter kan nok også gå an.

At købe et brugt bourbanfad fra den anden side af Atlanten synes umiddelbart at være for dyrt/omstændigt, når der i første omgang kun er tale om et enkelt. Tanken har været på et brugt bandy/cognac fad fra Frankrig. Eventuelt et brugt sherryfad, men her begrænses man vel af, at lagring på sherryfade helst skal være relativt kortvarrig for ikke at give whiskyen for meget rød farve og for frugtig smag?

Er der nogen, der kan komme med en anbefaling på en god type fad og helst også en leverandør. Det synes at være svært at finde leverandører til formålet. Fadet skal i første omgang leveres til Danmark. Prisen er ikke ubetydelig, da det jo bare er lidt hyggeproduktion derhjemme, men der betales gerne lidt ekstra for det rigtige fad.

Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe.
Last edit: 8 years 4 months ago by Legend.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago #33354 by havenmorgan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago #33355 by Legend
Replied by Legend on topic Køb af egetræsfad
Takker! Det ligner bestemt en mulighed.

Det er dog sherryfade. De fleste destillerier, jeg har besøgt har dog maksimalt brugt sherryfade afrundende i en kortere periode sidst i lagringen - Efter eksempelvis at have ligget på bourbon fade i størstedelen af tiden.

Er der nogen, der kan sige noget om for/imod disse sherryfade, hvis planen er lagring i 3-5 år?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago #33361 by Whiskinger
Replied by Whiskinger on topic Køb af egetræsfad

planen er lagring i 3-5 år?

Så er et lille sherryfad ikke det dårligste vælg... når man godt kan lide sherrysmag i sin whisky.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.127 seconds