Kaffedrikning kan beskytte leveren

More
17 years 8 months ago #8953 by MacNiels
Jeg er faldet over denne artikkel i Jyllandsposten i dag søndag den 13/8-06.

Kaffedrikning kan beskytte leveren mod alkoholskader, har en undersøgelse vist hvor 125000 personer har deltaget. Risikoen for at udvikle skrumpelever falder med hver kop kaffe, man drikker pr. dag.
Folk der drikker en kop kaffe dagligt, har gennemsnitling 20% mindre risiko for at udvikle skrumpelever.
For folk der drikker to eller tre kopper kaffe om dagen, er der 40% mindre risiko, mens risikoen falder med 80%, hvis man drikker fire kopper kaffe eller mere.

Hvordan kaffen beskytter leveren, vides ikke. I følge forskerne skyldes det koffeienen, men der er ikke testet med f.eks. te eller andre koffeienholdige drikke.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8954 by Macdeffe
Gaelic Coffee indeholder de 4 vigtigste kilder til sund ernæring

Sukker, Alkohol, fedt og koffein

Og så er det godt for leveren og humøret :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8955 by Macgan
Ja, det er rart at vide, at indtagelse af kaffe øger risikoen for at dø af andet end skrumpelever :wink:
Macgan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8964 by Chief
Når vi nu er ved forebyggelse, så lad mig lige henvise til, at Suntory i samarbejde med Kyoto Prefectural University of Medicine har fundet ud af, at whisky indeholder stoffer, som kan forebygge diabetes.
I denne undersøgelse har man konstateret, at whisky fremmer kroppens naturlige produktion af insulin. Det konkluderes, at indtagelse af en daglig (passende) mængde whisky kan forebygge udviklingen af diabetes.
Så med henvisning til de øvrige indlæg samt dette, må vi konstatere, at både kaffe og whisky er godt for mange ting. Og som MacDeffe så rigitgt skriver, så er det så sandelig godt for især humøret. :D

Med venlig hilsen

Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8965 by Macdeffe
Tyske forskere finder ud af alkohol er sundt, franske at vin er godt og her er igen (for mig) noget der ligner useriøs forskning

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8968 by Duffer
Det sidste jeg har hørt med hensyn til alkohol / vin i begrænsede mængder er, at det har ingen gavnlig virkning på helbredet, men at det til gengæld heller ikke har en skadelig virkning. Men som vinnyder / whiskynyder har man en tendens til at tro på det positive i undersøgelser.
8)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8969 by Towle
Jeg vælger også at tro, at alt det jeg kan lide, er sundt og gavnligt for helbredet. Om alkohol ligefrem øger intelligensen, kan man have sin tvivl om. Stik hovedet ind på et værtshus en søndag morgen, indsnus atmosfæren (det de har i stedet for frisk luft) og lyt til konversationen. Gå tre gange rundt om blokken og kig så ind igen. Snakken er nu livligere og humøret højere, men chancen for at deltagerne scorer en Nobelpris, er faldet ligefrem proportionalt ;-)

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.244 seconds