Kommentar: Dansk Single Malt - Braunstein edition no. 1

More
17 years 5 days ago #11589 by Lading

Jamen, så vil jeg da benytte lejligheden til at give mig til kende. Jeg hedder Jan, bor i københavnsområdet og har været nogenlunde seriøs omkring single malt i omkring 3-4 år. Jeg har (med stor fornøjelse) fulgt med her på forumet de seneste 2 år, så det er vel egentligt også på tide jeg begynder at blande mig :wink:

Jeg vil samtidig gerne benytte lejligheden til at opfordre evt. sjællandske entusiaster til at bekende kulør - kunne være fedt hvis vi kunne organisere vores egne "mini-ardbeg" smagninger på denne side af broen også. :D

Til den aktuelle tråd, vil jeg blot sige at jeg ikke ser noget som helst forkert i at et nystartet distilleri starter ud med et dyrt samlerobjekt. Pengene skal jo komme et sted fra og whisky har som bekendt en vis produktionstid.

(Er dansk whisky forøvrigt en "y" eller en "ey" ?)


Tonen her på forumet synes jeg generelt er udemærket. Bevares bølgerne går da højt fra tid til anden - men det ville også være lidt kedeligt, hvis alle altid var enige.

Nå men øh det var hvad jeg lige havde på hjertet :D

Mvh
Jan



Velkommen til :D
det skulle tilfældigvis ikke også være dig der hedder Jan på whiskymag?

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 days ago #11592 by Jan_
Tak for velkomsten. :D


Hvis din vej tilfældigvis falder forbi Vordingborg er du hjertelig velkommen til vores smagninger. I vores forening har vi smagninger med ca. 1 ½ måneds interval. :D


Tak for invitationen, det vil jeg da skrive mig bag øret, skulle jeg komme på de kanter en dag.

det skulle tilfældigvis ikke også være dig der hedder Jan på whiskymag?


Davs Peter :D

Jo, det er mig som endelig har fået taget mig sammen til at melde mig til her.

Mvh
Jan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 days ago #11595 by karlejnar
Hej Jan - velkommen til det bedste danske whiskyforum :D

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 4 days ago #11599 by Jan_

Hej Jan - velkommen til det bedste danske whiskyforum :D


Høh - det vel egentligt også det eneste :wink:
(Ikke at det gør det dårligt, altså.)

Tak for den varme velkomst.

Mvh
Jan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 2 days ago #11613 by Duffer

Høh - det vel egentligt også det eneste :wink:

Nej, DMWA har også et forum. :wink:

Er de mennesker gale, eller ta'r de pis på os?

Kan vi måske endda blive enige om, at "Er de mennesker gale, eller ta'r de pis på os" i visse kredse ville blive betragtes som en nedgørelse?

Jeg vil da godt give Hering delvist ret i at når man er en (konkurrerende) forhandler for MACY, bør man nok overveje at holde tonen lidt dæmpet :?
Tonen var absolut dæmpet da der blev diskuteret om en pris på 8.000 DKK var i overkanten for en 40-års Benriach. Men det var jo også et MACY produkt :wink:
Men det vurderer man vel selv..!

Men på den anden side mener jeg ikke man bare kan komme "væltende" ind i et forum og påstå at niveauet er for lavt og usagligt. Så vil jeg sætte følgende spørgsmål til Luke - hvem er du..? - hvilken baggrund har du ?.

Man må, i et forum som dette, påregne at deltagerne ligger på forskellige niveauer.
Nogle jagter supermarkeds tilbudene og fred være med det. Det har de fleste vel gjort på et tidspunkt og det er efter min mening en udmærket start hvor man ligesom får dannet sig nogle indtryk uden man bliver ruineret :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 12 hours ago #11640 by Jan_
Tv2 Lorry har i aften sendt et indslag om Braunstein.

Rigtigt udemærket indslag faktisk og journalisten havde de fleste facts på plads.

Den ene af gutterne var nu lige smart nok for mig - han mente at kunne smage på en lagret whisky, hvem der havde været still operator på destillerings dagen. :shock:


Se indslaget her

Mvh
Jan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • André
  • Visitor
  • Visitor
17 years 11 hours ago #11641 by André

Den ene af gutterne var nu lige smart nok for mig - han mente at kunne smage på en lagret whisky, hvem der havde været still operator på destillerings dagen.

Ja, jeg har godt nok aldrig før hørt, at still manden selv kunne få lov til at bestemme cuttet. Det plejer at være særdeles udspecificeret i destilleriets politik!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 11 hours ago #11642 by karlejnar

Ja, jeg har godt nok aldrig før hørt, at still manden selv kunne få lov til at bestemme cuttet. Det plejer at være særdeles udspecificeret i destilleriets politik!

Ja på nogle destillerier f.eks. Aberlour er man endda gået så "vidt" at en computer nu styrer cuttet via en motor på spritskabet :roll:

Men ser man bort fra dette, var det et ganske udmærket indslag, hvor man fik et godt indblik i fremstillingen af dansk single malt. Og som tidligere skrevet et par meget ambitiøse brødre, som har bygget et imponerende mikrodestilleri.

Håber dog, at de har styr på vandet til processen - det er jo i Køge :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 hours ago #11643 by Kim_M
Tak til Jan for linket til det interessante indslag om Braunstein. Der fik man jo lov til at se det apperatur de har installeret, og selvom det hjalp lidt på forståelsen, affødte det også endnu flere spørgsmål. For eksempel:

- Ved hvilken alkoholstyrke løber den nye destillat fra Braunsteins destillationsapperatet af ved?

Eftersom vi ikke umiddelbart har hørt mere til Luke her i tråden, så har jeg besluttet mig for at selv at grave dybere, og de guldklumper jeg finde, skal jeg nok dele ud af ;-) Billedet skal helt sikkert nuanceret bedre. Min tidligere udtalelse var jo alene baseret på det nyhedsindlæg der kom her på Whiskynyt.dk, men der er jo helt givetvis mere til historien.

Det er ved at være sent og jeg vil til køjs, men i mellemtiden (indtil jeg har fået færdiggjort min egen mini-research) så kunne I kigge på disse links (nederst). Den destillation som Braunstein bruger ligger tydeligvist både langt fra hvad Single Malt destillerierne gør, men også ret langt fra metoden der bruges på Grain Whiskydestillerier som fx Girvan, måske ikke teoretisk (det mangler jeg at få kigget nærmere på) men i hvert fald både mentalt og mht. materiel.

Desuden skal vi lige huske, at de også vil lave andre typer spiritus derpå: forsk. slags snaps.

Jeg vender tilbage når jeg forhåbenlig er blevet lidt klogere.

Kim M.
Her er en række links at muntre sig med:

Still foto: media.braunstein.dk/Destilleri/g ... FT5296.jpg
Still teknisk tegning: www.braunstein.dk/Inline/_destil ... illeri.jpg
Kryddersnaps: media.braunstein.dk/Destilleri/g ... FT5279.jpg

Leverandør af Braunsteins apperatur: www.a-holstein.de/
- Automation technology: p17889.typo3server.info/181.0.html
- Catalyzer Technology: p17889.typo3server.info/183.0.html

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11656 by Luke
Mit indlæg var ikke tiltænkt så megen bevågenhed. Blot en reaktion på at jeg som nybegynder, troede at jeg ved at følge med i debatterne kunne suge til mig af langt mere erfarne og indsigtsfulde maltnydere. Jeg har nok også ladet mig distrahere af de mange smillies, som jeg ikke rigtig har lært at forholde mig til, nok fordi jeg ikke helt forstår meningen eller kan se noget morsomt i dem.
Med hensyn til måden som Braunstein har beskrevet deres brug af forskellige urter af høj kvalitet, har jeg hele tiden troet på at valget af gode råvarer i enhver fremstillingsproces vil give et bedre færdig produkt. Er fra start af min malt indlæring gentagne gange blevet konfronteret med hvor vigtig vandets kvalitet er, at en tørv ikke nødvendigvis bare er en tørv, at forskellige malttyper giver forskellige resultater. På samme måde som kaffebønner ikke er en stor homogen
mængde, men at der er kvalitets forskelle som derfor giver store foreskelle i de færdigprodukter, der rundt omkring i danske hjem alle går under betegnelsen Kaffe.
Med hensyn til måden at destillere på har jeg fået den opfattelse at man med kolonnedestillering blot kan kontrollerede nogle af processerne nemmere, og at man stadigvæk kan bestemme hvilke smagsnuancer man vil have frem. Men måske har jeg taget fejl.
Jeg har ingen ambitioner om at belære nogen noget som helst, men jeg har ambitioner om at tilegne mig differentieret viden om de ting jeg beskæftiger mig med, og den mulighed har jeg manglet i en del af debatterne på denne side. At det så lige var Braunstein debatten, der fik mig til at fare i blækhuset, er vist blot en tilfældighed.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11657 by Macdeffe
Luke

Jeg har ingen ambitioner om at belære nogen noget som helst, men jeg har ambitioner om at tilegne mig differentieret viden om de ting jeg beskæftiger mig med, og den mulighed har jeg manglet i en del af debatterne på denne side



Hvad mener du egentlig med det ?.

Hvis der er nogen steder der er differrentierede meninger om whisky er det vel her ?

(Det er jo trods alt ikke politik vi diskuterer)

Du brokker dig over det saglige niveau ?

Du skal huske på at dette er en hobby side for entusiaster. Her er ingen optagelseskrav. Enhver har ret til at have sin egen mening om tingene. Alle har ret til at have sin mening om hvad for en slags whisky vi drikker og hvordan vi drikker den

Grunden til at jeg godt kan lide at læse indlæggene her er :

Folk har generel en meget stor basisviden om whisky i det hele taget
Folk er ikke bange for at sige deres mening. Der lefles ikke for nogen
Selvom vi nogengange er meget uenige, mødes vi altid meget venskabeligt rundt omkring i landet

MacDeffe

PS

Jeg har den dybeste respekt for folk der laver whisky, men jeg syntes da det er ret irriterende når produktet bliver solgt på etiketten og ikke på indholdet

Jeg syntes derfor det er virkelig uinteresant med disse første gangs destilater eller aftapninger til uhyrlige priser.

Jeg vil hellere betale for at folk laver en god whisky end for at de klistrer "fine" etiketter på flasken

Du kan så argumentere for at at der skal penge i kassen for at man skal have et destilleri op at køre, men det er der altså andre der har kunnet skaffe uden at sælge noget for 3000 kr der i hvert fald ikke har den smagsmæssige kvalitet der beriger til den pris

Bruichladdich solgte i sin tid fade for at komme igang. Et 200 liters bourbonsfad kostede ca. 8500kr

Jeg ved ikke om du kan se forskellen. Jeg har i hvert fald mere repsekt for bruichladdich fremgangsmåde....

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11662 by Duffer

Med hensyn til Braunsteins nye whisky, vil jeg medgive at det måske ville have passet prismæssigt lidt bedre, hvis man havde fået 2 forskellige typer a 50 cl.

Som så skulle have kostet 2150 kr..? Hvad skulle formålet være med det..?

at jeg som nybegynder, troede at jeg ved at følge med i debatterne kunne suge til mig af langt mere erfarne og indsigtsfulde maltnydere.

Hvis du er nybegynder - har jeg lidt svært ved at se at du ikke lære noget..!!
Med al respekt - jeg syntes ikke dine indlæg bærer præg af noget sagligt - tværtimod.
Dine indlæg bærer præg af "en sludder for en sladder" og begreber du øjensynligt ikke har helt styr på. Derudover du bruger et sprog som gennemsnitsdanskeren finder svært læseligt og forståeligt. Dine argumenter er efter min mening ikke på plads.
Bevares - jeg tager gerne skylden for en masse usaglige indlæg :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11663 by Kim_M

Derudover bruger du et sprog som gennemsnitsdanskeren finder svært læseligt og forståeligt.

Duffer jeg synes du strammer den lige rigeligt i dit indlæg. Jeg har ikke noget problem med Lukes sprog. Faktisk synes jeg det er forfriskende med en der skriver indlæg på en lidt anden måde end gennemsnittet. Han skal bare huske at underbygge sine argumenter.

Så skal vi ikke skrue lidt op for charmen igen og invitere til at Luke fortsætter med at skrive indlæg på Whiskynyt.dk? Det sker trods alt sjældent at en tråd vokser sig så langt som denne, og det er sjovt med lidt blod på kniven og noget diskussion i dette diskussionsforum ;)

Velkommen Luke! Du har fået lidt af en ilddåb her i whiskynyt, og du har tydeligvis brug for lige at lære os at kende og for selv at finde fodfæste. De fleste af de andre herinde er meget vidende om whisky, og du kan som nybegynder helt sikkert lære et og andet fra hver af dem. Fortsæt blot med at lytte! Og sker det at du udtaler dig på usikkert grundlag, så skal du forvente fortsat at blive udfordret på det du skriver, men sådan skal det jo være i en god diskussion.

Jeg mangler stadig at læse op på min viden om kolonne-apparater, men når jeg får gjort det kan det forhåbenligt tilføje nogle manglende nuancer til indlæggende i tråden her (lige nu er planlægningen af ferien til Brasilien øverste prioritet). ;)

Kim M.

P.S.: Mht. prisen af whiskyen så skal de nok blive solgt, hvis blot der er lidt nok af det, det smager godt, og dem der distribuerer det kan fortælle en historie der er god nok. Det gælder uanset prisen. Det si'r min erfaring mig. Jeg arbejder for B&O. :lol:

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11675 by Luke
Til Duffer!
Jeg bliver beskyldt for at mine indlæg ikke er saglige, men en sludder for en sladder, samt at jeg benytter mig af begreber som jeg ikke har styr på. Samtidig fortæller du mig at mit sprog er svært læseligt og uforståeligt. Men dog ikke mere uforståelige end at du føler dig i stand til blot at affærdige dem med at mine argumenter ikke er på plads. Jamen så argumenter og fortæl mig hvor jeg tager fejl. Jeg mener faktisk at jeg skriver et dansk, der er til at forstå.
Hilsen Luke

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11676 by Macdeffe
Luke

Dine indlæg har et vel blot et højt lix-tal. Husk på at at nogle af os (f. eks mig) skriver direkte ovre fra jordhulen i Jylland. Jeg foretrækker helt klart at få klar besked om folks holdninger og meninger

Dine indlæg er har indtil videre altså været meget velformulerede men uklare, men når man nærlæser dem ser jeg bare en række angreb på vores andres holdninger og indstillinger.

Det kunne være rart hvis du ikke bare angreb os andre (undskyld hvis vi er enige, men vi har altså ikke aftalt det)

Så istedet for at klandre os andre for alle mulige ting så jeg hellere du gav udtryk for dine egne meninger, der er lige så god som alle os andres, end bare at nedgøre denne diskussionsbase over en kam

Det er helt iorden at være uenig med med os andre, MEN SÅ SKRIV DET.

Det er jo en meget kendt taktik blandt politikere at man ofte nedgør ens modstandere for at underminere dem. og jeg syntes faktisk dine indlæg er helt nede på samme bundniveau

Så igen..gå efter bolden og ikke personen

macDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11680 by Duffer

Jamen så argumenter og fortæl mig hvor jeg tager fejl.

Jeg havde egentlig tænkt mig at svare - men nøjes med at skrive - godt så :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11681 by Macdeffe
Men ellers KAN det være farligt at være uenig med Duffer. Man risikerer at få et dask oveni hovedet med det seneste Calle katalog hvis man møder ham i levende live til en whisky smagning :P

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11682 by Luke
Jamen hvad er det I er enige om, hvem er det jeg klandrer. Jeg stiller nogle spørgsmål angående brugen af gode kontra mindre gode råvarer. Jeg forklarer hvordan jeg mener at kolonneanlægget måske fungerer. Indtil videre uden at en eneste af jer har svaret eller komenteret på det konkrete indhold. For mig at se er det da dig der nedgør mig. Jeg udtaler mig ikke om dit/jeres sprog, lixtal eller hvor i Kongeriget i befnder jer. Og når det handler om bolden kontra personen, oplever jeg dig løbende rundt uden hverken at kunne finde bolden, eller de linier der markerer, hvor banen er.
Hilsen
Luke

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11683 by Duffer

Men ellers KAN det være farligt at være uenig med Duffer. :P

Korrekt - jeg er jo kendt for at være yderst voldelig - specielt hvis nogen prøver at hælde Isle of Jura i mit glas :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11684 by Macdeffe
Hej Luke. Jeg citerer gerne et klip. Et fra hver af dine tre første indlæg på dette entusiast froum

Som ny læser/bruger af whiskynyt, må jeg sige at jeg ikke er imponeret over det saglige niveau. Flere af disse forargede indlæg befinder sig på alle måder på et niveau, hvor det kan være svært at se formålet med "Det frie ord"


Jeg håber ikke at jeg fremtræder som forarget, blot forundret over det manglende "faglige niveau" i mange af indlæggende.

Jeg har ingen ambitioner om at belære nogen noget som helst, men jeg har ambitioner om at tilegne mig differentieret viden om de ting jeg beskæftiger mig med, og den mulighed har jeg manglet i en del af debatterne på denne side



Det kan godt være du syntes jeg nedgør dig, men jeg mener modsat jeg tog fat hvor du startede....

Personligt mener jeg du har gjort en ret uheldig entre på dette forum, men det er måske bare mig

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11685 by Macdeffe
MHT til kolonne destillations apparater :

Det er en måde at destillere på der er opfundet for at effektivisere destillations processen. Som Kim skrev :

Al det arbejde med at lave en særlig urt af udvalgte malt typer synes at være omsonst, når man efterfølgende vælger at destillere på et kolonnedestillationsapperat. Den sprit man får ud af processen er høj alkoholstyrke (midt halvfemserne) og væsentlig mere karakterløs end new make fra 'pot stills'. Var det ikke netop karaktér man ønskede at tilføre med den særlige urt?

Det kunne være interessant at høre end dygtig skotsk Destillery Managers syn på denne sag. Jeg mener klart at der er nogle selvmodsigende elementer i den beskrevne process.



Kolonnen giver en renere spiritus. Faktsik noget der minder om fisnprit. Nu kan jeg jo ikke udtale mig om hvordan Braunsteins kolonne virker, men det er nok ikke den vej man skal gå hvis man vil lave en god whisky. En af grundene til at malt whisky er som malt whisky nu er, er at den er destilleret på kobber pot stills. En noget ineffektiv destillations proces, men det giver en meget mere karakter fyldt malt.

Selv på kobber stills kan man lavere en lettere ellere renere sprit hvis man vil ved at destillere mere end 2 gange. Irske destillerier kører typisk 3 gange. irsk whisky er typisk lettere, måske mere drikkevenligt, end skotsk whisky, men mange af os der foretrækker skotsk malt whisky syntes måske Irsk whisky typisk er en kende for kedeligt, (i forhold til Skotsk)

Jeg tror, bemærk tror, for for jeg ved det ikke, at Braunstein er på et forkert spor, i hvert fald hvis de producerer som beskrevet. Bevares, et godt fad kan da sagtens give en udmærket grainwhisky (som jo er kolonne produceret), men lad os nu se

macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11686 by per
Kom igen!!!!!

Det er længe siden, at en debat har været så sjov, siden Kurt stak piben ind!!!! :cry:


MHT sagligheden på dette site, kan jeg kun sige, at jeg læser næsten hverdag alle nye indlæg; og nogen gange bliver jeg oplyst, nogen gange underholdt.

Jeg vil også gerne komme med et Piet Hein citat:

Den der tager alvor for alvor
og spøg for spøg,
har forstået begge ting lige dårligt.

Mange hilsner

Per

PS Smilles skal via piktogram vise en sindstilstand. Man skal prøve at forestille sig, hvordan man selv har det, hvis ens eget ansigt er lagt i smiliens folder. :shock: &#9830;

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11811 by Luke
Nu har debatten, der som udgangspunkt havde Braunstein, løbet her i nogle uger. Jeg synes stadigvæk at denne debat mere eller mindre afsporede fra starten. Mit udgangspunkt er at jeg interesserer mig for whisky og andre former for destillater. Jeg har aldrig dyrket det som en hobby, men drukket forskellige landes destillater, med de op og ned ture det kan medføre. I de sidste 3-4 år har jeg med større interesse forsøgt at dykke dybere i whiskyens mysterier. Jeg har haft adgang til at købe hos to vinforretninger, der henholdsvis fik deres sortiment fra MAC Y og fra Juuls Vin & Spiritus.
I mine øjne repræsenterer disse to forretninger whisky markedet fremragende, men på hver deres måde. Jeg har drukket mig igennem megen god og megen dårlig/kedelig maltwhisky, men aldrig beskæftiget mig så meget med processen bagved.
På et tidspunkt, bliver jeg introduceret til whiskynyt, som jeg forventer mig en del af. Jeg følger med i artiklerne og debatten som jeg finder af meget svingende kvalitet og ofte som meget indforstået og lidt indholdsløs, nærmest karakter af smalltalk. Dette har absolut også sin berettigelse. Mine forventninger var bare nogle andre. Jeg havde erfaring fra et lignende forum, der blot beskæftigede sig med kryddersnapse.
Jeg skriver så på et tidspunkt et indlæg, der er provokerende, men da ikke mere provokerende end de indlæg ang. Braunsteins produkt, der lå forud for dette indlæg.
Reaktionen kom da også promte, med indlæg om formen i mine indlæg mere end indholdet af det jeg havde skrevet. Jeg forsøgte at få debatten derhen hvor jeg synes at den kunne give lidt mening, nemlig at tage udgangspunkt i snakken om råvarer. Jeg mindes ikke at der er nogle af indlægene mod mig, der har nævnt betydningen af gode råvarer, tørvenes, og vandets kvalitet. Jeg kommer også ganske kort ind på at jeg tror at kolonnedestilations apparatet kan styres på en sådanne måde at man kan bestemme hvilken type sprit man ønsker. Renhedsgraden og hvor olieret den skal være, samt sikkert en del øvrige finesser.
At så Al Jones pludselig stikker hovedet ud af højtaleren og forbinder mig med Braunstein, og drager nogle pudsige resonnementer... ja ja. Al Jones har mange point på kontoen hos mig, for mange gode radioudsendelser på DR. Dengang blev der forøvrigt også tegnet og fortalt fra B&O teknikere til DR-teknikere og lydfolk om B&O ´s fortræffeligheder. DR ´s folk var imod højtalere fra B&O til optagevognene. Men det var B&O der blev valgt som de bedste når teknikerne skulle vælge højtalere i blindlytning. Den historie som er sand må da fryde dig Kim.
Kim og Hering forsøger, synes jeg, at føre debatten på et fornuftigt plan. Kim efterlyser flere gange at jeg skal komme ind i debatten. Hertil er der kun at sige, at det er mig der som udgangspunkt ikke ved noget om de mere specifikke processer, men blot har draget nogle konklusioner, der absolut ikke behøver at være rigtige. Derfor har du Kim ikke fået det "store" kolonnedestillationsapparats fordrag. Jeg har faktisk forsøgt at finde oplysninger på nettet, men indtil videre har jeg ikke fundet artikler, der kan bidrage med så meget i denne debat.
Jeg håber ikke at dette lidt ustrukturerede indlæg, vil indlede en ny og lidet frugtbar diskussion, men at vi fremover vil se flere nye medlemmer, der tør tage ordet, og dermed bidrage med at højne debatten.
De bedste hilsener
Luke

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11821 by Kim_M
Hej Luke m.fl.

Nu er jeg igang med at læse op på lektien: 'Coffey Stills' aka 'Column Stills' aka 'Patent Stills'. Her følger et par udvalgte citater:

A Coffey still could distil 3,000 gallons of wash per hour (red. i 1830'erne) and, as more where installed, grain whisky production trebled in the space of one year

In column stills naked steam interacts with the alcohol, a practice which the early-twentieth-century guru of whisky, J. A. Nettleton, felt should disqualify the resultant spirit from ever being called whisk(e)y at all.

Whether in Scotland or North America, where they are known as beer stills, the principle, in the simplest form, is the same: the wash is fed into the top of the still and runs through a number of copper plates. On its journey it is met by an upwards draught of steam which strips alcohol from the wash as it travels up before entering a condenser.

In Scotland, Ireland and Canada these vapours are re-distilled into a higher strength using a second, and sometimes even a third column still.

The grain whisky from the Patent stills was mostly sold locally or sent to England to be made into Gin. New Spirit from a Patent Still is colourless and characterless and can just as easily be made into whisky, gin or vodka, depending on its alcoholic strength.

The disadvantage of a continuous still, at least for the production of alcohol, is that the alcohol produced is not purified from higher boiling point contaminants such as methanol and acetaldehyde.

De kolonne-apperaturer som jeg kender til i Scotland, og dem jeg selv har set og fået forklaret på Girvan Distillery, ser ud i stil med det billede der kan findes i denne artikel på Wikipedia: en.wikipedia.org/wiki/Continuous_distillation , hvilket tydeligvis ikke rent fysisk er det samme som det Braunstein bruger, så der må, som jeg også har beskrevet tidligere, nok være nogle forskelle. Dog tror jeg bestemt teorien er den samme.

Så der er stadig enkelte ubesvarede spørgsmål, selvom jeg mener at ovenstående citater blot yderligere underbygger ankepunkterne i mit indlæg af d. 8/4. De spørgsmål som stadig mangler at blive besvaret erfx "Hvilken alkoholstyrke tappes fra apparatet hos Braunstein?" og "Hvordan præcis virker Braunsteins apparatur?". At få svar på disse spørgsmål er helt essentielt for at kunne diskutere yderligere om i hvor høj grad det giver mening at Braunstein laver "en særlig urt" til deres whisky, for som det dokumenteres ovenfor, så er det altså som regel en neutral stærk spiritus man får ved kolonne-destillation, hvorved det man kan kalde "grænse-nytteværdien", af de ekstra anstrengelser Braunstein skal igennem for at lave en særlig urt, sandsynligvis er ganske beskeden.

Jeg tager væk indtil udgangen af maj, og det kunne være sjovt, hvis noget havde fundet svarene i mellemtiden. Ellers må jeg jo selv tage på mig at ringe til både Braunstein og deres leverandør i Tyskland når jeg kommer hjem til juni.

Kim M.


Referencer
    Graham Moore (1998) Malt Whisky: A Contemporary Guide, Swan Hill Press, Shrewsbury, England
    Jim Murray (2000) World Whisky Guide, Carlton Books Ltd, London, England
    Wikipedia (2007.05.08) Column still:
en.wikipedia.org/wiki/Column_still , læs evt. også den kortere no.wikipedia.org/wiki/Coffey_still
    Wikipedia (2007.05.08) Continuous Destillation:
en.wikipedia.org/wiki/Continuous_distillation

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11822 by Golfarne
Hej Per.
Dette her er skrevet med et glimt i øjet.
Dit citat af Piet Hein mangler versefødderne, det går ikke.
" Den, der tager spøg for spøg,
og alvor kun alvorligt,
har forstået begge dele lige dårligt"
Hilsen med et smil
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11874 by Chief
Iflg. Juul's er der nu udsolgt.

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11875 by Macdeffe
Hvem her har købt en flaske ?

Hvor lang tid's lagring er der inden man får den ?

macDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11876 by Chief
Ikke her.

"Flasken i den eksklusive kasse er tom, og påfyldes først whisky efter minimum 3 år". Jeg kan nu ikke tro, at alle køberne af de 250 flasker vil nøjes med en lagringstid på 3 år. Hvis (og jeg mener udtrykkelig: "Hvis...) jeg havde købt en sådan flaske, ville jeg have en længere tid på fadet. Så det forudsætter vel en vis enighed blandt køberne om en tidshorisont.

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11877 by Duffer
Macdeffe - hvordan var det lige med citatet fra det sydlige Skotland?
"This is for people with more money than sense" :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11887 by per

Hej Per.
Dette her er skrevet med et glimt i øjet.
Dit citat af Piet Hein mangler versefødderne, det går ikke.
" Den, der tager spøg for spøg,
og alvor kun alvorligt,
har forstået begge dele lige dårligt"
Hilsen med et smil
Golfarne



Tak for det rigtige vers. :oops:


Det jo trods alt med citatfusk at en fjer bliver til 5 høns :lol:

Mange smil

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.441 seconds